روانشناسي و سلامت روان سلامت سلامت جنسي و زناشويي

مشکلات روانی که زندگی زناشویی را تهدید می کند

تقویم فارسی اندروید

مشکلات روانی که زندگی زناشویی را تهدید می کند

مشکلات روانی در زندگی زناشویی

وسواسی ها هیچ وقت لذت نمی برند

فیروزه رئیسی وهمکاران : بیماری وسواس فکری-عملی اختلال ناتوان کننده ای است که قسمت قابل توجهی از مردم درگیر آن هستند و مشخصه اصلی آن، افکار ناخواسته، تکراری و مزاحم( افکار وسواسی ) ونیز رفتارهای تکراری و آزار دهنده روش مند(اعمال وسواسی) است.

این قبیل رفتارها به منظور اجتناب از اضطراب یا خنثی کردن برخی افکار صورت می گیرد میزان ابتلا به وسواس در زنان کمی بیشتر از مردان برآورد می شود. اختلال در عملکرد زناشویی، مشکل شایع در بیماران مبتلا به وسواس است که یک یا همه مراحل عمل زناشویی را تحت تاثیر قرار می دهد .

نتایج پژوهی مشخص کرده است که 60 درصد بیماران وسواسی نارضایتی جنسی دارند . ارتباط بین وسواس و عملکرد جنسی ،پیچیده و چند عامله و اغلب دو طرفه است . علاوه بر این، روابط زناشویی و و خانوادگی بیماران وسواسی، اغلب دچار اختلال می شود که این مسئله می تواند ناشی از ماهیت مخرب علائم وسواس یا به علت ناتوانی بیمار در برآورده کردن وظایف شغلی و خانوادگی باشد .

 

چرا وسواس مخرب است ؟

بیماران وسواس ، احساس نیاز افراطی به کنترل افکارشان دارند ، در حالی که اوج لذت جنسی دقیقا مستلزم این است که فرد خودش و ذهنش را رها کند . به همین دلیل ، مبتلایان به وسواس، دچار اختلال عملکرد جنسی می شوند مسئله همزمانی افسردگی و اختلال وسواس هم از جمله عواملی است که به وجود ارتباط احتمالی بین وسواس و اختلال عملکرد جنسی افزایش می یابد پژوهش ها نشان می دهد که بیماران وسواسی ، به علت فقدان صمیمیت جنسی مستعد مشکلات زناشویی است . علاوه براین، برخی شواهد نشان می دهد که شایدعلائم بیماری وسواسی باعث سطوح پایینتر خود افشاگری در روابط نزدیک می شود و همین موضوع آنهارا با مشکلات زناشوی مواجه می کند .

علائم اضطرابی در زنان و دختران ، ممکن است به علت انتظارات خاص نقش جنسیتی که علائم ترس، نگرانی ، خجالت و اضطراب را برای زنان ،عادی می داند ،تشخیص داده نشود؛بنابراین با توجه به اینکه زنان ، اغلب، مراقبین اولیه خانواده هستند، پیامد اختلالات اضطرابی تشخیص داده نشده و درمان نشده ی آنها، از راه های مختلف خانواده و فرزندان آنهارا تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه براین ، پیامدهای غیر مستقیم مرتبط با اختلالات اضطرابی از جمله نقص در روابط بین فردی و بهره وری شغلی، شاید در زنان بیشتر از مردان باشد . از طرف دیگر، برخی شواهد نشان می دهد که نوسانات میزان استروژن و پروژسترون در زنان، شاید باعث شروع یا تشدید علائم وسواس در دوران قبل از قاعدگی ، دوران بارداری و بلافاصله بعد از زایمان شود.

 

وسواس و اختلالات عملکرد

وسواس به عنوان ناتوان کننده ترین اختلال اضطرابی در نظر گرفته می شود که بسیاری از جنبه های زندگی فرد نظیر عملکرد جنسی و رضایتمندی زناشویی را تحت تاثیر قرار می دهد .در مطالعه حاضر ،81 درصد از زنان مبتلا به وسواس اختلال عملکرد جنسی را در مراحل مختلف چرخه زناشویی شان گزارش کردند .

 

رضایتمندی ، وسواس و عملکرد

در مطالعه، مشخص شده است که عملکرد جنسی و رضایتمندی زناشویی به میزان زیادی به یکدیگر مرتبط هستند . فراد مبتلا به وسواس ، چون از نظر اجتماعی کناره گیری می کنند،شاید سطح پایینتری از صمیمیت اجتماعی و تعاملات مفید بین  فردی را تجربه می کنند و این موضوع صمیمیت و روابط زناشویی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد .
علاوه براین، نقص مهارت های اجتماعی ، صریح گویی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و بیشتر پژوهش ها گزارش می کنند که رابطه مستقیمی بین صریح گویی و رضایتمندی رابطه زوجین وجود دارد. افرادی که می توانند دلایلی برای آشکار نکردن اطلاعات شخصی شان داشته باشند، احتمال صریح گویی شان در روابط رمانتیک نیز محدود تر است. از طرف دیگر، افسردگی که تقریبا یک سوم مبتلایان به وسواس را تحت تاثیر قرار میدهد، رضایتمندی زناشویی را کاهش می دهد.

 

نکته آخر

وقتی فردی دارای علائم وسواسی از جمله وسواس شست وشو باشد، برقراری رابطه زناشویی منجر به احساس آلودگی و ناپاکی و نیاز مکرر به شست وشودر فرد می شود. درنتیجه چنین فردی برای اجتناب از انجام شست وشو تا حد امکان از رابطه زناشویی دوری می کند و همین امر رضایتمندی زناشویی فرد را با مشکل مواجه می کند . شیوع بالای اختلال عملکرد جنسی در زنان مبتلا به وسواس مورد مطالعه می تواند نشان دهنده نوعی ارتباط میان وسواسی، عملکردجنسی و رضایتمندی زناشویی باشد .

 

منبع : تندرستی

گردآوری : هفت گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی