تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی

خواص مواد غذايي سلامت

10 خاصیت بامیه

بامیه، عمدتا در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری، گرم و معتدل رشد می کند. کالری کمی دارد، چربی ندارد و افزودن آن به هر رژیم غذایی بسیار مناسب است. بامیه در غذاهای مختلف به عنوان سبزیجات استفاده می شود و شما می توانید آن را به شکل سرخ شده، آبپز و یا ترشی استفاده نمایید. از دانه های آن هم می توان روغن بامیه استخراج کرد که طعم و بوی دلپذیری دارد و دارای چربی های اشباع نشده مانند اسیدهای آلی است.

بامیه

بامیه دارای فیبر بالا، ویتامین C و ویتامین k است و محتوای فولیت، کلسیم و پتاسیم دارد. همچنین دارای ویتامین B3، ویتامین B1، ویتامین B6، منیزیم، منگنز، بتاکاروتن و همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مختلف در بامیه، دارای مزایای سلامتی زیادی است. در این مقاله با 10 خاصیت بامیه آشنا خواهید شد.

1. کاهش سطح قند خون

بامیه، دارای خواص انسولین است که به کاهش قند خون کمک می کند. همچنین دارای شاخص گلیسمی پایین در حدود 20 است و در نتیجه انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می شود. مطالعاتی نشان داده است که باکتری موجود در آن جذب گلوکز را کاهش می دهد که به نوبه خود باعث کاهش سطح قند خون می شود. بدین منظور انتهای 4 یا 5 بامیه را قطع کرده و بدنه آن را با یک چنگال خرد کنید. برای گرفتن تلخی آن شب تا صبح آن ها را در آب قرار دهید. صبح روز بعد آب آن را با شکم خالی بنوشید. این کار را هر روز برای حفظ سطح قند خون سالم انجام دهید.

2. کاهش کلسترول

بامیه می تواند در کاهش کلسترول مفید باشد. تحقیقات در سال 2014 نشان می دهد که فعالیت هیپولایپیدمی پوست بامیه، باعث کاهش کلسترول می شود. این فعالیت به نوبه خود جذب کلسترول را تاخیر داده و دفع آن را افزایش می دهد. علاوه بر این حاوی چربی اشباع شده یا کلسترول نیست و به جلوگیری از بیماری های قلبی و سایر مشکلات سلامتی ناشی از کلسترول در خون کمک می کند. پس برای کاهش میزان کلسترول بد خود از آن در رژیم غذایی تان استفاده کنید. حتی می توانید پس از مشورت با دکتر خود روغن آن را نیز مصرف نمایید.

بامیه

3. درمان لکوره

بامیه، برای درمان لکوره یا ترشحات واژن مفید است. لکوره بین دوران قاعدگی و یا در دوران بارداری به وجود می آید و می تواند موجب آسیب به واژن شود. بامیه علاوه بر آن می تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با این مشکل افزایش دهد. یک فنجان بامیه تازه را بشویید و به قطعات کوچک تقسیم کنید. بامیه های خرد شده را در دو فنجان آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید تا زمانی که آب به نصف مقدار کاهش یابد. آن را به سه قسمت تقسیم کنید و روزی سه بار بنوشید تا زمانی که وضعیت تان تغییر کند.

4. بارداری سالم

بامیه برای زنان باردار بسیار توصیه می شود. ویتامین B موجود در آن کمک می کند تا کودک در رحم رشد سالم تری داشته باشد و از نقص های زایمان و ضایعات نخاعی تولد جلوگیری می کند. علاوه بر این غنی از اسید فولیک است که به تولید و حفظ سلول های جدید که برای بارداری سالم ضروری است کمک می کند. همچنین فولیت موجود در آن مانع از سقط جنین می شود. ویتامین C موجود در آن هم نقش کلیدی در رشد جنین دارد.

5. جلوگیری از بیماری کبد

بامیه، به پاکسازی کبد کمک کرده و از بیماری کبد جلوگیری می کند زیرا کبد را سم زدایی کرده و مانع انباشت چربی در کبد می شود. آنتی اکسیدان قوی عصاره بامیه دارای توانایی محافظت در برابر آسیب های ناشی از کبد است. برای بهبود سلامت کبد خود بامیه را به رژیم غذایی تان افزوده و یا پس از مشورت با پزشک تان مکمل آن را مصرف نمایید.

بامیه

6. موهایی نرم و براق

آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در بامیه می توانند به شما کمک کنند موهایی شاداب، براق و سالم داشته باشید. همچنین حاوی مواد مغذی دیگری همچون مس، روی، پتاسیم، فولیت و تیامین است که برای موهای شما ضروریست. 8 تا 10 عدد بامیه را به صورت افقی در یک فنجان آب قرار دهید. آن را روی حرارت قرار دهید تا بافتی چسبناک پیدا کند. آن را از روی حرارت بردارید، چند قطره روغن اسطوخدوس یا روغن نعناع به آن اضافه نمایید و اجازه دهید خنک شود. مخلوط را از صافی رد کرده و آن را در بطری ذخیره نمایید. پس از شستن موها آن را به عنوان یک نرم کننده طبیعی روی مو بزنید. 5 دقیقه صبر کنید و در آخر سرتان را به طور کامل بشویید.

7. افزایش سلامت چشم

بامیه، به خاطر داشتن ویتامین A و همچنین آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن، لوتین و زاکسانتین برای چشم مفید است. ویتامین A باعث محافظت از قرنیه می شود، لوتین چشم ها را از نور مضر UV محافظت می کند و زاکسانتین از چشم در برابر نور حمایت می کند. به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، رادیکال های آزاد را خنثی می کند و عوارض جانبی و خطرناک متابولیسم سلولی را از بین می برد. رادیکال های آزاد باعث تخریب سلول های بدن از جمله آنهایی که مسئول دید هستند می شود.

بامیه

8. سالم نگه داشتن پوست

چندین ماده مغذی در بامیه وجود دارد که می تواند پوست شما را شاداب و جوان نگه دارد. ویتامین C به رشد و ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کند که در تشکیل کلاژن و رنگ پوست تاثیر می گذارد. همچنین از جوش، پسوریازیس و سایر مشکلات پوستی جلوگیری می کند. به عنوان یک منبع غنی از فیبر به بهبود هضم کمک می کند که یکی دیگر از عوامل مهم برای داشتن پوست سالم به شمار می رود. دو فنجان بامیه خرد شده را برای 10 تا 15 دقیقه در دو فنجان آب بجوشانید. ظرف را از روی حرارت بردارید و 10 دقیقه به آن استراحت دهید. سپس کمی روغن جوجوبا یا هر روغن مفید دیگری که دوست دارید به آن افزوده و آن را روی صورت و گردن تان بمالید. 15 دقیقه صبر کنید و سپس با آب بشویید. از این ماسک می توانید یک یا دو بار در هفته استفاده نمایید.

9. بهبود هضم

بامیه، منبع خوبی از فیبر است که به سلامت گوارش کمک می کند. فیبر، جذب آب را تسهیل کرده و بدین صورت مواد زائد را از بدن حذف می کند. حرکات منظم روده را تضمین کرده و به جلوگیری از یبوست، نفخ، گرفتگی و گاز کمک می کند. علاوه بر این ویتامین A موجود در بامیه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است. برای بهبود سلامت گوارش خود روزانه 1 تا 2 فنجان بامیه مصرف کنید. شما می توانید با آن سوپ و خورش تهیه کنید و یا سرخ کرده آن را کنار غذا یا پروتئین به عنوان سبزیجات مصرف نمایید.

10. افزایش ایمنی بدن

مصرف منظم بامیه می تواند باعث تقویت ایمنی بدن شود. مقدار زیاد ویتامین C در آن به گلبول های سفید خون کمک می کند تا به درستی عمل کرده و ایمنی بدن را افزایش دهد. کاهش عوارض سرماخوردگی و محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد از جمله مزایای آن است. طبیعت آنتی اکسیدانی قدرتمند آن هم به ایمنی بدن کمک کرده و بسیاری از بیماری ها را درمان می کند. همچنین در جلوگیری از بیماری های قلبی، سرطان و پیری زودرس موثر است.

بامیه

هشدارها برای مصرف بامیه

  • هنگام مصرف بامیه به خاطر استفاده از سموم و آفت کش ها حتما پیش از میل کردن آنها را به خوبی شستشو دهید.
  • بامیه به راحتی در همه جا قابل دسترسی است اما برای اینکه به خوبی از مزایای آن بهره مند شوید بهتر است حتما ارگانیک آن را مصرف نمایید.

 

منبع : top10homeremedies