سبك زندگي موفقيت در زندگي

چگونه بابت اشتباه مان عذرخواهی کنیم

تقویم فارسی اندروید

چگونه بابت اشتباه مان عذرخواهی کنیم
هیچ کس دوست ندارد در موقعیتی قرار بگیرد که مجبور شود معذرت خواهی کند و بگوید که متاسف است. ما گاهی خودمان را برای نگفتن این حرف ها به آب و آتش می زنیم. شاید گفتن متاسفم یعنی ضعیف بودن. حس خوبی نیست که مجبور باشید از کاری که کرده اید معذرت بخواهید اما به هر حال همه گاهی اشتباه می کنند و شما هم از این حقیقت مستثنی نیستید. به همین علت است که باید یاد بگیرید چگونه عذرخواهی کنید که درست و موثر باشد. با هفت گنج همراه باشید.

1. بگویید که متاسف هستید

اغلب افراد فکر می کنند همین که اشتباه شان را بپذیرند و مسئولیت آن را به عهده بگیرند کافی است. اما رفتار شما هر چقدر هم که مسئولیت پذیری و پذیرش اشتباه تان را نشان دهد باز هم گویای معذرت می خواهم نیست. باید به زبان بیاورید که متاسفید و بابت اشتباه تان عذرخواهی کنید.

2. همدردی با طرف مقابل تان

یک یک کار ساده است. هرگاه متوجه تاثیر اشتباه تان نشدید و نتوانستید درک کنید که کدام قسمت کارتان تا این حد ناراحت کننده بوده است خودتان را جای طرف مقابل تان بگذارید. سعی کنید از دید او به کار خودتان نگاه کنید. در آن هنگام متوجه اشتباه تان شده و می فهمید که چرا باید عذرخواهی کنید.

3. مفهوم کارتان را بدانید

می دانید که چرا عذر خواهی می کنید؟ معنی و مفهوم آن را می دانید یا تصور می کنید که تنها با گفتن یک جمله همه چیز تمام می شود؟ وقتی اشتباهی  می کنید لازم است عذرخواهی کنید و معذرت خواهی به این معنی است که شما اشتباه تان را بپذیرید، برای آن ابراز تاسف کنید و در پی جبران آن باشید.

4. عذرخواهی تان را با پرخاشگری بی اثر نکنید

زمانی که بگویید متاسفید اما باز هم دیگری را متهم کره و اشتباهات و مشکلات او را به یادش بیاورید در اصل دارید یک اشتباه دیگر را رقم می زنید و به اشتباه اول تان هم دامن می زنید. با این کار نه تنها نمی توانید بخشیده شوید بلکه بیشتر مخاطب تان را از خود ناراحت می کنید.

5. بیش از حد عذرخواهی نکنید

درست است که این کار گاهی لازم است اما مراقب باشید که در عذرخواهی کردن افراط نکنید چرا که نشانه ای از ضعف و کمبود اعتماد به نفس شماست. برخی افراد مدام به دنبال فرصتی برای عذرخواهی هستند و همیشه خودشان را مقصر می دانند. آن ها حتی برای قطع کردن یک مکالمه ی ساده هم یک عذرخواهی بلند بالا دارند و یا ابتدای هر سوال یک بار معذرت خواهی می کنند. در عذرخواهی افراط نکنید و آن را فقط در زمان هایی انجام دهید که واقعا لازم است.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی