سبك زندگي شستشو، نظافت و لكه گيري

نحوه تمیز کردن فرش از روغن موتور

تقویم فارسی اندروید

فرش شما از هر نوعی که باشد، روغن می تواند به درون الیاف آن نفوذ کند و اگر به درستی و به موقع تمیز نشود لک آن می تواند دائمی شود. روش حذف روغن موتور از روی فرش نسبتاً ساده است به ویژه با توجه به خسارت دائمی که چنین لکه ای می تواند ایجاد کند. این نکات تمیز کردن فرش از روغن موتور است و همچنین برای سایر محصولات مبتنی بر نفت مانند وازلین کار خواهد کرد.

تمیز کردن فرش از روغن موتور

تمیز کردن فرش

آنچه شما نیاز دارید:

محلول تمیز کننده:

  • الیاف مصنوعی: مالیدن (ایزوپروفل) الکل
  • فرشهای شرقی: 5-6 قطره صابون مایع روغنی برش خورده که با 1 قاشق آب مخلوط شده است.
  • الیاف پشمی: پاک کننده قطعات ترمز آئروسل و سپس مایع تمیز کننده خشک

دستمال توالت سفید جاذب (دستمال های رنگی نباید استفاده شود)

حوله تمیز و سفید (حوله رنگی یا طرح دار نباید استفاده شود)

قاشق پلاستیکی

هر چیزی که وزن دارد و مانند وزنه عمل می کند (کتابهای سنگین، ظرف و غیره)

* انواع مختلف فرش به انواع مختلفی از محلول تمیز کننده نیاز دارند. در صورت امکان، همیشه قبل از تصمیم گیری در مورد راه حل تمیز کردن، توصیه های تولید کننده فرش را بررسی کنید.

مراحل تمیز کردن لکه روغن موتور از روی فرش

  1. اگر روغن زیاد است، از قاشق پلاستیکی استفاده کنید تا روغن اضافی آن را بردارید و فوراً قاشق را دور بریزید. اگر روغن خشک شده باشد، استفاده از یک جاروی شارژی کوچک برای برداشتن باقیمانده روغن مفید است. از استفاده از جارو برقی بزرگ خودداری کنید زیرا ممکن است ناخواسته لکه را گسترش دهید.
  2. با یک یا دو دستمال کاغذی تا شده و با استفاده از حرکت آسانسوری لکه را پاک کنید. یعنی دستمال را روی لکه قرار دهید و بلند کنید هرگز دستمال را روی لکه نکشید.
  3. از دستمال های کاغذی برای پاک کردن روغن استفاده کنید. اما دستتان را بلند کنید و نکشید تا روغن بیشتری روی حوله کاغذی جذب شود.
  4. مقدار کمی از محلول تمیز کننده را روی حوله بمالید.
  5. یک ناحیه کوچک از فرش که در دید نیست را امتحان کنید تا مطمئن شوید که می تواند بدون لکه دار شدن و پخش شدن رنگ در برابر محلول تمیز کننده مقاومت کند.
  6. لکه را به کمک حوله و با استفاده از بلند کردن دست تمیز کنید و از بیرون فرش با داخل آن وارد شوید. مجدداً همان قسمت را مالش ندهید زیرا این کار ممکن است لکه را گسترش دهد.
  7. تمیز کردن فرش با حوله را (در صورت لزوم با استفاده از محلول تمیز کننده و بعد از خشک شدن) تا زمانی که لکه از بین برود، مجدداً ادامه دهید.
  8. اگر لکه باقی مانده است، مقدار کمی از محلول تمیز کننده را مستقیماً روی لکه بمالید و نگذارید بیش از 5 دقیقه بماند. دستمال کاغذی سفید و خشک را مانند مرحله 2 تا بزنید تا رطوبت جذب شود و لکه از بین برود.
  9. لکه را با پارچه تمیز یا دستمال کاغذی بپوشانید و وزن سنگینی را در بالای آن قرار دهید (کتاب های سنگین و غیره)
  10. چند ساعت صبر کنید تا مایع باقیمانده جذب شود.
    وزنه ها و پارچه ها را برداشته و اجازه دهید فرش در هوا خشک شود.
  11. هنگامی که لکه کاملاً خشک شد، از جاروبرقی بزرگ برای بازگرداندن بافت فرش و پاک کردن باقی مانده محلول تمیز کننده استفاده کنید.
  12. اگر لکه هنوز بعد از تمام مراحل فوق باقی مانده است، با یک تمیز کننده حرفه ای فرش تماس بگیرید.

نکات و ایده های اضافی

اگر فرش شرقی دارید یا فرش شما از پشم یا ابریشم است، بسیار توصیه می شود که لکه را به صورت حرفه ای پاک کنید. این نوع فرش ها یا موکت ها ظریف هستند و ممکن است سریع رنگ پس دهند. حتما با متخصص فرش تماس بگیرید که با نوع فرش شما آشنا باشد. اگر در مورد نوع مواد فرش یا فرش شرقی خود تردید دارید، برچسب پشت آن را بررسی کنید یا با خرده فروش مشورت کرده و فرش خود را بررسی کنید.

هنگام تمیز کردن، منطقه را بیش از حد از تمیز کننده اشباع نکنید زیرا این کار ممکن است باعث گسترش لکه شود. حوله تمیز باید مرطوب باشد و زیادی خیس نباشد.

از قدم زدن روی فرش مرطوب خودداری کنید. قبل از راه رفتن روی آنها اطمینان حاصل کنید که هر لکه ای که تمیز کرده اید خشک شده است (الیاف فرش اگر خیس باشد نسبت به فرش خشک بیشتر خاک جذب می کند) و ممکن است لکه های بزرگ تری نسبت به قبل به دست آورید.

برای تمدید عمر فرش و جلوگیری از ایجاد لکه بیش از حد، باید حداقل یک بار در هفته فرش های خود را جارو کنید و حداقل دو بار در سال آنها را تمیز کنید.

بسیار توصیه می شود که برای تمیز کردن عمیق فرش های خود، یک تمیزکننده حرفه ای معتبر را انتخاب کنید اما اگر تصمیم دارید که خودتان فرش های خود را با استفاده از ماشین های تمیز کننده اجاره ای تمیز کنید، فرش را اشباع نکنید (ممکن است باعث پوسیدگی فرش یا باز شدن درزها شود) و اطمینان حاصل کنید که تهویه مناسب دارید، از فن ها برای پراکندگی بوی تمیز کننده استفاده کنید.

همیشه بگذارید فرش ها قبل از راه رفتن روی آنها کاملاً خشک شوند (12 ساعت توصیه می شود).

منبع:

howtocleanstuff.net

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی