خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص لوبیا سفید یا کانلینی

تقویم فارسی اندروید

حبوباتی مانند لوبیا سفید یا کانلینی بخشی جدا نشدنی از یک رژیم غذایی سالم هستند زیرا پروتئین و فیبر بالایی برای شما فراهم می کنند، بدون اینکه یک وعده غذایی پر از کالری دریافت کنید. لوبیا کانلینی که بخشی از خانواده حبوبات است، اغلب به صورت خشک یافت می شود و می توان از آن در انواع غذاها استفاده کرد. از نظر تغذیه ای، آنها به طور چشمگیری در کمک به کاهش وزن و حتی به طور بالقوه پیشگیری از برخی سرطان ها موثر هستند.

برای اینکه بفهمید چرا این دانه ها در بسیاری از کشورهای جهان جزء مواد اصلی هستند، به خواندن ادامه دهید و عاشق لوبیای کانلینی خامه ای شوید.

لوبیا سفید

لوبیا سفید چیست؟

لوبیا Cannellini از خانواده لوبیا Phaseolus vulgaris است که شامل لوبیا سبز، لوبیا دریایی و لیستی طولانی از لوبیاها می شود. وقتی شروع به تحقیق در مورد لوبیا سفید می‌ کنید، متوجه می‌ شوید که نام‌ های زیادی دارند، از جمله لوبیا بلبلی سفید، لوبیا بلبلی ایتالیایی، لوبیا شمالی یا لوبیا فازولا. به طور خاص، آنها به خانواده لوبیا قرمز تعلق دارند.

برای قرن ها، لوبیا کانلینی در غذاهای ایتالیایی بسیار محبوب بوده است. طول آنها حدود نیم اینچ با شکل کلیوی سنتی و پوشش دانه سخت است. بیشتر اوقات، لوبیا سفید به صورت خشک یافت می شود.

لوبیا کانلینی، به عنوان بخشی از خانواده بزرگتر لوبیا، در آمریکای جنوبی و به احتمال زیاد در پرو یا آرژانتین منشاء گرفته است. مانند تمام لوبیاها، در قرن پانزدهم توسط کاشفان اسپانیایی به اروپا وارد شد.

حبوبات منبع بالایی از پروتئین و فیبر هستند در حالی که کالری کمی دارند و خرید آنها ارزان تر از گوشت است. آنها همچنین اقلام اصلی در بسیاری از مناطق آسیا، اروپا و آمریکای شمالی هستند.

امروزه، لوبیا سفید به طور تجاری تقریباً منحصراً در ایتالیا تولید می شود و در انواع غذاهای محبوب ایتالیایی مانند مینسترون، پاستا ای فاجیولی و یک غذای جانبی معمولی مثل خورش لوبیا با سیر و رزماری استفاده می شود. به ساکنان توسکانی لقب محبت آمیز “مانگیافاژیولی” داده اند که به معنای “لوبیا خوار” است.

ارزش غذایی

بهترین چیز در مورد این لوبیاهای عالی این است که منبع ارزشمندی از چندین ماده مغذی هستند. بین فیبر و بار آنتی اکسیدانی بالا، لوبیا سفید یک راه خوشمزه برای خوردن غذای مغذی است.

یک وعده 50 گرمی لوبیا سفید خشک تقریباً حاوی موارد زیر است:

  • کالری: 172.5
  • کل کربوهیدرات: 29.9 گرم
  • فیبر: 15 گرم
  • چربی کل: 1.1 گرم
  • پروتئین: 10.8 گرم
  • سدیم: 2.5 میلی گرم (0.1٪ از ارزش روزانه توصیه شده)
  • مس: 0.4 میلی گرم (44٪ از ارزش روزانه توصیه شده)
  • منگنز: 0.9 میلی گرم (39٪ از ارزش روزانه توصیه شده)
  • آهن: 3.3 میلی گرم (18٪ از ارزش روزانه توصیه شده)
  • منیزیم: 77 میلی گرم (18 درصد از ارزش روزانه توصیه شده)
  • فسفر: 206 میلی گرم (16% از ارزش روزانه توصیه شده)
  • پتاسیم: 710 میلی گرم (15٪ از ارزش روزانه توصیه شده)
  • روی: 1.4 میلی گرم (13٪ از ارزش روزانه توصیه شده)
  • کلسیم: 71.5 میلی گرم (6٪ از ارزش روزانه توصیه شده)

*ارزش روزانه: درصدها بر اساس رژیم غذایی 2000 کالری در روز است.

لوبیا کانلینی و لوبیا چشم بلبلی

اگر می‌ خواهید بدانید که چگونه لوبیا کانلینی از نظر تغذیه‌ ای با سایر لوبیاها مقایسه می‌ شود، یک لوبیای مشابه که اغلب با آن مقایسه می‌شود، لوبیا چشم بلبلی است.

هر دوی این لوبیاها سرشار از فیبر هستند و به هضم غذا، احساس سیری و کاهش وزن کمک می کنند.

هر کدام از آنها غذاهایی غنی از پتاسیم هستند، یکی از ویژگی هایی که باعث می شود هر دوی این لوبیاها برای قلب بسیار سالم باشند.
چشم بلبلی، بر خلاف لوبیا کانلینی، حاوی مقدار زیادی ویتامین A است (که تا حدی به دلیل نقش آن در سلامت پوست و چشم ارزشمند است)، در حالی که کانلینی فاقد آن است. با این حال، لوبیا کانلینی یا سفید دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است که می تواند به روش های مختلف به محافظت از پوست و چشم کمک کند.

هم لوبیا سفید و هم چشم بلبلی به طور میانگین 45 دقیقه طول می کشد تا آماده شوند.

فواید سلامتی

1. کمک به کاهش وزن

بسیاری از انواع معمول لوبیا به دلیل نقششان در کاهش وزن شناخته شده هستند. یکی از دلایل این امر این است که آنها به عنوان مهار کننده آلفا آمیلاز عمل می کنند. این مهارکننده‌ ها با مسدود کردن آنزیم‌ هایی که مسئول هضم آن‌ ها هستند، مانع از جذب سریع کربوهیدرات‌ ها در بدن شما می‌ شوند.

لوبیا سفید (نام دیگری برای لوبیا کانلینی) برای توسعه یک مکمل کاهش وزن به نام فاز 2 استفاده شده است. محققان Medicus Research LLC در کالیفرنیا دریافتند که این مکمل هیچ عارضه جانبی جدی نداشته و با موفقیت به شرکت کنندگان در کاهش وزن کمک کرد. قند خون شرکت کنندگان به طور قابل توجهی بعد از غذا مانند افرادی که دارونما مصرف می کردند افزایش پیدا نکرد.

تحقیقات بیشتر منتشر شده در مجله بین‌ المللی علوم پزشکی همچنین نشان می‌ دهد که مکمل‌ ها و عصاره‌ های مشابه لوبیا سفید مسئول تغییرات دیگری در بدن هستند، مانند کاهش شاخص توده بدن و کاهش چربی بدن و در عین حال حفظ توده بدون چربی بدن.

در یک نکته بسیار کاربردی، دانه های کانلینی کالری کمی دارند و در عین حال سیری (احساس سیری) را افزایش می دهند. این باعث می شود که آنها به رژیم غذایی هر کسی که مایل به کاهش وزن هستند افزوده شود.

2. تنظیم سطح قند خون

در مطالعه فوق، دانشمندان کاهش قند خون را در شرکت کنندگان با مصرف مکمل عصاره لوبیا سفید کشف کردند. تحقیقات بیشتری نیز در مورد توانایی لوبیا کانلینی برای کمک به حفظ سطح قند خون سالم و طبیعی انجام شده است.

مطالعات مختلفی در مورد نقش آنها در سطح قند خون انجام شده است، از جمله مطالعه سال 2006 بر روی موش های دیابتی و غیر دیابتی. بر اساس این تحقیق و تحقیقات دیگر، دوزهای خوراکی مهارکننده آمیلاز از لوبیا سفید در کاهش سطح قند خون و تنظیم سطح بالای دی ساکاریداز، آنزیم‌ هایی که به قند تجزیه می‌ شوند، بسیار مؤثر بود.

همچنین به دلیل داشتن فیبر به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کند. مصرف مناسب فیبر برای پیشگیری از بیماری ها از جمله دیابت، حیاتی است. آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، رژیم پرفیبر شامل غلات کامل، حبوبات (لوبیا)، سبزیجات، میوه ها و آجیل را به منظور کمک به پیشگیری از بیماری به شدت توصیه می کند.

3. کمک به سلامت قلب

مطالعه ای که به آن اشاره شد، بیماری قلبی را نیز در لیست بیماری هایی قرار می دهد که یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به پیشگیری از آن کمک کند. تجزیه و تحلیل بزرگ دیگری از مطالعات شامل بیش از 672000 شرکت کننده نشان داد که مصرف بالای فیبر ارتباط بسیار نزدیکی با پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب دارد.

عصاره بازدارنده آلفا آمیلاز لوبیا سفید نیز دارای اثرات مختلف برای سلامت قلب از جمله کاهش تری گلیسیرید است. اگر به طور مداوم کالری بیشتری از آنچه می سوزانید مصرف کنید، تری گلیسیرید در جریان خون انباشته شده و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. در اولین مطالعه از یک سری مطالعات در مورد تأثیر عصاره لوبیا سفید، محققان دریافتند که نه تنها کاهش وزن حاصل شد، بلکه سطح تری گلیسیرید در افراد مصرف کننده مکمل نیز کاهش یافت.

روش دیگری که این لوبیای خشک به محافظت از قلب کمک می کند، کاهش سطح کلسترول LDL (که کلسترول بد در نظر گرفته می شود) است، همانطور که در تحقیقات حیوانی اثبات شده است.

سایر لوبیاها در طبقه بندی Phaseolus vulgaris نتایج اولیه ای را در کمک به کاهش فشار خون نشان داده اند. از آنجایی که بسیاری از لوبیاهای این گروه دارای فواید مشابهی برای سلامتی هستند، ممکن است لوبیا کانلینی بتواند در کاهش فشار خون نیز نقش داشته باشد (اگرچه این موضوع هنوز ثابت نشده است).

4. ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند

مانند تمام لوبیاهای Phaseolus vulgaris، لوبیا کانلینی دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان است و با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد که در رژیم غذایی و محیط خود با آن مواجه می شوید مبارزه می کند. آنها همچنین حاوی پلی فنول ها هستند، نوعی آنتی اکسیدان که معمولاً برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان شناخته می شود و دانه های کانلینی را به مواد غذایی بالقوه برای مبارزه با سرطان تبدیل می کند.

در حالی که تحقیقات در مورد محتوای دقیق آنتی اکسیدان ها در لوبیا کانلینی محدود است، آنها حاوی اسید فرولیک هستند که به دلیل نقشش در مبارزه با سرطان شناخته شده است.

اسید فرولیک تأثیر امیدوارکننده‌ ای در درمان سرطان سلول‌ های کبدی، شایع‌ ترین شکل سرطان کبد که باعث آپوپتوز (مرگ سلولی) سلول‌ های کبدی می‌ شود، نشان داده است. همین مطالعه همچنین نشان داد کافئیک اسید، آنتی اکسیدانی که در بسیاری از غذاهای سالم (و قهوه) یافت می شود، اثرات مشابهی دارد. اسید فرولیک همچنین توانایی مهار رشد برخی از انواع سلول های سرطان سینه را دارد.

5. محافظت از پوست در برابر آسیب

آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا کانلینی نیز در محافظت از پوست شما نقش دارند. اسید فرولیک به دلیل محافظت در برابر استرس اکسیداتیو به جلوگیری از آسیب نور خورشید کمک می کند. در واقع، هنگامی که در مطالعه‌ ای که در مرکز پزشکی دانشگاه دوک انجام شد، به محلول موضعی ویتامین‌ های C و E اضافه شد، فرولیک اسید ضد آفتاب محافظتی ارائه شده را دو برابر کرد و میزان مرگ سلول‌ های پوست را در مواجهه با اشعه‌ های فرابنفش بیش از حد کاهش داد.

6. برای بیماران مبتلا به بیماری کرون خوب است

با کمال تعجب، یکی دیگر از مزایای محتوای بالای فیبر لوبیا سفید ممکن است توانایی مفید آن برای مبتلایان به بیماری کرون باشد. در حالی که مدت‌ ها اعتقاد بر این بود که رژیم غذایی با فیبر بالا در درمان کرون نامطلوب است اما تحقیقات جدیدتر نشان می‌ دهد که فیبر غذایی گیاهی ممکن است در واقع به درمان این بیماری کمک کند.

این ایده خوبی است که لوبیا سفید و سایر غذاهای پر فیبر را در هر برنامه درمانی رژیم غذایی کرون قرار دهید.

نحوه پخت و پز

در میان لوبیا سفید، انواع کمی وجود دارد، مانند لوبیا شمالی، لوبیا دریایی و لوبیا کانلینی. از این سه، کانلینی برای سالاد و سایر غذاهایی که در آنها به شکل کامل لوبیا نیاز است، مناسب است.

طعم آنها کمی خاکی با ته مایه آجیلی است و طعم و بافت غنی آنها مواد بسیار مورد نیاز را به یک سالاد سبک اضافه می کند. آنها همچنین به عنوان یک غذای جانبی به تنهایی طعمی عالی دارند و به غذاهای گرم اضافه می شوند.

هنگام خرید این لوبیا، به دنبال کانلینی های براق و سفید مایل به زرد با پوست سفت باشید. خوب است آنها را در یک ظرف شیشه ای در خانه نگهداری کنید و قبل از پختن مدت زیادی باقی می مانند. اگر ترجیح می دهید ابتدا آنها را خیس نکنید یا نپزید، می توانید کنسرو لوبیا کانلینی را نیز پیدا کنید.

پختن لوبیا کانلینی خشک : ابتدا باید آنها را خیس کنید، معمولاً در طول شب. بهترین کانلینی خامه‌ ای با خیساندن لوبیاها در طول شب به دست می‌ آید و حتماً باید ابتدا آنها را بشویید.

لوبیاهای سفید، مانند کانلینی، حدود 45 تا 60 دقیقه طول می کشد تا پخته شوند، مدت زمان نسبتاً کوتاهی است. پس از پخته شدن حبوبات را حتما نمک بزنید تا سفت نشوند. آنها برای چند روز پس از پخت خوب و قابل مصرف هستند.

در بسیاری از غذاها از لوبیا کانلینی برای جایگزینی گوشت های مختلف به خصوص برای افرادی که رژیم غذایی کاملاً گیاهی دارند استفاده می شود. Cannellini می تواند به عنوان یک جایگزین شورتنینگ در پخت نیز استفاده شود. یک مطالعه نشان داد که پوره لوبیا کانلینی می تواند تا 50 درصد از شورتنینگ مورد استفاده در براونی ها را جایگزین کند و دسر بسیار سالم تری را بدون از بین بردن طعم یا بافت فراهم کند.

خطرات و عوارض جانبی

مانند همه غذاها، لوبیا کانلینی به طور بالقوه می تواند در موارد نادر واکنش های آلرژیک ایجاد کند. با این حال، آنها هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای ندارند و با هیچ دارویی تداخل منفی ندارند.

کلام آخر

لوبیا سفید در ایتالیا بسیار محبوب است و بخشی حیاتی از چندین غذای سنتی ایتالیایی محسوب می شود.

لوبیا کانلینی که بیشتر به صورت خشک خریداری می شود و با خیساندن یک شبه در آب پخته می شود، طعمی آجیلی و خاکی دارد و خامه ای و خوش طعم است.

خوردن این لوبیا به دلیل جلوگیری از جذب کربوهیدرات های اضافی در بدن به کاهش وزن کمک می کند.

محتوای آنتی اکسیدانی لوبیا کانلینی به آنها اجازه می دهد تا قلب شما را سالم نگه دارند و در عین حال از چشمان شما نیز محافظت کنند.
همچنین ممکن است به طور موثر سطح گلوکز خون را نیز تنظیم کند.

حبوباتی مانند کانلینی به عنوان بخشی منظم از یک رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از چندین بیماری مزمن مانند بیماری عروق کرونر قلب، دیابت و سرطان توصیه می شوند.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی