خواص مواد غذايي سلامت

هر آنچه باید در مورد خواص سیر سبز یا سیر تازه بدانید

تقویم فارسی اندروید

سیر معمولی با پوست‌ های سفید کاغذی و دسته‌ ای از حبه‌ ها به راحتی قابل شناسایی است، اما سیر سبز با ساقه‌ های ظریف و برگ‌های سبزش چطور؟ آیا همان سیر، پیازچه یا حتی خود سیر است؟ در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد خواص سیر سبز بدانید آمده است.

خواص سیر سبز

سیر سبز چیست؟

سیر سبز که از نظر گیاه شناسی به عنوان Allium sativum طبقه بندی می شود، یک گیاه سیر جوان است که قبل از بلوغ برداشت می شود. سیر سبز که به عنوان سیر بهاره یا سیر تازه نیز شناخته می‌ شود، می‌ تواند با برگ‌ های سبز بلند و باریک آن – مشابه پیازچه – باشد.

سیر تازه برای قرن ها در اروپا و آسیا، به ویژه در هند مورد استفاده قرار می گرفت، اما اخیراً خواص سیر سبز به یک عنصر محبوب در آمریکای شمالی نیز تبدیل شده اند. در حالی که به طور سنتی زمانی که کشاورزان مزرعه سیر خود را تنک می کردند، از بین می رفت، اما اکنون به طور خاص برای برداشت به عنوان محصول کشت می شود.

مزه آن مثل چیست؟

روشن‌ تر و ملایم‌ تر از سیر معمولی، سیر سبز رایحه‌ معطر و خوش طعم سیر را دارد، اما طعم کمتری نسبت به سیر بالغ دارد. وقتی خام خورده شود، طعم تند، با ته رنگ های تازه و گیاهی لطیف دارد – شبیه به ترکیبی بین پیازچه و تره فرنگی. مانند همه سیرها، طعم سیر سبز هنگام پخته شدن از بین می رود.

سیر سبز چه تفاوتی با پیازچه دارد؟

سیر سبز ظاهری شبیه به بسیاری از اعضای خانواده آلیوم دارد که دارای ساقه های بلند و برگ های سبز نرم هستند، اما بین هر گونه تفاوت هایی وجود دارد.

در حالی که سیر سبز ظاهری شبیه به پیازچه (معروف به پیاز سبز) یا پیاز بهاره (Allium cepa) دارد – که همگی پیازهای جوان در مراحل مختلف رشد هستند و قبل از اینکه پیاز فرصتی برای متورم شدن داشته باشد برداشت می شود – در واقع سیر نابالغ است.

سیر تازه

سیر سبز همان ساقه سیر است؟

نه. برخلاف ساقه سیر، سیر سبز دارای برگ‌ های نرم است و قبل از رشد پیازهای سیر برداشت می‌ شود. ساقه سیر نیز مانند سبزیجات نازک، سبز، مجعد و نی شکل به نظر می‌ رسند که نرم هستند، اما با بالغ شدن سخت‌ تر می‌ شوند. علاوه بر داشتن بافت تردتر نسبت به سیر سبز نرم، طعم آن قوی تر است. با این حال، ساقه سیر را می توان جایگزین سیر سبز کرد و بالعکس.

خواص سیر سبز چیست؟

خواص سیر سبز مشابه سیر بالغ است، یعنی مقدار زیادی آلیسین، ویتامین C، منگنز، ویتامین B6 و مقداری آهن، فسفر و کلسیم دارد.

سیر سبز را از کجا پیدا کنید؟

سیر سبز که معمولاً در فصل بهار در بازارهای کشاورزان یافت می‌ شود، به‌ صورت تکی و گاهی به صورت چند ساقه بسته‌ بندی می‌ شود و در میوه و تره بار فروشی ها به وفور یافت می شود. سبزی هایی را انتخاب کنید که رویه سبز تازه دارند و از سبزیجاتی که انتهای برگ های خشک شده دارند اجتناب کنید.

سیر سبز را چگونه نگهداری کنید و چه مدت نگهداری می شود؟

برخلاف شکل بالغ آن، سیر سبز در صورتی که در یخچال نگهداری شود بین پنج تا هفت روز ماندگاری دارد. برای تازه نگه داشتن آن برای مدت طولانی، آن را در یک حوله کاغذی مرطوب بپیچید و آن را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید یا آن را در یک لیوان بلند در یخچال نگهداری کنید و ریشه های آن در آب فرو رفته باشد.

برای ذخیره سازی سیر سبز، یکی از گزینه ها دهیدراته کردن آن برای خشک کردن یا پودر سیر است. سیر سبز را نیز می توان در ظرف دربسته به مدت 6 تا 8 ماه به صورت ورقه ای یا تکه تکه منجمد کرد.

سیر سبز را چگونه استفاده کنید

برای استفاده، به سادگی ریشه ها را بشویید و هر برگ پژمرده یا سفت را بردارید. برخلاف سیر، اگر پیاز نابالغ آن در پایه ساقه باشد، نیازی به پوست کندن نیست.

چگونه آنها را بخوریم؟ از چه دستور العمل هایی برای سیر سبز استفاده کنیم؟

سیر سبز رنگ همه کاره و خوش طعم است و به راحتی می تواند در آشپزی روزمره استفاده شود. به‌صورت خام یا پخته، کل سبزی را می‌ توان مانند تره فرنگی و پیازچه مصرف کرد و در هر چیزی که معمولاً از سیر معمولی، پیازچه یا تره فرنگی استفاده به کار می رود، استفاده کرد. یک ساقه و پیاز سیر سبز با یک پیازچه یا تره فرنگی و یک حبه سیر بالغ برابر است و از آنجایی که سیر سبز طعم سیر تازه و ملایمی دارد، اگر از آن به عنوان جایگزین سیر استفاده کنید، ممکن است کمی بیشتر از آن نیاز داشته باشید.

سیر سبز به خوبی با چه چیزهایی همراه می شود

غذاهای دریایی، گوشت و مرغ؛ آن را با ماهی سالمون پخته شده به صورت پاپیلوت یا به عنوان سس زنجبیل و سیر سبز به صورت بخارپز شده امتحان کنید. به حبوباتی مانند عدس، نخود و لوبیا طعمی شبیه به برگ بو می دهد. طعم تازه سیر سبز با سبزیجات بهاری یا برای غذاهای خامه ای، مکمل  خوبی هستند. این سبزی معطر با گیاهانی از جمله نعناع، ​​جعفری، ریحان و مریم گلی و همچنین ریشه هایی مانند زنجبیل به خوبی همراه می شود.

از ورقه شده آن می توان به عنوان چاشنی مانند پیازچه، ریخته شده در ماکارونی، سرخ کردنی، ریزوتو یا برای غذاهایی مانند برنج سرخ شده با تخم مرغ استفاده کرد. سیر سبز را می‌ توان برای طعم دادن به خورش‌ ها و سوپ‌ ها استفاده کرد، جای تره و سیر را در سوپ تره‌فرنگی می تواند بگیرد. یک دسته از آن را برای تهیه پستو بریزید، یا به سادگی آن را خشک کنید تا ترد شود و از آن به عنوان چاشنی استفاده کنید.

برگ های صاف و سبز تیره را می توان در سالاد یا برای طعم دادن به سس های سالاد یا چاشنی استفاده کرد. برای طعم سیری خفیف، روی سیب زمینی پخته شده یا ناچو را با این سبزی ها پر کنید یا برای جایگزینی پیازچه در غذاهایی مانند پوره سیب زمینی از سیر سبز استفاده کنید.

آنها همچنین برای ترشی شدن مناسب هستند. سیر سبز را می‌ توان در یک بشقاب سرو کرد، به‌ صورت دیپ مخلوط کرد یا روی برش‌ هایی از باگت سوخاری به عنوان پیش‌ غذا ریخت. به عنوان سبزیجات بو داده یا به عنوان سبزیجات کنار گوشت و مرغ کبابی یا گریل شده هم مناسبند.

منبع:

chatelaine

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی