بیماری ها سلامت

همه چیز درباره کیست بارتولین و راه های درمان آن

تقویم فارسی اندروید

کیست بارتولین که کیست مجرای بارتولین نیز نامیده می شود، یک کیسه کوچک پر از مایع است که درست در داخل دهانه واژن قرار دارد.

کیست بارتولین

علائم کیست بارتولین

ممکن است یک توده نرم و بدون درد احساس کنید. این معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر کیست بسیار بزرگ شود، می تواند قابل توجه و ناراحت کننده شود. هنگام راه رفتن، نشستن یا رابطه جنسی ممکن است در پوست اطراف واژن (فرج) احساس درد کنید.

کیست گاهی اوقات می تواند قسمت خارجی لب های اطراف واژن (لابیای بزرگ) را تحت تاثیر قرار دهد. یک طرف ممکن است متورم یا بزرگتر از حد معمول به نظر برسد.

اگر کیست عفونی شود، می تواند باعث ایجاد مجموعه دردناکی از چرک (آبسه) در یکی از غدد بارتولین شود.

علائم آبسه شامل قرمز شدن، متورم شدن، حساس شدن و داغ شدن ناحیه آسیب دیده است. همچنین می تواند باعث افزایش دمای بدن شود.

چه زمانی باید به پزشک عمومی مراجعه کرد

کیست های بارتولین کوچک گاهی اوقات تنها در طی یک آزمایش معمول غربالگری دهانه رحم یا معاینه ای که به دلیل دیگری انجام می شود، پیدا می شوند.

در صورت ایجاد توده در ناحیه اطراف واژن، همیشه به پزشک عمومی مراجعه کنید تا بتواند تشخیص را تایید کرده و شرایط جدی تر را رد کند.

اگر آنها فکر می کنند کیست یا یکی از غدد بارتولین شما ممکن است عفونی شده باشد، ممکن است از یک سواب برای برداشتن نمونه ای از ترشحات برای تجزیه و تحلیل جهت شناسایی باکتری های مسئول استفاده کنند.

گاهی اوقات، پزشک عمومی ممکن است به شما بیوپسی را توصیه کند. نمونه کوچکی از بافت کیست برداشته می‌شود و زیر میکروسکوپ بررسی می‌ شود تا نشانه‌ هایی از نوع نادر سرطان فرج به نام سرطان غده بارتولین بررسی شود.

چه چیزی باعث ایجاد کیست بارتولین می شود؟

غدد بارتولین یک جفت غده به اندازه نخودی هستند که درست در پشت و دو طرف لب ها یافت می شوند و ورودی واژن را احاطه می کنند.

غدد معمولاً قابل توجه نیستند زیرا به ندرت بزرگتر از 1 سانتی متر (0.4 اینچ) هستند.

غدد بارتولین مایعی ترشح می کنند که به عنوان روان کننده در طول رابطه جنسی عمل می کند. این مایع از لوله های کوچکی به نام مجاری به داخل واژن حرکت می کند.

اگر مجاری مسدود شوند، می توانند با مایع پر شوند و به شکل کیست منبسط شوند.

اغلب مشخص نیست که چرا مجاری مسدود می شوند اما گاهی اوقات با عفونت های باکتریایی مقاربتی (STIs)، مانند سوزاک یا کلامیدیا، یا سایر عفونت های باکتریایی مانند اشریشیا کلی (E. coli) مرتبط است.

نحوه درمان کیست بارتولین

اگر علائم قابل توجهی ندارید، بعید است که نیاز به درمان داشته باشید.

اگر کیست دردناک است، پزشک عمومی ممکن است اقدامات ساده خودمراقبتی مانند خیس کردن کیست در آب گرم را چندین بار در روز به مدت 3 یا 4 روز و مصرف مسکن هایی که می توانید از داروخانه خریداری کنید، توصیه کند.

اگر اینها جواب ندهند، چندین روش درمانی برای درمان درد و هرگونه عفونت در دسترس هستند. در صورت لزوم، کیست را می توان تخلیه کرد. اکثر این درمان ها شامل یک عمل جراحی جزئی است.

کیست بارتولین گاهی اوقات پس از درمان ممکن است باز هم عود کند.

چه کسانی تحت تاثیر قرار می گیرند

کیست بارتولن معمولاً زنان 20 تا 30 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد که از نظر جنسی فعال هستند.

کیست بارتولین معمولاً کودکان را تحت تأثیر قرار نمی دهد زیرا غدد بارتولین تا زمان بلوغ شروع به فعالیت نمی کنند.

کیست‌ ها بعد از یائسگی نیز غیر معمول هستند، زیرا این دوره معمولاً باعث کوچک شدن غدد بارتولین می‌ شود.

پیشگیری از کیست بارتولین

دقیقاً مشخص نیست که چرا کیست بارتولین ایجاد می شود، بنابراین معمولاً نمی توان از آنها پیشگیری کرد.

اما از آنجایی که تصور می شود با بیماری های مقاربتی مرتبط هستند، انجام رابطه جنسی ایمن (استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی) می تواند به کاهش احتمال ابتلا به کیست بارتولین کمک کند.

درمان کیست بارتولین

اگر توده ای در دهانه واژن خود دارید، آن را توسط پزشک عمومی معاینه کنید.

اگر معلوم شد که کیست بارتولین است و شما را آزار نمی دهد، اغلب بهتر است آن را به حال خود رها کنید.

اگر کیست دردناک باشد، پزشک عمومی ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • خیساندن کیست به مدت 10 تا 15 دقیقه در مقداری آب گرم (در حمام راحت تر است) – در صورت امکان بهتر است این کار را چند بار در روز به مدت 3 یا 4 روز انجام دهید.
  • نگه داشتن یک کمپرس گرم (از جنس فلانل یا پشم پنبه ای که با آب گرم گرم شده است) روی ناحیه مورد نظر
  • مصرف داروهای مسکن مانند پاراستامول یا ایبوپروفن

هنگام استفاده از دارویی که از داروخانه خریداری می کنید، همیشه دستورالعمل های سازنده را بخوانید.

درمان آبسه

اگر کیست عفونی شود و آبسه (مجموعه دردناکی از چرک) ایجاد شود، ممکن است برای رفع عفونت آنتی بیوتیک برای شما تجویز شود.

هنگامی که عفونت درمان شد، پزشک عمومی ممکن است همچنان تخلیه کیست را توصیه کند، به خصوص اگر آبسه بزرگ باشد.

تخلیه کیست و آبسه

تعدادی از تکنیک ها را می توان برای تخلیه کیست یا آبسه بارتولین و کاهش احتمال بازگشت آن استفاده کرد.

قرار دادن کاتتر با بالون

قرار دادن کاتتر با بالون که گاهی به عنوان قرار دادن کاتتر یا فیستولیزاسیون شناخته می شود، روشی است که برای تخلیه مایع از آبسه یا کیست استفاده می شود.

یک گذرگاه دائمی برای تخلیه هر مایعی که در آینده به وجود می آید ایجاد می شود. این یک روش سرپایی است، به این معنی که نیازی نیست یک شب در بیمارستان بمانید.

معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود، یعنی هوشیار می مانید، اما ناحیه بی حس شده است بنابراین نمی توانید چیزی را احساس کنید. همچنین می توان آن را تحت بیهوشی عمومی انجام داد، جایی که شما بیهوش هستید و نمی توانید چیزی را احساس کنید.

برشی در آبسه یا کیست ایجاد می شود و مایع تخلیه می شود. سپس یک کاتتر بالونی در آبسه یا کیست خالی قرار داده می شود. کاتتر بالون یک لوله پلاستیکی نازک است که یک بالون کوچک و بادی در یک سر آن قرار دارد.

پس از داخل شدن به آبسه یا کیست، بالون با مقدار کمی آب نمک پر می شود. این کار اندازه بالون را افزایش می دهد بنابراین آبسه یا کیست را پر می کند. ممکن است از بخیه ها برای بستن بخشی از دهانه و نگه داشتن کاتتر بالون در جای خود استفاده شود.

کاتتر در حالی که سلول های جدید در اطراف آن رشد می کنند در جای خود باقی می ماند (اپیتلیالیزاسیون). این بدان معنی است که سطح زخم بهبود می یابد اما یک گذرگاه تخلیه در جای خود باقی می ماند.

اپیتلیال سازی معمولاً حدود 4 هفته طول می کشد، اگرچه ممکن است بیشتر طول بکشد. پس از اپیتلیالیزاسیون، بالون تخلیه می شود و کاتتر خارج می شود.

چند مطالعه کوچک گزارش کرده اند که بیش از 8 نفر از 10 زن به خوبی بهبود یافته اند و کیست یا آبسه آنها پس از قرار دادن کاتتر بالون برنگشته است.

عوارض احتمالی قرار دادن کاتتر بالون عبارتند از:

  • درد در حالی که کاتتر در جای خود قرار دارد
  • درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی
  • تورم لب ها (لابیا) در اطراف دهانه واژن
  • عفونت
  • خون ریزی
  • جای زخم

کیسه سازی

اگر کیست یا آبسه مدام عود می کند، ممکن است از یک روش جراحی به نام کیسه سازی استفاده شود.

کیست ابتدا با یک برش باز می شود و مایع از آن خارج می شود. سپس لبه‌ های پوست بخیه می‌ شود تا یک کیسه کانگورویی کوچک ایجاد شود که اجازه می‌ دهد هر مایع دیگری خارج شود.

هنگامی که این روش کامل شد، ناحیه تحت درمان ممکن است به آرامی با گاز بسته بندی شود تا مایع از زخم خیس شود و خونریزی متوقف شود. این معمولاً قبل از رفتن به خانه برداشته می شود.

کیسه‌ سازی حدود 10 تا 15 دقیقه طول می‌ کشد و معمولاً به‌ عنوان یک روش روزانه انجام می‌ شود، بنابراین نیازی نیست یک شب در بیمارستان بمانید. معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، اگرچه می توان به جای آن از بی حسی موضعی استفاده کرد.

اگر چه عوارض بعد از کیسه سازی نادر است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • برگشت آبسه
  • خون ریزی
  • درد – ممکن است در 24 ساعت اول پس از عمل به شما مسکن داده شود

پس از کیسه‌ سازی، به شما توصیه می‌ شود که برای چند روز کار سنگین انجام ندهید و تا زمان بهبود کامل زخم که معمولاً حدود 2 هفته طول می کشد، باید از رابطه جنسی خودداری کنید.

برداشتن غده بارتولین

اگر درمان‌ های دیگر مؤثر نبوده و کیست‌ ها یا آبسه‌ های بارتولین به طور مداوم عود می‌ کنند، ممکن است جراحی برای برداشتن غده بارتولین آسیب‌ دیده توصیه شود.

این عمل معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و حدود یک ساعت طول می کشد. ممکن است لازم باشد 2 یا 3 روز بعد هم در بیمارستان بمانید.

خطرات این نوع جراحی شامل خونریزی، کبودی و عفونت زخم است. اگر زخم عفونی شود، معمولاً می توان آن را با آنتی بیوتیک هایی که توسط پزشک عمومی تجویز می شود درمان کرد.

روش های جایگزین

تعدادی راه جایگزین برای درمان کیست بارتولین وجود دارد، اما کمتر مورد استفاده قرار می گیرند یا به طور گسترده در دسترس نیستند.

فرسایش غدد نیترات نقره

نیترات نقره مخلوطی از مواد شیمیایی است که گاهی اوقات برای سوزاندن رگ‌ های خونی برای توقف خونریزی استفاده می‌ شود. یک چوب کوچک و جامد از نیترات نقره در فرسایش غدد نیترات نقره استفاده می شود.

برشی در پوست اطراف واژن و دیواره کیست یا آبسه ایجاد می شود سپس کیست یا آبسه تخلیه می شود و نیترات نقره به فضای خالی باقی مانده پس از تخلیه مایع وارد می شود.

نیترات نقره باعث می شود که حفره کیست به یک توده کوچک و جامد تبدیل شود. پس از 2 یا 3 روز، نیترات نقره و بقایای کیست حذف می شوند یا ممکن است خود به خود از بین بروند.

این امکان وجود دارد که نیترات نقره در اولین استفاده مقداری از پوست فرج را بسوزاند. یک مطالعه کوچک گزارش داد که این در حدود 1 نفر از 5 نفر از افرادی که این درمان را دریافت می کنند رخ می دهد.

لیزر دی اکسید کربن

می توان از لیزر دی اکسید کربن برای ایجاد سوراخی در پوست فرج استفاده کرد تا کیست تخلیه شود.

سپس می توان کیست را برداشت، با استفاده از لیزر از بین برد یا با سوراخ کوچکی در جای خود قرار داد تا مایع از آن خارج شود.

آسپیراسیون سوزنی

در هنگام آسپیراسیون با سوزن، از یک سوزن و سرنگ برای تخلیه کیست استفاده می شود. گاهی اوقات با روشی به نام اسکلروتراپی الکل ترکیب می شود که در آن حفره پس از تخلیه با یک مایع الکلی 70 درصد پر می شود. این ماده به مدت 5 دقیقه در حفره کیست باقی می ماند و سپس تخلیه می شود.

توصیه های بعد از جراحی

برای کمک به بهبود زخم و کاهش خطر عفونت پس از جراحی، ممکن است به شما توصیه شود که از موارد زیر اجتناب کنید:

  • داشتن رابطه جنسی و استفاده از تامپون تا 4 هفته
  • استفاده از محصولات حمام معطر تا 4 هفته
  • رانندگی یا انجام کارهایی که نیاز به توجه دقیق به مدت 24 تا 48 ساعت پس از بیهوشی عمومی دارند.

منبع:

nhs

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی