خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با مضرات و خواص ریحان

ریحان گیاهی خوش عطر و طعم با برگ سبز است که نخستین بار در آسیا و آفریقا یافت شد. ریحان عضو خانواده نعنا است و انواع مختلفی دارد. این گیاه معطر به عنوان یک چاشنی برای مواد غذایی و همچنین در دمنوش ها و مکمل ها هم استفاده می شود و مزایای فراوانی دارد. این مقاله همه چیز را درباره این گیاه و طرز استفاده آن به شما خواهد آموخت.

ریحان

انواع ریحان

ریحان، انواع مختلفی دارد.

ریحان شیرین: این مدل به صورت گسترده رشد کرده و محبوبیت بسیار زیادی هم دارد. در غذاهای ایتالیایی بسیار مصرف می شود و در سوپر مارکت ها خشک شده آن را می توانید پیدا کنید. عطر و طعم آن چیزی بین شیرین بیان و میخک است.

ریحان یونانی: عطری قوی دارد اما طعم آن ملایم است و می تواند جایگزین ریحان شیرین هم شود. بسیار جمع و جور است و برگ های کوچکی دارد بنابراین گزینه خوبی برای رشد در یک گلدان به شمار می رود.

ریحان تایلندی: عطر و بویی شبیه به شیرین بیان دارد و معمولا در غذاهای تایلندی و کشورهای جنوب شرق آسیا استفاده می شود.

ریحان دارچینی: بومی کشور مکزیک است و عطر و طعمی شبیه به دارچین دارد. معمولا همراه با حبوبات و سبزیجات ادویه ای سرخ شده سرو می شود.

ریحان کاهویی: از ویژگی های آن برگ های بزرگ و چین و چروک است و طعمی ملایم نزدیک به شیرین بیان دارد. به خوبی برای انواع سالاد مناسب است و بهتر است آن را با گوجه فرنگی و روغن زیتون سرو کنید.

مواد مغذی و ترکیبات گیاهی

ریحان، دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادیست که برای انواع و اقسام رژیم های غذایی می تواند مناسب باشد. گرچه نوع خشک شده بیشتر از نوع تازه آن می تواند مفید باشد اما شما سعی کنید برای آشپزی از نوع تازه آن استفاده نمایید.

ریحان علاوه بر مواد معدنی مفید گیاهی، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و خواصی دیگر برای سلامتی هم دارد. عطر و طعم متمایز آن باعث شده که روغن آن هم بسیار محبوب شود.

فواید ریحان برای سلامتی

ریحان، نه تنها یک درمان قدیمی برای بیماری هایی نظیر تهوع و نیش حشرات محسوب می شود بلکه به طور گسترده ای در طب سنتی چینی، طب آیورودیک و دیگر سیستم های پزشکی جامع استفاده می شود.

امروزه دانشمندان توانایی بالقوه دارویی ریحان را مطالعه می کنند. عصاره ها یا اسانس های ریحان، که مقدار متمرکزی از ترکیبات گیاهی را ارائه می دهند معمولا به جای برگ های تازه مورد آزمایش قرار می گیرند. آزمایشات حیوانی برای تعیین اینکه آیا این مواد ممکن است برای توسعه به داروها و آزمایش در افراد مناسب باشد، انجام می پذیرد.

مزایای بالقوه و خواص ریحان

در زیر خلاصه ای از مزایای بالقوه عصاره ریحان آمده که عمدتا در آزمایشات به دست آمده است اما اینکه آیا این نتایج در افراد مختلف به صورت مشابه عمل می کند یا خیر هنوز نامشخص است.

مطالعات اولیه نشان می دهند که ریحان، می تواند خواص زیر را دارا باشد:

  • کاهش از دست دادن حافظه ناشی از استرس و پیری
  • کاهش افسردگی ناشی از استرس مزمن
  • کاهش آسیب های مغزی و کمک به بهبودی، قبل یا بعد از سکته مغزی
  • بهبود قند خون ناشتا، کلسترول و تری گلیسیرید
  • کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا
  • آرام کردن رگ های خونی و رقیق کردن خون شبیه به آسپیرین
  • حفاظت از روده در برابر آسیب های آسپیرین و به خصوص جلوگیری از زخم
  • جلوگیری از سرطان های خاص از جمله پستان، روده بزرگ و پانکراس
  • افزایش استحکام ذهنی هنگام استنشاق
  • مهار رشد باکتری هایی که موجب فساد دندانی می شوند.
  • کاهش ورم
  • ایمنی مواد غذایی را افزایش می دهد به طور مثال اگر در بسته بندی های غذایی تولیدکنندگان باشد.
  • جایگزین آنتی بیوتیک ها برای بیماری های عفونی از جمله مبارزه با گونه های باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک
  • دفع حشرات مانند مگس و کنه

نحوه خرید، رشد و ذخیره

اگرچه ریحان تازه عطر و بوی بهتری دارد اما ریحان خشک هم ارزان تر است و هم نگهداری اش می تواند راحت تر باشد. شما همچنین می توانید ریحان را به طور یخ زده مصرف کنید به این شکل که آنها را در قالب های یخ بریزید و در طول سال با آب و نوشیدنی هایتان مصرف نمایید.

در ضمن شما می توانید از کشاورزان بذر ریحان را خریداری نموده و خودتان آن را در یک گلدان یا باغچه پرورش دهید. رشد آن دو ماه زمان می برد، به سرما حساس است و تمام روز باید در معرض آفتاب قرار گیرد. بذر ریحان را در خاک قرار دهید و آن را پرورش دهید. سعی کنید همیشه فقط دو تا چهار برگ روی گیاه باقی بماند تا بتواند بهتر رشد کند. اگر مقدار زیادی برگ ریحان دارید و نگران خراب شدنش هستید می توانید این برگ ها را خشک کرده و آن را در ظرفی در بسته در یخچال نگه دارید.

استفاده از ریحان در آشپزی

ریحان، به خوشمزه شدن گوجه فرنگی، سالاد، کدو سبز، تخم مرغ، گوشت، سوپ، سس و غیره بسیار کمک می کند.

از آن می توانید در تهیه سس پستو که یک سس خامه ای محبوب است نیز بهره ببرید که با ریحان خرد شده، سیر، روغن زیتون و میوه کاج تهیه می شود. از این سس می توانید به عنوان سس پاستا، سس ساندویچ و سسی برای هر چیز دیگر مثل چیپس، سیب زمینی، سمبوسه، فلافل و غیره استفاده کنید.

ریحان تکمیل کننده گیاهان و ادویه جات دیگری مانند سیر، مرزنجوش، خردل، پونه، پاپریکا، جعفری، فلفل، رزماری و مریم گلی است.

اگر از ریحان تازه در آشپزی استفاده می کنید، فقط برگ های آن را مصرف کنید و ساقه را دور بریزید. به طور کلی بهتر است آن را در مرحله نهایی به غذایتان اضافه کنید زیرا گرما می تواند روی عطر و طعم و رنگ سبز روشن آن تاثیر بگذارد.

اگر می خواهید از ریحان خشک در آشپزی به جای برگ های تازه آن استفاده کنید به یاد داشته باشید تنها یک سوم از مقداری که در دستورالعمل آمده استفاده کنید زیرا میزان خشک شده از برگ های تازه بسیار بیشتر است.

عوارض جانبی ریحان

به طور کلی مصرف ریحان، در مقادیر کم کاملا مطمئن است اما اقدامات احتیاطی هم ضروریست.

برگ های ریحان، ویتامین K زیادی دارند که به لخته شدن خون کمک می کند. مصرف هم زمان آن می تواند با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل ایجاد کند. اگر در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون هستید و می خواهید به طور روزانه ویتامین K مصرف کنید، پزشک باید میزان مصرف و داروهای شما را تعیین کند. خوردن غذاهایی که از ریحان تهیه شده اند مانند سس پستو می تواند برای شما مشکل ساز باشد.

عصاره ریحان که در برخی از مکمل ها یافت می شود می تواند خون شما شما را رقیق کند و این اگر دچار خونریزی می شوید و یا در آینده جراحی در پیش دارید برایتان خطرناک است.

علاوه بر این افرادی که داروهای کاهش فشار خون یا داروهای دیابت مصرف می کنند، باید از خوردن مکمل های ریحان خودداری نمایند زیرا ممکن است فشار خون و قند خون را کاهش دهد.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، از خوردن ریحان خودداری کنید زیرا آزمایشات حیوانی نشان داده که ریحان ممکن است اثرات منفی بر اسپرم داشته و باعث انقباضات در حاملگی شود. خطرات احتمالی آن در هنگام شیردهی هنوز ناشناخته است.

گرچه آلرژی به ریحان، بسیار نادر است اما از طرف برخی از افراد که به پستو واکنش نشان داده اند گزارش شده است.

منبع : healthline

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی