تغذيه سالم سلامت

10 غذای شفابخش برای دوران نقاهت

اگر در حال بهبودی و دوران نقاهت پس از بیماری یا جراحی باشید، غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید می تواند به بهبود شما کمک کند یا مانع آن شود.

دوران نقاهت

بسیاری از غذاها  از جمله میوه ها، سبزیجات، چربی های سالم و منابع پروتئینی، التهاب را کاهش می دهد، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد، باعث بهبودی می شود و سوخت لازم را برای بهبودی شما فراهم می کند.

در اینجا 10 غذای شفابخش وجود دارد که می تواند به بهبود بدن شما در دوران نقاهت کمک کند.

1. سبزیجات با برگ سبز

سبزیجات سبز برگ مانند کلم پیچ، کاهو، اسفناج، آروگولا، سبزی خردل و سبزی سوئیس چارد مملو از مواد مغذی هستند که التهاب را کاهش می دهند، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند و زخم را بهبود می بخشند و آنها را به انتخابی مناسب برای بهبودی در دوران نقاهت تبدیل می کند.

سبزیجات برگ دار سرشار از ویتامین C، منگنز، منیزیم، فولات و پروویتامین A هستند که همه آنها برای عملکرد سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن ضروری هستند.

آنها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند که دارای خواص ضدالتهابی قوی و حمایت کننده سیستم ایمنی هستند.

در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که پلی فنول های خاص، از جمله آنتی اکسیدان کوئرستین که در سبزیجات برگ سبز متمرکز شده اند، ممکن است به سرکوب تولید پروتئین های التهابی مانند TNF-alpha کمک کند.

علاوه بر این، ویتامین C برای التیام زخم ضروری است و باعث می شود سبزیجات برگ دار برای انتخاب در دوران نقاهت پس از عمل جراحی انتخاب خوبی باشند.

2. تخم مرغ

بدن شما پس از عمل جراحی به میزان قابل توجهی بیشتر از پروتئین توصیه شده روزانه 0.36 گرم در هر پوند (0.8 گرم در هر کیلوگرم) وزن بدن نیاز دارد.

انجمن سلامت آمریکا 0.7 تا 0.9 گرم پروتئین به ازای هر پوند (1.5 تا 2 گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن پس از عمل جراحی را توصیه می کند. این مقدار برابر 105 تا 135 گرم برای یک فرد 150 پوندی (68 کیلوگرمی) است.

تخم مرغ نه تنها یک منبع عالی از پروتئین بسیار قابل جذب است که 6 گرم در هر تخم مرغ بزرگ (50 گرمی) تأمین می کند، بلکه مواد مغذی ای است که از سلامت سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم ها پشتیبانی می کند.

تخم مرغ کامل حاوی ویتامین A و B12 و همچنین روی، آهن و سلنیوم است که همگی نقش حیاتی ایمنی را ایفا می کنند.

3. ماهی سالمون

ماهی سالمون سرشار از پروتئین، ویتامین B، سلنیوم، آهن، روی و چربی های امگا 3 است.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که چربی های امگا 3 ممکن است در صورت مصرف مکمل باعث بهبود زخم، افزایش پاسخ ایمنی و کاهش التهاب شود.

به علاوه، فقط 3 اونس (85 گرم) ماهی آزاد وحشی بیش از 70 درصد نیاز روزانه شما به سلنیوم را تامین می کند، این ماده ای معدنی است که التهاب و پاسخ ایمنی را تقویت می کند.

اگرچه خوردن ماهی سالمون به احتمال زیاد بی خطر است اما قبل از مصرف مکمل های روغن ماهی قبل یا بعد از عمل، باید با پزشک خود مشورت کنید. تحقیقات اخیر نشان می دهد که این مکمل ها خطر خونریزی را افزایش نمی دهند اما برخی جراحان به هر حال روغن ماهی را توصیه نمی کنند.

4. انواع توت ها

توت ها سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی هستند که می توانند به بهبود بدن شما در دوران نقاهت کمک کنند.

به عنوان مثال توت ها مقدار زیادی ویتامین C دارند که با تحریک تولید کلاژن – فراوان ترین پروتئین در بدن، بهبود زخم را افزایش می دهند.

آنها همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها هستند که رنگدانه های گیاهی هستند و رنگ پر جنب و جوش به توت ها می دهند، علاوه بر این که دارای اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و محافظ سیستم ایمنی هستند.

5. آجیل و دانه ها

آجیل و دانه هایی مانند بادام، پکن، گردو، تخمه آفتابگردان و غیره یک انتخاب عالی برای سوخت رسانی به بدن شما در طول روند بازیابی در دوران نقاهت هستند. این غذاها پروتئین گیاهی، چربی های سالم و ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم می کنند که از بهبودی پشتیبانی می کند.

به عنوان مثال، آجیل و دانه ها منبع خوبی از روی، ویتامین E، منگنز و منیزیم هستند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کند و از آسیب سلولی محافظت می کند. همچنین برای سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

برخی از مطالعات نشان می دهند که سطح ویتامین E سالم ممکن است عملکرد سلول های ایمنی محافظتی مانند سلول های کشنده طبیعی (سلول های NK) را که به مبارزه با عفونت و بیماری کمک می کند، بهبود بخشد.

6. طیور

اسیدهای آمینه خاص که بلوک های سازنده پروتئین هستند، نقش مهمی در بهبود زخم و عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند.

طیور از جمله مرغ و بوقلمون، گلوتامین و آرگینی ارائه می دهند، دو اسید آمینه که ممکن است به بهبود و بهبودی کمک کنند.

گلوتامین در مواقع استرس مانند بیماری و آسیب از سلول محافظت می کند، در حالی که آرژنین به تولید کلاژن و بهبود زخم کمک می کند.

علاوه بر این، آرژنین در زمان استرس، آسیب و بیماری به سرعت تخلیه می شود و مصرف کافی این آمینو اسید اهمیت بیشتری پیدا می کند.

7. گوشت های ارگانیک

گوشت های ارگانیک جزء مغذی ترین غذاهایی هستند که می توانید بخورید. آنها دارای بسیاری از مواد مغذی حمایتی از جمله ویتامین A، آهن، روی، ویتامین B و مس هستند که برای تولید بافت همبند و کلاژن مورد نیاز است.

ویتامین A که برای پاسخ مناسب سلول های ایمنی ضروری است، به مهار سلول های التهابی کمک می کند و برای سلامت پوست و ترمیم زخم بسیار مهم است.

علاوه بر این، گوشت ارگانیک منبع عالی پروتئین است که برای بهبودی پس از جراحی و بیماری ضروری است.

تغذیه سالم

8. سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ به خاطر فواید چشمگیر سلامتی خود مشهور هستند. آنها ممکن است به دلیل تنوع زیاد ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها از بهبودی حمایت کنند.

سبزیجات چلیپایی حاوی گلوکوزینولات ها هستند، ترکیباتی که بدن شما به ایزوتیوسیانات ها تبدیل می کند. ثابت شده است که ایزوتیوسیانات ها با سرکوب التهاب، فعال سازی سیستم ایمنی بدن و القاء مرگ در سلول های آلوده، سلامت سیستم ایمنی را ارتقا می دهند.

به علاوه، این سبزیجات مجموعه ای از مواد مغذی که بدن شما در دوران نقاهت نیاز دارد، مانند ویتامین C و ویتامین B را در خود جای داده است.

9. صدف

صدف ها مملو از مواد مغذی – به ویژه روی – هستند که ممکن است باعث بهبودی شوند.

روی برای عملکرد سالم سیستم ایمنی بسیار مهم است. این ماده معدنی همچنین می تواند به بهبود سریع و بهبود زخم کمک کند و صدف ها را برای بهبودی پس از جراحی عالی می کند.

فقط 6 صدف متوسط ​​(59 گرمی) بیش از 300 درصد از نیاز روزانه روی را تأمین می کند.

10. سیب زمینی شیرین

خوردن غذاهای سالم حاوی کربوهیدرات بالا، مانند سیب زمینی شیرین، برای بهبودی مهم است. کربوهیدرات ها نه تنها انرژی مورد نیاز سلول های شما را برای بهبودی، بلکه آنزیم هایی مانند هگزوکیناز و سیترات سنتاز را نیز فراهم می کنند که به ترمیم زخم کمک می کند.

در واقع، مصرف ناکافی کربوهیدرات ممکن است روند بهبود زخم را مختل کرده و بهبود را به تأخیر بیندازد.

سیب زمینی شیرین منبع کربوهیدرات مغذی است که مملو از ترکیبات گیاهی ضد التهابی، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C، کاروتنوئیدها و منگنز است که ممکن است پاسخ ایمنی را بهینه کرده و به بدن شما در بهبودی کمک کند.

راه های دیگر برای کمک به بهبود بدن شما

علاوه بر پیروی از رژیم غذایی سالم و مملو از غذاهای غنی از مواد مغذی، سایر تغییرات در شیوه زندگی نیز ممکن است از بهبودی حمایت کند.

استراحت هنگام بهبودی از بیماری، جراحت یا جراحی ضروری است. به علاوه، خواب کافی روند ترمیم بدن را تقویت می کند.

در حقیقت، کمبود خواب ممکن است به عملکرد سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و بهبود را به تاخیر بیندازد.

هیدراتاسیون همچنین برای هر جنبه ای از بهبود، به ویژه مراقبت مناسب از زخم، مهم است. به علاوه، در بیماری هایی که شامل تب و اسهال می شوند ممکن است نیازهای آب رسانی شما را افزایش دهند.

علاوه بر این، هنگام بهبودی از بیماری یا آسیب باید از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تواند بهبود را به تأخیر بیندازد، بهبود زخم را مختل کرده و سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می کند.

کمبود روی و ویتامین B12 و A نیز ممکن است باعث بهبودی شود. اگر نگران کمبود مواد مغذی هستید با پزشک خود صحبت کنید.

نتیجه نهایی

هنگام بهبودی از بیماری یا جراحی، باید بدن خود را با غذاهایی که دارای مواد مغذی بالا و ترکیباتی هستند که باعث بهبودی می شوند تغذیه کنید.

ماهی سالمون، آجیل، سبزیجات چلیپایی و چندین غذای دیگر ممکن است به سرعت بهبود کمک کنند.

استراحت زیاد، هیدراته ماندن و اجتناب از سیگار کشیدن و الکل نیز باعث بهبودی مطلوب می شود.

منبع:

healthline

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی