خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره مضرات و خواص گوشت قرمز

تقویم فارسی اندروید

گوشت قرمز گوشت پستانداران است که به شکل خام، قرمز رنگ است. این یکی از بحث برانگیزترین خوراک ها در تاریخ تغذیه به شمار می رود. گرچه انسان سالهاست از آن تغذیه می کند اما بسیاری از مردم معتقدند که می تواند باعث آسیب شود. این مقاله قصد ندارد مسائل اخلاقی و زیست محیطی را حل کند و تنها در مورد خواص گوشت قرمز صحبت خواهیم کرد. یک نسل یا دو نسل پیش پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ ما گوشت قرمز را به عنوان یک غذای سالم مغذی مشاهده کردند. اما این روزها بسیار متفاوت است و بین این که آیا گوشت گاو سالم است یا سلامت ما را متزلزل می کند، تضادهایی وجود دارد. بعضی از وگان های افراطی حتی از مقامات خواستند که گوشت را از منبع غذایی حذف کنند. گوشت قرمز ممکن است برخی از مزایای سلامت مهم را دارا باشد. این مقاله نگاهی دقیق به خواص گوشت قرمز دارد.

خواص گوشت قرمز

گوشت قرمز شهرت بدی دارد اما حقیقت این است که مصرف آن به طور متوسط و البته با حفظ کیفیت و غیره می تواند به داشتن رژیم غذایی سالم کمک کند.
در حالی که درست است که مصرف بیش از حد گوشت قرمز می تواند به فشار خون بالا و عوارض قلبی منجر شود، بهره بردن از خواص گوشت قرمز برای یک یا دو وعده در هفته می تواند رژیم غذایی شما را بهبود بخشد. اگر به طور معمول از گوشت قرمز اجتناب کنید ممکن است مشکلاتی برای سلامت تان به وجود بیاید. در اینجا به برخی از دلایل اینکه شما باید برنامه تغذیه خود را در هفته تغییر دهید اشاره شده است.

خواص گوشت قرمز

خواص گوشت قرمز

1. میزان بالای پروتئین

پروتئین برای رشد و تقویت بدن چه در کودکان و چه در بزرگسالان بسیار مهم است. اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی نداشته باشید، عضلات شما شروع به آتروفی خواهند کرد و علائمی از قبیل ضعف، سرگیجه و آرامش را تجربه خواهید کرد. از خواص گوشت قرمز می توان به مقدار زیاد پروتئین اشاره کرد که به شما کمک می کند تا ماهیچه هایی سالم داشته باشید.

2. مقدار زیادی از آهن

آهن بخش مهمی از یک رژیم متعادل است. این کمک می کند تا هموگلوبین را تشکیل دهد که بخشی از خون است و اکسیژن را در اطراف بدن به بافت هایی مانند قلب و مغز منتقل می کند. افرادی که به اندازه کافی آهن مصرف نمی کنند در معرض خطر مشکلات رفتاری و کم خونی هستند. خوشبختانه از خواص گوشت قرمز میزان زیادی از آهن است که می توانید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

خواص گوشت قرمز

3. منبع مهم چربی اشباع شده

رسانه ها چندین سال است که چربی های اشباع شده را به عنوان یک عنصر منفی معرفی کرده اند که مسئولیت طیف وسیعی از شرایط خطرناک سلامتی مانند رگ های مسدود شده، بیماری های قلبی و چاقی را به عهده دارد. در حالی که پیام  های زیادی وجود دارد که چربی اشباع شده برای شما خوب نیست واقعیت این است که همانند سایر موارد تغذیه ای اعتدال، کلید مصرف آن است. در واقع میزان صفر چربی اشباع می تواند به بدن شما بیشتر آسیب وارد کند. چربی اشباع موجود در گوشت قرمز ممکن است به تخلیه سلول های چربی و عملکرد موثرتر کبد کمک کند. همچنین می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد که مسئول عملکرد جنسی و ترمیم بافت است.

4. اضافه کردن ویتامین های B به رژیم غذایی

ویتامین B برای یک رژیم غذایی سالم ضروری است اما متأسفانه بسیاری از مردم روزانه از آنها بهره نمی برند. از خواص گوشت قرمز این است که غنی از ویتامین B است به ویژه B12، که گیاه خواران و وگان ها معمولا مکمل آن را مصرف می کنند. این ماده مغذی نقش کلیدی در سلامت کلی بدن دارد و کمبود آن می تواند منجر به عوارض مختلفی از قبیل بیماری های قلبی-عروقی تا سرطان شود. علاوه بر B12، گوشت قرمز حاوی ویتامین های ضروری دیگر B، از جمله:ویتامین B6،تیامین، فولات، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیک است.

خواص گوشت قرمز

5. پیشرفت در باروری

از خواص گوشت قرمز این است که غنی از سلنیوم است. این در ترکیب با B6 یک توازن ضروری از مواد مغذی را فراهم می کند که برای باروری حیاتی است و هر دو در حفظ حاملگی سالم موثرند. در زنان، داشتن سلنیوم به اندازه کافی برای جلوگیری از شرایطی مانند پیشکلامپسی، دیابت بارداری، زایمان زودرس و حتی از دست دادن نوزاد ضروری است. با این حال، گوشت قرمز همچنین می تواند به مردان برای دستیابی به سلامت باروری مطلوب کمک کند. به طور خاص، این می تواند از رادیکال های آزاد که به تولید اسپرم های با کیفیت صدمه می زنند و مانع از توازن خوب تستوسترون در برابر استروژن برای حفظ نیروی جنسی می شوند جلوگیری کند.

6. افزایش سطح زینک در بدن

تامین زینک یا روی در غذاهای رژیمی نسبتا دشوار است و دو منبع اصلی آن غذاهای دریایی و گوشت قرمر به شمار می روند. خوشبختانه، علاوه بر سایر مواد مغذی ضروری، گوشت قرمز غنی از روی است. این عنصر نقش کلیدی در رشد عضلات و مغز و همچنین بهبود عملکرد ایمنی بدن دارد. با اضافه کردن گوشت قرمز به رژیم غذایی، می توانید اطمینان حاصل کنید که از کمبود روی رنج نمی برید.

خواص گوشت قرمز

7. گوشت قرمز و سلامت قلب

اگرچه شما احتمالا  شنیده اید که اگر می خواهید قلب خود را سالم حفظ کنید باید از گوشت قرمز اجتناب نمایید. این موضوع برای سال ها مورد بحث قرار گرفته است اما خبر خوب این است هنگامی که شما آن را در حد اعتدال (درست مثل هر چیز دیگری) می خورید و  یک شیوه زندگی سالم و فعال را دنبال می کنید برای بدن خود کارهای بسیار مفیدی انجام می دهید. یکی از بزرگترین خواص گوشت قرمز این است که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد. گوشت قرمز حاوی چربی است و خبر خوب این است که اکثر چربی ها در واقع چربی سالم هستند که بدن می تواند از آن استفاده کند. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که خوردن گوشت قرمز کم چرب می تواند کلسترول LDL (کلسترول بد) را کاهش دهد و بهتر است در رژیم غذاییخود از گوشت سفید مانند مرغ و ماهی استفاده کنید.

8. داشتن بدنی عضلانی

گوشت قرمز یک منبع فوق العاده از پروتئین است که یک منبع بنیادی ساختاری برای عضلات شما است. پروتئین به تعمیر و رشد سلول های عضلانی جدید کمک می کند که می تواند بدن شما را لاغر کند و از چربی ها محافظت کند. هنگامی که شما پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت می کنید، انرژی بیشتری برای فعالیت خواهید داشت و در طول روز کمتر احساس گرسنگی می کنید (و کمتر احتمال دارد که تمایل به خودرن میان وعده های ناسالم داشته باشید). از آنجایی که گوشت قرمز نیز یک منبع عالی از ویتامین B12 است، دریافت میزان کافی این ویتامین در رژیم غذایی شما می تواند تمرکز شما را افزایش دهد و مهارت های حافظه تان را بهبود بخشد. گوشت قرمز یک منبع پروتئین قوی است که به ساخت استخوان ها و عضلات کمک می کند همچنین غنی از مواد مغذی مانند کراتین و کارنوسین می باشد. مصرف کنندگان رژیم های غذایی بدون گوشت اغلب دچار کمبود این مواد مغذی هستند که ممکن است به طور بالقوه بر عملکرد ماهیچه اثر بگذارد.

خواص گوشت قرمز

9. تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن شما ممکن است با مصرف گوشت قرمز بهبود پیدا کند زیرا شامل میزان بالای روی که یک ماده ضروری برای سلامتی ما است، می شود. گوشت قرمز همچنین مقدار خوبی از ویتامین B12 را فراهم می کند که به ایجاد DNA کمک می کند و سلول های عصبی و گلبول های قرمز را سالم نگه می دارد. فقط به یاد داشته باشید که در اینجا نوع گوشت مورد نظر ما گوشت غیر فرآوری شده است.

10. بهبود هضم

از خواص گوشت قرمز علاوه بر پروتئین می توان به اسید آمینه ای اشاره کرد که به هضم کمک می کند. از آنجا که بدن ما نمی تواند این را به تنهایی تولید کند، باید از غذا به دست آورد. نه اسید آمینه ضروری یعنی هیستیدین، لوسین، لیسین، ایزولوسین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان، والین وجود دارد و گوشت همه این 9 مورد را فراهم می کند و بنابراین پروتئینی کامل نامیده می شود. ویتامین D همچنین در داشتن استخوان های قوی کمک می کند و برای جذب کلسیم و متابولیسم حیاتی است.

خواص گوشت قرمز

11. بهبود گردش خون

آهن یکی از مواد معدنی کلیدی است که در حصول اطمینان از گردش خون مناسب و انتقال اکسیژن به تمام سلول ها کمک می کند. انواع مختلف گوشت منبع خوبی از آهن هستند. کمبود آهن می تواند منجر به نگرانی های جدی سلامتی شود و در ابتدا با ضعف، عدم تمرکز و خستگی شناخته می شود. گوشت قرمز با داشتن آهن بالا در کنار غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال برای جذب آهن سودمند است.

12. جلوگیری از کم خونی

از دیگر خواص گوشت قرمز وجود آهن است. آهن مسئول تولید هموگلوبین است که در واقع اکسیژن را در سراسر بدن ترویج می دهد و از اندام های بدن بدون مانع عبور می کند. علاوه بر این، اگر کمبود آهن دارید ممکن است دچار کم خونی شوید. علائم اصلی این حالت خستگی ناگهانی است. شما می توانید از کم خونی یا حفظ آهن در بدن خود از طریق مصرف گوشت به راحتی جلوگیری کنید.

خواص گوشت قرمز

13. سلامت روحی و روانی

این یک فرایند طبیعی است که قدرت مغز انسان با افزایش سن، کاهش می یابد. متخصصین بهداشتی مختلف آن را به عنوان نشانه ای از بیماری های مزمن مانند زوال عقل و آلزایمر تشخیص داده اند. شما می توانید مغز خود را از طریق مصرف اسیدهای چرب امگا 3 محافظت کنید. گفته شده است که این امر به افزایش اندازه مغز شما کمک کند تا آسیب بالقوه را به طور موثر کاهش دهد. شما باید گوشت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا سلامت روحی خود را حفظ کنید. گوشت یک منبع برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 است. علاوه بر این، سایر مواد معدنی موجود در آن، مغز شما را تقویت می کند و مانع از بروز بیماری های مزمن مرتبط با سن می شود.

14. تاخیر در آب مروارید

کارشناسان بهداشت می گویند آب مروارید یک بیماری دژنراتیو است. وضعیت هولناکی است که می تواند منجر به نابینایی و آسیب دیدگی شود. مصرف یک رژیم غذایی مغذی می تواند باعث جلوگیری از آسیب به ارگان های بدن شما در جهت بروز بیماری ها از جمله آب مروارید شود. حتما خوشحال خواهید شد اگر بدانید که یک استیک گوشت می تواند مقدار لازم اسیدهای چرب اشباع شده، روی و امگا 3 را که برای حفظ سلامت چشم خود به آنها نیاز دارید، فراهم کند. مواد معدنی نیز به اندازه کافی قوی هستند تا بیماریهای دژنراتیو ماکولا را متوقف کنند.

خواص گوشت قرمز

15. رفع اختلال بی خوابی

آهن برای انجام وظایف متعدد لازم است. هنگام برخورد با بی خوابی، می توانید مزایای فوق العاده ای را از طریق گوشت قرمز تجربه کنید. شما می توانید آهن را از یک استیک تازه کباب شده و آبدار گوشتی دریافت کنید. این به تنظیم فشار خون شما در بدن کمک می کند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که عدم تعادل در سطوح فشار خون در اغلب موارد باعث بی خوابی و الگوهای خواب نامناسب می شود. شما می توانید این مشکل را از طریق مصرف گوشت به راحتی درمان کنید.

16. درمان نرمی استخوان

از خواص گوشت قرمز این است که منبعی از ویتامین D محسوب می شود. ضروری است که کمبود کلسیم را جبران کرده و از استخوان های خود در برابر بیماری های مختلف مانند راشیتیسم محافظت کنید. این مشکل استخوانی بیشتر در کودکان رایج است. این بیماری استخوان ها را ضعیف و شکننده می کند و همچنین شانس شکستگی را افزایش می دهد. ویتامین D باعث افزایش تراکم استخوان می شود. علاوه بر این، گوشت قرمز می تواند منبع خوشمزه خود را برای دریافت مقدار زیادی از ویتامین D باشد.

خواص گوشت قرمز

17. پوست را سالم نگه می دارد

برای درمان مشکلات پوستی به میزان کافی به پروتئین نیاز است که همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین خواص گوشت قرمز محسوب می شود. خوردن غذای غنی شده با پروتئین ها در نهایت رطوبت و درخششی طبیعی را به پوست شما می دهد. سطح مناسب پروتئین در بدن شما بر روی پوست تاثیر می گذارد و شما را از بیماری های مختلف پوستی مانند اگزما، درماتیت و پسوریازیس محافظت می کند. علاوه بر این، پروتئین برای تعمیر بافت های آسیب دیده یا سلول های پوست شما بسیار مفید است. گوشت قرمز حاوی پروتئین است که می تواند تغییرات شدیدی در پوست شما ایجاد کند.

18. افزایش انرژی

بدنی که انرژی داشته باشد بدنی سالم است. شما همیشه باید در مورد آنچه مصرف می کنید احتیاط کنید. گوشت قرمز می تواند مقدار زیادی مواد مغذی شامل ویتامین C را فراهم کند. این مسئولیت تبدیل کربوهیدرات به گلوکز را داراست که برای تولید انرژی کار می کند. انرژی چیزی است که ما برای فاعالیت های روزانه مان به آن احتیاج داریم. با اضافه کردن گوشت قرمز به رژیم غذایی بدن شما می تواند انرژی بیشتری تولید کنید و در طول روز به شما فعالیت بهتر و بیشتری خواهید داشت.

خواص گوشت قرمز

خطرات احتمالی گوشت قرمز چیست؟

وقتی درباره اثرات گوشت قرمز در بدن می شنوید، احتمالا جواب روشنی دریافت نمی کنید. حقیقت این است که گاو در سراسر جهان بسیار متفاوت به نظر می رسد نسبت به زمانی که اجداد ما زنده بودند. مسئله این است که چه مقدار دامداران در پرورش گاوهایشان دخالت می کنند تا گوشت مناسب تولید کنند. آیا گاوها از آنتی بیوتیک ها تغذیه می کنند؟ آیا آنها با رژیمی پر از هورمون ها و غذاهای مصنوعی تغذیه می شوند؟ آیا گوشت بیش از حد پردازش می شود؟ گوشت قرمز زمانی که به صورت ارگانیک نگه داشته می شود، می تواند فوق العاده سالم باشد. زمانی که نیروی انسانی و کارخانه ها شروع به وارد شدن به قلمرو پردازش می کنند همه چیز تغییر می کند.

دانستن اینکه گوشت شما از کجا می آید کلید لذت بردن از مزایای سلامتی آن است.

خواص گوشت قرمز

طبخ صحیح گوشت قرمز

هنگامی که گوشت در دمای بالا پخته می شود، می تواند ترکیبات مضری را تشکیل دهد. هنوز ثابت نشده که گوشت واقعا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد اما این امر نه تنها در مورد گوشت قرمز ممکن است بلکه سایر مواد غذایی نیز می توانند در هنگام گرم شدن بیش از حد ترکیبات مضر ایجاد کنند.

در اینجا چند نکته برای اطمینان از اینکه گوشت شما این مواد مضر را تشکیل نمی دهد وجود دارد:

  • از روش های پخت و پز مطمئن تر استفاده کنید مانند آبپز کردن و بخارپز کردن به جای کباب کردن و سرخ کردن.
  • پخت و پز را با حرارت کم انجام دهید و هرگز گوشت خود را با شعله زیاد طبخ نکنید.
  • اگر گوشت شما سوخته است، قطعه های سیاه شده را جدا کرده و دور بریزید.
  • اگر شما باید با حرارت زیاد گوشت را بپزید بهتر است به طور مرتب آن را زیر و رو کنید تا از سوختن آن جلوگیری شود.

بسیاری از مردم طعم گوشت سرخ شده و کبابی را دوست دارند. اما اگر می خواهید از گوشت لذت ببرید و مزایای کامل آن را بدون هیچ گونه عواقب بالقوه مضر به دست بیاورید بهتر است به گونه ای سالم آن را طبخ نمایید.

خواص گوشت قرمز

نتیجه

هنگامی که شما دقیق نگاه کنید، تقریبا تمام مطالعاتی که ادعا می کنند گوشت قرمز آسیب رسان است مطالعات مشاهداتی هستند. این نوع مطالعات می توانند به ما بگویند افرادی که گوشت قرمز زیادی می خورند بیشتر احتمال دارد که بیمار شوند، اما نمی توانند ثابت کنند که گوشت قرمز دلیل آن است. یکی از مشکلات اصلی این مطالعات این است که آنها با عناصر بسیار مختلفی روبرو هستند. به عنوان مثال، افرادی که زیاد گوشت قرمز می خورند کمتر آگاه هستند و به احتمال زیاد دود زیادی استعمال می کنند، بیش از حد نوشیدنی های الکلی می نوشند، قند بیشتری مصرف می کنند، ورزش کمتری انجام می دهند و غیره. افرادی که آگاهی های بهداشتی دارند می دانند غیرممکن است که تمامی این عوامل را اصلاح کنیم.

یکی دیگر از مشکلات مطالعات مشاهده ای این است که آنها معمولا بر اساس پرسشنامه هستند که انتظار می رود مردم از آنچه که در گذشته خوردند، به یاد بیاورند.

همیشه یک ایده بد برای تصمیم گیری در مورد سلامتی این است که صرفا بر اساس مطالعات ارزیابی شده است. موارد متعددی در تاریخ وجود دارد که در آن آزمایشات تصادفی کنترل شده نشان داده که نتایج متضادی هم وجود دارد. به عنوان مثال، مطالعه سلامت پرستاران یک بار نشان داد که درمان جایگزین استروژن به کاهش بیماری قلبی در زنان کمک می کند. بعدها، یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی کشف شد که این امر در واقع خطر را افزایش می دهد.

خواص گوشت قرمز روشن است زیرا با تامین ویتامین ها و مواد مغذی مهم بدن شما قادر است عملکرد مناسبی به دنبال داشته باشد. با این وجود، اطمینان حاصل کردن از جایی که گوشت گاو خود را از آن تهیه می کنید بسیار مهم است که بدانید سلامتی شما را افزایش می دهد و به شما آسیب نمی رساند.

خواص گوشت قرمز به قدری زیاد است که سزاوار نیست به عنوان یک غذای منفی و پر ضرر شهرت داشته باشد اگر چه مهم است که شما بهترین انواع را مصرف کنید. انتخاب یک استیک سالم به جای سوسیس فرآوری شده با شماست. مصرف یک یا دو وعده گوشت قرمز در رژیم غذایی هر هفته می تواند به افزایش میزان مواد مغذی بدن شما کمک کند و بدن شما را قوی و سالم نگه دارد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی