سلامت سلامت جسمي

ماری جوانا روی ذهن و بدن شما چه تاثیری می گذارد؟

تقویم فارسی اندروید

ماری جوانا، علف، گرس، وید، کانابیس همگی نام های متفاوتی برای یک ماده مخدر هستند که از گیاه شاهدانه می آید. می توانید آن را به صورت سیگار بکشید، ویپ کنید، بنوشید یا بخورید. بیشتر مردم از ماری جوانا برای تفریح ​​و سرگرمی استفاده می کنند اما تعداد فزاینده ای از پزشکان آن را برای شرایط و علائم پزشکی خاص تجویز می کنند.

ماری جوانا دارای ترکیبات تغییردهنده ذهنی است که هم بر مغز و هم بدن شما تأثیر می گذارد. می تواند اعتیادآور باشد و ممکن است برای سلامتی برخی افراد مضر باشد. وقتی از ماری جوانا استفاده می کنید چه اتفاقی می افتد:

ماری جوانا

شما ممکن است نعشه شوید

به همین دلیل است که اکثر مردم آن را امتحان می کنند. ماده اصلی روان‌ گردان، THC، بخشی از مغز را تحریک می‌ کند که به لذت واکنش نشان می‌ دهد، مانند غذا و رابطه جنسی. این ماده شیمیایی به نام دوپامین را آزاد می کند که به شما احساس سرخوشی و آرامش می دهد.

اگر علف می‌ کشید، THC می‌تواند آنقدر سریع وارد جریان خون شما شود که در چند ثانیه یا چند دقیقه به اوج خود برسید. سطح THC معمولا در حدود 30 دقیقه به اوج خود می رسد و اثرات آن ممکن است در عرض 1 تا 3 ساعت از بین برود. اگر آن را می نوشید یا می خورید، ممکن است ساعت ها طول بکشد تا کاملا هوشیار شوید. ممکن است همیشه ندانید که ماری جوانای تفریحی شما چقدر می تواند قوی باشد. این همچنین برای اکثر ماری جواناهای پزشکی هم صدق می کند.

ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد

تجربه همه با ماری جوانا خوشایند نیست. اغلب می تواند شما را مضطرب، ترسیده یا وحشت زده کند. استفاده از آن ممکن است شانس شما را برای افسردگی بالینی افزایش دهد یا علائم اختلالات روانی را که قبلاً داشته اید بدتر کند. دانشمندان هنوز دقیقاً دلیل آن را نمی دانند. در دوزهای بالا، می تواند شما را پارانوئید کند یا کاری کنید ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهید، بنابراین چیزهایی را که وجود ندارند بشنوید یا ببینید.

ممکن است تفکر شما تحریف شود

ماری جوانا می تواند حواس و قضاوت شما را مختل کند. تأثیرات آن بسته به مواردی مانند قدرت مواد شما، نحوه مصرف آن و میزان مصرف ماری جوانا در گذشته می تواند متفاوت باشد. ممکن است:

  • حواس شما تقویت شود (رنگ ها ممکن است روشن تر و صداها بلندتر به نظر برسند)
  • حس زمان شما تحریف شود
  • به مهارت های حرکتی خود آسیب برسانید و رانندگی را خطرناک تر امتحان کنید
  • بازداری های خود را کاهش دهید و ممکن است رابطه جنسی پرخطر داشته باشید یا کارهای خطرناک دیگری را در پیش بگیرید

شما ممکن است معتاد شوید

از هر 10 نفری که از ماری جوانا استفاده می کنند یک نفر معتاد می شود. این بدان معناست که شما نمی توانید استفاده از آن را متوقف کنید حتی اگر به روابط، شغل، سلامتی یا امور مالی شما آسیب برساند. هر چه جوانتر باشید و ماری جوانا را شروع کنید و به شدت از آن استفاده کنید، این خطر بیشتر است. به عنوان مثال، اگر در دوران نوجوانی خود از علف استفاده کنید، احتمال اعتیاد 1 در 6 است. ممکن است در میان افرادی که هر روز از آن استفاده می کنند، به 1 در 2 برسد.

شما همچنین می توانید از نظر فیزیکی به ماری جوانا وابسته شوید. بدن شما ممکن است دچار عقب‌ نشینی شود و شما را تحریک‌پذیر، بی‌قرار، ناتوان از خواب و بی‌ علاقه به خوردن کند.

ممکن است مغز شما را مختل کند

ماری جوانا می تواند تمرکز، یادگیری و به خاطر سپردن چیزها را برای شما دشوارتر کند. به نظر می رسد این یک اثر کوتاه مدت است که پس از ترک سیگار تا 24 ساعت یا بیشتر باقی می ماند.

اما استفاده زیاد از آن مخصوصا در سنین نوجوانی ممکن است اثرات دائمی تری بر جای بگذارد. آزمایش های تصویربرداری از برخی – اما نه همه – نوجوانان نشان داد که ماری جوانا ممکن است مغز آنها را از نظر فیزیکی تغییر دهد. به طور خاص، آنها ارتباطات کمتری در بخش‌ هایی از مغز مرتبط با هوشیاری، یادگیری و حافظه داشتند و آزمایش‌ها نمرات IQ پایین‌ تری را در برخی افراد نشان می‌ دهند.

ریه های شما ممکن است احساس درد کند

دود می تواند ریه های شما را ملتهب و تحریک کند. اگر به طور منظم از آن استفاده کنید، ممکن است مشکلات تنفسی مشابه فردی که سیگار می کشد داشته باشید. این می تواند به معنای سرفه های مداوم با مخاط رنگی باشد. ریه های شما ممکن است راحت تر عفونت کند. این تا حدی به این دلیل است که به نظر می رسد THC سیستم ایمنی برخی از کاربران را ضعیف می کند.

اعتیاد

ممکن است درد و سایر علائم شما را کاهش دهد

ماری جوانای پزشکی در اکثر ایالت های آمریکا به شکلی قانونی است و بیش از 10 ایالت و واشنگتن دی سی، مصرف تفریحی را قانونی کرده اند اما ممنوعیت دولت فدرال برای ماری جوانا، مطالعه اثرات آن بر انسان را دشوار کرده است. تحقیقات محدود نشان می دهد که علف دارویی ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • درد مداوم (این رایج ترین استفاده و مزیت اثبات شده ماری جوانای پزشکی است.)
  • سفت شدن عضلات یا اسپاسم عضلانی ناشی از مولتیپل اسکلروزیس. افراد مبتلا به ام اس پیشرفت های قوی تری را در مقایسه با اندازه گیری های متخصصان گزارش می دهند.
  • مشکلات خواب برای مبتلایان به فیبرومیالژیا، ام اس و آپنه خواب
  • اضطراب
  • کاهش اشتها و کاهش وزن در افراد مبتلا به ایدز
  • حالت تهوع یا استفراغ ناشی از شیمی درمانی
  • تشنج ناشی از صرع
  • سندرم دراوت یا سندرم لنوکس-گاستوت

ممکن است احساس گرسنگی بیشتری کنید

بسیاری از افرادی که به طور مرتب از علف استفاده می کنند متوجه می شوند که اشتهای آنها را افزایش می دهد. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به افراد مبتلا به ایدز، سرطان یا سایر بیماری ها کمک کند تا وزن خود را دوباره به دست آورند. دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند و اینکه آیا آن بی خطر است یا خیر.

ممکن است به قلب شما آسیب برساند

ماری جوانا باعث می شود قلب شما سخت تر کار کند. به طور معمول قلب حدود 50 تا 70 بار در دقیقه می تپد اما این می تواند به 70 تا 120 تپش یا بیشتر در دقیقه به مدت 3 ساعت پس از شروع استعمال برسد. ​​فشار اضافه شده به اضافه قطران و سایر مواد شیمیایی در علف ممکن است احتمال حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد. اگر شما مسن تر هستید یا اگر از قبل مشکلات قلبی دارید، خطر حتی بزرگتر است.

خطرات الکل را تشدید می کند

بیش از 1 نفر از هر 10 مصرف کننده می گوید که در سال گذشته ماری جوانا مصرف کرده است. ترکیب آن با الکل به طور همزمان احتمال رانندگی در حالت مستی یا مشکلات قانونی، حرفه ای یا شخصی را در مقایسه با نوشیدن به تنهایی دو برابر می کند.

ممکن است نوزاد شما کم وزن باشد

مادرانی که در دوران بارداری علف می کشند با خطر بیشتری برای به دنیا آوردن نوزادان کم وزن یا نارس مواجه هستند. اما محققان به اندازه کافی نمی‌ دانند که بگویند آیا این نوزادان به احتمال زیاد در مدرسه مشکل دارند، مواد مخدر مصرف می‌کنند یا مشکلات دیگری در زندگی دارند یا خیر.

ارتباط با سرطان نامشخص است

محققان هیچ ارتباطی بین سیگار کشیدن و سرطان های ریه، سر یا گردن پیدا نکرده اند. شواهد محدود نشان می دهد که مصرف زیاد ماری جوانا ممکن است منجر به یک نوع سرطان بیضه شود. ما اطلاعات کافی نداریم که آیا شاهدانه ممکن است منجر به سرطان های دیگر شود یا خیر.

سیستم گردش خون

THC از ریه های شما به جریان خون و در سراسر بدن شما حرکت می کند. در عرض چند دقیقه، ضربان قلب شما ممکن است بین 20 تا 50 ضربه در دقیقه افزایش یابد. این ضربان قلب سریع می تواند تا 3 ساعت ادامه یابد.

این نیاز اکسیژن اضافی را به قلب شما وارد می کند. اگر بیماری قلبی دارید، این می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

یکی از نشانه های بارز مصرف اخیر شاهدانه، خونریزی چشم است. چشم ها قرمز به نظر می رسند زیرا علف باعث می شود رگ های خونی منبسط شده و خون بیشتری در آن پر شود.

THC همچنین می تواند فشار را در چشم کاهش دهد که می تواند علائم گلوکوم را برای چند ساعت کاهش دهد. تحقیقات بیشتری برای درک اینکه آیا THC می تواند مزایای طولانی مدت برای گلوکوم ارائه دهد، مورد نیاز است.

سیستم عصبی مرکزی

اثرات ماری جوانا در سراسر سیستم عصبی مرکزی (CNS) گسترش می یابد. تصور می شود که شاهدانه درد و التهاب را کاهش می دهد و به کنترل اسپاسم و تشنج کمک می کند. با این حال، اثرات منفی طولانی مدت بالقوه ای بر CNS وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

THC مغز شما را تحریک می کند تا مقادیر زیادی دوپامین را آزاد کند، یک ماده شیمیایی “احساس خوب” طبیعی. این چیزی است که به شما اوج دلپذیری را می دهد. ممکن است ادراک حسی و درک شما از زمان را افزایش دهد.

این چرخه دوپامین همچنین ممکن است توضیح دهد که چرا 30 درصد از مصرف کنندگان آن به اختلال مصرف دچار می شوند. اختلال شدید مصرف یا اعتیاد، ممکن است نسبتاً نادر باشد اما ممکن است رخ دهد.

علائم ترک علف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تحریک پذیری
  • بیخوابی
  • از دست دادن اشتها

در هیپوکامپ، THC روش پردازش اطلاعات را تغییر می دهد، بنابراین ممکن است قضاوت شما مختل شود. هیپوکامپ مسئول حافظه است، بنابراین ممکن است ایجاد خاطرات جدید در زمانی که نعشه هستید دشوار باشد.

همچنین تغییراتی در مخچه رخ می دهد. این نواحی مغز در حرکت و تعادل نقش دارند. علف ممکن است تعادل، هماهنگی و واکنش رفلکس شما را تغییر دهد. همه این تغییرات به این معنی است که رانندگی بعد از مصرف امن نیست.

دوزهای بسیار زیاد شاهدانه یا غلظت بالای THC می تواند باعث توهم یا هذیان شود. به گفته NIDAT، ممکن است بین مصرف علف و برخی از شرایط سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب ارتباط وجود داشته باشد.

اگر اسکیزوفرنی دارید یا سابقه خانوادگی اسکیزوفرنی دارید، ممکن است بهتر باشد از مصرف شاهدانه اجتناب کنید. علف ممکن است علائم را بدتر کند یا شانس ابتلا به این بیماری را در افرادی که دارای استعداد ژنتیکی هستند افزایش دهد.

در افراد جوان‌ تر از 25 سال که مغزشان هنوز به طور کامل رشد نکرده است، مصرف طولانی‌ مدت می‌ تواند تأثیرات مضر دائمی بر فرآیندهای تفکر و حافظه داشته باشد.

استفاده از ماری جوانا در دوران بارداری نیز می تواند بر جنین در حال رشد تأثیر بگذارد. ممکن است کودک در حافظه، تمرکز و مهارت های حل مسئله مشکل داشته باشد.

مواد مخدر

دستگاه گوارش

کشیدن علف می تواند باعث ایجاد سوزش در دهان و گلو در حین استنشاق شود.

علف در صورت مصرف خوراکی می تواند باعث مشکلات گوارشی شود. در حالی که نشان داده شده است که THC تهوع و استفراغ را کاهش می دهد، در برخی افراد استفاده طولانی مدت می تواند به طور متناقضی باعث تهوع و استفراغ شود.

افزایش اشتهای شما هنگام مصرف هر شکلی از THC رایج است که منجر به چیزی می شود که بسیاری از مردم آن را “munchies” می نامند.

همانطور که گفته شد این می تواند برای افرادی که نیاز به افزایش وزن یا افزایش اشتها دارند، مانند افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی می شوند، مفید باشد.

برای دیگرانی که به دنبال کاهش وزن هستند، این اثر می تواند به عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفته شود، اگرچه مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که مصرف کنندگان شاهدانه خطر ابتلا به دیابت یا چاقی را در مقایسه با افراد غیر استفاده کننده افزایش نمی دهند.

سیستم ایمنی

مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده است نشان داده است که THC ممکن است با سرکوب آن بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد.

این از نظر تئوری می تواند شما را مستعد ابتلا به بیماری های عفونی کند. با این حال، برای افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی که دارای سیستم ایمنی بیش فعال هستند، این ممکن است یک مزیت باشد.

تحقیقات بیشتر و تحقیقات بر روی انسان برای درک کامل اثرات مورد نیاز است.

سلامت استخوان

طبق یک مطالعه در سال 2017، مصرف زیاد ماری جوانا به طور منظم ممکن است تراکم استخوان را کاهش دهد. به طور خاص، محققان دریافتند افرادی که به شدت از ماری جوانا (بیش از 5000 بار در طول زندگی خود) استفاده می کنند، 5 درصد تراکم استخوان کمتری نسبت به افرادی که اصلاً ماری جوانا مصرف نکرده اند، دارند.

این کاهش در تراکم استخوان خطر مشکلات سلامت مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان را افزایش می دهد که می تواند خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد.

از طرف دیگر، مطالعات دیگر نشان می دهد که THC، CB و سایر کانابینوئیدها بهبود استخوان را تسریع می کنند و می توانند استخوان ها را پس از شکستگی قوی تر کنند.

منبع:

webmd

verywellmind

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی