روانشناسی سبك زندگي موفقيت در زندگي

یک خانم تمام عیار و کامل مانند شهرزاد سریال شهرزاد باشید!!

تقویم فارسی اندروید

یک خانم تمام عیار و کامل مانند شهرزاد سریال شهرزاد باشید!!

 

سریال شهرزاد یکی از پرطرفدارترین سریال هایی است که این روزها همه را عاشق خود کرده است. نقش اصلی ایم سریال دختری به نام شهرزاد با ویژگی های یک خانم تمام عیار و اصیل است.

 

 ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد

 

رفتارهای یک خانم تمام عیار را از شهرزاد یاد بگیرید

همه افرادی که هر هفته دوشنبه منتظر پخش سری جدید سریال شهرزاد هستند خوب می‌دانند که بخشی از موفقیت این سریال به بازی خوب ترانه علیدوستی در نقش شهرزاد مربوط می‌شود؛ دختری که در دوران مردسالاری و پدرسالاری زندگی می‌کند اما با همه محدودیت‌هایش باز هم عاشق می‌شود، به خاطر عشقش از خودگذشتگی می‌کند و با قدرت و اراده جریان زندگی را ادامه می‌دهد.

شهرزاد قصه ما ویژگی‌هایی دارد که شخصیت او را منطقی و رشد یافته نشان می‌دهد و در عین حال ظرافت و متانت زنانه را در چشم مخاطب پررنگ می‌سازد تا او را بیشتر دوست داشته باشیم، در مواردی با او همدردی کنیم، با دردهایش اشک بریزیم و از خنده‌هایش خوشحال شویم. شخصیت این دختر با دل و جرات جنبه‌های مختلفی دارد که محمود هندی‌پور، روانشناس و مشاور، آنها را بررسی و تحلیل می‌کند تا او را بهتر بشناسیم و در مواردی از جنبه‌های مثبت شخصیتش الگوبرداری کنیم.

 

احساسش را به خوبی انتقال می‌دهد

ترانه علیدوستی جزو شخصیت‌های زنانه جالبی است که حالات رفتار و گفتار او نشان از استحکامی خاصی در شخصیتش دارد. او حتی در اولین فیلمش- من ترانه پانزده سال دارم- با وجود سن پایین (در آن زمان 18 ساله بود) نقشش را قدرتمند و زیبا ایفا کرد و در همانجا نیز نشان از ضعف و کوچک‌ انگاری در او دیده نشد. آهنگ و تن صدای ترانه گاهی ما را به یاد یک پسر بچه می‌اندازد. در واقع بخش مردانه شخصیت او در کنار ملاحت و متانت خاصی که دارد پر رنگ است و کاملا به چشم می‌آید.

در سریال شهرزاد هم ترانه علیدوستی نقشی دلچسب و تاثیرگذار را ایفا می‌کند. ادب و تربیت در کنار بازیگوشی، حمایتگری و عاشق‌پیشگی را کاملا می‌توان در بازی او و حتی در چشم‌ها و نگاهش دید. دختری که تحصیل‌کرده و مستقل است اما احترام به آدم‌ها و والدین را هم مد نظر قرار داده و  در عین حال ظرافت‌های زنانه‌ای دارد و این حالت‌ها را از طریق دیالوگ‌ها، حالت راه رفتن و طریقه صحبت کردنش به زیبایی به فرهاد و بیننده نشان می‌دهد؛ به‌ خصوص در جایی که فرهاد از مرگ نجات پیدا می‌کند رفتارهای صمیمانه و حامیانه‌ای را از شهرزاد می‌بینیم. او مادر فرهاد  را آرام می‌کند و در مدت کوتاهی که در کنار بستر فرهاد قرار می‌گیرد با صراحت و صداقتی مثال‌زدنی که شاید بخشی از شخصیت واقعی خود اوست به زبانی ساده قربان‌ صدقه مردی می‌رود که قرار است زندگی مشترکش را به‌زودی با او پایه‌ریزی کند.

شهرزاد اینقدر این کار را واقعی انجام می‌دهد که مخاطب کاملا تحت تاثیر قرار می‌گیرد. یکی از علت‌های موفقیت سریال این است که روی بخش‌های حسی و انتقال احساس به خوبی کار شده و ترانه علیدوستی هم در این نقش خیلی خوب درخشیده است. او به خوبی توانسته این احساس را انتقال دهد و با تمام وجود با میمیک قوی، تن و آهنگ صدا این عشق را منتقل می‌کند.

 

رفتاری جراتمندانه دارد

شهرزاد می‌تواند الگوی خوبی برای دخترهایی باشد که مایل به رشد شخصیت هستند و تکامل را بیشتر می‌پسندند؛ از این جهت که بخش زنانه و مردانه  او به یک میزان رشد کرده است و در جایی که باید حرفش را می‌زند و رفتاری جراتمندانه دارد.

شهرزاد با اینکه در زمانه‌ای به سر می‌برد که حرف، حرف بزرگ ترهاست اما با این حال در نهایت ظرافت ابراز وجود می‌کند و به نوعی نشان می‌دهد که با جود فشار جامعه کوچک یعنی خانواده، فرهنگ و اطرافیان و با اینکه شاهد این است که به خاطر سلطه‌جویی و خودخواهی بزرگ آقا و نجات فرهاد- کسی که صادقانه دوستش می‌دارد -مجبور به تن دادن به ازدواجی ناخواسته است اما باز هم در مقابل بزرگ آقا و پدر از منطق مدد می‌گیرد، ابراز وجود می‌کند و رفتاری جراتمندانه نشان می‌دهد و در نهایت وقتی صحبت به خطر افتادن جان فرهاد به میان می‌آید، نشان می‌دهد محبتش واقعی است و فرهاد را به خاطر خود فرهاد دوست دارد نه به خاطر خودش که این تعریف دوست داشتن واقعی است و او تسلیم حرف زور می‌شود تا عشقش نجات پیدا کند.

 

در هر شرایطی باانگیزه است

شخصیت شهرزاد به‌ گونه‌ای است که مخاطب را به سرعت درگیر می‌کند. انگیزه، انرژی و امید به  زندگی را در رفتار او به شکلی محسوس می‌بینیم. شهرزاد در جایگاه فردی تحصیلکرده در زمانی که دخترها نسبت به پسرها کمتر تحصیلات را دنبال می‌کردند، فعال و اجتماعی است. با اینکه شهرزاد یک خانم است و در دوره‌ای زندگی می‌کند که مرد‌سالاری حرف اول را می‌زند و باز هم قدرت ابراز وجودش خوب است و ایده‌هایش را بیان می‌کند.

 

عواطف آدم‌ها را نادیده نمی‌گیرد

شهرزاد فقط خودش را نمی‌بیند و به عواطف آدم‌ها توجه دارد. در بخشی از سریال می‌بینیم  در منزلی که بزرگ آقا فرمان به زندگی کردن او در آنجا را داده فکرش در جست‌وجوی کسانی است که قبل از او آنجا بوده‌اند؛ از قباد درباره‌شان می‌پرسد و ابراز نگرانی می‌کند که مبادا آنها بی‌خانمان شده باشند. مجموع اینها نشان می‌دهد شخصیت او تک‌بعدی و خودمحور نیست و به نیازهای انسانی و ثانویه نیز توجه داردو در عین حال  ضعیف و شکننده هم نیست.

او اگر تسلیم می‌شود در جهت پذیرشی آگاهانه گام برمی‌دارد و خود را با شرایط وفق می‌دهد و در عین حال که از جنیست زنانه خودش فاصله نگرفته مهارت‌های اجتماعی بالایی دارد که او را به شخصیتی دوست‌داشتنی و تاثیر‌گذار تبدیل کرده و بیننده هم خیلی زود با این شخصیت ارتباطی زیبا و بعضا عمیق برقرار می‌کند.

 

نسبت به دنیا و شرایط درک عمیقی دارد

شهرزاد در شخصیتش دو جنبه مهم دارد که اگر خانم‌ها این دو وجه را داشته باشند کامل‌تر و دوست‌داشتنی‌تر می‌شوند؛ یکی اینکه شخصیت او یخچالی نیست و از احساسات و عواطف برخوردار است و دیگر اینکه می‌تواند ابراز وجود کند و حرف بزند و شخصیت شیشه‌ای نداشته باشد. شهرزاد نه‌تنها احساسات و عواطف خوبی دارد، بلکه بخش منطق و ریاضی وجودش هم فعال است و می‌تواند به‌موقع از هر دو بخش استفاده کند.

این آدم قدر عشق را می‌داند و در عین حال متوجه شرایط و وضعیت پیرامونش نیز هست و هیجان و منطق در او در فاصله‌ای دور از هم قرار ندارند. درک بالای این شخصیت و توجه به ابعاد مختلف زندگی و تعمق و دور بودن از سطحی‌نگری باعث می‌شود که ما با این هیجان و کنجکاوی سریال را دنبال کنیم و کنجکاو باشیم که ببینیم  شهرزاد در آینده با زندگی و شرایط جدید چگونه کنار می‌آید و چه چیزهایی را رقم خواهد زد.

 

بالغانه پاسخ می‌دهد

در منطق‌گرایی و واقعی‌بینی این شخصیت همین بس که شاهد پاسخی منطقی و آگاهانه از او در برابر سوال قباد هستیم که می‌خواهد از گذشته شهرزاد و فرهاد بیشتر بداند و در ادامه هم می‌پرسد: «آیا هنوز دلت با فرهاد است و به او فکر می‌کنی؟» شهرزاد پاسخ می‌دهد: «من راجع به گذشته تو سوالی نکردم تو هم سوال نکن و فراموشی به زمان نیاز دارد.» پاسخ‌هایی بالغانه بدون درگیری در بازی‌های طرف مقابل!

در سریال شهرزاد هم ترانه علیدوستی  نقشی دلچسب و تاثیرگذار را ایفا می‌کند. ادب و تربیت در کنار بازیگوشی، حمایتگری و عاشق‌پیشگی را کاملا می‌توان در بازی او و حتی در چشم‌ها و نگاهش دید. دختری که تحصیل‌کرده و مستقل است اما احترام به آدم‌ها و والدین را هم مد نظر قرار داده و  در عین حال ظرافت‌های زنانه‌ای دارد و این حالت‌ها را از طریق دیالوگ‌ها، حالت راه رفتن و طریقه صحبت کردنش به زیبایی به فرهاد و بیننده نشان می‌دهد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی