تغذيه سالم سلامت

آیا کراکرهای نمکی سالم هستند؟

تقویم فارسی اندروید

کراکرهای نمکی که با آرد سفید، یک عامل خمیرکننده مانند جوش شیرین یا مخمر، شیرین کننده و نمک درشت ساخته شده اند، به دلیل بافت خشک، ترد و سوراخ های متمایز خود شناخته شده اند. آنها را معمولاً با سوپ، کره آجیل و مربا یا ژله همراه می کنند.

در این مقاله فواید و مضرات کراکرهای نمکی را توضیح می‌ دهیم تا بفهمیم که آیا آنها یک میان وعده سالم هستند یا خیر.

کراکرهای نمکی

مشخصات تغذیه ای کراکرهای نمکی

به طور کلی، کراکرهای نمکی کالری، چربی و فیبر غذایی کمی دارند.

با این حال، آنها مقادیر کمی فولات – که ویتامین B9 نیز نامیده می شود – را فراهم می کنند که نقش اساسی در رشد جنین ایفا می کند.

به ازای هر وعده 3 تا 5 کراکر (15 گرم)، مقایسه انواع مختلف کراکر نمکی:

مواد مغذی                          معمولی       گندم کامل           کم سدیم

کالری                                   62.7             59                       55.7
کربوهیدرات (گرم)                    11.1            12.3                     9.6
پروتئین (گرم)                          1.4              1.6                      1
چربی (گرم)                            1.3              0.2                      1.5
فیبر (گرم)                              0.4              0.4                      0.9
فولات (% ارزش روزانه یا DV)     5%                      5%             3%
سدیم (% DV)                       6%                      6%             7%

انواع معمولی، کم سدیم و گندم کامل کراکر نمکی، مقادیر مشابهی انرژی (کالری)، فیبر، پروتئین، فولات و سدیم را فراهم می کند.

با این حال، انواع کم سدیم و گندم کامل سطوح یکسان (یا مشابه) سدیم را برای کراکرهای کمتر در هر وعده در مقایسه با کراکرهای نمکی معمولی فراهم می کنند.

خلاصه

کراکرهای نمکی کالری، چربی و فیبر غذایی کمی دارند اما مقدار کمی فولات را تامین می کنند. انواع کراکر معمولی، کم سدیم و گندم کامل، همگی 6 تا 7 درصد از ارزش روزانه سدیم را در هر 3 تا 5 کراکر تامین می کنند.

آیا کراکر نمک بر وزن شما تأثیر می گذارد؟

کراکرهای نمکی به دلیل نقش بالقوه آنها در مدیریت وزن مورد بررسی قرار گرفته اند.

کراکر نمکی و افزایش وزن

علیرغم گمانه زنی ها مبنی بر اینکه کراکرهای نمکی ممکن است به افزایش وزن کمک کنند، تاکنون هیچ تحقیقی وجود ندارد که مصرف آنها را مستقیماً با افزایش وزن بدن مرتبط کند.

با این حال، مصرف منظم غذاهای بسیار فرآوری شده و غذاهای سرشار از سدیم با افزایش وزن بدن همراه است.

یک آزمایش تصادفی‌ سازی‌ شده و کنترل‌ شده دریافت کالری و افزایش وزن بالاتری را بین 1.4 تا 2.6 پوند (0.6 تا 1.2 کیلوگرم) طی یک دوره 2 هفته‌ ای در شرکت‌ کنندگانی که رژیم غذایی‌ شان غنی از غذاهایی بود که بسیار فرآوری شده در نظر گرفته می‌شد، نشان داد.

علاوه بر این، مطالعه ای که شامل 7629 شرکت کننده بود، نشان داد که مصرف زیاد نمک با وزن بدن بالاتر مرتبط است.

هیچ یک از مواد غذایی در حد اعتدال مستقیماً بر وزن شما تأثیر نمی گذارد، از جمله کراکرهای نمکی. با این حال، از آنجایی که کراکر نمکی ها کوچک هستند، خوردن مقدار زیادی از آنها در یک زمان آسان است. این می تواند منجر به مصرف بیش از حد کالری و سدیم شود که ممکن است به افزایش وزن کمک کند.

کراکر نمکی و کاهش وزن

کراکرهای نمکی در برخی موارد با کاهش وزن مرتبط هستند اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

یک مطالعه کوچک سه هفته ای افزایش یا کاهش وزن مطلوب را در شرکت کنندگانی که یک بار در روز کراکر نمکی می خوردند مشاهده کرد. با این حال، این پروژه درباره این بود که آیا اثر دارونما بر وزن تأثیر می‌گذارد یا خیر، نه اینکه خود کراکرها بر وزن تأثیر می‌ گذارند.

این مطالعه ارزیابی کرد که افرادی که به خرافات اعتقاد داشتند که کراکرهای نمکی باعث کاهش وزن یا افزایش وزن می شوند، احتمال بیشتری داشت که این اثرات را هنگام خوردن کراکر مشاهده کنند.

مطالعه کوچک بود و رژیم غذایی و سبک زندگی کلی شرکت کنندگان مستند نشده بود. این بدان معناست که ما نمی‌ توانیم مطمئن باشیم که کراکرها در کاهش وزن هر یک از شرکت‌ کنندگان در مطالعه نقش داشتند یا خیر.

به طور کلی، کراکرهای نمکی می توانند در یک رژیم غذایی متعادل و کامل قرار بگیرند. اگر هدف شما کاهش وزن است، تمرکز بر روی الگوهای غذایی و فعالیت کلی به جای تأثیرات بالقوه غذاهای فردی مهم تر است.

خلاصه

کراکرهای نمکی به خودی خود باعث افزایش یا کاهش وزن نمی شوند اما خوردن منظم غذاهای پر سدیم و بسیار فرآوری شده با افزایش وزن همراه است.

ممکن است علائم ناراحتی معده را بهبود بخشد

ماهیت ملایم، شور و کم فیبر کراکرهای نمکی، آنها را به غذایی مناسب برای برخی از بیماری های معده تبدیل می کند.

به عنوان مثال، مطالعه ای روی 45 بیمار مبتلا به گاستروپارزی نشان داد که کراکرهای نمکی علائم را به طور متوسط بهبود می بخشند.

گاستروپارزی یک اختلال سیستم عصبی است که با تخلیه دیرهنگام غذا از معده مشخص می شود و منجر به علائمی مانند نفخ، حالت تهوع، استفراغ، آروغ زدن و رفلکس اسید می شود.

درمان تغذیه ای برای گاستروپارزی شامل وعده های غذایی کوچکتر و کاهش مصرف فیبر و چربی است. گفته شد که غذاهای ملایم، نشاسته ای و نمکی مانند کراکرهای نمکی در افراد مبتلا به گاستروپارزی به خوبی تحمل می شوند.

علاوه بر این، غذاهای ملایم و کم چربی نیز علائم را در افرادی که تهوع و استفراغ مربوط به بارداری را تجربه می‌ کنند، بهبود می‌ بخشد، از جمله استفراغ شدیدتر گراویداروم (شکل شدید تهوع صبحگاهی).

گفته شده است که تهوع و استفراغ در دوران بارداری به دلیل افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی و وقفه در کار، بر سلامت، کیفیت زندگی و موقعیت های مالی تأثیر منفی می گذارد.

اگرچه تحقیقات کم است اما متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است خوردن غذاهای ملایم، از جمله کراکر نمکی را برای کمک به کاهش تهوع مرتبط با بارداری توصیه کنند.

توصیه‌ های مشابهی ممکن است برای کمک به افرادی که تحت شیمی‌ درمانی هستند، در مدیریت حالت تهوع ارائه شود.

بنابراین، کراکرهای نمکی ممکن است به مدیریت ناراحتی معده ناشی از تعدادی از مشکلات کمک کنند.

خلاصه

کراکرهای نمکی ممکن است علائم ناراحتی معده را در افراد مبتلا به گاستروپارزی یا حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری یا درمان های شیمی درمانی بهبود بخشند.

کراکرهای نمکی سرشار از سدیم هستند

یک وعده (15 گرم) کراکر نمکی معمولی، کم سدیم و گندم کامل، 6 تا 7 درصد از نیاز روزانه سدیم را تامین می کند. این معادل 5 کراکر معمولی یا 3 کراکر کم سدیم یا گندم کامل است.

اینها ممکن است مقدار کمی سدیم به نظر برسند اما مصرف سدیم شما می تواند به سرعت با اندازه وعده افزایش یابد. به عنوان مثال، 2 وعده (یا 10 کراکر نمکی معمولی) 12 درصد از ارزش روزانه سدیم را تامین می کند.

مصرف بیش از حد نمک با افزایش فشار خون و خطر بیماری قلبی مرتبط است.

تحقیقات همچنین نشان می‌ دهد که مصرف مداوم نمک ممکن است با کاهش تعداد رگ‌ های خونی ریز زیر زبان، ادراک طعم را تغییر دهد و به طور بالقوه منجر به تمایل به مصرف بیشتر نمک شود که می‌ تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

بنابراین، بهتر است کراکرهای نمکی را در حد اعتدال مصرف کنید تا از مصرف بیش از حد نمک جلوگیری کنید.

خلاصه

کراکرهای نمکی مقادیر متوسطی از نمک را فراهم می‌ کنند که با افزایش اندازه وعده‌ ها م ی‌تواند به میزان بالایی برسد. مصرف بیش از حد نمک با ایجاد فشار خون بالا و خطر بیماری قلبی مرتبط است.

آیا کراکرهای نمکی سالم هستند؟

اجماع جامعه علمی این است که الگوی کلی رژیم غذایی شما بیش از یک غذا یا ماده مغذی برای سلامتی مفید است.

این بدان معنی است که در حالی که کراکرهای نمکی مواد مغذی زیادی را ارائه نمی دهند، می توانند در یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی در حد اعتدال قرار بگیرند.

نکاتی برای سالم تر کردن آنها

کراکرهای نمکی را با غذاهای کم سدیم که منبع خوبی از چربی، فیبر و پروتئین در رژیم غذایی هستند همراه کنید تا میان وعده‌ های سالم و مغذی درست کنید که باعث می‌شود مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

برخی از غذاهایی که می توانید کراکر نمکی را با آنها همراه کنید عبارتند از:

  • کره آجیل: بادام زمینی، بادام، بادام هندی
  • گوشت، ماهی، مرغ: سالاد ماهی تن، مرغ کبابی، گوشت گاو کبابی
  • لبنیات: پنیر کم سدیم، ماست یونانی
  • حبوبات: حمص یا سوپ عدس یا لوبیا سیاه چیلی

خلاصه

کراکرهای نمکی می توانند در یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی در صورت استفاده در حد اعتدال گنجانده شوند. آنها را با کره آجیل، لبنیات، حبوبات، گوشت، ماهی و مرغ برای میان وعده‌ های مغذی و ماندگار ترکیب کنید.

کلام آخر

کراکر نمکی یک میان وعده محبوب است که به دلیل بافت خشک، ترد و طعم شور خود مورد توجه قرار گرفته است.

آنها به طور کلی در هر وعده (15 گرم)، کالری، فیبر و چربی کمی دارند اگرچه مقدار کمی سدیم را فراهم می کنند.

آنها در افراد مبتلا به ناراحتی معده ناشی از شرایطی مانند گاستروپارزی و بارداری یا شیمی درمانی به خوبی تحمل می شوند اما اگر بیش از حد مصرف شوند، ممکن است خطر فشار خون بالا و افزایش وزن را افزایش دهند.

کراکرهای نمکی مواد مغذی زیادی را ارائه نمی دهند اما ترکیب آنها با کره آجیل، لبنیات، حبوبات، گوشت، ماهی یا مرغ می تواند میان وعده های مغذی ایجاد کند.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی