خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص کدو حلوایی

تقویم فارسی اندروید

شاید کدو حلوایی در کشور ما بر خلاف کشورهای غربی زیاد مورد استفاده قرار نگیرد اما اگر بیشتر در مورد خواص کدو حلوایی بدانید شاید شما هم آن را در فهرست غذایی خود جای دهید.

خواص کدو حلوایی

کدو حلوایی به چه دلیل می تواند مفید باشد؟ آیا ممکن است به این دلیل باشد که ویتامین A موجود در آن به اندازه کافی نیاز روزانه شما را پاسخ می دهد؟ یا شاید به این دلیل باشد که خواص کدو حلوایی می تواند به شما در کاهش وزن، جلوگیری از سرطان و حتی جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی کمک کند.

همه این دلایل (و موارد دیگر) دلایل بسیار خوبی برای گنجاندن کدو حلوایی در رژیم غذایی شماست و البته نباید فراموش کنیم که همچنین طعمی عالی دارد. بنابراین برخی از دستور العمل های غذایی کدو حلوایی را امتحان کنید تا برخی از مزایای شگفت انگیز آن را که در زیر شرح می دهیم، دریافت نمایید.

خواص کدو حلوایی

ارزش غذایی کدو حلوایی

کدو حلوایی از خانواده Cucurbita است که به طور خاص به عنوان یکی از شش گونه Cucurbita moschata شناخته می شود. تمام میوه های موجود در خانواده Cucurbita از نظر مواد مغذی بسیار غنی هستند و کدو حلوایی تفاوتی با آن ها ندارد اگرچه از نظر گیاه شناسی یک میوه است اما در تهیه غذا بیشتر نوعی سبزیجات محسوب می شود.

ارزش باورنکردنی تغذیه ای کدو حلوایی بسیار زیاد است. با بیش از چهار برابر مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A در تنها یک وعده، بیش از نیمی از نیاز روزانه توصیه شده ویتامین C و لیستی چشمگیر از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر اکیداً توصیه می شود از این ماده در منزل خود استفاده کنید.

یک وعده کدو حلوایی (حدود 205 گرم) حاوی حدود:

82 کالری
21.5 گرم کربوهیدرات
1.8 گرم پروتئین
0.2 گرم چربی
22.869 IU ویتامین آ (457 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
31 میلی گرم ویتامین سی (52 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
0.4 میلی گرم منگنز (18 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
582 میلی گرم پتاسیم (17 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
59.4 میلی گرم منیزیم (15 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
2.6 میلی گرم ویتامین ای (13 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
0.3 میلی گرم ویتامین ب6 (13 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
0.1 میلی گرم تیامین (10 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
2 میلی گرم نیاسین (10 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
38.9 میکروگرم فولات (10 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
کلسیم 84 میلی گرم (8 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
1.2 میلی گرم آهن (7 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
0.1 میلی گرم مس (7 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
55.4 میلی گرم فسفر (6 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)

خواص کدو حلوایی

خواص کدو حلوایی

1. سرشار از آنتی اکسیدان ها

یکی از شناخته شده ترین خواص کدو حلوایی بار آنتی اکسیدانی بالای آن است. محققان حتی آن را به عنوان یک ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان بالا توصیه می کنند که ممکن است در جامعه پزشکی به عنوان یک درمان طبیعی برای استرس اکسیداتیو استفاده شود.

احتمالاً واژه “آنتی اکسیدان” را در مورد غذاهای سالم متنوع زیاد شنیده اید اما چرا آنتی اکسیدان ها دقیقاً برای سلامت کلی شما اهمیت دارند؟ آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد مفید هستند. رادیکال های آزاد ترکیبات مضری هستند که با عملکردهای مختلف بدن ایجاد می شوند. آنها همچنین ممکن است از طریق عوامل مختلف از جمله قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، خورشید یا فرآورده های غذایی فرآوری شده وارد بدن شوند.

در بدن کسی که رژیم غذایی متعادل و سالم می خورد، رادیکال های آزاد عملکردهای عادی خود را انجام می دهند و هرگونه تأثیر منفی که ممکن است داشته باشد، توسط آنتی اکسیدان ها خنثی می شود. با این حال، اگر رژیم غذایی شما پر از کالری خالی و مواد شیمیایی خطرناک است، یا اغلب وقت زیادی را زیر آفتاب می گذرانید و یا بدن خود را از طریق مواد آرایشی و دستگاه های مزمن غدد درون ریز در معرض مواد شیمیایی قرار می دهید، رادیکال های آزاد در بدن شما ممکن است باعث استرس اکسیداتیو شود. آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو با تعداد زیادی بیماری مرتبط است و به شدت با سرطان در ارتباط است.

پس نکته مهم این است که تا می توانید رژیم غذایی خود را با آنتی اکسیدان ها پر کنید، مانند آنهایی که در کدو حلوایی موجود هستند.

آنتی اکسیدان ها انواع مختلفی دارند و نوع موجود در کدو حلوایی شامل سه کاروتنوئید متفاوت است. این مواد مغذی آنتی اکسیدان محلول در چربی هستند به این معنی که در صورت همراه شدن با منابع چربی مانند آووکادو یا روغن زیتون، آنها به بهترین وجه جذب بدن می شوند. کدو حلوایی حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که منبع آنتی اکسیدان های فوق العاده بتاکاروتن، آلفاکاروتن و بتا کریپتوکسانتین است که با کاهش التهاب و پیشگیری از سرطان های خاص مرتبط هستند.

یکی از دلایل مهم دریافت مقدار توصیه شده ویتامین A (و بیشتر) از غذای به جای مکمل ها این است که ویتامین A هنگام مصرف در مکمل ها به مقدار بسیار زیاد می تواند سمی باشد. با این حال، ویتامین A در رژیم غذایی سمی نیست، زیرا بدن شما فقط آنچه را که نیاز دارد جذب می کند و از آن استفاده می کند.

یکی دیگر از مواد مغذی مفید مرتبط با آنتی اکسیدان موجود در کدو حلوایی منگنز است که در واکنش های آنزیمی آنتی اکسیدان های مختلف کمک می کند.

2. خواص کدو حلوایی در تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب

آیا می دانستید کدو حلوایی حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است؟ بتاکاروتن موجود در این میوه خامه ای سیستم ایمنی را تقویت می کند و به شما در مبارزه با بیماری ها کمک خواهد کرد.

ویتامین A موجود در کدو حلوایی هم مسئول تقویت کننده سیستم ایمنی است. اگرچه توانایی مقابله با بیماری های ترسناکی مانند سرطان و اختلالات خود ایمنی را دارد اما می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی و سایر عفونت ها نیز کمک کند. بخشی از این محافظت در برابر تعداد زیادی از عفونت ها و بیماری ها به این دلیل است که ویتامین A باعث کاهش التهاب می شود که ریشه بیشتر بیماری هاست. سیستم ایمنی بدن را متعادل نگه دارید و با خوردن غذاهای سرشار از ویتامین A، التهاب را کاهش دهید.

مواد مغذی حیاتی در همینجا متوقف نمی شوند. کدو حلوایی همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است، یکی دیگر از تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن که نه تنها به پیشگیری و معالجه سرماخوردگی کمک می کند بلکه از ایجاد مشکلات جدی تر از عفونت های رایج مانند ذات الریه و عفونت های ریه نیز می کاهد یا آن ها را مهار می کند.

3. خواص کدو حلوایی در جلوگیری و مبارزه با برخی از سرطان ها

بیشتر غذاهای فوق العاده، توانایی مقابله با سرطان را دارند یا از خصوصیات پیشگیری از سرطان برخوردار هستند و کدو حلوایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بدان دلیل است که بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، رساندن مواد مغذی به بدن است که آن را سالم و قادر به مقابله با عفونت و بیماری می کند.

یک پروتئین در کدو حلوایی وجود دارد که رشد سلولهای ملانوما (سرطان پوست) را مهار می کند و آن را به یک عامل ضد سرطان قوی تبدیل می کند. علاوه بر این، مقدار ویتامین C موجود در کدو حلوایی ممکن است در معالجه سرطان ریه و تخمدان مفید باشد، همچنین به داروهای شیمی درمانی کمک می کند سلول های سرطانی را به طور موثری هدف قرار دهند بدون اینکه به سلول های دیگر آسیب برساند.

4. خواص کدو حلوایی در حفظ سلامت استخوان ها

کدو حلوایی همچنین می تواند به شما در حفظ استخوان های سالم و قوی کمک کند. محتوای بالای پتاسیم موجود در این میوه دلیل داشتن استخوان های قوی تر است زیرا مقادیر بالای پتاسیم با استخوان های متراکم تر مرتبط است، حتی در زنان یائسه و مردان مسن که هر دوی آنها اغلب دارای استخوان های شکننده تر هستند و در معرض خطر بیشتر پوکی استخوان قرار دارند.

منگنز موجود در کدو حلوایی هم برای سلامتی استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان به ویژه در خانم هایی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند مفید است.

خواص کدو حلوایی

5. عملکرد بدنی را بهبود می بخشد و خستگی را کاهش می دهد

آیا شما به طور مداوم احساس خستگی می کنید؟ آیا می خواهید در اوج عملکرد بدنی فعالیت داشته باشید؟ اگر پاسخ شما به هر یک از اینها “بله” است، خواص کدو حلوایی ممکن است پاسخی برای خواسته های شما باشد.

محققان تایوان دریافتند که کدو حلوایی در آزمایشی بر روی موش ها در کاهش خستگی و افزایش عملکرد ورزشی آنها مؤثر بود.

ویتامین C در عملکرد بدنی مفید است زیرا اکسیژن بدن شما را که در هنگام غذا خوردن گرفته شده همراه با فشارهای بدنی جذب می کند. مصرف غذاهای ویتامین C یکی از راه های جلوگیری از عفونت های تنفسی فوقانی است در افرادی که غالباً فعالیت بدنی سنگین مانند دویدن ماراتن دارند.

6. خواص کدو حلوایی در کمک به کاهش وزن

برای کاهش وزن و یا حفظ وزن سالم، رژیم غذایی شما باید سرشار از مواد غذایی باشد که بدون داشتن کالری بیش از حد شما را سیر کند مانند کدو حلوایی که یک وعده آن فقط 82 کالری دارد و این باعث می شود بسیاری از وعده های غذایی اضافی یا میان وعده های چاق کننده خود به خود حذف شوند.

با این حال، کالری کم موجود در کدو حلوایی تنها آغاز راه پر پیچ و خم کاهش وزن است. در یک مطالعه در سال 2012، پس از تحقیقات اولیه مشخص شد که عصاره گیاه Cucurbita moschata دارای خواص ضد چاقی بسیار مؤثر است. این امر روی انواع فرآیندهای سلولی از جمله تشکیل چربی معروف به لیپوژنز تأثیر می گذارد. در اصل این عصاره، بدن را از تولید چربی های جدید برای ذخیره متوقف می کند.

همچنین یک تحقیق کوچک نشان می دهد مصرف منگنز می تواند به کاهش وزن در افراد چاق یا دارای اضافه وزن کمک کند به خصوص هنگامی که به همراه پتاسیم (که آن هم در کدو حلوایی یافت می شود) و سایر مواد مغذی حامی دیگر مصرف شود.

برنامه ریزی برای یک لیست غذایی و مصرف غذاهای خوب به جای مواد فرآوری شده و ناسالم، دو روش برای کاهش سریع وزن ( به طور طبیعی) هستند. مخصوصاً با خصوصیات ضد چربی که دارد، کدو حلوایی باید در لیست غذاهای پرمصرف قرار گیرد.

7. خواص کدو حلوایی در کاهش علائم PMS (دوره قاعدگی)

آیا می دانید بیشتر غذاهایی که خانم ها به طور معمول در طول و قبل از دوره قاعدگی شان مصرف می کنند، علائم PMS را بدتر می کند؟ این امر به ویژه در مورد چیزهایی که حاوی قند، الکل و کافئین هستند صادق است.

با این حال، گزینه های بسیار خوبی وجود دارد که می توانید برای کاهش علائم PMS به رژیم غذایی خود اضافه کنید که ممکن است علائم را به طور موثر برطرف کند اما همچنین ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی خطرناک و شدید داشته باشد. یکی از چنین درمان های طبیعی برای PMS کدو حلوایی است.

به عنوان مثال، خانم هایی که سطح منگنز کمی دارند، علائم PMS، درد شدیدتر و نوسانات خلقی بیشتری را تجربه می کنند که منگنز تایمن شده از رژیم غذایی موجود در کدو حلوایی ممکن است به جبران آن کمک کند. پتاسیم موجود در کدو حلوایی هم به جلوگیری و کاهش گرفتگی عضلات کمک می کند (فقط به PMS محدود نمی شود).

سایر مواد مغذی مقابله با PMS موجود در کدو حلوایی شامل ویتامین های K و E می شود.

خواص کدو حلوایی

نحوه انتخاب، تهیه و طبخ کدو حلوایی

به طور معمول، کدو حلوایی در ماه سپتامبر و اکتبر در ایالات متحده به طور تازه موجود است اما بیشتر اوقات به عنوان یک میوه وارداتی در دسترس است. هنگام انتخا ، به دنبال یک رنگ بژ بدون کبودی یا علائم آسیب باشید. لکه های قهوه ای یا شکاف های بزرگ در طول سطح آن ممکن است باعث ورود باکتری ها به کدو شود بنابراین از انتخاب آنهایی که به نوعی آسیب دیده به نظر می رسند خودداری کنید. می توانید آن را در آشپزخانه خود خارج از یخچال و فریزر نگه دارید اما حتما آن را در محلی به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید زیرا نور خورشید روند تخریب را سرعت می بخشد.

کدو حلوایی اغلب کباب شده یا در فر پخته می شود اما می توانید آن را به طرق مختلف تهیه کنید. به طور کلی، قبل از پختن آن را به شکل مکعب برش بدهید. تهیه کدو با این روش کار چندان دشواری نیست اما شامل چند مرحله می شود. ابتدا، قسمت بالا و پایین کدو را برش زده و سپس “گردن” که قسمت نازک تر است را از قسمت پایینی پهن تر آن جدا کنید. برای جدا کردن پوست ضخیم آن از چاقوی تیز استفاده کنید. پس از برش هسته های آن را دور بریزید (که می توانید آنها را بو داده و مصرف کنید)، سپس کدوها را به شکل مکعب های معمولاً حدود یک اینچ تا یک اینچ و نیم خرد کنید.

آیا به چند روش منحصر به فرد برای طبخ کدو حلوایی خود علاقه دارید؟ کباب کردن تنها گزینه نیست. بعضی از دستور العمل ها می گویند که کدوها را با روش بخارپز، جوشاندن، مایکروویو یا سرخ شده هم می توانید مصرف کنید. طعم کدو حلوایی شیرین و کره ای است.

عوارض جانبی احتمالی و احتیاطی در مورد کدو حلوایی

مانند هر محصول غذایی دیگری، کدو حلوایی بعضاً ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود. این واکنش ها به طور کلی محدود به درماتیت تماسی یا تورم خفیف در اطراف دست یا دهان می شوند.

یک واکنش متداول (هرچند که یک حساسیت نیست) این است که هنگام پوست کندن کدوی خام تجربه می کنند و آن خشک شدن و لایه لایه شدن پوست دست ها است. این در واقع درماتیت یا هر نوع حساسیت دیگر نیست بلکه مکانیسم دفاعی طبیعی کدو در کار است. قبل از رسیدن، شیره داخلی کدو حلوایی آسیب های خارجی را که بر روی آن وارد شده است مانند نیش حیوانات یا سایر سوراخ های بدنی ترمیم می کند.

اگر قبل از اینکه کاملاً پخته شود، کدو حلوایی را پوست می کنید، باید دستان خود را کاملاً بشویید و از لوسیون مرطوب کننده فوق العاده قوی استفاده کنید. به احتمال زیاد، یک لایه نازک از پوست قسمت های آسیب دیده دست شما را لایه برداری می کند. برای جلوگیری از خشک شدن دستان خود، باید فقط کدوی کاملا رسیده را استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که کدو حلوایی شما به طور کامل رسیده است، هنگام پوست کندن و تهیه کدو حلوایی خود برای پخت و پز، یک جفت دستکش بپوشید.

کدو حلوایی

نکات نهایی در مورد کدو حلوایی

کدو حلوایی شامل ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است که برای حفظ سلامتی مطلوب بسیار حیاتی است و فقط در هر وعده 82 کالری دارد.

میزان زیاد آنتی اکسیدان ها، خاصیت ضد سرطانی و مواد مغذی ضد التهابی موجود در کدو حلوایی باعث می شود تا در جلوگیری و معالجه انواع زیادی از بیماری ها، از سرماخوردگی گرفته تا سرطان های بالقوه خاص، مؤثر باشد.

خصوصیات ضد چربی در کدو حلوایی وجود دارد که آن را برای برای کاهش وزن عالی می کند.

همراه با سایر روش های طبیعی، کدو حلوایی می تواند به کاهش علائم PMS کمک کند.

روش های بسیاری برای تهیه و طبخ کدو حلوایی وجود دارد اگرچه به طور کلی به شکل مکعب خرده شده و برشته می شود.

مهم است که قبل از پوست کندن آن مطمئن شوید که کدوی شما به طور کامل رسیده است. اگر یقین ندارید، از پوشیدن دستکش برای جلوگیری از خشک شدن دست هایتان استفاده کنید.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی