خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص خیارشور

تقویم فارسی اندروید

خیارشور یک روش قدیمی برای نگهداری خیار و یک چاشنی محبوب کنار غذاست. مردم می توانند تقریباً از هر ماده غذایی ترشی درست کنند اما برای بسیاری، خیار مترادف خیارشور است.

خواص خیارشور

مردم برخی از ترشی ها را در نمک تخمیر شده حاوی باکتری های مفید نگهداری می کنند، به این معنی که می توانند مکمل خوبی برای یک رژیم غذایی سالم باشند.

خیارشورهای تخمیر شده بیشتر از سایر ترشی ها فواید سلامتی دارند. با این وجود حتی ترشی تخمیر نشده نیز سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین K و ویتامین A است.

خیارشورها کالری کمی دارند و حاوی باکتری های مفیدی هستند.

خیارشور فاقد چربی و کم کالری است اما به جز سدیم، میزان اکثر مواد مغذی دیگرش نیز کم است.

بیشتر ترشی ها و خیارشورها سدیم زیادی دارند، بنابراین محدود کردن مصرف آنها بسیار مهم است.

افراد مبتلا به فشار خون بالا یا دارای مشکلات قلب و عروق ممکن است بهتر باشد از خیارشور اجتناب کنند.

فایده اصلی خیارشور این است که برخی از آنها حاوی باکتری های مفید هستند. مردم برای تهیه ترشی از آب نمک استفاده می کنند. آب نمک آبی است که با نمک یا یک اسید خوراکی مانند سرکه مخلوط شده است.

آب نمک تخمیر شده حاوی باکتری های خوبی است که ممکن است سلامت را بهبود بخشد اما فقط برخی از آب نمک ها فرآیند تخمیر را طی می کنند.

خیارشورهای تخمیر شده مانند پروبیوتیک ها عمل می کنند، از میکروبیوم بدن محافظت می کنند و از رشد باکتری های سالم در روده پشتیبانی می کنند.

معده حاوی میلیون ها باکتری است که به بدن در هضم و جذب غذا کمک می کند. این باکتری ها ممکن است از عفونت های مخمری جلوگیری کنند، به درمان اسهال و یبوست کمک می کنند و به طور بالقوه به درمان مشکلات مزمن معده مانند بیماری کرون کمک می کنند.

ترشی های تخمیر شده غنی از پروبیوتیک هستند، بنابراین ممکن است به بهبود هضم غذا کمک کرده و از بروز مشکلات جزئی معده جلوگیری کنند.

برخی تحقیقات محدود نشان می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است مزایای دیگری برای سلامتی داشته باشند، از جمله:

  • کاهش علائم افسردگی و اضطراب
  • درمان حفره و التهاب لثه
  • مدیریت دیابت
  • پیشگیری یا درمان آلرژی
  • کاهش عفونت های دستگاه ادراری
  • کاهش خطر برخی از سرطان ها، مانند سرطان روده بزرگ

تحقیقات در مورد این مزایا هنوز در مراحل اولیه است. قبل از اینکه اطمینان حاصل شود در مورد اثرات طولانی مدت پروبیوتیک ها بر سلامتی، محققان باید آزمایشات بزرگتر و بیشتری انجام دهند.

خواص خیارشور

علاوه بر خیارشور تخمیر شده حاوی پروبیوتیک، خیارشور ممکن است این مزایای سلامتی دیگر را نیز داشته باشد:

ترشی

بازیابی تعادل الکترولیت

الکترولیت ها نمکی هستند که بدن برای عملکرد سالم به آنها نیاز دارد. هنگامی که فرد دچار کم آبی می شود، ممکن است الکترولیت نیز از دست بدهد.

خیارشور سدیم زیادی دارد و بنابراین الکترولیت هم دارد. از نظر تئوری، این نشان می دهد که آب خیارشور ممکن است گزینه ای برای بازگرداندن الکترولیت ها به افرادی باشد که تب دارند، استفراغ می کنند یا کم آب هستند.

برخی از ورزشکاران برای ترمیم الکترولیت های بعد از تمرین از آب خیارشور استفاده می کنند. هیچ مدرکی وجود ندارد که نوشیدن آب خیارشور گزینه بهتری نسبت به نوشیدن آب یا الکترولیت باشد. با این حال، برای کسی که از آب خیارشور لذت می برد، مقدار کمی ممکن است یک گزینه خوش طعم باشد.

درمان گرفتگی عضلات

تحقیقات قدیمی تر از سال 2010 نشان می دهد که خیارشور ممکن است به گرفتگی عضلات کمک کند.

محققان یک بار و سپس یک هفته بعد گرفتگی عضلانی را در مردان بررسی کردند. آنها دریافتند شرکت کنندگانی که آب خیارشور می نوشیدند به سرعت از گرفتگی عضلات رهایی می یابند.

آب دیونیزه مزایای یکسانی را ارائه نمی دهد، به این معنی که الکترولیت ها و وضعیت هیدراتاسیون به تنهایی نتیجه را توضیح نمی دهند. این نشان می دهد که چیز دیگری در مورد ترشیجات به جای محتوای آب یا الکترولیت ها می تواند به گرفتگی عضلات کمک کند.

کنترل قند خون

ترشی هایی که از آب نمک حاوی سرکه استفاده می کنند ممکن است به کنترل گلوکز خون کمک کنند. سطح پایدار گلوکز خون می تواند به جلوگیری از احساس گرسنگی شدید کمک کند. جلوگیری از اسپایک گلوکز خون نیز برای سلامتی افراد دیابتی بسیار مهم است.

یک مطالعه کوچک در سال 2013، 14 بزرگسال سالم را که در معرض خطر دیابت نوع 2 بودند، بررسی می کرد. کسانی که در زمان غذا سرکه مصرف کرده بودند قند خون ناشتای آنها در مقایسه با افرادی که مصرف نکرده بودند، کمتر بود.

برای تعیین میزان فواید و بی خطرترین سرکه برای مصرف، تحقیقات بیشتر لازم است. با این حال، افرادی که به روشی نسبتاً آسان برای کمک به کنترل قند خون علاقه مند هستند، می توانند خوردن ترشی یا یک ماده غذایی غنی از سرکه را به همراه وعده های غذایی در نظر بگیرند.

تأمین آنتی اکسیدان

به طور مشابه با تمام میوه ها و سبزیجات، ترشی و خیارشور حاوی آنتی اکسیدان است. مطالعات در آزمایشگاه ها نشان داده است که آنتی اکسیدان ها می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند.

رادیکال های آزاد مواد شیمیایی در بدن هستند که ممکن است در ایجاد طیف گسترده ای از مشکلات بهداشتی نقش داشته باشند. این مسائل شامل سرطان، التهاب، بیماری قلبی و بیماری های مختلف مزمن است. رادیکال های آزاد نیز ممکن است در بروز پیری نقش داشته باشند.

مطالعات متعدد آنتی اکسیدان ها را با سلامتی بهتر مرتبط کرده است. به عنوان مثال، یک بررسی در سال 2017 نشان داد که مکمل های آنتی اکسیدانی ممکن است دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را که علت اصلی نابینایی است، کاهش دهد.

خواندن برچسب روی محصول

برای به دست آوردن بیشترین مزایای ترشی و خیارشور، مهم است که بدانید چه چیزی در آنها وجود دارد. بنابراین باید با دقت برچسب تغذیه را بخوانند:

  • آیا این یک غذای تخمیر شده است؟ فقط خیارشورهای تخمیر شده فواید پروبیوتیکی مانند کاهش خطر عفونت های مخمری و سلامت بهتر روده را ارائه می دهند.
  • آیا آنها سرکه دارند؟ سرکه ممکن است به کنترل قند خون کمک کند.
  • محتوای سدیم این خیارشورها چقدر است؟ غذاهای کم سدیم تقریباً برای همه گزینه بهتری است. میزان سدیم پایین تر نیز به این معنی است که خوردن آن بیشتر بی خطر است.

نحوه تهیه خیارشور

یک شخص می تواند به روش های مختلفی خیارشور درست کند.

روش های زیادی برای تهیه آن وجود دارد تا افراد بتوانند روش های مختلفی را آزمایش کنند. ترکیب مناسب ادویه ها و چاشنی ها می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند، همانطور که خیار مناسب نیز می تواند.

به عنوان مثال، بعضی از افراد عاشق خیارشورهای کوچک هستند. دیگران ممکن است برش زدن خیار بلند و تهیه ترشی را برای قرار دادن آن در ساندویچ ترجیح دهند.

این دستور ساده برای شروع عالی است:

  1. 3 تا 4 حبه سیر و ¼ تا ½ فنجان شوید را به یک ظرف شیشه ای اضافه کنید.
  2. 8 تا 12 خیار کوچک را درون شیشه قرار داده و روی هم قرار دهید تا فضای خیارها به حداقل برسد.
  3. آب را اضافه کنید تا تمام خیارها کاملاً پوشانده شوند.
  4. آب را از داخل شیشه به داخل یک فنجان اندازه گیری بریزید، سپس برای هر فنجان آب ¾ قاشق غذاخوری نمک دریا اضافه کنید. هم بزنید تا نمک حل شود، سپس مخلوط را دوباره در ظرف بریزید.
  5. شیشه را محکم بسته و در جایی با دمای ثابت اتاق نگهداری کنید. ترشی ها باید زیر آب بمانند. اگر نشد، سعی کنید سبزیجات دیگری به بالای آن اضافه کنید تا زیر آب نگه داشته شوند. اگر ترشی ها زیر آب نمانند، کپک می زنند.
  6. بعد از 3 روز شیشه را به یخچال منتقل کنید. ترشی ها باید آماده خوردن باشند.

افرادی که باردار هستند یا به دلیل شیمی درمانی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا اچ آی وی، سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است، نباید ترشی خانگی بخورند.

ترشی خانگی ممکن است حاوی باکتری های خطرناکی باشد که خطر بیماری را افزایش می دهد. هرکسی که در معرض بیماری است، باید لذت بردن از ترشی را فقط از یک منبع معتبر و مطمئن در نظر بگیرد.

خلاصه

هیچ غذایی نمی تواند یک بیماری را درمان کند یا مشکلات سلامتی متعددی را اصلاح کند. ترشی و خیارشور غذای معجزه آسایی نیست اما برای افرادی که از طعم آن لذت می برند، می تواند یک افزودنی عالی برای یک رژیم غذایی مغذی باشد.

افرادی که دارای مشکلات سلامتی مانند دیابت، اختلالات متابولیکی یا عدم تعادل تغذیه ای هستند، قبل از ایجاد تغییرات قابل توجه در رژیم غذایی، باید با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنند.

منبع:

medicalnewstoday

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی