خواص مواد غذايي سلامت سلامت جسمي مطالب اختصاصي

روش هاي طبيعي پيشگيري و درمان عفونت ادراري

در اين مقاله از 7 گنج ، خوراكي هايي را معرفي ميكنيم كه ميتوانند به پيشگيري از عفونت ادراري و همچنين بهبود آن كمك فراواني كنند . با ما همراه شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج ، خوراكي هايي را معرفي ميكنيم كه ميتوانند به پيشگيري از عفونت ادراري و همچنين بهبود آن كمك فراواني كنند . با ما همراه شويد…

 عفونت ادراري

عفونت ادراری یا سیستیت یکی از مشکلات رایج به خصوص در بین خانم‌هاست. در موارد ساده این مشکل بعد از چند روز خود به خود از بین می‌رود و مشکل حل می‌شود؛ اما اگر فرد دچار عوامل خطرسازی مانند دیابت، رفلاکس ادرار به سمت کلیه‌ها، بارداری و سنگ باشد باید حتما به پزشک مراجعه کند چون امکان دارد مشکل ساده عفونت ادراری، کلیه‌ها را نیز درگیر کرده و تبدیل به مشکلی جدی شود.

نشانه های ابتلا به عفونت های ادراری :

  • احساس سوزش دردناک به هنگام ادرار کردن
  • تب و افزایش درجه حرارت بدن
  • احساس پری مثانه در حالی در دستشویی مقدار کمی ادرار می کنید
  • لکه های خون در ادرار وجود
  • ادرار پر رنگ و غیر شفاف
  • احساس ناراحتی در ناحیه لگن و زیر شکم
  • استشمام بوی بد از ادرار

برای راحت شدن از این بیماری علاوه بر مصرف داروهای تجویزی پزشک می‌توانید توصيه هايي که در این مطلب اشاره می‌شود را نیز به كار گيريد:

خوراكي هاي موثر در درمان عفونت ادراري:

زغال اخته

  • زغال اخته در صدر میوه‌های ضدعفونت ادراری قرار دارد. پزشکان و محققان حوزه تغذیه این میوه‌های قرمز را بهترین سلاح برای حفاظت از مجاری ادراری می‌دانند به خاطر این که حاوی خواص آنتی بیوتیکی و آنتی‌اکسیدانی است.جریان ادرار به تنهایی برای جدا كردن میكروب ای كولی از سلولهای مجازی ادراری كافی نیست اما این آب میوه می‌تواند چنین نقشی را در مجاری ادراری انسان ایفا كند و خاصیت عفونت زدایی خود را اعمال نماید. این میوه‌های ریز حالت اسیدیته ادرار را بیشتر کرده و به همین دلیل هر نوع باکتری را دفع می‌کنند. زغال اخته از بین برنده باکتری‌ها است و قبل از آن نیز اجازه نمی‌دهد این عناصر مزاحم به بافت‌های مجاری ادراری بچسبند. توصیه می‌کنیم خودتان زغال اخته را تهیه کرده و آب آن‌را بگیرید؛ به خاطر اینکه آب زغال‌اخته‌های حاضری حاوی قند زیادی هستند و ترکیبات مفید خود را از دست داده‌‎اند؛ پس بهتر است خودتان دست به کار شوید.

نوشیدن اب و مایعات 

  • توجه به مصرف مقادیر مناسب مایعات در جلوگیری از گسترش عفونت بسیار مهم است.مصرف زیاد مایعات به سیستم ایمنی کمک می کند تا زودتر بتواند مناطق آلوده را شستشو داده و باعث خارج کردن سریعتر آلودگی شود.

آناناس

آنزیم موجود در آناناس به نام بروملان امتحان شده و نتیجه خوبی در مورد بهبود عفونت های ادراری نشان داده است.عملکرد ضد التهابی این میوه خوشمزه علائم عفونت را در مقایسه با روش های دیگر ؛ به صورت موثرتری تخفیف داده است.آناناس حاوی آنزیم مفیدی است که باعث التهاب زدایی از بدن شده و برای خلاص شدن از شر عفونت ادراری مفید است. در واقع می‌توان آناناس را یک میوه درمانگر دانست که شایستگی حضور روزانه در سبد میوه را دارد. توصیه می‌کنیم از این میوه به هر صورتی که دوست دارید(در سالاد میوه و یا به صورت آب میوه) استفاده کنید. در صورت ابتلا به عفونت ادراری بهتر است آب آن‌ را گرفته و میل کنید.

زرشک و تمشک

در صورتی که آناناس دوست ندارید، این دو جایگزین های خوبی هستند که می توانید به غذای خود اضافه کنید.به هر فرمی که باشند این مواد غذایی با محتوای ضد التهابی و آنتی اکسیدان های خود انتخاب خوبی برای ازبین بردن میکرب ها هستند.

به یاد داشته باشید که این مواد را با شکر زیاد مصرف نکنید.

ویتامین ث

دریافت مقادیر مناسب ویتامین ث به صورت روزانه برای عملکرد مناسب و موثر بسیاری از اعمال بدن لازم است. این ویتامین در کاهش اسیدیته مجاری ادراری و ممانعت از آلودگی های میکربی در بدن نقش موثری دارد.

ماست

ماست با داشتن باکتری های مفید یکی از مواد غذایی خوب برای بهبود عفونت های ادراری است فقط به خاطر داشته باشید که برای این منظور باید ماست ساده مصرف کنید و از مصرف ماست های طعم دار که معمولا شیرین شده اند پرهیز کنید.

سرکه سیب

بسیاری از کسانی که با عفونت های ادراری درگیرند به تجربه دریافته اند که اثر سرکه سیب در کاهش شدت این آلودگی و افزایش فعالیت مناسب مثانه بسیار موثر است.برای اینکار 2 تا 3 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان بزرگ اب مخلوط کنید

آب پرتقال و آب لیموترش

حتما می‌دانید که پرتقال و لیموترش جزو میوه‌های سرشار از ویتامین C هستند. اگر به دنبال معجون سلامتی هستید صبح‌ها آب دو عدد پرتقال را با آب نصف لیموترش ترکیب کرده و نوش جان کنید. این آبمیوه‌ی طبیعی باعث مقابله با عفونت ادراری می‌شود. علاوه بر این آب پرتقال و لیموترش به تمیز شدن روده‌ها نیز کمک زیادی می‌کند.

آب انگور قرمز

انگور قرمز نیز جزو گنجینه‌های فوق العاده طبیعی است. این میوه قرمز و پرخاصیت حافظ سیستم ادراری بوده به اندازه زغال اخته کمک‌کننده است. اگر زیاد دچار مشکل عفونت ادراری می‌شوید روزانه از این میوه استفاده کنید.

انگور قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و باعث کاهش التهاب بدن می‌شود. آب انگور قرمز دیورتیک (ادرارآور) فوق‌العاده‌ای است که علاوه بر تامین ویتامین‌های بدن به بهبود و درمان عفونت ادراری کمک زیادی می‌کند.

اسانس آویشن

اسانس آویش دارای قدرت آنتی باکتریال است که می‌تواند به پیشگیری از عود عفونت ادراری کمک کند. 2 قطره اسانس آویشن را روی یک حبه قند یا یک قاشق عسل بچکانید، دو بار در روز می‌توانید این مقدار مصرف کنید، ولی بدون نظر پزشک تان از این مقدار فراتر نروید.
به عنوان مکمل، می‌توانید از اسانس چوب گل رز و ملالوکا برای ماساژ زیر شکم استفاده کنید.

گیاهان دم کردنی

برای پیشگیری از عفونت های ادراری، می‌توانید از دم کردنی ها هم کمک بگیرید. این ترکیب را تهیه کنید: بذر چمن، بوسرُل (نوعی درخت که در آلپ می‌روید)، علف جارو و برگ های مورد را مخلوط کرده و بجوشانید (حدود 15 گرم از این گیاهان در یک لیتر آب). هر روز هر مقدار که تمایل دارید بنوشید.

خوراكي هاي مضر براي عفونت ادراري:

  • مایعات حاوی کافیین الکل یا شکر باعث دزهیدراته شدن یا از دست دادن آب بدن می شوند و می توانند مشکل را بیشتر کنند.
  • از مصرف مواد غذایی تحریک کننده مثانه مانند قهوه یا چای سبز پرهیز کنید.
  •  از مصرف مواد غذایی حاوی آرد تصفیه شده، شیرینی‌جات و غیره بپرهیزید. این مواد غذایی باعث افزایش حالت احتباس آب در بافت‌ها شده و به دفع باکتری‌ها کمکی نمی‌کنند.

نكته مهم: 

 اگر زیاد دچار عفونت های ادراری می‌شوید، به مقدار زیاد و به طور مرتب مایعات بنوشید. با این کار، هم ادرارتان رقیق تر و هم خروجش سریع تر خواهد شد، به این ترتیب احتمال بروز عفونت های باکتریایی کمتر می‌شود.

توصيه هاي كلي:

  • همانطور که گفته شد عفونت ادراری در خانم‌ها رایج‌تر است. وجود عفونت و التهاب در مثابه باعث سوزش ادرار، احساس فشار در شکم، خستگی و همچنین تب می‌شود. برای درمان عفونت ادراری یا همان سیستیت پزشک معالج آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. لازم است که در کنار این آنتی‌بیوتیک‌ها از خوراكي هاي اشاره شده نیز استفاده کنید.

اگر به طور مرتب به این مشکل دچار می‌شوید علاوه بر مصرف آب‌میوه‌های اشاره شده به توصیه‌های زیر نیز عمل کنید:

  • مصرف آب و مایعات مفید را افزایش دهید. این کار باعث پاکسازی مثانه و مجاری ادراری می‌شود.
  • دمنوش بابونه، دارچین یا رزماری نیز برای کاهش التهاب بسیار مفید هستند.
  • از مصرف مواد غذایی حاوی خواص آنتی بیوتیکی مانند سیر، زنجبیل، جعفری و غیره غافل نشوید. می‌توانید بعدازظهر دمنوش زنجبیل میل کنید. جوشانده‌ی جعفری نیز مفید است.
  • مصرف مواد غذایی ادرارآور را در اولویت قرار دهید. این مواد غذایی باعث جلوگیری از احتباس آب در بافت‌های بدن شده و به افزایش ادرار کمک می‌کنند. مارچوبه، خیار، کرفس وچغندر جزو این مواد غذایی هستند.
  • می‌توانید یک قاشق جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کرده و بنوشید. این کار نیز به درمان عفونت ادراری کمک می‌کند.

پیشگیری از آلودگی مجدد

بدترین مشکل عفونت های ادراری آن است که معمولا برگشت پذیر هستند ، اما با رعایت چند نکته ساده می توانید از بروز مجدد این عفونت ها پس از درمان جلوگیری کنید:

  • در طول روز مقدار مناسب مایعات  بنوشید یا از دم کرده های گیاهی مختلف استفاده کنید.
  • از مواد غذایی با ارزش تغذیه ای خوب که نیاز شما به ریز مغذی ها را فراهم می کنند ؛ در رژیم غذایی استفاده کنید.
  • به شیوه درست در توالت خود را تمیز کنید.
  • ادرار خود را به مدت طولانی نگه ندارید.
  • استفاده از دوش به جای استفاده از وان حمام از آلوده شدن شما به میکرب های مضر جلوگیری می کند.

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج- اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري بدون لينك فعال به 7 گنج مجاز نمي باشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی