روانشناسي و سلامت روان سلامت

چرا باید هر روز کتاب بخوانیم؟ 20 فایده کتاب خوانی

تقویم فارسی اندروید

آیا احساس می کنید که اینروزها تمام مطالب خوانده شده شما فقط پست های شبکه های مجازی و اخبار رسانه های اجتماعی به صورت هستند؟ احساس می کنید هیچ وقت مطالبی اساسی را نمی خوانید؟ عصبانی هستید که به نظر می رسد روزهای کتاب خوانی شما مدتها پیش به پایان رسیده است؟

به نظر می رسد، فواید مطالعه هر روزه کتاب بسیار زیاد است.

کتاب خوانی

بهترین کاری که امروز می توانید برای مغز خود انجام دهید و نیاز به حداقل پول، مکان و زمان دارد این است که فقط یک کتاب خوب انتخاب کنید. کارشناسان می گویند، از بین روش های بی شماری که برای بهبود همه چیز از حافظه گرفته تا کیفیت خواب آزمایش شده و واقعیست خواندن است و دقیقاً همانطور که باید هر روز از سبزیجات بخورید و یا ورزش کنید، هنگام خواندن مرتب بیشترین پاداش های تقویت کننده مغز را کسب می کنید.

با دانستن اینکه کتاب خوانی مزایای زیادی دارد، خوب است تصمیم بگیرید کتاب خواندن را دوباره در زندگی روزمره خود بگنجانید. مطمئن باشید نتایج عمیقی به دست خواهید آورد.

در این مقاله، به 20 مزیت باورنکردنی از کتاب خوانی خواهیم پرداخت که بسیاری از آنها مورد تأیید مطالعات علمی هستند.

بنابراین ادامه مقاله را بخوانید تا دریابید که با کتاب خواندن چه مزایایی را کسب می کنید!

کتاب و کتاب خوانی

1. ارتقاء سلامت روان

تحقیقات نشان می دهد افرادی که مغز خود را با خواندن یا بازی های ذهنی چالش برانگیز مانند شطرنج فعال نگه می دارند، 2.5 برابر کمتر دچار بیماری آلزایمر می شوند در مقایسه با افرادی که وقت خود را صرف فعالیت های کمتر تحریک آمیز می کنند.

مطالعات نشان داده اند که هوشیار ماندن می تواند مانع پیشرفت (یا احتمالاً حتی جلوگیری از) آلزایمر و زوال عقل شود.

2. استرس را کاهش می دهد

تهیه یک کتاب خوب می تواند شما را به جادوی دنیایی دیگر به دور از نگرانی های فوری منتقل کند و استرس را کاهش دهد.

یک مطالعه در سال 2009 توسط دانشگاه ساسکس نشان داد که خواندن فقط شش دقیقه در روز می تواند سطح استرس را تا 68 درصد کاهش دهد.

دکتر لوئیس، متخصص مغز و اعصاب شناختی گفت: “غرق کردن خود در کتاب بهترین آرامش است. این امر به خصوص در مواقع نامشخص اقتصادی بسیار کاربردی است که همه ما به طور فاجعه ای در حال از فرار از آن هستیم. ”

یک مقاله خوب هم می تواند همین تأثیر را داشته باشد.

3. دانش عمومی را بهبود می بخشد

اگر می خواهید یک انسان کاملاً آگاه و باشکوه باشید که قادر به گفتگو در موضوعات مختلف است، باید کتابخوان باشید.

حتما شما هم با افراد کسل کننده ای روبرو شده اید که به وضوح هرگز کتاب نمی خوانند.

علاوه بر این، کتاب خوانی دانش بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید بسیاری از چالش های زندگی را برطرف کنید.

4. همدل تر می شوید

خواندن در مورد زندگی و زمان و مکان افرادی که در شرایط مختلفی از شما زندگی می کنند یا زندگی می کردند، می تواند درک و ارتباط با کسانی که با شما متفاوت هستند را برای شما راحت تر کند. خواندن کتابی در مورد ترنسکشوال ها می تواند چشم شما را باز کند. یک کتاب در مورد زندگی یک آفریقایی که در پاریس زندگی می کند می تواند به همان اندازه همه چیز را آشکار کند.

کتابها برای روشن کردن وضعیت جهان برای ما وجود دارد تا ما را از محیط خود خارج کند و واقعیت های دیگران را در آنجا به ما نشان دهد. برخی از کتاب ها این توانایی را دارند که نظر و دیدگاه شما را به کلی تغییر دهند.

مطالعه

5. دایره واژگان شما را گسترش می دهد

هرچه بیشتر بخوانید، دایره واژگان شما بیشتر می شوند. هرچه واژگان شما بهتر شود، می توانید افکار و احساسات خود را نیز بهتر بیان کنید. زبان ابزاری فوق العاده است با کلمات بسیار خارق العاده ای که ما می توانیم از آنها برای بیان احساسات و افکار خود استفاده کنیم.

افرادی که قادرند با طیف گسترده ای از واژگان توصیفی، از زبان به طرز ماهرانه ای استفاده کنند، همواره تحسین دیگران را برانگیخته کرده اند.

این یک واقعیت است که توانایی تحت تأثیر گذاشتن دیگران راه را برای ارتقاء، نقش های رهبری و مناصب عمومی هموار می کند.

محققان دانشگاه Santiago de Compostela در اسپانیا دریافتند که واژگان غنی باعث کاهش بیماری های ذهنی می شود. هرچه واژگان شما گسترده تر باشد، احتمال سلامتی روانی شما در پیری نیز بهتر خواهد شد.

6. مهارت نوشتن را بهبود می بخشد

این همراه با دایره واژگان شما بهبود می یابد. افرادی که مطالب زیادی را می خوانند، خصوصاً مطالب خوب، سبک های مختلف نوشتاری را فرا می گیرند و قادر هستند سبک نوشتاری خوب را تقلید کنند زیرا ناخودآگاه تحت تأثیر آن قرار می گیرند.

هرچه بیشتر بخوانید و کیفیت مطلوب تری را بخوانید، بیشتر توانایی نوشتن خود را بهبود می بخشید.

7. مهارت های تفکر تحلیلی قوی تر

یک “رمزعبور” معمولی که بسیاری از خوانندگان آن را بسیار هیجان انگیز می دانند، این است که کتاب خوانی رمز و راز تحلیل را در خواننده بهبود می بخشد که به پیشرفت مهارت های تحلیلی آنها کمک می کند. خواندن یک راز هیجان انگیز است و سعی می کنید خودتان راز را حل کنید. حتی اگر آن را حل نکنید، بازهم تفکر انتقادی و تحلیلی خود را با لذت بخش ترین روش ارتقا داده اید.

8. حافظه را بهبود می بخشد

برای دنبال کردن کتاب باید کاملاً چیزهایی را که خوانده اید به یاد داشته باشید و این یک تمرین خوب برای مغز شماست. شما باید طیف وسیعی از شخصیت ها، پیش زمینه های آنها، اقدامات شان و نقش آنها را در طرح داستانی و همچنین زیر مجموعه های مختلفی که داستان را تشکیل می دهند به یاد داشته باشید. از این گذشته، اگر جزئیات خاصی را که می خوانید به خاطر نمی آورید، آنچه را می خوانید درک نخواهید کرد. بنابراین خواندن، توانایی حفظ کردن مغز را در عمل حفظ می کند.

9. تمرکز را بهبود می بخشد

کتاب خوانی تمرکز شما را تقویت می کند زیرا خواندن نیاز به تمرکز دارد. اگر تمرکز نکنید، از آنچه که می خوانید پیروی نخواهید کرد.

در حقیقت، کتاب خوانی یک پادزهر برای عدم انجام چند کار است. نوشتن یک ایمیل در هنگام چت آنلاین، گوش دادن به تلفن خود، نوشیدن قهوه و بررسی واکنش افراد در فشای مجازی. اگر این عادت را ندارید توجه شما متمرکز نمی شود و مانع بهره وری بهتر شما می شود و در واقع، کارهای بسیار کمی در طول روز انجام می گیرد.

کتاب خوانی نیاز به تمرکز دارد، چیزی که غالباً در جامعه ما کمبودش احساس می شود. وقت گذاشتن برای خواندن هر روز 15 تا 20 دقیقه می تواند توانایی تمرکز شما را بهبود ببخشد و درنهایت به شما کمک کند تا تولید و خلاقیت بیشتری داشته باشید.

کتاب خواندن

10. سرگرمی رایگان و ارزان

آیا این عالی نیست که بتوانید خودتان را از طریق یک کتاب مکتوب و با کمترین هزینه به دنیای دیگری منتقل کنید؟ کتاب ها گران قیمت هستند اما لازم نیست آنها را بخرید. کتابخانه هایی وجود دارند که خواندن کتاب هایشان هیچ هزینه ای ندارد و فروشگاه های کتاب دست دوم که در کنار آنها هیچ هزینه ای وجود ندارد علاوه بر منابع آنلاین، جایی که می توانید کتاب های الکترونیکی رایگان را دانلود کنید.

11. خواب را تقویت می کند

بیشتر خوانندگان مشتاق می توانند این امر را تأیید کنند. هیچ چیز بهتر از خوابیدن با کتاب در دستان شما نیست. خواندن مانند یک قرص خواب است، آرامش بخش است و باعث خواب بهتر می شود به خصوص اگر خسته باشید و استرس داشته باشید.

کتاب خوانی فقط به شما کمک نمی کند که بخوابید، بلکه کیفیت کلی خواب شما را نیز بهبود می بخشد. از آنجایی که آرامش دارد و به شما کمک می کند تا از استرس دور شوید، خواندن می تواند شما را به خواب عمیق و استراحت سوق دهد.

12. آرامش درونی

علاوه بر کاهش سطح استرس کلی شما، ممکن است موضوعی که می خوانید مقدار زیادی آرامش درونی را برای شما به ارمغان آورد.

به عنوان مثال، خواندن متون معنوی برای کاهش فشار خون اثبات شده است. کتاب های خودیاری هم می توانند به افراد در مقابله با اختلالات خلقی کمک کنند.

به هر وضعیت درونی که می خواهید برسید، احتمالاً کتابی وجود دارد که بتواند شما را به آنجا برساند.

13. شما در مکالمات بهتر می شوید

وقتی زیاد کتاب می خوانید احتمال این وجود دارد که دیگران به شما بگویند من واقعاً از گذراندن وقت با شما لذت می برم زیرا مکالمات مان همیشه جالب هستند. شما همیشه با چیزی که از کتاب ها می خوانید اطلاعات مرا بالا برده و ذهن مرا روشن می کنید.

خواندن مرتب بدان معنی است که شما مباحث بی پایان و موضوعات جدیدی را کشف می کنید و در نتیجه گفتگوهای خیلی بهتری خواهید داشت.

14. خواندن یک تمرین برای مغز شماست

بین تماشای تلویزیون منفعل و فعالانه خواندن تفاوت وجود دارد.

وقتی می خوانید، به ذهن خود آموزش می دهید تا روی اطلاعات جدید متمرکز شود و از آن استفاده کند. همانطور که قبلاً گفته شد، این کار مهارت ها و حافظه تحلیلی را بهبود می بخشد.

این بدان معنی است که خواندن به یک تمرین برای مغز شما تبدیل می شود.

به گفته کن پوگ، رئیس آزمایشگاه های هاكینز: “هنرهای مغز که برای عملکردهای دیگر از جمله دید، زبان و یادگیری تکامل یافته اند، در یک مدار عصبی خاص برای خواندن به هم متصل می شوند که بسیار چالش برانگیز است.”

به طور خلاصه، خواندن مغز شما را به فکر و تمرکز می رساند.

مطالعه کتاب

15. کتاب خوانی مسری است

در نهایت خوب است بدانید که عشق به خواندن شما به دیگران هم منتقل می شود به خصوص اگر فرزندان داشته باشید این می تواند یک مزیت بسیار خوب باشد که شما را مدام در حال خواندن کتاب ببیند و الگویی درست داشته باشد.

وقتی افراد اطراف شما اهل مطالعه هستند، احتمالاً خودتان هم این کار را انجام می دهید.

گزارش جدیدی از Scholastic نشان می دهد که خواندن با صدای بلند برای بچه ها در دوران ابتدایی آنها را ترغیب می کند تا در بزرگسالی هم به طور مکرر کتاب بخوانند.

به نوبه خود، آنها احتمالاً از والدین خود الهام می گیرند که کتاب خوان شوند.

در عصر جدید، شگفت آور است که بیشتر و بیشتر مردم مزایای خواندن را درک کنند. این یک روش خارق العاده برای گسترش ذهن است.

16. خواندن می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد

طبق گفته سوزان قابیل، نویسنده Quiet: نیروی درونی هر فردی تحسین برانگیز است. او می نویسد: “كتاب ها، به ویژه كتاب های كودك، یكی از معدود رسانه هایی هستند كه می توانند درونیات فكری و عاطفی را به نمایش بگذارند.” “این به ویژه برای کودکانی که به نظر می رسد در دوران شکل گیری دیدگاه خود نسبت به جهان – و مکانهای موجود در آن” هستند بسیار مهم است.

17. خواندن عادت افراد موفق است

به این دلیل است که افراد موفق به پیشرفت خود اعتقاد دارند. در واقع، تعداد بیشماری از مدیران موفق کتاب هایی در زندگی شان بوده که باعث شده در کار و زندگی خود پیشرفت کنند. حتی بعدها خود این افراد هم شروع به نوشتن کتاب هایی در باب موفقیت کرده اند و یا بیوگرافی آنها خود به تنهایی می تواند چراغ راه بقیه باشد.

18. کتاب خوانی از افسردگی جلوگیری می کند

یک مطالعه دیگر از مجله PLOS نشان داد که کتاب های خودیاری می توانند به جلوگیری از افسردگی کمک کنند. از آنجا که افسردگی باعث ناامیدی می شود، مردم از اعتقاد به توانایی تغییر متوقف می شوند، کتاب های خودیاری بخش هایی از مغز را که با خوشبختی همراه است، تقویت می کنند و بر روی آنچه که در پیش رو است و روی جاه طلبی های شما متمرکز می شوند.

19. شما می توانید آی کیو یا ضریب هوشی خود را تقویت کنید

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که کتابخوانی قوی هستند می توانند به بزرگسالان باهوش تری تبدیل شوند. یک مطالعه چندین ساله توسط انجمن تحقیقات انگلیس در انگلستان، رشد شناختی نزدیک به 2،000 مجموعه از دوقلوهای یکسان را تجزیه و تحلیل کرده و آنها را در مهارت خواندن و نمرات آزمون مقایسه کرده است. نتایج نشان داد که دوقلوهای دارای بهترین مهارت خواندن در اوایل، در تست های هوش به عنوان یک نوجوان بالاتر از خواهر و برادر خود بودند که مطالعه کمتری داشتند. گذشته از این، شما هیچ وقت خیلی پیر نیستید تا شروع به خواندن یکی از 100 کتابی کنید که همه باید در طول زندگی خود بخوانند.

مزایای مطالعه

20. ممکن است سال ها به طول عمر خود بیفزایید

هنگامی که محققان دانشگاه ییل هزاران بزرگسال بالای 50 سال را به مدت 12 سال بررسی کردند، متوجه شدند شرکت کننده هایی که روزانه 30 دقیقه کتاب می خوانند، تقریباً دو سال بیشتر از کسانی که مجله یا روزنامه می خوانند زندگی می کنند. از این گذشته، کسانی که بیشتر از 3.5 ساعت در هفته کتاب می خوانند، 23 درصد کمتر در طول دوره مطالعه شان فوت می کنند. بنابراین محققان می گویند: “فواید کتاب خواندن شامل زندگی طولانی تر برای خوانندگان آنها است.”

چرا هر روز مطالعه کردن خوب است؟

واضح است که خواندن مزایای چشمگیری دارد.

سوال بعدی این است:

برای رسیدن به آن هدف چه خواهید کرد؟

اگر می خواهید بیشترین مزایای خواندن را داشته باشید، منطقاً بهتر است که هر روز شروع به خواندن کنید.

وقتی هر روز می خوانید، مرتباً مغز خود را درگیر تمرین می کنید.

با این حال کافی نیست که قصد خواندن مطالب بیشتر را داشته باشید. شما باید واقعاً شروع کنید و این کار را انجام دهید.

توصیه می شود قانون ساده زیر را در زندگی خود اجرا کنید:

هر روز، نخوابید مگر اینکه حداقل یک صفحه کتاب خوانده باشید.

در اینجا چند ایده در مورد چگونگی اجرای این قانون آورده شده است:

  • یک کتاب داستان در کنار تخت خود داشته باشید. وقتی آن روز بدون اینکه صفحه ای از کتاب را بخوانید به رختخواب می روید، راه حلش را در کنار خود دارید. در واقع این به شما کمک می کند تا بخوابید.
  • کتابی را در کیف یا جیب خود نگه دارید که معمولاً همه جا همراه شما باشد. هنگام صرف ناهار یا قهوه خود آن را بخوانید.
  • عصرها یک روتین مطالعه برای خود ایجاد کنید. به یک مکان آرام در خانه یا یک پارک محلی بروید و کتاب بخوانید.

دلیل این که هدف فقط خواندن یک صفحه را داشته باشید این است که باعث می شود آنرا کنترل کنید. خواندن یک صفحه آسان است.

به احتمال زیاد روزانه صفحات بیشتری خواهید خواند و در پایان به خواندن ده‌ها کتاب در سال خواهید رسید.

اهداف خود را ساده نگه دارید. هر روز شروع به خواندن یک صفحه کنید. عادات و روتین های خود را تغییر دهید تا ببینید زندگی شما نیز تغییر خواهد کرد.

مزایای هر روز مطالعه کردن

خواندن یک عادت مثبت است که تأثیرات آن بر سلامتی شما تأیید شده است.

چیزی مثل ورزش کردن یا خوردن سبزیجات است.

در واقع، مطالعات نشان داده اند که هر روز مطالعه کردن در واقع می تواند امید به زندگی شما را افزایش دهد.

یک مطالعه بر روی بیش از 3600 شرکت کننده نشان داد افرادی که مرتباً مطالعه می کنند، به طور متوسط ​​2 سال بیشتر از کسانی که مرتبا کتاب و مقاله نمی خواندند زندگی می کنند.

با مطالعه هر روز توجه خود را بهبود ببخشید

یکی دیگر از مزیت های مهم خواندن هر روزه این است که باعث افزایش توجه شما می شود. با خواندن کتاب یا مقاله های بلند بر خلاف توئیت ها یا پست های تلگرامی و اینستاگرامی، ما به برقراری مجدد مغز کمک می کنیم تا به راحتی پریشان نشویم. درعوض، ما مجبور هستیم تمرکز خود را افزایش دهیم زیرا باید داستان را به صورت متوالی دنبال کنیم.

اصولاً به دلیل اینكه داستان یا مقاله روایتی دارد، مغز ما باید داستان را به صورت منطقی پردازش كند و a را به b و به c وصل كند. این فرایند توانایی تمرکز ما را افزایش می دهد و طول توجه ما را تقویت می کند.

کتاب داستان

مزایای خواندن داستان

خواندن داستان، مزایای سلامتی بی نظیری به ما ارائه می دهد.

باعث می شود شما روشنفکرانه تر رفتار کنید

وقتی داستانی را می خوانید، داستان شخصیت هایی را که متفاوت از شما هستند پیش رویتان قرار می دهد. خواندن در مورد مبارزات، اشتیاق و دستاوردهای آنها به شما این امکان را می دهد تا با افرادی که متفاوت از شما و فرهنگ شما هستند ارتباط برقرار کنید و شما را به سمت درک و تفکر بهتری سوق می دهد.

روابط بهبود یافته

می توان از کتابهای داستانی به عنوان “شبیه ساز واقعیت” استفاده کرد. وقتی کتاب های داستانی را می خوانیم، می بینیم که چگونه شخصیت های واقع گرایانه روابط پیچیده بین فردی را هدایت می کنند سپس می توانیم این مراحل را در زندگی روزمره خود به کار گیریم و خود را در این روند بهبود بخشیم.

افزایش خلاقیت

گاهی اوقات بهترین ایده ها از داستان ها می آیند. به تمام کتاب های عالی علمی تخیلی در تاریخ ادبیات فکر کنید. آیا به نظر نمی رسد که آنها قبل از رسیدن به فناوری، در واقع فناوری ها را به خوبی اختراع کرده اند؟

شاید به این دلیل است که آنها این کار را کردند. آنها این ایده را اختراع کردند! سپس این ایده ها به دیگران الهام بخشیده تا ایده های خود را بنا کنند تا آنها را به واقعیت تبدیل کنند.

وقتی رمان یا داستانی را می خوانید، می توانید از خلاقیت موجود در داستان الهام بگیرید و توانایی های حل مسئله خود را تقویت کنید.

مزایای سلامتی کتاب خوانی

فواید سلامتی خواندن را نمی توان نادیده گرفت. خواندن مزایای عمیقی برای سلامتی جسمی و روحی دارد. به سادگی خواندن یک کتاب 30 دقیقه در روز می تواند مزایای بسیاری از قبیل موارد زیر را به دنبال داشته باشد:

کاهش بیماری

کتاب خواندن می تواند علائم بیماری های روانی حتی شدید از جمله اختلالات هراس، افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

هوش کلی را بهبود می بخشد

وقتی برای کودکان خردسال کتاب می خوانید، به طور فعال مغز آنها را تحریک می کنید و به آنها در گسترش واژگان کمک می کنید. وقتی کودکان واژگان خود را گسترش می دهند، آنها تمایل به انجام تست های هوش بالاتر دارند، به این معنی که خواندن شما برای فرزندان شما و رشد فکری آنها بسیار مهم است.

دایره اجتماعی شما را افزایش می دهد

خواندن حتی اگر یک فعالیت انفرادی باشد، اغلب منجر به گسترش دایره اجتماعی شما از طریق گروه های مطالعه و سایر گروه های بحث و گفتگو می شود. داشتن یک گروه دوستانه خوب یک راه مهم برای جلوگیری از پیری زودرس، افسردگی یا مرگ است.

هدف اصلی خواندن چیست؟

هدف اصلی خواندن اتصال ایده های موجود در صفحه به آنچه می دانید است.

اگر اطلاعات زیادی در مورد یک موضوع ندارید، خواندن دشوار به نظر می رسد. زیرا ارتباط بین انبوه اطلاعات جدید می تواند کمی سخت تر باشد.

اما اگر درمورد موضوعی مطالعه کردید که از قبل دانش قبلی در آن زمینه را دارید، می توانید آنچه که می خوانید را با آنچه قبلاً می دانستید مرتبط کنید.

اتفاق خاصی می افتد هنگامی که آن شب می خوابید ، مغز شما ارتباطات بین ایده های مختلف را در سرتان بازسازی می کند.

خواندن با ارائه ورودی های بیشتر به خروجی خلاق نهایی شما، روند خلاقیت را بهبود می بخشد.

چرا خواندن در جامعه امروز اهمیت دارد؟

خواندن یک فعالیت کم ارزش به نظر می رسد اما کتاب خوانی در جامعه امروز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

چرا؟

دلیل آن ساده است. ما در جامعه ای با دسترسی روز افزون به اطلاعات زندگی می کنیم. ما در تمام انواع فناوری ارتباطات با تصاویر بمباران می شویم.

در عین حال، متوسط ​​طول مدت توجه ما رو به کاهش است.

خواندن فعالیتی است که می توانید برای خنثی کردن این روند به کار گیرید. شما دوره تمرکز خود را بهبود خواهید بخشید و یاد می گیرید که در مقابل این افراد باهوش تر باشید

منبع:

ideapod

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی