خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با مضرات و خواص آناناس

تقویم فارسی اندروید

آناناس یک میوه گرمسیر است که در سراسر جهان موجود است. کریستف کلمب پس از سفر به آمریکای جنوبی، آناناس را به اروپا آورد. آناناس به عنوان میوه ای عجیب و غریب شناخته میشد که در مهمانی های رسمی سرو میشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مجموعه ای از خواص آناناس آشنا کنیم.

آناناس

با اینحال این میوه در حال حاضر بسیار بین مردم رایج است و مردم می توانند از میوه، کمپوت و آب آناناس استفاده کنند. در آمریکای مرکزی و جنوبی، آناناس نه تنها برای طعم شیرین دلپذیرش طرفدار دارد بلکه قرن ها برای درمان مشکلات مربوط به هضم و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد.

این مقاله به بررسی مزایای سلامتی و تغذیه این میوه و همچنین راه حل هایی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی می پردازد.

آناناس

ارزش غذایی آناناس

یک فنجان تکه های تازه آناناس شامل عناصر زیر است:

  • 82 کالری
  • 0.2 گرم چربی
  • 0 گرم کلسترول
  • 2 میلی گرم سدیم
  • 21.65 گرم کربوهیدرات (شامل 16 گرم قند و 2.3 گرم فیبر)
  • 0.89 گرم پروتئین

میزان نیاز روزانه ای که همان مقدار از آناناس تامین می کند:

  • 131 درصد ویتامین C
  • 2 درصد ویتامین A
  • 2 درصد کلسیم
  • 3 درصد آهن

شامل ویتامین ها و مواد معدنی مهمی همچون موارد زیر است:

  • تیامین
  • ریبوفلاوین
  • ویتامین B6
  • فولات
  • اسید پانتوتنیک
  • منیزیم
  • منگنز
  • پتاسیم
  • بتاکاروتن و دیگر آنتی اکسیدان ها

آناناس تازه تنها منبع شناخته شده از آنزیمی به نام بروملائین است که می تواند در طیف بسیار وسیعی از مزایای بهداشتی نقش داشته باشد.

آناناس

فواید و خواص آناناس

خوردن میوه ها و سبزیجات از همه نوع به مدت طولانی می تواند خطرات سلامتی را به طور چشمگیری کاهش داده و سبک زندگی را تغییر دهد.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند آناناس، کاهش خطر ابتلا به چاقی، مرگ و میر عمومی، دیابت و بیماری های قلبی را به همراه دارد.

همچنین پوست صورت و مو را تقویت می کند، انرژی را افزایش می دهد و باعث لاغری در سراسر بدن می شود.

مزایای دیگر استفاده از آن عبارت است از:

دژنراسیون ماکولا مربوط به سن

در یک مطالعه آینده نگرانه در سال 2004، افرادی که در 3 وعده غذایی خود یا بیشتر در روز از میوه ها تغذیه می کنند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا که مرتبط با سالخوردگی است را کاهش می دهند.

خواص آناناس در جلوگیری از آسم

خطر ابتلا به آسم در افرادی که میزان بالایی از مواد مغذی خاص را مصرف می کنند، کمتر است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است. این در مواد غذایی نارنجی رنگ، زرد رنگ و سبز تیره همچون آناناس، انبه، پاپایا، زردآلو، کلم بروکلی، طالبی، کدو و هویج یافت می شود.

برخی مطالعات هم نشان می دهند که بروملائین هم می تواند باعث کاهش علائم آسم شود.

آناناس

خواص آناناس در کنترل فشار خون

افزایش مصرف پتاسیم با مصرف میوه و سبزیجاتی که پتاسیم بالایی دارند می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. طبق یک نظرسنجی در سازمان ملی بهداشت و تغذیه، کمتر از 2 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده میزان 4700 میلی گرم توصیه شده در روز را مصرف می کنند.

مصرف پتاسیم بالا تا 20 درصد می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

خواص آناناس در جلوگیری از سرطان

به عنوان یک منبع عالی از ویتامین C و یک آنتی اکسیدان قوی، آناناس می تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد کمک کند و این به توسعه سرطان مربوط است. مطالعات قدیمی نشان داده است که مصرف بتاکاروتن رابطه ای معکوس با رشد سرطان روده بزرگ دارد. مطالعه ای در سال 2004 هم بتاکاروتن را دارای خاصیت محافظتی برای سرطان پروستات دانست. هر چند مطالعات اخیر معتقدند که این امر ممکن نیست.

مصرف بالای فیبر که از سبزیجات و میوه ها دریافت می شود می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

دیابت

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از رژیم های دارای فیبر بالا استفاده می کنند سطح گلوکز خون پایین تری دارند و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است قند خون، چربی ها و میزان انسولین شان را بهبود بخشیده باشند. یک آناناس متوسط حدود 13 گرم فیبر فراهم می کند.

رژیم های غذایی آمریکایی مصرف حدود 21 تا 25 گرم را برای زنان و 30 تا 38 گرم را برای مردان به طور روزانه توصیه می کند.

هضم

آناناس به دلیل محتوای بالای فیبر و آب به جلوگیری از یبوست کمک کرده و کار دستگاه گوارش را منظم می کند. این میوه غنی از بروملائین (آنزیمی که به پروتئین های هضم بدن کمک می کند.) است. بروملائین همچنین سلول های ایمنی التهابی را که سیتوکین نامیده می شوند، کاهش می دهد و از تخریب دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

ساقه های غیر خوراکی این میوه بیشتر منبع بروملائین هستند که می توان از آنها به عنوان مکمل استفاده کرد.

آناناس

خواص آناناس در باروری

رژیم های غذایی غنی از آنتی اکسیدان در باروری موثرند. از آنجایی که رادیکال های آزاد می توانند به سیستم تولید مثل آسیب بزنند، خوراکی هایی مانند آناناس که آنتی اکسیدان بالایی دارند برای کسانی که قصد باروری دارند توصیه می شوند.

آنتی اکسیدان های موجود در آناناس مانند ویتامین C و بتاکاروتن و ویتامین ها و مواد معدنی همچون مس، روی و فولات دارای خواصی هستند که بر روی باروری مردان و زنان تاثیر می گذارند.

التهاب

برخی از مطالعات نشان داده اند بروملائین موجود در ساقه آناناس، می تواند تورم، کبودی، مدت زمان بهبودی و درد ناشی از آسیب های جراحی داخلی را کاهش دهد.

خواص آناناس در سلامت قلب

محتوای فیبر، پتاسیم و ویتامین C در این میوه باعث تقویت سلامت قلب می شود. در یک مطالعه اثبات شده افرادی که 4069 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف می کنند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را تا 49 درصد نسبت به کسانی که مصرف نمی کنند، کاهش می دهد.

محققان میزان مصرف پتاسیم بالا را به کاهش خطر سکته مغزی، حفاظت در مقابل از دست دادن توده عضلانی، حفظ تراکم معدنی استخوان و کاهش تشکیل سنگ کلیه مرتبط می دانند.

آشنایی با خواص آناناس در کمک به سلامت پوست

آنتی اکسیدان ویتامین C هنگامی که به صورت طبیعی خورده شود یا به صورت موضعی مصرف شود می تواند به مبارزه با آسیب های پوستی ناشی از خورشید و آلودگی کمک کند، چروک ها را کاهش دهد و بافت کلی پوست را بهبود بخشد.

ویتامین C همچنین نقش مهمی در تشکیل کلاژن که از ساختار پوست حمایت می کند، دارد.

استحکام استخوان

این میوه حدود 75 درصد از میزان توصیه شده روزانه منگنز را تامین می کند که برای ساخت استخوان های قوی و بافت همبند ضروریست. مطالعه ای در سال 1994 نشان داد که منگنز همراه با سایر مواد معدنی دیگر ممکن است در جلوگیری از پوکی استخوان در زنان بعد از یائسگی مفید باشد.

آناناس

رژیم غذایی آناناس

یک آناناس تازه بدون چروک یا لکه و با برگ های سبز انتخاب کنید. آناناس را در اوج رسیدن انتخاب کنید. بر خلاف میوه های دیگر، این میوه زمانی که برداشت می شود تا مدتها نمی رسد. آناناس باید در دمای اتاق نگهداری شود اما وقتی بریده شد حتما آن را در یخچال نگه دارید.

هنگام خوردن کمپوت آناناس خوب دقت کنید که میزان شربت آن زیادی سنگین و پر شکر نباشد.

آناناس را می توانید به انواع کباب های مورد علاقه خود اضافه کنید. کباب میگو، مرغ یا استیک را با پیاز قرمز، آناناس و گوجه گیلاسی امتحان کنید.

سالاد میوه خود را با ترکیب توت فرنگی، آناناس، پرتقال، نارنگی و انگور تهیه کرده و سپس نارگیل و نعنا برای عطر و طعمی بهتر به آن اضافه کنید.

تکه های آناناس را به سالاد کنار ناهار یا شامتان بیفزایید. آناناس، گردو و پنیر را روی سالاد بریزید و به عنوان سس از بالزامیک یا هر سرکه دیگری استفاده نمایید.

هیچ صبحانه ای بهتر از آبمیوه طبیعی نیست. آب آناناس را بگیرید و حسنش به این است که وقتی خودتان آن را در خانه تهیه  می کنید اطمینان دارید که از هیچ ماده شیرین کننده مضری در آن استفاده نشده است.

می توانید آناناس را با فلفل هالوپینو در مخلوط کن ریخته و این سس را در کنار ماهی مورد علاقه خود سرو کنید.

آناناس

خطرات و عوارض مصرف آناناس

بتا بلاکر نوعی داروست که برای بیماران قلبی تجویز می شود و می تواند سطح پتاسیم را در خون افزایش دهد. هنگام مصرف این دارو باید مصرف پتاسیم را کاهش دهید.

مصرف پتاسیم بیش از حد می تواند برای افرادی که اختلال در عملکرد کلیه دارند مضر باشد. اگر کلیه شما قادر به هضم پتاسیم اضافی از خون را نداشته باشد ممکن است کشنده باشد.

افرادی که مبتلا به بیماری رفلاکس گوارشی هستند ممکن است در هنگام مصرف مواد غذایی بسیار اسیدی، افزایش سرماخوردگی و سرگیجه را تجربه کنند. با این حال واکنش در افراد مختلف، متفاوت است.

خوردن بیش از حد آن می تواند سبب حساسیت به دهان از جمله لب ها، زبان و گونه شود. اگر شما دچار مشکلات تنفسی هستید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است به آناناس آلرژی داشته باشید.

سطح بالای ویتامین C ممکن است عوارض منفی داشته باشد. از آنجا که میزان زیادی ویتامین C در این میوه وجود دارد ممکن است منجر به اسهال، تهوع، استفراغ، درد شکم یا سوزش قلب شود.

مقدار زیاد بروملائین می تواند باعث بروز خارش، استفراغ، اسهال و خونریزی بیش از حد قاعدگی شود.

خوردن آناناس نارس می تواند بسیار خطرناک باشد. این برای انسان ها سمی است و می تواند باعث بروز اسهال شدید و استفراغ شود.

تمرکز بر حفظ رژیم غذایی بسیار خوب است و سعی کنید غذاهای متفاوت را به جای چند غذای خاص در رژیم تان بگنجانید.

آناناس

روزانه چه مقدار آناناس بخوریم؟

در روز حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات برای سلامتی کلی توصیه می شود. متخصصان میزان سبزیجات بیشتری نسبت به میوه ها توصیه می کنند اگر می خواهید کاهش وزن داشته باشید. بنابراین می توانید 2 وعده در روز میوه مصرف کنید.

به منظور به دست آوردن مزایای تغذیه ای از یک رژیم غذایی متنوع، بیش از یک فنجان آناناس در روز میل کنید. اگر می خواهید میزان آناناس بیشتری در روز مصرف کنید بهتر است مصرف شیرینی های فرآوری شده در روز را که هیچ سودی برای سلامت انسان ندارند کاهش داده و در عوض آناناس بیشتری میل کنید.

به یاد داشته باشید تمام این اطلاعات ممکن است در هر فردی متفاوت عمل کند پس توصیه های پزشک تان را به هیچ عنوان نادیده نگیرید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی