بیماری ها سلامت

چگونه کرپیتوس یا صدا دادن مفصل را درمان کنیم

تقویم فارسی اندروید

کرپیتوس یک اصطلاح کلی برای صدای ترق و تروق یا ترکیدن است که توسط مفصل ایجاد می شود. این امر معمولاً به دلیل سایش غضروف یا بافت نرم به مفصل در حین حرکت ایجاد می شود، اگرچه می تواند با تجمع هوا در بین تاندون ها یا استخوان ها نیز ایجاد شود. کرپیتوس یک بیماری یا اختلال نیست فقط چیزی است که در بدن شما اتفاق می افتد و اگر علائم دیگری ندارید جای نگرانی نیست. با این حال، کرپیتوس مزمن اغلب نشانه ای از چندین بیماری است، بنابراین اگر مفاصل شما مدام در حال صدا دادن هستند، بهتر است با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر علائم دیگری در ارتباط با کرپیتوس خود دارید، باید وقت برای دیدن پزشک تعیین کنید.

کرپیتوس

کاهش صدای مفصل

1. در طول روز بلند شوید و بیشتر حرکت کنید

اغلب، کرپیتوس به دلیل تجمع گاز یا هوا در بین مفصل ایجاد می شود. برای جلوگیری از تجمع گاز یا هوا، در طول روز بیشتر حرکت کنید. اگر پشت میز کار می کنید، 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید و هر یک ساعت در اطراف قدم بزنید. اگر از یک روز تعطیل روی کاناپه لذت می برید، برخیزید و هر از چند گاهی در اطراف خانه قدم بزنید تا حداقل کمی حرکت کنید.

  • تمرینات دامنه حرکتی ملایم را با گردن، شانه ها، آرنج، مچ دست، زانو و مچ پا انجام دهید.
  • اگر بالای 65 سال دارید و در معرض خطر ابتلا به آرتروز هستید، این امر به ویژه مهم است. حتی پیاده روی های کوچک در اطراف خانه برای بدن شما عالی است!
  • احتمالاً برای این کار نیازی به مراجعه به پزشک ندارید، مگر اینکه علائم دیگری مرتبط با کرپیتوس خود داشته باشید.

2. تقویت عضلات اطراف مفصل ایجاد صدا

اگر ورزش نمی کنید و از نظر بدنی توانایی انجام آن را دارید، اکنون زمان خوبی برای شروع است! تقویت عضلات اطراف مفصل که به طور مرتب تکان می‌ خورند، فرکانس و شدت صدا را به‌ طور چشمگیری کاهش می‌ دهد. اگر بتوانید ماهیچه های اطراف را تقویت کنید، مفصل شما فشار زیادی را تجربه نخواهد کرد که اغلب منشأ این صدای ترکیدن است.

  • اگر مچ دست یا انگشتان شما سر و صدای زیادی ایجاد می کنند، یک تقویت کننده برای در دست گرفتن تهیه کنید و هنگام تماشای تلویزیون آن را فشار دهید. همچنین می توانید تمرین اکستنشن مچ را با وزنه های 5 تا 10 پوند (2.3 تا 4.5 کیلوگرم) انجام دهید.
  • اگر زانوهای شما این صداها را ایجاد می کنند، اسکات روشی عالی برای تقویت قدرت پاهای شما است. همچنین می توانید اکستنشن زانو یا پلانک معکوس را برای تقویت عضلات پای خود انجام دهید.
  • بالا بردن ساق پا و رول کردن مچ پا راه هایی عالی برای تمرین عضلات کوچکتر اطراف مچ پا هستند.
  • کشش منظم بازوها برای جلوگیری از ترکیدن آرنج و شانه راه بسیار خوبی است. پلانک و پوش آپ روشی عالی برای بهبود تدریجی قدرت عضلانی شما در طول زمان است.

3. سلامت مفاصل خود را با شنا یا دوچرخه سواری بهبود بخشید

اگر تمرینات مبتنی بر وزن یا تمرینات فشرده برای شما سخت است، شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید! این دو فعالیتی هستند که برای مفاصل شما عالی هستند و استرس یا فشار زیادی بر عضلات شما وارد نمی کنند. حتی 5 تا 10 دقیقه ورزش در روز به تقویت مفاصل شما کمک می کند اگر به آن پایبند باشید.

هشدار: دویدن برای بدن شما مفید است اما می تواند به مرور زمان مفاصل زانو را فرسوده کند. اگر در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به بیماری یا بیماری مفصلی هستید و کرپیتوس زیادی را در زانوهای خود تجربه می کنید، دویدن گزینه ایده آلی نیست.

4. برای کاهش وزن و کاهش فشار، ورزش کنید و رژیم غذایی خود را تغییر دهید

غذاهای ناسالم را حذف کنید، سبزیجات و میوه های بیشتری بخورید و گوشت قرمز را با گوشت های بدون چربی مانند بوقلمون، ماهی یا مرغ جایگزین کنید. 2 تا 3 بار در هفته 20 تا 30 دقیقه ورزش هوازی داشته باشید. اگر بتوانید کمی وزن کم کنید، فشار وارده بر مفاصل را به طرز چشمگیری کاهش خواهید داد. این کار از صداهای کلیکی که می شنوید جلوگیری می کند.

  • به عنوان یک مزیت اضافه، حفظ وزن سالم فقط برای سلامت کلی شما مفید است! اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید، احتمال بیماری یا آسیب کمتری وجود دارد.

5. خودتان را ماساژ دهید

از دستان خود برای ماساژ آرام گردن، عضلات فک و سایر مفاصل خود استفاده کنید. سپس پاها، انگشتان پا، مچ دست و انگشتان خود را مالش دهید. برای گرم کردن ماهیچه های خود ضربات طولانی انجام دهید، سپس ضربات کوچکتر را برای هدف قرار دادن مناطقی که شما را آزار می دهد انجام دهید.

  • روغن یا لوسیون بدن را روی دست‌هایتان بمالید تا ماساژ پوستتان آسان‌ تر شود.

6. در صورت تایید پزشک از مکمل های ویتامین D و منیزیم استفاده کنید

ویتامین D به حمایت از سلامت عضلانی شما کمک می کند و ممکن است التهاب را در بدن شما کاهش دهد. از آنجایی که منیزیم به بدن شما در جذب ویتامین D کمک می کند، آنها را با هم مصرف کنید تا بهترین مزیت را از مکمل های خود ببرید.

قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است.

7. اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید یا تحت درمان قرار گرفته اید، استراحت کنید

مشکلات همیشه وجود دارد. کرپیتوس اغلب پس از جراحی تحریک می شود. اگر صداهای زیادی از مفاصل خود می شنوید، سعی کنید نگران آن نباشید. فقط به مفاصلی که سروصدا می‌کنند استراحت دهید و در حین بهبودی، آرام باشید. دستورالعمل‌ های مراقبت‌ های دوران نقاهت را از پزشک دنبال کنید تا مطمئن شوید که در حالی که بدن خود را ترمیم می‌ کند، سالم و ایمن می‌ مانید.

اگر بعد از جراحی کرپیتوس دارید و درد در مفصل دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است شما یک عارضه رایج را تجربه کنید که نیاز به دبریدمان برای برداشتن تجمع اجسام خارجی و مایعات در نزدیکی مفصل دارد.

مراجعه به پزشک

1. در صورت داشتن علائم اضافی در مورد کرپیتوس با پزشک خود تماس بگیرید

اگر مفاصل شما هر چند وقت یکبار صدا ایجاد می کنند اما علائم دیگری ندارید، واقعاً جای نگرانی نیست. با این حال، اگر علائم قابل توجهی در ارتباط با صدای مفصل دارید، باید وقتی با پزشک تعیین کنید. کرپیتوس یک علامت رایج از چندین بیماری، شرایط و انواع تروما است، بنابراین بهتر است علت اصلی آن بررسی شود.

  • شایع ترین علت آرتروز است. با این حال، علائم دیگر ممکن است به آسیب مفاصل، بورسیت، تنوسینوویت، پنومونی، شکستگی استخوان، نقرس یا آرتریت اشاره داشته باشد.

علائمی که نیاز به مراجعه به پزشک دارد:

  • تغییر در بافت صدا، مانند صدای کوبیدن یا ساییدن به جای ترکیدن
  • تورم روی مفصل یا اطراف آن
  • کرپیتوس در یک مکان عجیب و غریب، مانند گردن، ریه ها یا قفسه سینه
  • درد حاد یا مزمن روی مفصل یا اطراف آن
  • کرپیتوس در استخوان یا ماهیچه به جای مفصل
  • صدای ترکیدن مکرر یا مداوم بدون هیچ بهبود قابل توجهی پس از حرکت
  • تب یا لرز

2. یک معاینه فیزیکی انجام دهید و به پزشک اجازه دهید دامنه حرکتی شما را آزمایش کند

برای قرار ملاقات با پزشک خود حاضر شوید و علائم خود را به طور کامل توضیح دهید. به پزشکتان اجازه دهید مفصل را بازرسی کند و یک آزمایش پایه دامنه حرکتی روی مفصل یا ناحیه مشکل‌ دار انجام دهد. این معمولاً اولین قدم برای رد یا تأیید استئوآرتریت است، یک شکل رایج از آرتریت که در آن غضروف فرسوده دیگر نمی‌ تواند از مفصل شما محافظت کند.

  • اگر صدای تق تق در ریه های شما باشد، احتمالاً برای سی تی اسکن قفسه سینه خود فرستاده می شوید. ممکن است کوتوکندریت داشته باشید که التهاب غضروف دنده هاست.
  • اگر تب دارید، ممکن است به دلیل ذات الریه بستری شوید.

3. اگر پزشک شما می‌خواهد بررسی دقیق‌تری انجام دهد، عکس‌برداری با اشعه ایکس را انجام دهید

اگر پزشک تشخیص خود را در اتاق معاینه تأیید نکرد، احتمالاً شما را برای گرفتن عکس اشعه ایکس به رادیولوژی می‌ فرستد. در بخشی که به شما ارجاع داده شده است حاضر شوید و اشعه ایکس را کامل کنید. جلیقه یا پتوی محافظ را بپوشید و بی حرکت بمانید تا زمانی که فناوری آزمایشگاه در حال گرفتن تصاویر است.

  • این کاملا استاندارد است. پزشک شما فقط به آنچه در داخل مفصل شما می گذرد علاقه مند است. آنها پس از اتمام کار، نتایج را با شما بررسی می کنند.

4. در مورد مراحل بعدی در مورد مسیر درمان خود با پزشک خود صحبت کنید

از آنجایی که کریپیتوس نشانه تعدادی از شرایط، بیماری ها یا تروما است، تشخیص و گزینه های درمانی شما به وضعیت شخصی شما بستگی دارد. در مورد علت کرپیتوس خود با پزشک تان صحبت کنید و گزینه های خود را با آنها مرور کنید تا بهترین برنامه درمانی برای شما تعیین شود.

  • در اکثریت قریب به اتفاق موارد، کرپیتوس مزمن نشانه آرتروز است. این یک وضعیت دائمی است اما بسیار قابل کنترل و درمان است، بنابراین سعی کنید زیاد نگران نباشید.

درمان مشکلات زمینه ای

1. در صورت تجویز پزشک از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید

اگر درد همراه با کرپیتوس خود دارید، پزشک ممکن است مسکن تجویز کند یا به شما پیشنهاد کند برای مدیریت علائم، مسکن بدون نسخه مصرف کنید. این یک راه حل نسبتاً ساده برای مدیریت درد است. فقط دوز توصیه شده ایبوپروفن، استامینوفن یا ناپروکسن را بسته به پیشنهاد پزشک مصرف کنید.

  • اگر با التهاب یا نقرس سر و کار دارید، پزشک احتمالاً ایبوپروفن را برای کاهش تورم توصیه می کند.
  • استامینوفن برای دردهای آرتریت عمومی ایده آل است. فقط قبل از مصرف حتما چیزی بخورید، زیرا در صورت خالی بودن معده ممکن است باعث تهوع یا درد معده شود.
  • ناپروکسن یکی دیگر از داروهای ضد التهابی است اما اگر درد مفاصل شما به هر طریقی با عضلات شما مرتبط باشد، گزینه خوبی است. اگر بورسیت، آرتریت یا تاندونیت دارید، ممکن است پیشنهاد پزشک شما باشد.

2. از گرما یا سرما درمانی برای کاهش التهاب یا تسکین درد استفاده کنید

اگر دچار التهاب یا تورم هستید، کمپرس سرد بگیرید. اگر درد عضلانی دارید یا احساس سفت شدن دارید، پد گرم کننده را انتخاب کنید.

همچنین در صورت تمایل می توانید بین سرما و گرما متناوب انتخاب کنید. هنگامی که علائم شما تشدید شد، کمپرس سرد یا پد گرم کننده را روی مفصل خود قرار دهید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس 10 تا 15 دقیقه استراحت در صورت نیاز برای تسکین علائم خود تکرار کنید.

  • کمپرس سرد را در پارچه ای بپیچید تا سرما بیش از حد شدید نشود.

هشدار: اگر از از دست دادن حس رنج می برید از گرما یا سرما درمانی استفاده نکنید. اگر نتوانید آن را احساس کنید، نمی‌توانید بفهمید که پوستتان می‌سوزد یا یخ می‌زند.

3. از یک بریس برای حمایت از مفصل، ماهیچه یا تاندون استفاده کنید

بریس زانو، مچ، آرنج یا مچ پا از مفصل با کرپیتوس پشتیبانی می کند. به یک فروشگاه لوازم ورزشی بروید و یک بریس پارچه ای یا پلاستیکی برای مفصل خود بردارید. در صورت لزوم، یک بریس سفارشی از پزشک خود بگیرید تا بیشترین پشتیبانی ممکن را برای مفصل شما فراهم کند.

اگر دردی دارید که وقتی از محدوده حرکتی استاندارد خود عبور می کنید، شعله ور می شود، بریس سفارشی ممکن است لازم باشد. این بریس‌ها دامنه حرکتی شما را محدود می‌کنند تا مفصل شما را حمایت کند و به آن زمان برای بهبودی بدهد.

4. اگر کرپیتوس بر اثر ضربه ایجاد شده است، به فیزیوتراپی بروید

در بسیاری از موارد، پزشک ممکن است شما را به فیزیوتراپی برای بازتوانی عضلات یا مفاصل ارجاع دهد. اگر آرتروز یا بیماری مزمن دیگری دارید، فیزیوتراپی مفاصل و ماهیچه های شما را تقویت می کند که به مرور زمان درد شما را کاهش می دهد.

  • یکی از مزایای اصلی فیزیوتراپی این است که تمرینات و برنامه های تمرینی را یاد می گیرید که می توانید برای تسکین درد خود در خانه انجام دهید.

5. اگر مفصل آسیب دیده و باعث درد می شود، گزینه های جراحی را در نظر بگیرید

بسته به ماهیت آسیب یا وضعیت شما، ممکن است برای برداشتن تجمع مایع، ترمیم غضروف یا تعویض مفصل نیاز به جراحی داشته باشید. مداخلات جراحی آخرین راه حل هستند اما شرایط مفصلی معمولا دژنراتیو هستند و علائم شما ممکن است در طول زمان بدتر شوند. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای مداخله جراحی صحبت کنید.

  • ممکن است برای صاف کردن غضروف آسیب دیده خود و حذف ضایعاتی که در اطراف مفصل شما جمع شده است به دبریدمان نیاز داشته باشید.
  • اگر تاندون‌ های شما نیاز به جابجایی دارند یا بافتی دارید که دامنه حرکتی شما را محدود می‌ کند، ممکن است به آرتروسکوپی نیاز داشته باشید.
  • خبر خوب این است که اکثر این جراحی ها بسیار کم خطر و عمدتاً غیر تهاجمی هستند. جراحی همیشه خطرات خود را به همراه دارد اما این مداخلات نسبتاً ایمن هستند.

منبع:

wikihow

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی