روانشناسی سبك زندگي

وقتی کسی از شما انتقاد می کند، هرگز این 6 کار را انجام ندهید

تقویم فارسی اندروید

مورد انتقاد قرار گرفتن به ندرت تجربه ای خوشایند است، به خصوص زمانی که از طرف کسی باشد که به او اهمیت می دهید. بسته به فرد و شرایط می تواند منجر به انواع واکنش ها شود اما برخی از آنها مناسب تر از دیگران هستند.

چیزی که می‌ توانیم با اطمینان بگوییم این است که راه‌ های زیادی برای پاسخ دادن وجود دارد که باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کرد. آنها ارزشی جز بدتر کردن وضعیت ندارند اما همه آنها در زندگی واقعی بسیار رایج هستند.

کاری که این مقاله سعی خواهد کرد انجام دهد این است که هفت پاسخ از این قبیل را نشان دهد که هیچ هدف درستی ندارند، تا بتوانید در زمان وقوع آنها را شناسایی کنید و جلوی آنها را بگیرید.

انتقاد

1. پاسخ دادن با خشم

شما به تازگی پس از انتقاد از فردی که نظرش برای شما مهم است، متحمل ضربه ای به خود شده اید. شما احساس می‌ کنید پوستتان گرم می‌ شود، زیرا خون در بدنتان جاری می‌ شود در حالی که عصبانیت و خشم از درون تان بالا می‌ آید که با فوران به اوج می‌ رسد.

این طغیان خشم ممکن است متوجه منتقد شما باشد یا نباشد اما نتیجه همچنان ممکن است برای شما مضر باشد. اگر عصبانیت خود را نسبت به منتقد خود نشان دهید، فقط به دشمنی با آنها کمک خواهید کرد که به طور بالقوه منجر به تشدید بیشتر می شود. این به رابطه شما آسیب می زند و حضور در کنار یکدیگر را دشوار می کند.

اگر توانستید خشم خود را تا زمانی که از کسی که از شما انتقاد می‌ کند فاصله نگیرید، در خود نگه دارید، باز هم به این معنی نیست که از عواقب آن رها شده‌ اید. ممکن است تصمیمات عجولانه ای بگیرید که بعداً پشیمان شوید، ممکن است باعث آزار دیگران شوید (آن چیزی که روانشناسان آن را جابجایی می نامند) و ممکن است طوری رفتار کنید که خود را دچار مشکل کنید.

نه، خشم راهی برای پاسخ به انتقاد نیست.

2. اجرای قصاص

شما صدمه دیده‌ اید و تنها چیزی که می‌ توانید به آن فکر کنید بی‌ عدالتی است که اخیراً به شما وارد شده است. شما لیاقتش را نداشتید و حالا وقت آن است که آنها را وادار به پرداخت کنید.

بنابراین شما نقشه می‌ کشید و برنامه‌ ریزی می‌ کنید تا با آسیب رساندن به منتقد خود، در ازای آن به آنها آسیب بزنید.

اما این واقعا چه دستاوردی برای شما دارد؟ ممکن است بتوانید به آنها درد وارد کنید، اما آیا این چیزی را تغییر می دهد؟ آیا به خاطر آن احساس بهتری خواهید داشت؟

پاسخ تقریباً به طور قطع منفی است. قصاص یک واکنش تدافعی است که به ندرت ارزشی دارد. برعکس، احتمال اینکه در آینده منجر به آسیب های عاطفی بیشتر برای شما شود، بیشتر خواهد بود.

نه، قصاص راهی برای پاسخ به انتقاد نیست.

3. سرزنش دیگران

کسی از شما چیزی می خواهد، اما شما اصرار دارید که به شما ربطی ندارد. در عوض، شما تقصیر را به گردن دیگری می اندازید – هر کس دیگری. شما بهانه می آورید که سزاوار انتقاد نیستید و مسئولیتی را از خود دور می کنید.

به هر حال، وقتی تقصیر جای دیگری باشد، هیچ کس نمی تواند به درستی از شما انتقاد کند، درست است؟ خوب، ممکن است اینطور فکر کنید، اما این تنها در صورتی یک نتیجه واقع بینانه دارد که شما واقعاً به دروغ متهم شده باشید و حتی اگر اینطور باشد، سرزنش دیگران پاسخ صحیحی نیست. درعوض، فقط باید توضیح دهید که چرا عیب متوجه شما نیست بدون اینکه انگشتتان را به جای دیگری نشان دهید.

اما به احتمال زیاد، سطحی از مسئولیت خواهید داشت و بنابراین انتقاد لازم خواهد بود، حتی اگر همیشه لازم نباشد. تلاش برای حل کردن راه خود با قرار دادن دیگران در منگنه، شما را به جایی نمی رساند.

نه، سرزنش دیگران راهی برای پاسخ به انتقاد نیست.

4. انکار آن

برخی از کلمات گفته شده است و به نظر شما بیش از حد تند به نظر می رسد. تو سزاوار چنین انتقادی نبودی چون کار اشتباهی انجام ندادی.

یا حداقل، این چیزی است که ذهن شما به شما می گوید. انکار اینکه ممکن است اشتباه کرده باشید مطمئناً یکی از راه‌ های جلوگیری از دردسر بزرگ است، اما آیا ممکن است فرصتی هم از دست رفته باشد؟

گاهی اوقات انتقاد در واقعیت هیچ پایه ای ندارد اما این زمان ها در واقع بسیار نادر هستند. در عوض، معمولاً برخی از عناصر حقیقت در آنچه گفته می‌ شود، وجود دارد حتی اگر اغراق شده بیان شود.

اگر این حقیقت را انکار کنید، از هر فرصتی برای عبرت گرفتن از آنچه اتفاق افتاده جلوگیری می کنید. واضح است که شما کسی را عصبانی کرده اید و اگر تنها کاری که انجام می دهید مخالفت با استدلال های او باشد، نمی توانید رفتار خود را تنظیم کنید و از تکرار آن جلوگیری کنید.

نه، انکار راهی برای پاسخ به انتقاد نیست.

5. پنهان شدن از آن

شما ممکن است به طور کامل نکاتی را که علیه شما مطرح شده است بپذیرید، اما این لزوماً به این معنا نیست که شما حتماً با آنها سر و کار دارید.

در عوض، ممکن است تصمیم بگیرید که سر خود را در برف فرو کنید و از عواقب آن پنهان شوید. با غفلت از حل مسئله، احساسات خود را سرکوب می کنید و از مسئولیت خود دور می شوید.

شما می توانید قضاوتی را که پیش روی شما گذاشته شده نادیده بگیرید اما انجام این کار فقط به از دست دادن فرصت رشد و تغییر کمک می کند. ممکن است از تغییر بترسید، اما این تنها راه فرار موقت تا تاریخ بعدی است.

نه، پنهان کاری هم راه پاسخگویی به انتقاد نیست.

6. تمرکز پیوسته بر آن

شاید با لحن تند به شما خطاب کرده‌ اند و احساس می‌ کنید بسیار ضعیف هستید. شما دو راه دارید.

نکات: می توانید روی آن تمرکز کنید و به حالت آسیب دیده خود ادامه دهید یا می توانید به احساسات خود گوش دهید، معنای آنها را یاد بگیرید و گام های پیشگیرانه ای برای بهبود خود بردارید.

همانطور که قبلاً گفته شد، انتقاد معمولاً رگه هایی از حقیقت را در خود دارد و شما را قادر می سازد ویژگی هایی را ببینید که ممکن است در نظر اطرافیان یا به طور کلی جامعه مطلوب نباشد. گاهی اوقات ممکن است این جنبه‌ های شخصیت شما از دید شما پنهان بماند و در حالی که شنیدن آنها هرگز خوشایند نیست، با مرور دوباره و دوباره رویداد، در واقع راه پیشرفت را مسدود می‌ کنید.

نه، پرداختن پیوسته به آن راه پاسخگویی به انتقاد نیست.

همه ما در طول زندگی خود با انتقاد مواجه خواهیم شد و نحوه واکنش ما به آن می تواند بر مسیر سفر ما تأثیر بگذارد. شش پاسخی که در اینجا مورد بحث قرار می‌ گیرند، به درد شما نمی خورند و باید تا حد امکان از آنها اجتناب کنید. درعوض، همیشه باید با ارزیابی اینکه انتقاد از کجا آمده و چگونه می‌ توانید آن را در سفر بهبود خود بگنجانید، به دنبال تبدیل انتقاد به یک چیز مثبت باشید.

منبع:

aconsciousrethink

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی