سلامت سلامت جنسي و زناشويي

همه چیز درباره اروتوفوبیا یا ترس از رابطه جنسی

تقویم فارسی اندروید

اروتوفوبیا یک اصطلاح عمومی است که طیف گسترده ای از ترس های خاص را در بر می گیرد. به طور کلی این اصطلاح شامل هر فوبیایی است که به رابطه جنسی مربوط می شود. اروتوفوبیا اغلب پیچیده است و بسیاری از افرادی که با آن زندگی می کنند بیش از یک ترس خاص دارند. اروتوفوبیای درمان نشده می تواند ویرانگر باشد و ممکن است باعث شود فرد مبتلا به این اختلال نه تنها از روابط عاشقانه بلکه از دیگر اشکال تماس صمیمانه خودداری کند.

اروتوفوبیا

انواع اروتوفوبیا

مانند هر فوبیایی، اروتوفوبیا هم از نظر علائم و هم از نظر شدت متفاوت است. این یک ترس بسیار شخصی است و هیچ دو نفر مبتلا به اروتوفوبیا احتمالاً آن را به یک شکل تجربه نمی کنند. ممکن است برخی از ترس های خود را در این لیست تشخیص دهید.

ژنوفوبیا

همچنین به عنوان کویتوفوبیا شناخته می شود که ترس از رابطه جنسی است. بسیاری از افراد مبتلا به ژنوفوبیا می‌ توانند روابط عاشقانه‌ ای را آغاز کنند و ممکن است از فعالیت‌ هایی مانند بوسیدن و در آغوش گرفتن لذت ببرند اما می‌ ترسند به سمت رابطه فیزیکی محبت آمیز خود بروند.

ترس از صمیمیت

ترس از صمیمیت اغلب، هرچند نه همیشه، ریشه در ترس از رها شدن یا ترس از گیر افتادن دارد. کسانی که ترس از صمیمیت دارند شاید از خود رابطه جنسی هراس نداشته باشند اما از صمیمیت و رابطه نزدیک وحشت دارند.

پارافوبیا

ترس از انحراف جنسی خود یک فوبیای پیچیده است. برخی از مردم می ترسند که ممکن است خودشان منحرف شوند، در حالی که برخی دیگر از انحراف دیگران می ترسند. برخی از افراد مبتلا به پارافوبیا می‌توانند از روابط جنسی سنتی لذت ببرند که به خوبی با قوانین اخلاقی شخصی آنها مطابقت دارد، در حالی که برخی دیگر می‌ ترسند هر شکلی از صمیمیت به انحراف کشیده شود.

هافوفوبیا

ترس از لمس شدن که به نام چیراپتوفوبیا نیز شناخته می شود، اغلب بر همه روابط تأثیر می گذارد، نه فقط روابط عاشقانه. برخی از افراد حتی از تماس گذرا با یکی از اقوام خودداری می کنند، در حالی که برخی دیگر فقط از لمس طولانی تر می ترسند.

ژیمنوفوبیا

ترس از برهنگی اغلب پیچیده است. برخی از مردم از برهنه شدن می ترسند، برخی دیگر از برهنه شدن اطرافیانشان. این ترس ممکن است نشانه ای از مشکلات تصویر بدن یا احساس نقص داشتن باشد، اگرچه ممکن است به تنهایی نیز رخ دهد.

ترس از آسیب پذیری

مانند ترس از صمیمیت، ترس از آسیب پذیری اغلب با ترس از رها شدن یا ترس از گیر افتادن گره خورده است. بسیاری از مردم می ترسند که اگر کاملا خودشان باشند، دیگران آنها را دوست نداشته باشند.

ترس از آسیب پذیری ممکن است بر بسیاری از روابط چه جنسی و چه غیرجنسی تأثیر بگذارد.

فیلموفوبیا

ترس از بوسیدن که به عنوان فیلماتوفوبیا نیز شناخته می شود، ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. این اغلب با نگرانی های فیزیکی، مانند نگرانی در مورد بوی بد دهان یا حتی فوبیای میکروب، مرتبط است.

علل ابتلا به اروتوفوبیا

اروتوفوبیا به عنوان یک ترس بسیار شخصی، ممکن است دلایل بیشماری داشته باشد. در برخی موارد، تشخیص علت خاص ممکن است دشوار یا غیرممکن باشد. با این وجود، برخی از افراد ممکن است به دلیل رویدادهای گذشته یا فعلی در زندگی خود در معرض خطر بیشتری باشند.

سوء استفاده جنسی

اگرچه همه افراد مبتلا به اروتوفوبیا مورد تجاوز جنسی قرار نگرفته اند یا مورد آزار جنسی قرار نگرفته اند اما افرادی که آسیب دیده اند در معرض خطر ابتلا به نوعی از اروتوفوبیا هستند.

ترومای دیگر

افرادی که آسیب های جدی را تجربه کرده اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی از جمله فوبیا هستند. اگر تروما جسمی باشد، ممکن است احتمال بیشتری برای ایجاد اروتوفوبیا مرتبط با لمس وجود داشته باشد، در حالی که کسانی که با آزار روانی یا عاطفی مواجه شده اند ممکن است بیشتر در معرض صمیمیت یا ترس های مربوط به آسیب پذیری قرار گیرند.

آداب و رسوم شخصی، فرهنگی و مذهبی

اگرچه بسیاری از ادیان و جوامع در مورد مسائل جنسی به جز تولید مثل واکنش منفی نشان می دهند، اما پیروی از این محدودیت ها به منزله فوبیا نیست. با این حال، بسیاری از مردم هنگام تلاش برای ایجاد تعادل بین باورهای گذشته و فعلی با مشکل مواجه می شوند.

اگر از یک پس زمینه محدود دور شده اید اما از تغییر الگوهای فکری و عملی گذشته می ترسید، ممکن است در خطر ابتلا به فوبیا باشید.

اضطراب عملکرد

گاهی اوقات، در واقع از رابطه جنسی نیست که می ترسیم. درعوض، ممکن است نگران توانایی خود برای راضی کردن شریک زندگی خود باشیم. اضطراب عملکرد به ویژه در افرادی که جوان یا کم تجربه هستند رایج است اما ممکن است در تمام سنین و سطوح تجربه رخ دهد.

نگرانی های فیزیکی

برخی از افراد نگران هستند که رابطه جنسی به آنها آسیب برساند. برخی تعجب می کنند که آیا به دلیل شرایط فیزیولوژیکی قادر به انجام کار خواهند بود یا خیر. ترس هایی که مبنای پزشکی قانونی دارند، فوبیا در نظر گرفته نمی شوند. اگر ترس شما با خطرات فعلی تناسب ندارد، ممکن است فوبیا داشته باشید.

درمان اروتوفوبیا

از آنجایی که اروتوفوبیا بسیار پیچیده است، درمان حرفه ای به طور کلی مورد نیاز است. درمانگران رابطه جنسی متخصصان بهداشت روان دارای مجوز هستند که دوره های آموزشی و گواهینامه های تکمیلی را گذرانده اند و بسیاری از مردم احساس می کنند که بهترین انتخاب برای درمان نگرانی های جنسی هستند.

بنابراین بهتر است به دنبال یک درمانگر جنسی باشید، زیرا اکثر متخصصان سلامت روان قادر به درمان و مدیریت اروتوفوبیا هستند. اروتوفوبیا به طور کلی به خوبی به درمان پاسخ می دهد، اگرچه رفع اروتوفوبیای پیچیده ممکن است زمان و تلاش لازم را نیاز داشته باشد.

بسته به سبک و مکتب فکری درمانگرتان، ممکن است برای بهبودی و حرکت رو به جلو نیاز به مواجهه با خاطرات سخت و دردناک داشته باشید.

از آنجایی که ماهیت ترس بسیار شخصی است، بسیار مهم است که یک درمانگر را پیدا کنید که واقعاً با او احساس راحتی کنید. درمانگر شما همچنین ممکن است از تکنیکی به نام رفتار درمانی شناختی (CBT) برای رفع مشکلات جنسی استفاده کند.

حرف آخر

اگرچه شکست دادن اروتوفوبیا هرگز آسان نیست، اما بیشتر مردم دریافته اند که نتیجه اش ارزش تلاش کردن را دارد. با خود صبور باشید و با درمانگر خود صادق باشید. با گذشت زمان، ترس‌ های شما کاهش می‌ یابد و می‌ توانید یاد بگیرید که از روابط جنسی شخصی خود لذت ببرید.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی