روانشناسی سبك زندگي

چرا مردم از پشت خنجر می زنند + نحوه برخورد با آن

تقویم فارسی اندروید

آیا تا به حال از پشت خنجر خورده اید؟ احتمالاً از خود می‌ پرسید که چرا کسی که فکر می‌ کردید به شما اهمیت می‌ دهد اینقدر به شما صدمه می‌ زند. چه یک دوست، چه یکی از اعضای خانواده یا همکار شما باشد، ما می توانیم به شما کمک کنیم تا بفهمید چه اتفاقی افتاده است. ما در مورد متداول ترین دلایلی که افراد به پشت خنجر می زنند، پاسخ هایی داریم.

خنجر از پشت

خنجر زدن از پشت چیست؟

آنهایی که از پشت خنجر می زنند رو در رو با شما خوب هستند اما پنهانی شما را تضعیف می کنند.

چنین فردیممکن است یک چیز به شما بگوید، مانند وانمود کردن نگرانی برای شما اما سپس به دیگران چیزی کاملاً متفاوت بگوید. در موارد دیگر، چنین فردی ممکن است شایعات و دروغ هایی را در مورد شما منتشر کند تا شما را بد جلوه دهد. شما احتمالاً این شخص را به عنوان یک دوست یا محرم اسرار می شناسید، اما آنها چندان قابل اعتماد نیستند.

خیانتی که وقتی شخصی به شما خنجر می زند واقعا می تواند برای عزت نفس شما مضر باشد و باعث شود به خودتان شک کنید. با این حال، هیچ کدام از اینها تقصیر شما نیست.

چرا مردم از پشت خنجر می زنند؟

1. این افراد اغلب نسبت به شما احساس ناامنی یا حسادت می کنند

آنها می خواهند شما را پایین بکشند تا احساس بهتری داشته باشند. شما احتمالاً زندگی خوبی دارید یا از نوعی موفقیت لذت می برید.

یکی از دوستان ممکن است شایعاتی را منتشر کند که شما در مورد دوستان مشترک خود بد صحبت می کنید زیرا آنها نسبت به اینکه چقدر شما یکدیگر دوست دارید حسادت می کنند.

یک همکار ممکن است اعتبار ایده شما را بدزدد زیرا حسادت می کند که شما از رئیس تان بسیار تحسین می شوید.

خواهرتان ممکن است به مادرتان بگوید که شما از هدیه کریسمس خود متنفرید، زیرا او فکر می‌ کند هدیه شما بهتر از هدیه او بوده است.

2. آنها ممکن است منفعلانه-پرخاشگرانه در تلاش باشند تا به شما پاسخ دهند

فردی که منفعل و پرخاشگر است معمولاً مستقیماً با مشکلی به سراغ شما نمی آید. در عوض، آنها راه های منفعلانه ای برای کنترل احساسات خود پیدا خواهند کرد. در برخی موارد، ممکن است وقتی در اطراف شما هستند طوری رفتار کنند که انگار همه چیز خوب است، اما پس از آن پشت سرتان درباره شما بد صحبت کنند.

شاید دوست شما از اینکه برنامه های خود را برای معاشرت با او تغییر نمی دهید ناراحت است. به جای اینکه به شما بگویند چه احساسی دارند، ممکن است به همه دوستانتان بگویند که فکر می‌ کنید از گروه دوستانتان پیشی گرفته‌ اید و سعی می‌ کنید دوستان جدیدی پیدا کنید.

به همین ترتیب، فرض کنید دوست دخترتان از شما ناراحت است، زیرا فکر می کند به اندازه کافی به او پیام نمی دهید. صحبت کردن با شما در مورد انتظارات او بهترین کار خواهد بود، اما ممکن است تصمیم بگیرد که به طور منفعلانه و پرخاشگرانه به مردم بگوید که شما بی توجه هستید و دیگران را بر او در اولویت قرار می دهید.

3. آنها ممکن است به دنبال قدرت، به رسمیت شناختن یا لطف باشند

خنجرزنان معمولاً به نفع شخصی خود عمل می کنند، بنابراین این شخص ممکن است شما را برای پیشبرد خود تضعیف کند. در برخی موارد، آنها ممکن است حداقل در کوتاه مدت موفق باشند. با این حال، چنین فردی فقط روی شما متمرکز نمی شود، بنابراین مردم در نهایت رنگ واقعی او را خواهند دید.

یک همکار ممکن است دروغ هایی را پخش کند که شما زمان زیادی را در محل کار خود تلف می کنید زیرا آنها امیدوارند که ارتقای شغلی بعدی شما را به دست آورند.

یکی از اعضای سمی خانواده شما ممکن است به دیگران دروغ بگوید که چرا با او صحبت نمی کنید تا همه برای او متاسف شوند و علیه شما عمل کنند.

دوست شما ممکن است پشت شما برای همه غیبت کند تا خودش تبدیل به مرکز گروه دوستان شما شود.

4. کسی که خنجر از پشت می زند ممکن است فقط از صدمه زدن به مردم لذت ببرد

برخی از مردم به دیگران خنجر می زنند زیرا آنها فقط دوست دارند در مرکز توجه باشند. خیلی وقت ها این افراد خودشیفته هستند. آنها دوست دارند احساس بدی به شما بدهند در حالی که دیگران فکر می کنند که آنها فرد فوق العاده ای هستند. دیدن این نوع خیانت بسیار دردناک است و تقصیر شما نیست.

فرض کنید دوست شما یک خودشیفته است و از اینکه شما در یک رابطه هستید ناراحت است. او ممکن است به دوست مشترک شما بگوید که شما او را تحقیر کرده اید زیرا او در یک رابطه نیست. این دوست مشترک حالا فکر می‌ کند که شما آدم بدی هستید و از دوست خنجرکشتان حمایت می‌ کند.

خنجر زدن خانواده

1. خواهر و برادرها ممکن است به دلیل رقابت یا حسادت به یکدیگر خنجر بزنند

رقابت خواهر و برادر بسیار رایج است اما گاهی اوقات می تواند سمی شود. متأسفانه، شما ممکن است خواهر یا برادری داشته باشید که می خواهد شما را تضعیف کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد. آگاهی از این رفتار مفید است تا بتوانید در آینده مراقب آن باشید.

خواهر شما ممکن است حسادت کند که شغل شما بهتر از او پیش می رود، بنابراین به تمام خانواده شما می گوید که شما شغل را فقط به این دلیل پیدا کرده اید که شخصی را آنجا می شناسید.

برادر شما ممکن است حسادت کند که شما به تازگی به خانه جدیدی نقل مکان کرده اید. او به شما می گوید که خانه را دوست دارد اما سپس به سایر اعضای خانواده می گوید که خانه شما کوچک است و مشکلاتی مانند کپک دارد.

2. در خانواده های ترکیبی به دلیل عصبانیت و سردرگمی، خنجر زدن از پشت رایج است

این کاملا طبیعی است که کودکان در خانواده های مرکب نسبت به تغییرات خانواده خود ناراحت یا نامطمئن باشند، به خصوص در ابتدا. در برخی موارد، آنها ممکن است علیه خانواده ناتنی خود به عنوان راهی برای کنترل احساسات خود رفتار کنند. در این صورت، ارتباط خوب و حمایت والدین می تواند به جمع شدن خانواده کمک کند.

شاید فرزندخوانده شما به شما گفته باشد که قبلا ناهار خورده و گرسنه نیست. با این حال، آنها به والدین خود گفتند که شما از دادن ناهار برای آنها خودداری کردید.

شاید بهتر باشد با یک خانواده درمانگر کار کنید که می تواند به شما کمک کند احساسات خود را به اشتراک بگذارید و چیزها را از دیدگاه یکدیگر درک کنید.

3. خودشیفته ها گاهی اوقات از پشت خنجر می زنند تا خودشان را بهتر نشان دهند

برخی از اعضای خانواده ممکن است از رفتار خنجر زن خودشیفته حمایت کنند زیرا آنها فقط دیدگاه خودشیفته را در مورد موقعیت دریافت می کنند. افراد خودشیفته معمولاً به افرادی که برای آنها مفید هستند توجه و تمجید زیادی می کنند و این افراد طرف آنها را می گیرند. به‌ عنوان قربانی، سخت می‌ توان مردم را وادار کرد تا از دید شما داستان را ببینند، زیرا قبلاً توسط فرد خودشیفته مسموم شده‌ اند.

ممکن است متوجه شوید که مادرتان به تمام خانواده‌ تان گفته است که با او بدرفتاری می‌ کنید، حتی اگر هیچ‌ وقت کاری برای آزار او انجام نداده‌ اید. حالا همه خانواده از شما انتقاد می کنند.

ممکن است پسر عموی شما به دروغ گفته باشد که مادربزرگتان بیمار است و سپس به تمام خانواده‌ تان گفته است که شما نمی‌ خواهید با او ملاقات کنید. اکنون، همه فکر می کنند که شما اهمیتی نمی دهید.

این می تواند یک تجربه بسیار دردناک باشد اما مهم است که به یاد داشته باشید که شما هیچ اشتباهی انجام نداده اید.

خنجر زدن در محل کار

1. همکاران اغلب برای بهتر جلوه دادن خود به پشت خنجر می زنند

برخی معتقدند که خنجر زدن از پشت برای داشتن یک شغل خوب ضروری است. آنها ممکن است دروغ بگویند، شایعه پراکنی کنند یا به شما توصیه بدی کنند تا شما را ناتوان جلوه دهند تا بهترین کارمند به نظر برسند. در برخی موارد، هدف آنها نفوذ بیشتر بر رئیس است، در حالی که در موارد دیگر فقط می خواهند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند. آنها همچنین ممکن است حجم کاری بهتری را بخواهند.

  • آنها ممکن است فراموش کنند که یک سند مهم را به شما بدهند تا در یک تکلیف کاری ضعیف عمل کنید.
  • آنها ممکن است شما را به خاطر اشتباهی که خود مرتکب شده اند سرزنش کنند.

2. همکار شما ممکن است بخواهد ترفیع بگیرد

سازمان ها معمولاً فرصت های کمی برای پیشرفت دارند. یک همکار ممکن است تصمیم بگیرد که شما را تضعیف کند تا خود جلو برود. این می تواند شامل مواردی مانند گرفتن اعتبار برای کار شما، شایعه پراکنی درباره شما و دروغگویی آشکار به رئیس خود باشد. طبیعی است که وقتی کسی که به او اعتماد دارید اینطور به شما برخورد می کند، سردرگم شوید.

  • ممکن است متوجه شوید که همکارتان اعتبار ایده‌ ای را که با هم توسعه داده‌ اید، گرفته است.
  • می توانید ببینید که همکارتان به مردم می گوید که شما ناهار را خیلی طولانی می خورید یا در طول ملاقات با آنها به خواب می روید.

3. آنها ممکن است سعی کنند قبل از ترک کسب و کار خرابکاری کنند

کمتر رایج است اما ممکن است یک همکار داشته باشید که از شرکت کینه ای داشته باشد و بخواهد انتقام بگیرد. درست قبل از اینکه آنها محل کار را ترک کنند، ممکن است سعی کنند شما، تیمشان یا کل شرکت را خراب کنند.

  • ممکن است یکی از اعضای تیم نقش خود را در پیشنهاد مشتری انجام ندهد، بنابراین شما یک مهلت را از دست بدهید.
  • به طور مشابه، این شخص می تواند در آخرین روز کاری خود یک ایمیل عصبانی و پر از دروغ ارسال کند.

خنجر زدن به دوستان

1. دوست شما ممکن است حسود یا ناامن باشد

این یک دلیل واقعاً رایج است که چرا دوستان به شما خنجر می زنند. به احتمال زیاد، این دوست فکر می‌ کند که شما جذاب‌ تر، موفق‌ تر یا شادتر از او هستید. بنابراین، او دروغ پراکنی یا شایعه پراکنی را برگزیده است.

  • دوست مجرد شما ممکن است به همه بگوید که شما مخفیانه از شریک زندگی خود شکایت می کنید.
  • دوست شما که از شغل خود متنفر است، ممکن است به مردم بگوید که برای به دست آوردن شغل خود دروغ گفته اید.
  • با دروغ گفتن در مورد شما، آنها کمی احساس بهتری نسبت به خود دارند.

2. دوست شما ممکن است بخواهد مردم فکر کنند که او بهتر از شماست

در برخی موارد، عزت نفس پایین می‌ تواند باعث شود افراد کارهای آزاردهنده انجام دهند. دوست شما ممکن است از دروغ و شایعات استفاده کند تا او را بهتر به نظر برساند. در عین حال، آنها ممکن است واقعاً با رو در رو با شما خوب باشند.

  • این شخص ممکن است چیزی به شما پیشنهاد دهد، مانند یک هدیه یا یک قهوه رایگان. سپس، آنها ممکن است پشت سر شما بروند و به همه بگویند که شما از او سواستفاده می کنید.
  • این شخص ممکن است به شما پیشنهاد کند که روی شانه شما گریه کند اما سپس از آنچه شما می گویید استفاده می کند تا شما را بد جلوه دهد.

نحوه برخورد با خنجر خوردن از پشت

1. به خودتان اجازه دهید که احساس آسیب، ناراحتی و خیانت کنید

پردازش احساسات به زمان نیاز دارد، بنابراین تمام زمانی را که برای رویارویی با احساسات خود نیاز دارید به خود اختصاص دهید. ممکن است بخواهید با یک مربی یا درمانگر کار کنید تا به شما کمک کند تا با احساس خیانت کنار بیایید، به خصوص اگر یکی از نزدیکان شما از پشت به شما خنجر زده باشد.

ممکن است در مورد احساس خود با یک دوست مورد اعتماد صحبت کنید، برای بیان احساسات خود یا انجام کاری یادداشت برداری کنید یا کاری برای فعال بودن، مانند دویدن یا پیاده روی طولانی انجام دهید.

2. اگر می توانید ازچنین افرادی فاصله بگیرید

وقتی کسی اینطور به شما خیانت می کند، به شما نشان می دهد که نمی توانید به او اعتماد کنید. به طور کلی، بهتر است بین خود و آنها فاصله بگذارید. در برخی موارد، ممکن است بتوانید به طور کلی با آنها قطع رابطه کنید. اگر این امکان پذیر نیست، مراقب آنچه به آنها می گویید باشید و تماس تان را به حداقل برسانید.

  • اگر دوستی به شما خیانت کرده است، بهتر است در رابطه با دوستی خود تجدید نظر کنید.
  • دور شدن از اعضای خانواده واقعاً سخت است. با این حال، ممکن است بتوانید برخی از مرزها را تعیین کنید، مانند دیدن این شخص در رویدادهای خانوادگی و اینکه هرگز به او رازی نگویید.
  • در محل کار، به طور معمول نمی توانید از یک همکار اجتناب کنید. با این حال، می توانید رابطه خود را حرفه ای نگه دارید و به دنبال تکالیف کاری باشید که بتوانید با دیگران کار کنید.

3. به همه کسانی که درگیر ماجرا هستند، بگویید تا حقیقت را بدانند

ممکن است با تصحیح اطلاعات نادرست ارائه شده توسط چنین افرادی، به تنظیم روابط و موقعیت خود کمک کند. روایت خود را از رویدادها به مردم بگویید، سپس اجازه دهید تصمیم بگیرند که چه کسی را باور کنند. در صورت امکان، اسنادی از آنچه واقعاً اتفاق افتاده ارائه دهید.

  • فرض کنید همکارتان به رئیستان گفته است که در پروژه ای کمک نکرده اید. می‌توانید کپی‌ هایی از ایمیل‌ های بین خود و همکارتان یا یادداشت‌ هایتان از جلسه‌ ای که با آن‌ ها داشتید را نشان دهید.
  • فرض کنید دوستی به همه گفته است که شما فراموش کرده اید به جشن تولد او بیایید اما در واقع او شما را دعوت نکرده است. ممکن است پیام‌ های او را به دوستان نشان دهید که در آن به شما گفته است که مهمانی ندارد.

4. به جای انتقام گرفتن سعی کنید خودتان پیشرفت کنید

فرد بهتری باشید و از رفتار سمی این شخص بالاتر بروید. به جای تلاش برای بازگرداندن آنها، بر بهترین بودن خود تمرکز کنید و اجازه دهید اعمالتان خودشان صحبت کنند. با گذشت زمان، شما در راه درست پیش خواهید رفت.

  • ممکن است وسوسه شوید در مورد دوستی که در مورد شما شایعاتی ایجاد می کند شایعه پراکنی کنید. این ممکن است در ابتدا احساس خوبی داشته باشد، اما احتمالاً وضعیت را بدتر می کند.
  • فرض کنید یک همکار عمدا از دادن مدرکی که به آن نیاز داشتید غفلت کرده است. ممکن است ایده خوبی به نظر برسد که همین کار را با او انجام دهید اما این می تواند به راحتی نتیجه معکوس داشته باشد.

5. از تجربه خود درس بگیرید

در حالی که برخورد با خنجر از پشت یک تجربه دردناک است اما همچنین چیزی است که همه در یک نقطه از زندگی آن را تجربه می کنند. تأمل در مورد آنچه اتفاق افتاده می تواند به شما کمک کند از وضعیت مشابه در آینده جلوگیری کنید. امیدواریم دفعه بعد بهتر آماده باشید تا آنقدر آسیب نبیند.

  • ممکن است یاد بگیرید که پس از اینکه یکی از همکاران در مورد شما شایعاتی را منتشر می کند، از اشتراک گذاری اطلاعات شخصی در محل کار خودداری کنید.
  • به طور مشابه، ممکن است یاد بگیرید که نمی توان به خواهرتان درباره گفتن رازها اعتماد کرد.
  • به یاد داشته باشید، خنجر خوردن تقصیر شما نیست. این ممکن است برای همه اتفاق بیفتد.

منبع:

wikihow

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی