داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

همه چیز درباره درباره روغن ترنج

تقویم فارسی اندروید

روغن ترنج یا برگاموت دارای رایحه ای تسکین دهنده، طعمی تند و طیف وسیعی از کاربردهای بالقوه و فواید احتمالی است. همچنین یک ماده آرایشی رایج و طعمی است که به چای ارل گری اضافه می شود.

روغن ترنج از پوست مرکبات (Citrus bergamia) که روی درختان ترنج رشد می کنند، استخراج می شود. درخت ترنج احتمالاً در آسیای جنوب شرقی منشأ گرفته است.

این گیاه ابتدا که به شهرت رسید و نام خود را از شهر برگامو در جنوب ایتالیا دریافت کرد و در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند.

روغن ترنج

نحوه استفاده از روغن ترنج

می توانید روغن ترنج را به صورت آنلاین و در برخی از عطاری ها خریداری کنید. برای استفاده روی پوست خود، باید روغن را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون مخلوط کرده و سپس بمالید.

با این حال، قبل از استفاده از آن بر روی یک سطح بزرگ، به یاد داشته باشید که ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید تا واکنش آلرژیک را بررسی کنید. اگر واکنشی رخ داد، دیگر از روغن استفاده نکنید.

شما اغلب می توانید رایحه متمایز مرکبات ترنج را در محصولات مراقبت شخصی مانند عطر، ادکلن و لوازم آرایشی پیدا کنید. مردم همچنین از روغن ترنج خوراکی به عنوان طعم دهنده غذا و نوشیدنی استفاده می کنند. ممکن است مقداری ارزش دارویی نیز داشته باشد.

رایحه درمانی

اسانس ترنج به دلیل درمان آروماتراپی تسکین دهنده آن به خوبی شناخته شده است. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید به طور منظم از آن استفاده کنید:

  • 15 تا 30 قطره اسانس ترنج را با روغن حامل مخلوط کنید تا به عنوان لوسیون بدن یا ماساژ استفاده شود.
  • 2 تا 5 قطره اسانس ترنج را به محصولاتی مانند شستشو دهنده بدن، شامپو و اسکراب صورت اضافه کنید.
  • اسانس ترنج را به شمع های معطر خانگی و خوشبو کننده های هوا اضافه کنید. همچنین می توانید آن را در بخارسازها بریزید تا عطر آن در اتاق پخش شود.
  • آن را روی یک باندانا یا دستمال بکشید تا عطری آرام بخش داشته باشید.

طبق یک مطالعه در سال 2017، استفاده از روغن ترنج به عنوان بخشی از رایحه درمانی ممکن است به عنوان یک درمان کمکی برای سلامت روان مفید باشد. با این حال، این مطالعه خاطرنشان می کند که هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین اثر و ایمنی روغن در مقیاس بزرگ مورد نیاز است.

پوست

چندین ترکیب موجود در روغن ترنج دارای خاصیت تعدیل کننده ایمنی، بهبود زخم و خواص ضد التهابی هستند.

اگر پوست حساسی ندارید، ممکن است روغن ترنج به درمان لکه‌ ای مؤثر برای آکنه یا سایر زخم‌ های کوچک روی پوست تبدیل شود. ترنج همچنین ممکن است به بهبود علائم پسوریازیس کمک کند.

روغن ترنج را کجا میزنید؟

برای استفاده از روغن ترنج به عنوان یک درمان نقطه ای برای آکنه یا سایر مشکلات پوستی کوچک:

  • روغن ترنج رقیق شده در روغن حامل را مستقیماً روی جوش ها، کیست ها، بریدگی های کوچک و جوش های سرسیاه بمالید.
  • یک شب بماند.
  • روغن رقیق شده را با آب یا پاک کننده مورد علاقه خود مخلوط کنید تا به عنوان شستشوی صورت از آن استفاده کنید.

مو

علاقه مندان به روغن ترنج (و افرادی که عاشق موهای نرم و معطر هستند) به توانایی این اسانس در نرم کردن و رام کردن فرها سوگند می خورند. شواهد حکایتی نشان می دهد که روغن ترنج همچنین ممکن است پوست سر تحریک شده را تسکین دهد.

برخی شواهد همچنین نشان می‌ دهند که استفاده از روغن روی موهایتان ممکن است رشد مو را تقویت کند.

برای استفاده، چند قطره از آن را در شامپوی معمولی خود بریزید. همچنین می توانید یک تا دو قطره را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کرده و به عنوان یک درمان شبانه روی پوست سر خود ماساژ دهید.

مخلوط کردن با سایر روغن های ضروری

بسیاری از روغن های ضروری دیگر نیز می توانند فواید مشابهی داشته باشند. سعی کنید با آنهایی که دوست دارید آزمایش کنید و آنها را با یکدیگر مخلوط کنید. برخی از مواردی که می توانید با اسانس ترنج مخلوط کنید عبارتند از:

  • روغن اسطوخودوس: اسطوخودوس یک رایحه کلاسیک برای رایحه درمانی است. اغلب در محصولات و درمان های پوست، مو و آکنه استفاده می شود.
  • روغن درخت چای: روغن درخت چای که به دلیل خاصیت ضد باکتریایی آن تبلیغ می شود، ممکن است با آکنه مبارزه کند و التهاب پوست را تسکین دهد.
  • روغن بابونه: بابونه به عنوان چای یا روی پوست تسکین دهنده است، همچنین ممکن است خلق و خو را بهبود بخشد.

برای تعیین نسبت هر روغن در ترکیب خود، در نظر بگیرید که ترنج رایحه بسیار قابل توجهی دارد که ممکن است بر رایحه های دیگر غلبه کند اما این عطر ماندگاری زیادی ندارد. سایر رایحه های روغنی هم ممکن است تندتر باشند اما مدت طولانی تری باقی خواهند ماند. این عوامل می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید کدام روغن ها را در چه مقداری می خواهید مخلوط کنید.

به یاد داشته باشید که قبل از اینکه هر روغن جدیدی را امتحان کنید، باید مقدار کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید.

اگر واکنشی ایجاد نکرد، ممکن است استفاده از آن بی خطر باشد. همچنین، استفاده از روغن حامل یا سایر رقیق‌ کننده ها را فراموش نکنید تا از پوست خود محافظت کنید.

ایمنی بلع

اگرچه اسانس ها ممکن است فواید زیادی داشته باشند اما فقط باید به صورت خارجی استفاده شوند. خوردن اسانس می تواند باعث مسمومیت جدی شود که در برخی موارد می تواند تهدید کننده زندگی باشد. مخصوصاً مراقب باشید که هرگونه روغن ضروری را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

روغن برگاموت

فواید روغن ترنج

تحقیقات روی روغن ترنج فواید متعددی را نشان داده است. این شامل:

استرس را کاهش می دهد

یک مطالعه کوچک در سال 2015 بر روی زنان ژاپنی نشان داد که روغن ترنج استنشاقی مخلوط با بخار آب باعث کاهش احساس اضطراب و خستگی می شود.

مطالعه ای در سال 2017 و سایر یافته های قبلی در مورد سلامت روان از این امر پشتیبانی می کند. محققان پیشنهاد می کنند که می توانید به عنوان بخشی از یک درمان کمکی برای سلامت روان از آن استفاده کنید.

با مسمومیت غذایی مبارزه می کند

ترکیبات موجود در ترنج ممکن است در از بین بردن باکتری های مسئول بیماری های ناشی از غذا موثر باشد.

تحقیقات قدیمی‌ تر نشان داده است که روغن ترنج ممکن است برای کمک به کنترل بیماری‌ های ناشی از غذا استفاده شود و ممکن است در مقایسه با استفاده از آنتی‌ بیوتیک‌ ها و سایر افزودنی‌ ها، راه‌ حل بهتری ارائه دهد، به‌ ویژه اکنون که باکتری‌ ها به طور فزاینده‌ ای در برابر آنتی‌ بیوتیک مقاوم می‌ شوند.

مطالعه‌ ای در سال 2016 همچنین اثر انواع مختلف اسانس ترنج را بر روی سویه‌ های لیستریا مونوسیتوژنز، باکتری عامل عفونت لیستریوز، آزمایش انجام داد. محققان از نمونه های لیستریا از منابع مختلف از جمله ماهی و طیور استفاده کردند.

فرمولاسیون های مختلف ترنج اثرات ضعیف تا قوی بر توقف رشد نمونه های مختلف باکتری داشتند. با توجه به تنوع، محققان به این نتیجه رسیدند که اثربخشی اسانس ترنج در برابر باکتری های غذا باید تخمین زده شود.

یک مطالعه در سال 2017 روی گیاهان و قارچ آسپرژیلوس همچنین نشان داد که روغن ترنج دارای خواص ضد قارچی است. خواص روغن می تواند به مهار رشد قارچ کمک کند. یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر در سال 2022 نیز تأثیر مشابهی را روی قارچ هایی که می توانند میوه ها را آلوده کنند، نشان داد.

این ممکن است به ویژه در محافظت از غذاها از فاسد شدن در برابر رشد قارچ مفید باشد که ممکن است به کاهش استفاده از نگهدارنده های مصنوعی نیز کمک کند. گفته می شود، روغن ترنج به راحتی در آب حل نمی شود و می تواند به راحتی تجزیه شود که ممکن است مانعی برای استفاده از آن در این زمینه باشد.

کلسترول را کاهش می دهد

بر اساس بررسی های انجام شده در سال 2019، مطالعات متعدد نشان داده است که روغن ترنج ممکن است بتواند کلسترول را کاهش دهد.

بررسی سال 2016 مطالعات انسانی و حیوانی نیز نشان داد که فلاونوئیدهای موجود در ترنج می تواند به کاهش سطح چربی کمک کند. با این حال، این مطالعه نشان داد که مکانیسم دقیق این نتیجه باید روشن شود.

یک مطالعه حیوانی در سال 2018 نیز این یافته را تأیید کرد. همچنین مشخص شد که پلی فنول های موجود در ترنج دارای اثر ضد التهابی در کبد موش هایی است که از بیماری کبد چرب غیرالکلی بهبود می یابند.

درد و التهاب را کاهش می دهد

لینالول و کارواکرول ترکیباتی هستند که در روغن ترنج یافت می شوند. مروری بر مطالعات سال 2017، اثرات ترکیبات اسانس برگاموت را بر پاسخ درد و سایر شرایط در انسان و حیوانات تجزیه و تحلیل کرد.

این مطالعه نشان داد که لینالول و کارواکرول هر دو دارای قابلیت ضددرد، ضد تشنج و ضد التهابی هستند که در روش‌ های مختلفی از جمله استفاده از آن بر روی پوست استفاده می‌ شوند.

بررسی همچنین نشان داد که اثرات سم‌ شناسی بالقوه اسانس‌ ها در انسان نیاز به مطالعه بیشتر دارد. مطالعه دیگری که در سال 2020 بر روی موش ها انجام شد، یافته های مشابهی را تأیید کرد.

با این حال، از این مطالعات تحقیقاتی مشخص نیست که چگونه می توان از روغن ترنج برای دستیابی به این فواید در افراد استفاده کرد یا اینکه آیا این کار بی خطر است یا خیر.

خطرات استفاده از روغن ترنج

قبل از استفاده از روغن ترنج خطراتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

واکنش آلرژیک

اسانس ترنج در برخی افراد می تواند برای پوست تحریک کننده باشد، به خصوص زمانی که با روغن حامل رقیق نشده باشد. روغن های ضروری، از جمله روغن ترنج، گاهی اوقات می توانند باعث درماتیت آلرژیک شوند.

علائم واکنش آلرژیک یا حساسیت به روغن ترنج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرخی
  • کهیر
  • احساس سوزش
  • تاول
  • درد

اگر علائمی مانند دشواری تنفس، تورم لب ها یا زبان یا حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه می کنید، ممکن است آنافیلاکسی را تجربه کنید که یک واکنش تهدید کننده زندگیست. فردی که نزدیک شماست باید با اورژانس تماس بگیرد یا شما را فوراً به بیمارستان برساند.

آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یک واکنش شدید به یک محرک مانند آلرژی است و به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است.

علائم می توانند به سرعت ظاهر شوند و عبارتند از:

  • احساس ضعف یا سبکی سر
  • مشکل در تنفس یا خس خس سینه
  • ضربان قلب سریع
  • گیجی
  • اضطراب
  • تعریق پوست
  • افتادن یا از دست دادن هوشیاری
  • کهیر
  • تورم
  • درد معده، حالت تهوع یا استفراغ

اگر شما یا یکی از اطرافیانتان این علائم را داشتید، باید:

  1. بررسی کنید که آیا او قلم اپی نفرین دارد یا خیر. اگر داشتند، دستورالعمل های تجویز دارو را بخوانید و دنبال کنید.
  2. شماره اورژانس را شماره گیری کنید.
  3. او را درازکش کنید. اگر استفراغ کرده است، او را به پهلو بخوابانید.
  4. تا رسیدن اورژانس در کنار او بمانید.

ممکن است فردی به بیش از یک تزریق با قلم اپی نفرین (آدرنالین) نیاز داشته باشد. اگر علائم بعد از 5 دقیقه از بین نرفت، در صورت وجود تزریق دوم را انجام دهید.

برای اطمینان از اینکه به روغن ترنج حساسیت ندارید، باید آن را روی پوست خود آزمایش کنید. ناحیه ای به اندازه یک سکه از ساعد خود را با روغن رقیق شده در روغن حامل مالش دهید. محلول را با دو برابر غلظتی که قصد استفاده از آن را دارید درست کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید از محلول 3٪ روغن ترنج در روغن حامل استفاده کنید، یک نمونه کوچک 6٪ برای این پچ تست تهیه کنید. اگر در عرض 24 ساعت هیچ واکنش آلرژیکی مشاهده نکردید، استفاده از آن بی خطر است.

بارداری

روغن ترنج در دوران بارداری بی خطر است با این حال، ممکن است لازم باشد از غلظت کمتری استفاده کنید. قبل از انجام هر گونه رایحه درمانی در دوران بارداری، ایده خوبی است که با پزشک خود مشورت کنید.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

هرگز روغن ترنج را در طول روز یا زیر نور خورشید روی پوست خود نگذارید، حتی اگر در روغن حامل یا یک محصول مراقبت از پوست رقیق شده باشد. برخی از ترکیبات موجود در روغن می توانند باعث حساسیت به نور شوند که می تواند منجر به واکنش پوستی آلرژیک شود.

اگر نگران حساسیت پوست خود به نور خورشید هستید، به دنبال نسخه ای از روغن ترنج بدون برگاپتن باشید. این امر به ویژه اگر داروهایی مصرف می کنید که ممکن است حساسیت شما به نور خورشید را افزایش دهند، مانند آنتی بیوتیک های خاص، بسیار مهم است.

فعل و انفعالات

هرگز نباید روغن ترنج را قورت دهید زیرا می تواند سمی باشد. علاوه بر این، حتی استنشاق یا استفاده موضعی از اسانس می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد.

روغن های ضروری توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نمی شوند، به این معنی که شما همیشه نمی دانید که آیا از روغن خالص استفاده می کنید یا حاوی مواد مخفی دیگری است.

مهم است که قبل از استفاده، تداخلات روغن ترنج با سایر داروها را بررسی کنید. یکی از راه‌ های انجام این کار این است که با یک داروساز یا پزشک در مورد داروهایی که مصرف می‌ کنید و ممکن است با روغن‌ های ضروری تداخل داشته باشند صحبت کنید.

سوالات متداول

آیا روغن ترنج باعث خواب آلودگی می شود؟

هنگامی که مانند رایحه درمانی استفاده می شود، ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند که می تواند خواب بهتر را تقویت کند. ممکن است متوجه شوید که استفاده از آن به عنوان رایحه درمانی قبل از خواب ممکن است به شما کمک کند راحت تر به خواب بروید.

چرا اسانس ترنج گران است؟

روغن ترنج خالص می تواند گران باشد. این احتمالاً به دلیل طولانی بودن فرآیند تولید حتی در مقادیر کم روغن است. این همچنین دلیلی است که باید مراقب باشید از محصولات ارزان‌ تر و با کیفیت پایین که ممکن است با مواد دیگر مخلوط شوند، خودداری کنید.

آیا روغن ترنج پشه ها را دفع می کند؟

رایحه ترنج ممکن است به عنوان یک دافع حشرات طبیعی عمل کند. بر اساس تحقیقات، این اثر معتدل تر از برخی از روغن های ضروری دیگر است. برای استفاده، می توانید چند قطره را با آب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری تمیز قرار دهید. سپس می توانید این اسپری را روی لباس یا برخی از نواحی پوست خود بمالید تا از نزدیکی پشه یا سایر حشرات جلوگیری کنید.

کلام آخر

اسانس ترنج رایحه مرکباتی خوبی دارد و ممکن است در محصولات آرایشی که استفاده می کنید یکی از مواد تشکیل دهنده باشد. همچنین به عنوان اسانس هم موجود است.

تحقیقات به توانایی اسانس ترنج در کاهش التهاب، کاهش سطح کلسترول و افزایش خلق و خوی مثبت اشاره می کند.

با این حال، هنگام استفاده از روغن، حتماً آن را با روغن حامل یا آب رقیق کنید. در برخی افراد می تواند باعث تحریک پوست یا واکنش های آلرژیک شود. همچنین می تواند باعث ایجاد حساسیت به نور شود و نباید آن را روی پوستی که در معرض نور خورشید قرار دارد استفاده کرد. همچنین هرگز نباید ترنج یا هر اسانس دیگری را قورت دهید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی