داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

خواص و فواید شگفت انگیز نمک دریایی برای زیبایی و سلامت

تقویم فارسی اندروید

اسرائیل، اردن و فلسطین بیشتر از 15 میلیون سال است که دریاچه نمکی دارند. به آنها نام دریای مرده را می دهند زیرا تعداد کمی از میکرو ارگانیسم ها می توانند در آن زندگی کنند. از این دریاچه ها می توان نمک دریایی استخراج کرد که مزایای زیادی برای سلامتی و زیبایی دارند.

نمک دریایی

ترکیبات معدنی نمک دریایی

نمک دریایی یکی از قدیمی ترین ابزاری است که قرن ها برای زیبایی استفاده میشد. در مصر، یونان و رم باستان افراد در این دریاچه ها شنا می کردند تا هم تمیز شوند، هم آرامش بگیرند و هم پوست شان را احیا کنند.

نمک دریایی از مواد معدنی زیادی غنی شده است. گرچه شامل بیش از 20 عنصر مفید است اما مهم ترین و فراوان ترین آنها در زیر می آیند:

منیزیم: منیزیم دارای بیش از 300 واکنش ضروری در بدن است که شامل حرکات عضلانی، ترمیم DNA، تولید انرژی و سیگنالینگ سلولی است. همچنین منیزیم ضد التهابی قوی محسوب می شود که با افسردگی مبارزه می کند و باعث بهبود خواب و تقویت استخوان می شود. نمک دریایی حاوی 31 تا 35 درصد کلرید منیزیم است.

پتاسیم: یک الکترولیت با بار مثبت است که درون مایعات در سلول های بدن قرار می گیرد. پتاسیم برای هیدراته کردن، ریتم قلب، انقباض عضلات و تعادل PH بدن بسیار ضروری است. پتاسیم بین 20 تا 28 درصد از نمک دریایی را شامل می شود.

سدیم: ما اغلب به خاطر رژیم غذایی اشتباه بیش از حد از نمک استفاده می کنیم که می تواند برایمان خطرناک باشد. سدیم یک الکترولیت ضروری برای جذب و حمل مواد مغذی، تعادل مایع، فشار خون و انتقال سیگنال های عصبی است که مصرف به اندازه آن مفید محسوب می شود. نمک دریایی دارای 3 تا 8 درصد سدیم است.

کلسیم: نقش کلیدی در استخوان ها و دندان های سالم را کلسیم ایفا می کند. خون را به گردش می اندازد، باعث آزادسازی هورمون ها، تنظیم وزن بدن و تنظیم آنزیم ها می شود. نمک دریایی، بین 0.1 تا 0.5 درصد کلسیم دارد.

سولفات ها: در آب های معدنی و خاکستر آتشفشانی یافت می شوند و به سنتز پروتئین ها، حمایت از غضروف ها و بافت های همبند کمک می کنند تا بدن را در مقابل باکتری ها، محافظت کرده و بدن را از سموم پاکسازی نماید. نمک دریایی شامل 0.5 تا 0.2 درصد سولفات است.

چگونه از نمک دریایی می توان برای مصارف سلامتی و زیبایی استفاده کرد؟

برای قرن هاست که مردم در سراسر دنیا از نمک دریایی برای زیبایی، رفع التهاب و … استفاده می کنند.

1. آبرسانی عمیق

طبق مطالعات منتشر شده در سال 2005 حمام کردن در نمک دریایی مرطوب باعث هیدراته شدن پوست، از بین رفتن قرمزی و زبری پوست می شود. افرادی که دچار خشکی پوست در قسمت آرنج هستند می توانند نمک دریایی را در آب شیرین ریخته و آرنج را 15 دقیقه در آب قرار دهند. بدین شکل آب زیر پوست آرنج رفته و موجب برطرف شدن خشکی اش می شود.

اثرات ضد التهابی و آبرسانی نمک دریایی، به علت داشتن منیزیم بالاست. منیزیم نمک به نوبه خود باعث جذب و نفوذپذیری پوست می شود.

2. مرطوب کننده و ضد عفونی کننده

نمک دریایی به کمک خواص ضد باکتری طبیعی گوگرد، برای تمیز کردن سطح پوست بسیار شگفت انگیز عمل می کند. از آنجا که نمک دریایی حاوی مقادیر کمی گوگرد است، روش مناسبی برای کاهش چربی پوست و از بین بردن جوش محسوب می شود.

3. لایه بردار عالی

نمک دریایی نه تنها کمک می کند پوست تمیز شود، بلکه توانایی از بین بردن سلول های مرده پوست که می توانند موجب آسیب رساندن به پوست و ایجاد لکه های پوستی شوند را دارد. بدین منظور شما می توانید یک لایه بردار تهیه کنید. کافیست ½ فنجان نمک دریایی را با ¼ فنجان روغن نارگیل مخلوط کنید.

4. جوانسازی پوست

محققان در ارزیابی نمک دریایی بر پیری پوست به این نتیجه رسیدند که می تواند زبری پوست و خطوط ظریفی که بعدها منجر به چروک های عمیق می شوند را از بین ببرد. در این تحقیق به مدت چهار هفته و هفته ای دو روز از ژل ضد چروک و نمک دریایی به طور جداگانه استفاده شد. ژل ضد چروک به میزان 10 تا 27 درصد توانست چروک ها را کاهش دهد و نمک دریایی 40 درصد در این زمینه موفق عمل کرد.

5. بهبود علائم مزمن پوستی

ترکیبی از مواد معدنی در نمک دریایی وجود دارد که برای کسانی با پوست خشک، حساس و دارای خارش بسیار مناسب است. اگر از بیماری پسوریازیس رنج می برید می توانید به عنوان یک راه درمانی روزی یک بار برای 20 دقیقه به مدت 3 هفته حمام نمک دریایی بگیرید و آن را تا 35% کاهش دهید. کسانی که مبتلا به اگزما هستند هم می توانند علائمی چون خشکی، قرمزی، تورم و پوسته پوسته شدن را با نمک دریایی، تا حد زیادی کاهش دهند. نمک دریایی را کمی خیس کرده و به روی منظقه آسیب دیده بزنید. پس از گذشت چهار هفته خواهید دید که اگزمای شما تا 95% کاهش پیدا می کند.

6. درمان روماتیسم

روماتیسم در طول زمان می تواند منجر به فرسایش و تغییر شکل استخوان ها شود. گرچه هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما نمک دریایی، می تواند تا حد زیادی علائم آن را بهبود بخشد. در یک مطالعه، بیمارانی که روزانه به مدت 20 دقیقه طی دو هفته خود را با نمک دریایی شستشو دادند، بهبودی چشمگیری داشتند. بعد از دو هفته اثرات مفید حمام کردن با نمک دریایی مشخص شد و پس از گذشت یک ماه علائم روماتیسم کاهش یافت.

7. آرامش عضلات

خیساندن عضلات با نمک دریایی، می تواند به کاهش درد و گرفتگی آنها کمک کند و یک راه آرام بخش و فوری برای کاهش دردهای عضلانی و ناراحتی بافت ها و خستگی محسوب می شود. آزمایش اثرات آن بر بیماری فیبرومیالژیا (یک بیماری مزمن که مشخصه آن درد عضلانی، خستگی، اختلالات خواب، اختلالات حافظه و نوسانات خلق و خوی است.) نشان داده که حمام نمک دریایی طی ده روز می تواند شدت و علائم این بیماری را کاهش دهد. همچنین بیماران با ادامه درمان پس از سه ماه شاهد تسکین درد، خستگی، اضطراب، سردرد، مشکلات خواب و تورم مفصلی بوده اند.

منبع : naturallivingideas

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی