خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با فواید و خواص آووکادو

محبوبیت آووکادو به دلیل غنی بودن، بافت مخملی و طعم ملایم آن است. آووکادو میوه ای گرمسیری است که هنگام برداشت بافتی کره ای پیدا می کند و هم در ساندویچ، هم در سالاد و هم در دسر مورد استفاده قرار می گیرد. خواص آووکادو می تواند به کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت، جلوگیری از بیماری های قلبی و مرگ و میر، تامین سلامت پوست و مو و بخشیدن انرژی به بدن کمک کند.

آووکادو

انواع آووکادو

آووکادو در دو مدل هس و فیورتی یافت می شود. هس از گواتمالا می آید و دارای پوست تیره بنفش قهوه ایست. بیضی شکل است و پوستی خشن و ضخیم دارد. مدل فیورتی از مکزیک می آید و پوستی سبز، نازک و روشن دارد. روغنش کمتر و بافت خامه ای اش نیز کمتر است.

آووکادو

تاریخچه

آووکادو، میوه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. اکنون در ایالات متحده، کارائیب، مکزیک، برزیل، اسرائیل و استرالیا تولید می شود. رشد آن در انگلستان دارای نوسان است.

ارزش غذایی آووکادو

این میوه منبعی غنی از چربی های مفید و ویتامین E است. البته کالری بالایی دارد و شاید کسانی که وزن شان را مدیریت می کنند باید به طور محدودتری آن را مصرف کنند. اگر رژیم لاغری دارید سعی کنید مصرف تان به بیشتر از دو عدد در هفته نرسد و در عوض مصرف میوه ها و سبزیجات کم کالری دیگر را افزایش دهید. همچنین فیبر محلول بیشتری نسبت به سایر میوه ها دارد و حاوی مواد معدنی مفید مانند آهن، مس و پتاسیم است و منبع خوبی از ویتامین B و فولات به شمار می رود.

100 گرم آووکادو، حدودا حاوی 19 گرم چربی است که فقط 4 گرم آن چربی اشباع شده است و باقی آن چربی غیر اشباع است و برای بدن مفید و ضروری محسوب می شود.

آووکادو

خواص آووکادو برای سلامتی

سبک زندگی تان را با رژیم غذایی مناسب تغییر دهید تا مشاهده کنید چگونه از بسیاری از بیماری ها دور خواهید ماند و ظاهر و باطنی سلامت خواهید داشت. در این تغییر رژیم غذایی، گنجاندن آووکادو را به هیچ عنوان فراموش نکنید. در ادامه با خواص شگفت انگیز آووکادو آشنا خواهید شد.

1. غنی از مواد مغذی

آووکادو، غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است. منبعی عالی از ویتامین K، C، E و B6 به شمار می رود و همچنین دارای ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، پانتوتنیک اسید، منیزیم و پتاسیم است. همچنین لوتین، بتاکاروتن و اسیدهای چرب امگا3 را فراهم می کند. اگرچه اکثر کالری های آن از چربی به دست می آید اما از مصرف آن نترسید زیرا چربی هایش سالم و سودمند است و شما را سیر و تندرست نگه می دارد. هنگامی که شما چربی مصرف می کنید، مغزتان سیگنالی برای خاموشی اشتها دریافت می کند. خوردن چربی باعث کاهش کربوهیدرات می شود و میزان قند خون تان را متعادل نگه می دارد.

چربی برای سلول های بدن ضروری است. خوردن چربی های سالم باعث سلامت پوست، افزایش جذب ویتامین های محلول در چربی، مواد معدنی و سایر مواد مغذی می شود و حتی ممکن است سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند.

2. مفید برای سلامت قلب

آووکادو در هر اونس حاوی 25 میلی گرم استرول گیاهی به نام بتا سیتوسترول است. مصرف منظم بتا سیتوسترول و سایر استرول های گیاهی، به حفظ سطح کلسترول سالم بدن کمک بسزایی می کنند.

3. مناسب برای بینایی

آووکادو حاوی لوتئین و زاکسانتین است که فیتو شیمیایی هستند و به ویژه در بافت های چشم متمرکزند. آنها در کاهش آسیب نور ماورای بنفش بسیار مفید هستند. از آنجا که مصرف آووکادو، جذب اسیدهای چرب اشباع نشده و آنتی اکسیدان های محلول در چربی مفید مانند بتاکاروتن را افزایش می دهد افزودن آن به رژیم غذایی تان می تواند در کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را که اختلال بینایی وابسته به سن است موثر باشد.

آووکادو

4. پیشگیری از پوکی استخوان یکی از مهمترین خواص آووکادو می باشد.

ویتامین K برای سلامت استخوان ضروری است. نیمی از یک آووکادو، حدود 25 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین می کند. این ماده مغذی اغلب نادیده گرفته می شود اما برای سلامتی استخوان ضروری است. ویتامین K در کنار کلسیم و ویتامین D برای حفظ استخوان های سالم شناخته می شوند اما خوردن ویتامین K به میزان کافی می تواند با افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع ادراری کلسیم منجر به سلامت استخوان شود.

5. سرطان

مصرف مناسب فولات، می تواند از سرطان روده بزرگ، معده، پانکراس و سرطان دهانه رحم پیشگیری کند. آووکادو ممکن است حتی در درمان سرطان هم مفید باشد. برخی از تحقیقات نشان می دهند که فیتو شیمیایی های استخراج شده از آووکادو می تواند مانع رشد سلول های پیش سرطانی و سرطانی شود. حتی می تواند باعث مرگ سلول های سرطانی و تکثیر سلول های سیستم ایمنی بدن شود. این فیتو شیمیایی ها، آسیب های کروموزومی را مانند داروهای شیمیایی کاهش می دهند.

6. نوزادان سالم

فولات که به عنوان اسید فولیک هم شناخته می شود، برای داشتن بارداری سالم بسیار مفید است. مصرف مناسب آن، خطر سقط جنین و نقص لوله عصبی را کاهش می دهد. تحقیقات اخیر بر روی موش های تازه متولد شده نشان داد نقص هایی در زاد و ولد موش ها، به خاطر کمبود سطح فولات در اسپرم آنهاست.

آووکادو

7. کاهش خطر افسردگی از جمله خواص آووکادو می باشد.

غذاهایی که مقادیر بالایی از فولات را دارا هستند، ممکن است به کاهش افسردگی کمک کنند زیرا فولات از ایجاد هوموسیستئین جلوگیری می کند. این ماده می تواند باعث کاهش گردش خون و ارسال مواد مغذی به مغز شود. هوموسیستئین می تواند با تولید سروتونین، دوپامین و نورپینفرین در تنظیم خلق و خو، خواب و اشتها دخالت کند.

8. بهبود هضم غذا

آووکادو دارای فیبر زیادیست و تقریبا بین 6 تا 7 گرم در هر میوه وجود دارد. خوردن خوراکی هایی با فیبر طبیعی می تواند به جلوگیری از یبوست، حفظ سلامت دستگاه گوارش و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.

9. سم زدایی طبیعی یکی از دیگر خواص آووکادو محسوب می شود.

فیبر مناسب، حرکات منظم روده را بهبود می بخشد که برای دفع روزانه سموم از طریق صفرا و مدفوع ضروری است. مطالعات اخیر نشان داده که فیبر رژیمی نیز ممکن است در تنظیم سیستم ایمنی بدن و التهاب نقش داشته باشد.

آووکادو

10. درمان پوکی استخوان از دیگر خواص آووکادو می باشد.

مواد معدنی که در آووکادو یافت می شود و البته در سویا و دیگر فرآورده های گیاهی نیز وجود دارد می تواند در درمان پوکی استخوان و کاهش علائم آن موثر باشد.

11. از دیگر خواص آووکادو می توان به اثر ضد میکروبی آن اشاره کرد.

آووکادو، حاوی مواد معدنی است که فعالیت ضد میکروبی دارد به خصوص در برابر اشریشیا کلی، که یکی از علت های اصلی مسمومیت غذایی است.

12. پیشگیری از بیماری های مزمن

طبق گفته وزارت علوم و تغذیه دانشگاه کنتاکی، مصرف بالای فیبر به میزان قابل توجهی از بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، فشارخون بالا، دیابت، چاقی و برخی از بیماری های دستگاه گوارش مقابله می کند. افزایش میزان فیبر نیز نشان داده است که می تواند فشار خون و کلسترول را پایین بیاورد، حساسیت انسولین را بهبود بخشد و باعث کاهش وزن در افراد چاق شود.

آووکادو

موارد استفاده

آووکادو را می توانید مانند کره برش دهید و در ساندویچ یا سالاد مصرف نمایید. برای اینکه هنگام خرید آووکادوی رسیده ای انتخاب کنید، به آرامی به پوست آن ضربه بزنید، اگر محکم بود و تکان نخورد یعنی رسیده است. اگر آووکادویتان نرسیده و می خواهید هرچه زودتر آن را مصرف کنید، آن را با یک عدد موز در کیسه ای کاغذی قرار دهید.

آووکادو را صبح به جای کره روی نان بمالید و یا به جای سس مایونز از آن در تهیه سالاد مرغ و تخم مرغ بهره ببرید. همچنین به خاطر بافت نرم و کرمی و طعم ملایمش، به عنوان غذای اولیه برای نوزادان نیز مناسب است.

آووکادو را به طرق مختلفی می توانید امتحان کنید و حتی روغن آووکادو هم برای مصرف بسیار مفید است. از روغن آووکادو در پخت و پز یا مرطوب کردن پوست و مو هم استفاده می شود. از خود میوه آووکادو هم به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی اش می توانید ماسک صورت تهیه کنید.

آووکادو

خطرات و مضرات آووکادو

رژیم غذایی آووکادو، یک الگوی کلی است که در پیشگیری از بیماری ها و رسیدن به سلامتی می تواند مفید باشد اما به یاد داشته باشید که در هیچ نباید زیاده روی کرد.

اگر داروهایی مانند وارفارین که جلوی لخته شدن خون را می گیرند مصرف می کنید، نباید میزان زیادی ویتامین K به بدن تان وارد شود زیرا نقش مهمی در لخته شدن خون دارد.

منبع : bbcgoodfood و medicalnewstoday

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی