روانشناسي و سلامت روان سلامت

8 نکته در آمادگی برای دوران بازنشستگی

احتمالاً خیلی به این فکر کرده اید که چگونه از سال های طلایی دوران بازنشستگی خود لذت خواهید برد اما این احتمال وجود دارد که هرگز در مورد تأثیرات روانی که ممکن است بازنشستگی بر شما داشته باشد فکر نکرده باشید. بازنشستگی اغلب به معنای از دست دادن هویت است. چه به عنوان یک بانکدار، آشپز یا چه معلم معرفی شده باشید، بازنشستگی می تواند باعث شود اکنون که دیگر کار نمی کنید، این سوال را بپرسید که چه کسی هستید.

دوران بازنشستگی

سایر مسائلی که با بازنشستگی همراه است – مانند زمان بیشتر و پول کمتر – نیز می تواند یک تنظیم دشوار را ایجاد کند. برخی از بازنشستگان پس از توقف کار، مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب را تجربه می کنند.

اگر در مراحل اولیه بازنشستگی هستید و احساس می کنید تا حدودی گم شده اید، تنها نیستید. بسیاری از بازنشستگان معتقدند که این انتقال می تواند دشوار باشد. پیروی از این هشت نکته ممکن است به شما کمک کند تا با دوران بازنشستگی بهتر سازگار شوید تا بتوانید در این فصل از زندگی خود احساس رضایت و شادی کنید.

1. انتظار داشته باشید که مراحلی از احساسات را طی کنید

یک فرآیند عاطفی وجود دارد که اکثر مردم هنگام تطبیق با دوران بازنشستگی آن را طی می کنند. در ابتدا، احساس آزادی وجود دارد. مثل این است که شما در تعطیلاتی هستید که برای همیشه ادامه دارد.

با این حال، این حس تازگی از بین می‌رود و شما به سبک زندگی کندتری خواهید رسید. ممکن است مرحله ای وجود داشته باشد که شامل موارد زیادی باشد، “اوه، نه! من چه کار مهمی کردم؟» افکار و به دنبال آن اضطراب و کسالت به سویتان روانه می شوند. حتی ممکن است احساس گناه کنید که از بازنشستگی آنقدر که فکر می کنید لذت نمی برید.

سرکوب احساسات یا انکار احساسات می تواند منجر به راهبردهای مقابله ای ناسالم شود – مانند تکیه بر الکل یا غذا. به دنبال راه های سالم برای مقابله با این احساسات باشید. ممکن است پیاده روی، خواندن، نوشتن، صحبت کردن با دیگران یا یوگا به شما کمک کند تا با احساسات خود کنار بیایید.

2. به روزهای خود ساختار دهید

قبل از بازنشستگی، برنامه‌های روتین خود را انجام داده‌اید: زنگ ساعت  راخاموش کردن، دوش گرفتن، خوردن صبحانه، بسته‌ بندی ناهار، از در بیرون رفتن و طی کردن مسیر محل کار. احتمالاً به ساختار مشابهی بعد از پایان روزگار شغلی خود نیاز دارید.

اگر با برنامه ریزی پیشرفت می کنید، ممکن است بخواهید یک روتین بازنشستگی ایجاد کنید که به شما کمک می کند روزهای خود را برنامه ریزی کنید. فعالیت ها و زمان های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید چه احساسی در شما ایجاد می کند.

زمان منظمی را برای ورزش، فعالیت های اجتماعی، فرصت های داوطلبانه و وعده های غذایی خانوادگی در نظر بگیرید. در حالی که روزهای شما نیازی به سفت و سخت بودن ندارند، داشتن یک زمان بیدار شدن و روتین مشخص می‌تواند به شما کمک کند اکنون که قرار نیست سر کار باشید، احساس عادی‌ تری داشته باشید.

3. اهداف کوچک تعیین کنید

زندگی قبل از بازنشستگی شما با رسیدن به نقاط عطف، مانند تعیین ضرب الاجل، اتمام پروژه ها یا گرفتن ترفیع سنجیده می شد. پس از بازنشستگی همچنان می توانید بر روی اهداف تمرکز کنید، اگرچه ممکن است آنها کمی متفاوت از قبل باشند. کار بر روی اهداف می تواند به شما احساس هدفمندی بدهد و دستیابی به چیزهای جدید می تواند به شما احساس موفقیت بدهد.

به نقاط عطف خود در اولین ماه، شش ماه یا یک سالی که بازنشسته شده اید فکر کنید و آنها را یادداشت کنید. آیا می خواهید چند کیلوگرم وزن کم کنید؟ سفر داخلی یا خارجی داشته باشید؟ (بله، اهداف هم می توانند سرگرم کننده باشند!) پنج کتابی را که خواندنشان را به تعویق انداخته اید تمام کنید؟ راه های زیادی پیش رو دارید.

4. دوستی های خود را تقویت کنید

خطر منزوی شدن در دوران بازنشستگی وجود دارد. بعد از 30 سال ملاقات با دوستان در محل کار و دیدن هر روز آنها، ممکن است به آسانی همگام با کسانی که دوستشان دارید نباشید.

این می تواند به تغییر ساختار روتین روزانه شما کمک کند – از یکی از دوستانتان بخواهید هر دوشنبه برای ناهار با شما ملاقات کند، از دوست دیگر بخواهید چهارشنبه ها با شما در محله قدم بزند و از دوست سوم برای خوردن قهوه در بعد از ظهر جمعه دعوت کنید.

اگر شما و همسرتان با زوج های دیگری دوست هستید، حداقل یک بار در ماه آنها را برای شام یا بازی های سرگرم کننده دعوت کنید. اگر احساس می کنید افراد کافی برای فعال نگه داشتن خود از لحاظ اجتماعی ندارید، از زمان اضافی زندگی خود برای پیدا کردن دوستان جدید استفاده کنید.

برنامه های ارائه شده در کلیسا یا یک مرکز محلی فرهنگی را بررسی کنید، یا گروهی از افراد همفکر را پیدا کنید که علاقه مشترکی به سرگرمی مورد علاقه شما دارند، خواه گلف، صنایع دستی یا آشپزی باشد. گروه های مختلف نیز برای بسیاری از سرگرمی ها و فعالیت ها در دسترس هستند.

5. یک شغل خانگی و دورکاری را در نظر بگیرید

چه کسی می گوید که بازنشستگی از یک شغل باید به معنای ترک نیروی کار بودن به طور کامل باشد؟ تعدادی از افراد پس از ترک شغل طولانی مدت خود، یک حرفه ثانویه کم استرس را امتحان می کنند، شاید به صورت نیمه وقت.

تحقیقات نشان می دهد که بازنشستگانی که شغل نیمه وقت دارند، اغلب از سلامت روانی و جسمی بهتری برخوردارند و سطوح بالاتری از رضایت از زندگی را گزارش می دهند. بنابراین به اطراف جامعه خود نگاه کنید (یا جستجو کنید اینترنت برای کار در خانه) برای مشاغلی که ممکن است در دوران بازنشستگی از انجام آنها لذت ببرید.

6. یک بودجه بندی جدید ایجاد کنید

حتی بهترین پس انداز کنندگان نیز ممکن است مجبور شوند پس از بازنشستگی، تغییراتی در هزینه ها انجام دهند. در یک دنیای ایده آل، به اندازه کافی پس انداز کرده اید تا 20 تا 30 سال دوام بیاورید، اما اگر مانند اکثر بازنشستگان هستید، این احتمال وجود دارد که کمی از آن هدف فاصله بگیرید.

بفهمید که در زندگی جدید پس از شغلی به چه چیزهایی نیاز دارید و چه چیزهایی را نیاز ندارید. برای مثال، بودجه لباسی که همیشه برای لباس‌ های تجاری خرج می‌ کردید می‌تواند از فهرست خارج شود، اما ممکن است لازم باشد یک بخش برای حق عضویت سازمان‌ هایی که می‌ خواهید به آن‌ ها بپیوندید اضافه کنید.

بودجه ای تنظیم کنید که به شما کمک کند تا ببینید چقدر پول برای سرگرمی یا تفریح دارید. ممکن است دریابید که به یک کار نیمه وقت نیاز دارید تا بتوانید به تعطیلات سالانه بروید. یا ممکن است متوجه شوید که پول کافی برای بردن نوه هایتان به ناهار یک بار در هفته را دارید.

7. شیفت های داوطلبانه را برنامه ریزی کنید

حاضر نیستید به دفتر کار برگردید؟ این قابل درک است ممکن است متوجه شوید که ترجیح می دهید با داوطلب شدن به طور منظم از مزایای مشابه بهره مند شوید.

این مزایا ممکن است مربوط به روابط اجتماعی گسترده ای باشد که کارهای داوطلبانه فراهم می کند یا احساس هدفی که فرد می تواند با تعهد به اهداف خیریه احساس کند. این نه تنها بهزیستی روانشناختی شما را افزایش می دهد، بلکه می تواند سلامت قلبی عروقی شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به فشار خون را نیز کاهش دهد.

چه تصمیم به کمک در کتابخانه محلی خود داشته باشید یا تصمیم بگیرید که می خواهید در بیمارستان داوطلب شوید، در هر صورت به دنبال راه هایی برای مشارکت در جامعه خود باشید.

مطالعات نشان می‌دهد سالمندانی که سطح پایین تا متوسط امور ​​داوطلبانه را در زندگی خود گنجانده‌ اند، نسبت به کسانی که داوطلب نشده‌اند، رضایت بیشتری از زندگی و همچنین علائم کمتر افسردگی را دارند.

8. به خود انعطاف دهید تا چیزی که دوست دارید را پیدا کنید

ممکن است فکر کنید که می خواهید دوران بازنشستگی خود را با نقاشی، آشپزی و مطالعه بگذرانید اما پس از آن متوجه شوید که تمام این مدتی که در خانه سپری می کنید، سبک زندگی ای را که آرزویش را داشتید برآورده نمی کند. پس از 30 سال در محل کار، بالاخره وقت دارید تا آنچه را که واقعا می خواهید آزمایش کنید.

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید زمان خود را صرف کنید و خوشبختانه، نیازی به کشف همه چیز نیست. احتمالاً به مقدار کافی آزمایش نیاز دارد تا به شما کمک کند تا تعادل درستی را برای نحوه گذراندن وقت خود پیدا کنید. اگر می‌خواهید شلوغ‌ تر بمانید، همیشه می‌ توانید بعداً فعالیت‌ های اجتماعی را افزایش دهید یا سرگرمی‌ های جدیدی ایجاد کنید.

لذت بازنشستگی این است که فرصت های زیادی برای آزمایش خواهید داشت. این به شما بستگی دارد که نوع زندگی را طراحی کنید که می خواهید زندگی کنید.

منبع:

verywellmind

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی