سلامت سلامت جنسي و زناشويي

چرا ادرار کردن بعد از رابطه جنسی مهم است؟

تقویم فارسی اندروید

توصیه ای که به زنان و مردان گوشزد می شود این است که ادرار کردن پس از رابطه جنسی می تواند خطر عفونت دستگاه ادراری و برخی عفونت های مقاربتی را کاهش دهد. بنابراین، در واقع چه چیزی درست است؟

مانند تمام جملات حکیمانه از گذشتگان، حقایقی وجود دارد که با تصورات نادرستی در هم آمیخته شده است که تشخیص دادن آنها دشوار است.

این مقاله بررسی می‌ کند که آیا ادرار کردن بعد از رابطه جنسی در پیشگیری از عفونت‌ های مجاری ادراری یا عفونت‌ های مقاربتی مفید است یا خیر. همچنین سایر روش های پیشگیری و زمان مراجعه به پزشک را در صورت داشتن علائم و نشانه های عفونت توضیح می دهد.

ادرار کردن پس از رابطه جنسی

عفونت های جنسی و مجاری ادراری در زنان

عفونت های دستگاه ادراری بدون شک با رابطه جنسی در زنان مرتبط است. هر چه یک فرد بیشتر رابطه جنسی داشته باشد، احتمال ابتلا به عفونت ادراری از جمله سیستیت (عفونت مثانه) بیشتر می شود. این پیوند به قدری قوی است که عفونت های ادراری اکتسابی جنسی گاهی اوقات “سیستیت ماه عسل” نامیده می شوند.

یکی از دلایل اصلی این است که مقاربت واژینال بر مجرای ادرار (لوله ای که ادرار از طریق آن از بدن خارج می شود) فشار وارد می کند. این می تواند باکتری ها را وارد مجرای ادرار کند. همچنین می تواند بافت های مجرای ادرار را تحریک کند و آنها را در برابر عفونت آسیب پذیرتر کند.

چرا زنان در معرض خطر بیشتری هستند

زنان به دلایل مختلفی نسبت به مردان مستعد ابتلا به عفونت های ادراری اکتسابی جنسی هستند:

  • طول مجرای ادرار زن کوتاه تر است، به این معنی که باکتری ها فاصله کمتری برای رسیدن به مثانه دارند.
  • پوست مجرای ادرار در زنان نازک تر و متخلخل تر است.
  • مجرای ادرار زن در نزدیکی راست روده قرار دارد و باعث می‌ شود که باکتری‌ ها از مقعد راحت‌ تر دفع شوند (مخصوصاً در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی).
  • مجرای ادرار زن در مجاورت واژن قرار دارد، به این معنی که باکتری های واژن به راحتی به مجرای ادرار دسترسی دارند.

آیا ادرار کردن بعد از رابطه جنسی از عفونت ادراری جلوگیری می کند؟

مطالعات متعددی به بررسی این موضوع پرداخته‌ اند که آیا ادرار کردن بعد از مقاربت یا ادرار کردن در عرض 15 دقیقه پس از مقاربت، می‌ تواند خطر عفونت ادراری در زنان را کاهش دهد.

تا به امروز، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که می تواند. تئوری این است که ادرار کردن بعد از رابطه جنسی می تواند هر باکتری را قبل از ایجاد عفونت از مجرای ادرار خارج کند.

با این اوصاف، یافته‌ ها نه متفق القول هستند و نه سازگار. برخی مطالعات وجود دارد که هیچ رابطه ای بین ادرار کردن بعد از رابطه جنسی و خطر عفونت ادراری پیدا نکردند.

آنچه واضح است این است که ادرار کردن بعد از رابطه جنسی نمی تواند به شما آسیب برساند و هرگز نشان داده نشده است که عمل ادرار کردن پس از مقاربت خطر عفونت ادراری را افزایش می دهد.

آیا مردان باید بعد از رابطه جنسی ادرار کنند؟

ممکن است برای مردان ادرار کردن بعد از رابطه جنسی برای جلوگیری از عفونت ادراری بسیار کمتر اهمیت داشته باشد. این به این دلیل است که تفاوت های زیادی بین آناتومی زن و مرد وجود دارد.

نسبتاً نادر است که مردان به عفونت دستگاه ادراری مبتلا شوند. به طور کلی، مجرای ادرار مردانه طولانی تر است و به این معنیست که احتمال ورود باکتری ها به مثانه و ایجاد عفونت کمتر است.

علاوه بر این، مجرای ادرار مردانه نیز لوله ای است که از طریق آن انزال می کنند. بنابراین، اگر یک مرد انزال کند، هر گونه باکتری به راحتی خارج می شود.

این بدان معنا نیست که ادرار کردن پس از رابطه جنسی برای مردان ایده بدی است. این فقط احتمالا کمتر از آن که برای زنان مفید است، تاثیر دارد.

این ممکن است در مورد رابطه جنسی مقعدی صادق نباشد. برخی از باکتری‌ ها، مانند پنومونی استرپتوکوک و گونه‌های هموفیلوس، می‌توانند در حین رابطه مقعدی وارد مجرای ادرار مرد شده و باعث اورتریت حاد (التهاب مجرای ادرار) و در برخی موارد عفونت دستگاه ادراری شوند.

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ادرار کردن بعد از رابطه مقعدی خطر ابتلا به اورتریت یا عفونت ادراری را کاهش می دهد وجود ندارد.

آیا ادرار کردن از عفونت های مقاربتی جلوگیری می کند؟

اگر ادرار کردن بعد از رابطه جنسی به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهد، به ویژه در زنان، می تواند به پیشگیری از عفونت های مقاربتی نیز کمک کند.

تا به امروز، هیچ مدرکی دال بر صحت این موضوع وجود ندارد. این به این دلیل است که مسیر عفونت برای اکثر بیماری های مقاربتی به طور چشمگیری با مسیر عفونت ادراری متفاوت است.

با عفونت ادراری، باکتری ها معمولاً به سمت مجرای ادرار حرکت می کنند تا عفونت را در مثانه ایجاد کنند. با یک بیماری مقاربتی، اکثر باکتری ها از طریق بافت های مخاطی متخلخلی که مجرای تناسلی زنان و مجرای ادرار مردان را پوشانده اند، وارد بدن می شوند. برخی از بیماری های مقاربتی حتی می توانند به پوست دست نخورده نفوذ کنند زیرا بسیار کوچک هستند.

برای مثال، E. coli (یکی از باکتری‌ هایی که معمولاً با عفونت‌ های ادراری مرتبط است) بین 1.0 تا 3.0 میکرومتر اندازه دارد. در مقابل، عفونت های مقاربتی باکتریایی مانند سوزاک و کلامیدیا بین 50 تا 70 درصد کوچکتر هستند، در حالی که بیماری های مقاربتی ویروسی مانند HIV و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بسیار کوچکتر از هر یک از اینها گسترده هستند.

به همین دلیل، ادرار کردن پس از رابطه جنسی هیچ فایده ای در پیشگیری از بیماری های مقاربتی در زنان یا مردان ندارد.

پیشگیری از عفونت های اکتسابی جنسی

اجتناب از ابتلا به عفونت ادراری همیشه آسان نیست اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت از طریق رابطه جنسی، به خصوص اگر زن هستید، انجام دهید.

علاوه بر دفع ادرار بعد از مقاربت می توانید کارهای زیر را نیز انجام دهید:

ناحیه تناسلی و مقعد خود را قبل و بعد از رابطه جنسی تمیز کنید. برای جلوگیری از انتقال باکتری از مقعد به واژن، حتما از جلو به عقب خود را پاک کنید.

  • قبل از مقاربت و بلافاصله بعد از مقاربت مقدار زیادی آب بنوشید تا مطمئن شوید که می توانید ادرار کنید.
  • اگر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستید از استفاده از دیافراگم (ابزار ضد بارداری) خودداری کنید زیرا می تواند باکتری را وارد واژن کند.
  • از اسپرم کش هایی که می توانند باعث تحریک و تضعیف بیشتر بافت های مخاطی مجرای ادرار شوند، خودداری کنید.
  • خطر ابتلا به هر گونه عفونت اکتسابی جنسی، اعم از عفونت ادراری یا عفونت جنسی، را می توان با کاهش تعداد شرکای جنسی کاهش داد. با انجام این کار، کمتر در معرض میکروارگانیسم هایی قرار می گیرید که باعث عفونت ادراری و عفونت جنسی می شوند.

برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی، از کاندوم به طور صحیح و مداوم استفاده کنید. همچنین یک واکسن وجود دارد که می تواند از HPV جلوگیری کند و یک درمان دارویی روزانه به نام پیشگیری از مواجهه قبل از مواجهه که می تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به HIV را کاهش دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم و نشانه های عفونت ادراری زیر را دارید، خواه از نظر جنسی اکتسابی یا غیر اکتسابی باشد، باید به پزشک خود مراجعه کنید:

  • درد یا سوزش با ادرار
  • احساس نیاز به دفع مکرر ادرار
  • دفع فقط مقدار کمی ادرار
  • ادرار کدر
  • ادرار قوی یا بدبو
  • درد یا فشار زیر شکم
  • خون در ادرار

خلاصه

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی ممکن است به تخلیه باکتری ها از مجرای ادرار و کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنان کمک کند. با این گفته، شواهد در مورد اینکه آیا این عمل واقعاً کمک می کند یا خیر، متفاوت است. در نهایت، ممکن است کمک کند و مطمئناً ضرری نخواهد داشت.

مردان به دلیل داشتن مجرای ادرار طولانی‌ تر و این واقعیت که انزال به پاکسازی مجرا کمک می‌ کند، عموماً در معرض خطر کم عفونت‌ های ادراری ناشی از رابطه جنسی قرار دارند. این خطر ممکن است در مردانی که رابطه مقعدی دارند بیشتر باشد، اگرچه شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ادرار کردن بعد از آن کمک می کند.

ثابت نشده است که ادرار کردن پس از رابطه جنسی از ابتلا به عفونت مقاربتی در زنان یا مردان جلوگیری می کند.

حرف آخر

عفونت های دستگاه ادراری اصلاً خوشایند نیستند. این به ویژه زمانی صادق است که زیاد به آنها مبتلا می شوید. اگر سابقه عفونت ادراری مکرر دارید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد تغییرات رفتاری که ممکن است دفعات عفونت ادراری را کاهش دهد صحبت کنید.

پزشک شما همچنین ممکن است آنتی بیوتیک هایی را برای شما تجویز کند تا به طور منظم یا مدت کوتاهی پس از رابطه جنسی استفاده کنید تا خطر ابتلا به عفونت های ادراری مکرر را کاهش دهید.

سوالات متداول

چرا بعد از رابطه جنسی واژن من می سوزد؟

دلایل احتمالی متعددی وجود دارد، از جمله روانکاری ناکافی در حین رابطه جنسی، حساسیت به کاندوم های لاتکس، تحریک واژن به دلیل اسپرم کش ها، یا داشتن یک عفونت مقاربتی یا عفونت ادراری تشخیص داده نشده.

آیا ادرار کردن بعد از رابطه جنسی از بارداری جلوگیری می کند؟

نه. ادرار کردن روی اسپرمی که وارد رحم شده است تأثیر نمی گذارد، بنابراین مانع باردار شدن شما نمی شود.

اگر قصد بارداری دارید، ادرار کردن بعد از رابطه جنسی اشکالی ندارد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چند دقیقه بعد از رابطه جنسی دراز کشیدن به پشت می تواند شانس باردار شدن را بهبود بخشد، بنابراین ممکن است بهتر باشد قبل از رفتن به سمت دستشویی کمی صبر کنید.

چرا ادرار کردن بعد از رابطه جنسی درد دارد؟

دلایل متعددی برای دیزوری (ادرار دردناک) وجود دارد که ممکن است به رابطه جنسی مرتبط باشد یا نباشد. این موارد عبارتند از:

  • کلامیدیا
  • سوزاک
  • تب خال ناحیه تناسلی
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • عفونت مثانه
  • عفونت کلیه
  • عفونت قارچی واژن
  • واژینیت (التهاب واژن)
  • پروستاتیت (التهاب پروستات)
  • اورتریت (التهاب مجرای ادرار)
  • سنگ کلیه یا مثانه
  • محرک هایی مانند صابون های خشن، اسپرم کش ها یا وسایل مراقبت شخصی

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی