داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

همه چیز درباره شیلاجیت: داروی باستانی تقویت کننده مغز

تقویم فارسی اندروید

هنگامی که یک مکمل جدید را برای استفاده در نظر می گیرید، اولین چیزی که به ذهن می رسد احتمالاً شیلاجیت نیست اما شاید باید اینطور باشد، زیرا شیلاجیت یک گیاه باستانی عالی (یا به عبارت دقیق تر یک ماده معدنی گیاهی) با فواید زیادی برای سلامتی است.

این ماده رایجی است که در عمل باستانی طب آیورودا، روشی 5000 ساله برای پیشگیری و درمان بیماری که منشأ آن هندوستان است و هنوز در بسیاری از کشورهای آسیایی استفاده می‌ شود، مورد استفاده قرار می گیرد. طب آیورودا بر این مفهوم بنا شده است که با حفظ تعادل در سه “دوشا” بدن، می توان بدون تکیه بر داروهای تجویزی، زندگی طولانی و سالمی داشت.

یکی از دلایلی که شیلاجیت یک گیاه دارویی موثر است، به دلیل محتوای اسید فولویک بالای آن است. فولویک اسید فواید ثابت شده زیادی دارد، از بهبود سلامت روده گرفته تا حفظ سلامت پوست. این گیاه باستانی حاوی درصد زیادی اسید فولویک است و یکی از رایج ترین مکمل هایی است که برای افزایش مصرف این اسید قوی استفاده می شود.

شیلاجیت که هزاران سال است به عنوان یک جوان کننده کل بدن شناخته می شود، تحقیقات نسبتاً قابل توجهی را برای تأثیر آن بر سیستم های مختلف بدن به دست آورده است. بنابراین، قبل از اینکه آن را به دلیل ظاهر عجیبش کنار بگذارید، باید آنچه را که ممکن است برای شما انجام دهد را مطالعه کنید.

شیلاجیت

شیلاجیت چیست؟

شیلاجیت که با نام‌ های زیادی شناخته می‌ شود، زمین معدنی، موم معدنی، آسفالت سیاه، آسفالتوم پنجابیانوم (در لاتین)، شارگای، دوروبی، باراهشین، باراگشون، موملای، براگ ژون، چائو تونگ، وو لینگ ژی، باد-آ-گی، و ارخارتاش و مومیو (به طور متغیر به صورت مومیجو، مومیو، مومیا و مومییو ترجمه می‌ شوند)، نیز نامیده می‌ شود.

این یک ماده قیر مانند است که در کوه های هیمالیا و تبت یافت می شود. همانطور که جنگل های سرسبز با برخاستن کوه ها فشرده شدند، شیلاجیت شکل گرفت. وقتی دما در اطراف این کوه‌ های هندی افزایش می‌ یابد، این ماده معجزه آسای قیر مانند از شکاف‌ های درون کوه‌ ها بیرون می‌ ریزد. از رنگ قهوه ای مایل به زرد تا سیاه خالص وجود دارد و رنگ سیاه آن مغذی ترین است.

بیش از 3000 سال پیش، شیلاجیت در متون باستانی سانسکریت ذکر شده است. این گیاه که به عنوان “فاتح کوه ها و ویران کننده ضعف” شناخته می شود، برای هزاران سال یکی از اصلی ترین داروهای طب سنتی (و یک داروی غرایز جنسی) در انواع کشورهای آسیایی بوده است.

اخیراً، به دلیل تأثیر چشمگیر آن بر دیابت، شیلاجیت در یک مکمل گیاهی به نام Diabecon گنجانده شده است. یکی دیگر از ویژگی های جذاب شیلاجیت، توانایی آن در کمک به کاهش عوارض جانبی سفر در ارتفاعات است. افرادی که از ارتفاع پایین به ارتفاع بالا می روند خوب است بدانند که این روش طبیعی برای جلوگیری از “استرس ارتفاع” خوب عمل می کند.

ارزش غذایی

مشخص نیست که شیلاجیت یک ماده صرفاً بیولوژیکی یا زمین شناسی است زیرا دارای مواد مغذی زیادی است که در هر دو دسته یافت می شود. برخی از رایج ترین مواد مغذی شناخته شده در آن عبارتند از اسید فولویک، اسیدهای هیومیک و دی بنزو آلفا پیرن.

اگرچه به احتمال زیاد انواع و برندهای مختلف حاوی غلظت‌ های متفاوتی از برخی ویتامین‌ ها و مواد معدنی هستند اما این تجزیه محتوای غذایی یک برند به ایجاد نقطه شروع برای مقادیر مواد معدنی رایجی که ممکن است پیدا کنید کمک می‌ کند. معمولاً گفته می شود که شیلاجیت به شکل خالص حاوی حدود 85 ویتامین و مواد معدنی مختلف است.

نصف قاشق چای خوری پودر شیلاجیت (تقریباً 1.2 گرم) حاوی حدوداً موارد زیر است:

  • کالری: 3
  • آهن: 5.4 میلی گرم (30٪ از نیاز روزانه توصیه شده)
  • سلنیوم: 2.8 میکروگرم (5٪ از نیاز روزانه توصیه شده)
  • روی: 0.45 میلی گرم (4٪ از نیاز روزانه توصیه شده)
  • کلسیم: 40 میلی گرم (3٪ از نیاز روزانه توصیه شده)

فواید

1. انرژی خوبی را فراهم می کند

برای هزاران سال است که پزشکان طب آیورودا شیلاجیت را برای افزایش انرژی و احیای بدن تجویز می کنند. به دلیل سطح اهمیتی که این پزشکان طبیعی برای این مکمل قائل هستند، بدنه تحقیقات علمی تایید شده روی آن به طور پیوسته در حال رشد است.

یکی از راه هایی که شیلاجیت به تامین انرژی بدن کمک می کند، افزایش عملکرد میتوکندری در بدن است. میتوکندری اندامک هایی هستند که به عنوان “منبع نیرو” سلول ها در بدن عمل می کنند زیرا اکسیژن و مواد مغذی را به آدنوزین تری فسفات (ATP) تبدیل می کنند، ماده ای که در واقع سلول های بدن را تامین می کند. شیلاجیت عملکرد میتوکندری ها را بهبود می دهد و به آنها کمک می کند تا به طور موثرتری اکسیژن رسانی کنند.

نه تنها به خودی خود به عملکرد میتوکندری کمک می کند، بلکه عنوان شده است که با ترکیب مکمل CoQ10، یک آنتی اکسیدان که به طور طبیعی در تمام سلول های انسان یافت می شود، تأثیر قدرتمندی بر اکسیژن رسانی میتوکندری ایجاد می کند.

از آنجایی که این ماده به افزایش تولید ATP کمک می کند، انرژی و استقامت کلی را افزایش می دهد. در واقع، معمولاً برای افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شود. سندرم خستگی مزمن، یک اختلال طبقه بندی شده با حداقل شش ماه خستگی اجتناب ناپذیر، با موفقیت با مکمل شیلاجیت درمان شده است همچنین روشی که عملکرد میتوکندری را تقویت می کند، مشهود است.

علاوه بر اثر بخشی میتوکندریایی، این گیاه معدنی با خواص آنتی اکسیدانی قوی خود، بدن را احیا می کند. با مبارزه با رادیکال‌ های آزاد عامل بیماری، آسیب‌ های داخلی بدن ناشی از مواد شیمیایی و سایر عوامل خطرناکی که در معرض آن هستید را ترمیم می‌ کند و سطح چربی خون را کاهش می‌ دهد.

2. سلامت مغز را ارتقا می دهد

به نظر می رسد شیلاجیت مکانیزمی هدفمند برای محافظت از سلول های مغزی دارد. مطالعات اولیه نشان می دهد که “فعالیت محافظت کننده عصبی مشخص” دارد.

در یک مطالعه حیوانی که توسط مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ایران در مورد تأثیر شیلاجیت بر عوامل خطر پس از ضربه مغزی انجام شد، محققان دریافتند که تأثیر مثبت بر سه عامل شاخص مرگ پس از تروما دارد. آسیب مغزی: ادم مغزی، نفوذپذیری سد خونی مغزی و فشار داخل جمجمه.

این ماده مغذی باورنکردنی همچنین ممکن است یک گزینه درمانی جدید برای بیمارانی باشد که از موارد خفیف بیماری آلزایمر رنج می برند. وجود اسید فولویک و یک پروتکل درمانی شامل تجویز ویتامین B نتایج امیدوارکننده‌ ای را در مطالعات آزمایشی نشان داده‌ اند.

علاوه بر این، شیلاجیت خواص ضد صرع و اثرات بالقوه ضد روان پریشی را نشان می دهد زیرا سطوح GABA (گاما آمینوبوتیریک اسید) (یک اسید طبیعی در مغز) را به حالت طبیعی تنظیم می کند.

3. هورمون ها و سیستم ایمنی را تنظیم می کند

یکی دیگر از عملکردهای مهم شیلاجیت، نحوه تنظیم سیستم های مختلف بدن، مانند سیستم ایمنی بدن و تعادل هورمون ها است. بسیاری از محققین موافق هستند که این ماده بر روی بدن تأثیر می گذارد زیرا به این سیستم کمک می کند تا در تعادل باقی بمانند.

به طور خاص، شیلاجیت بر عملکرد هورمون های تولید مثلی تأثیر می گذارد. در مردان سالم، مکمل باعث افزایش تستوسترون خون و تولید اسپرم می شود. هنگامی که در مطالعات آزمایشی روی موش‌ ها آزمایش شد، همچنین با تخمک‌ گذاری در موش‌ های ماده بالغ همراه بود که نشان می‌ دهد پودر یا عصاره شیلاجیت ممکن است عاملی باشد که باید برای کسانی که با ناباروری دست و پنجه نرم می‌ کنند در نظر گرفت.

4. واکنش درد را کاهش می دهد

طب آیورودا مدتهاست شیلاجیت را به دلیل توانایی آن در کاهش درد به طور طبیعی ستایش کرده است اما تحقیقات تا چند سال اخیر محدود بوده است. به دلیل تعامل با سطوح GABA در مغز، این گیاه‌ معدنی تأثیر قابل‌ توجهی بر درد دهان و صورت (درد صورت، دهان یا فک‌) دارد و به عنوان یک «آرام‌ بخش» عمل می‌ کند. مطالعه‌ ای در سال 2015 روی موش‌ ها نشان داد که این دارو در طول زمان، بسته به مقدار دوز، درد مزمن را تسکین داده یا کاهش می‌ دهد.

در مورد درد، در مطالعه‌ ای که روی موش‌ ها انجام شد، شیلاجیت به طور مثبت با مورفین تعامل می‌ کند و تحمل به مورفین را به حداقل می‌ رساند و بنابراین، مقدار این دارویی را که فرد مبتلا به درد شدید باید برای تسکین درد موثر وارد سیستم خود کند، کاهش می‌ دهد.

5. ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند

کسانی که دیابت دارند ممکن است علاقه مند باشند بدانند که شیلاجیت می تواند به کاهش قند خون و پروفایل لیپید در موش های دیابتی کمک کند، به خصوص زمانی که همراه با داروهای دیابت مصرف شود.

شیلاجیت یک عنصر اصلی در مکمل D-400، Diabecon یا GlucoCare است. این مکمل برای ترکیب قوی ترین درمان های طبیعی آیورودا در یک قرص طراحی شده است. D-400 سطح گلوکز خون را کاهش می دهد و پتانسیل ترمیم آسیب پانکراس ناشی از دیابت را نشان می دهد.

6. به پیشگیری و محافظت از سرطان کمک می کند

به طور شگفت انگیزی، شیلاجیت برای انواع سرطان ها از جمله سرطان ریه، سینه، روده بزرگ، تخمدان و کبد سمی است. برخی از محققان سمیت آن را به این سرطان به دلیل وجود و ترکیب فلزات سنگین در این ماده نسبت می‌دهند که آن را به یک درمان طبیعی بالقوه سرطان تبدیل می‌کند.

همچنین توانایی شیلاجیت برای محافظت از سیستم های بدن در برابر آسیب های خطرناک تشعشع با سرطان مرتبط است. مطالعه ژوئن 2016 که در Archives of Gynecology and Obstetrics منتشر شد، نشان داد که در یک مطالعه حیوانی، تخمدان‌ ها را تا حد زیادی از آسیب‌ های ناشی از تشعشع محافظت می‌ کند.

7. با التهاب و ویروس ها مبارزه می کند

تحقیقات نشان می دهد که شیلاجیت می تواند در بهبود و پیشگیری از زخم معده و کاهش التهاب مربوط به آن موثر باشد. یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که به کاهش ضایعات معده در موش‌ ها کمک می‌ کند.

نه تنها به کاهش التهاب کمک می کند، بلکه دارای خواص گیاهی ضد ویروسی “گسترده و در عین حال خاص” است. یک مطالعه آزمایشگاهی ایتالیایی نشان داد که فعالیت ضد ویروسی قابل توجهی در برابر تعدادی از ویروس‌ های مرتبط با تبخال و HRSV، ویروسی که باعث عفونت‌ های دستگاه تنفسی، به‌ ویژه در کودکان می‌ شود، وجود دارد.

8. از سلامت اسکلتی پشتیبانی می کند

شیلاجیت حتی ممکن است سلامت سیستم اسکلتی شما را بهبود بخشد. در مطالعه ای بر روی بیماران چاق که در مجله غذای دارویی منتشر شد، مکمل ها عملکرد و بازسازی ماهیچه های اسکلتی را تا حد زیادی بهبود بخشید.

9. برای قلب و خون مفید است

شیلاجیت با خواص آنتی اکسیدانی خود، از قلب در برابر آسیب های ناشی از مواد مخدر محافظت می کند.

یک مطالعه منتشر شده در Cardiovascular Toxicology که بر روی موش‌ ها انجام شد، نشان داد که افرادی که شیلاجیت دریافت کرده‌ اند آسیب کمتری روی قلب دارند.

تحقیقات اولیه همچنین نشان می دهد که شیلاجیت می تواند در دوزهای خاصی به تنظیم ضربان قلب کمک کند. در دوزهای کوچکتر، ممکن است ضربان قلب تند را کاهش دهد. با این حال، در دوزهای زیاد، ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

10. کمک به ترک اعتیاد

شیلاجیت به دلیل تداخل منحصر به فرد خود با سایر مواد مخدر، تأثیر عمیقی بر روند ترک اعتیاد دارد. هنگامی که به بیمارانی داده می شود که مواد افیونی را ترک کرده اند، اعتیاد واقعی را کاهش می دهد و علائم ترک را به حداقل می رساند که در بسیاری موارد بهتر از داروهای معمولی است که برای قطع وابستگی تجویز می شوند.

این “گیاه” دارویی اعتیاد به الکل را کاهش می دهد و ترک اعتیاد الکلی هایی که الکل را ترک می کنند را هم کاهش می دهد.

نحوه مصرف شیلاجیت

شیلاجیت به راحتی در یک فروشگاه مواد غذایی در دسترس نیست – با این حال، خرید شیلاجیت وارداتی از خرده فروشان آنلاین مختلف امکان پذیر است. سه شکلی که در آن عرضه می شود پودر شیلاجیت، عصاره شیلاجیت و مکمل ها هستند. بسته به اینکه از چه کسی بخواهید، هر گزینه مزایای خود را دارد اما اکثر کارشناسان به طور کلی موافق هستند که عصاره شیلاجیت خالص، “خالص” ترین شکل برای خرید است.

در بیشتر موارد، مردم متوجه می شوند که خوردن یک قاشق غذاخوری کوچک (اغلب به اندازه یک دانه برنج یا یک نخود) و مخلوط کردن آن با آب ساده ترین روش مصرف روزانه آن است.

اما مراقب باشید: طعم خوبی ندارد. اگر می خواهید از شیلاجیت استفاده کنید، احتمالاً باید عادت کنید که به سرعت یک لیوان آب را با شیلاجیت پایین بدهید یا برای خنثی کردن طعم لاستیکی آن را به اسموتی یا مایع دیگری اضافه کنید.

یکی از بخش‌ های مهم خرید آن، یافتن توزیع‌ کننده‌ های معتبر است. شرکت‌ های زیادی وجود دارند که محصولات مختلف شیلاجیت را به فروش می‌ رسانند اما بسیاری از آنها شکل‌ های بسیار ناخالص این ماده با چیزهای غیر مغذی دیگر هستند. مجدداً، قبل از شروع مصرف آن تحقیقات خود را انجام دهید.

خطرات و عوارض جانبی

گزارش‌ های مربوط به “هشدارهای” مختلف مربوط به شیلاجیت متناقض است. با این حال، تشخیص چند موضوع احتمالی در مورد این ماده مهم است. اول از همه، دو عیب احتمالی شناخته شده شامل وجود فلزات سنگین و توانایی دوزهای زیاد برای تأثیر نامطلوب بر فشار خون است. اگر در معرض خطر قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین یا فشار خون پایین غیرعادی هستید، باید در مصرف آن محتاط باشید.

دریافت این ماده از یک منبع قابل اعتماد نیز بسیار مهم است. شیلاجیت فیلتر نشده ممکن است حاوی قارچ های خطرناک خاصی باشد و این بخشی از مشکلات فلزات سنگین است.

شایان ذکر است که این ماده معدنی گیاهی هنوز در مراحل مقدماتی تحقیقات علمی است و بسیاری از مطالعات و اکتشافات هنوز در مراحل اولیه خود هستند.

کلام آخر

شیلاجیت از شکاف‌ های کوهی در کوه‌ های هیمالیا و تبت می‌ آید و شبیه یک ماده قیر مانند است که رنگ‌ های آن از قهوه‌ ای مایل به زرد تا سیاه متغیر است (سیاه از نظر تغذیه ارزشمندترین است).

شیلاجیت برای بیش از 3000 سال توسط کسانی که طب آیورودا را تمرین می کنند استفاده می شده است.

تعداد زیادی شواهد علمی برای حمایت از استفاده از آن به عنوان یک عامل احیا کننده وجود دارد.

تحقیقات اولیه نشان داده است که در رفع خستگی، ارتقای سلامت مغز، حمایت از سیستم ایمنی، تسکین درد، مدیریت دیابت، محافظت از برخی سرطان‌ ها، پیشگیری از التهاب و عفونت‌ های ویروسی، بهبود سلامت سیستم اسکلتی، محافظت از قلب و کمک به ترک اعتیاد به مواد مضر موثر است.

شیلاجیت که در ارتباط با سایر گیاهان محبوب آیورودا استفاده می شود، می تواند مکملی قدرتمند برای تقریباً هر کسی باشد که برای بهبود سلامت کلی استفاده شود.

گزارش‌ های مربوط به اثربخشی و ایمنی شیلاجیت متنوع و متناقض است. برای بهترین نتایج، باید در مورد شرکتی که از آن شیلاجیت می‌ خرید، تحقیق کنید و فقط آن را از منابع معتبر خریداری کنید. همچنین در صورت مشاهده هر گونه واکنش نامطلوب، باید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی