روانشناسي و سلامت روان سلامت

قطعی رسانه های اجتماعی فیس بوک، اینستاگرام و واتساپ چه تاثیری در مردم جهان گذاشت؟

تقویم فارسی اندروید

اگر قطعی چند ساعته رسانه های اجتماعی روز دوشنبه شما را مجبور به تصور یک زندگی بدون نیازهای اجتماعی مداوم می کند، شاید این مقاله برای شما مناسب باشد.

رسانه های اجتماعی

از ساعت 12 تا 6 بعد از ظهر در روز دوشنبه، 4 اکتبر، جهان اساساً متوقف شد. خوب این کمی دراماتیک است اما برای کاربران مشتاق فیس بوک و اینستاگرام، چنین احساسی داشت. این خانواده یکپارچه از شبکه های اجتماعی چندین ساعت در طول روز “خاموشی” را تجربه کردند و مردم را مجبور کردند تا نگاه خود را از روی گوشی بردارند و در اصل بوی گل رز را حس کنند. یا حداقل روی توئیتر بیایند و چند ساعت در مورد آن شوخی کنند.

چیزی که من را در کل این تجربه قطعی چند ساعته شگفت زده کرد، واکنش مردم پس از پایان خاموشی بود. به جای ناله و زاری که معمولاً انتظار دارید، وقتی اینستاگرام دوباره برگشت، بسیاری از مردم در صفحات خود صحبت کردند و گفتند که چقدر خوب است که چند ساعت تحت فشار شبکه های اجتماعی قرار نگرفتند. برخی حتی ادعا کردند که شاید این نشانه ای باشد برای شروع هر چند وقت یکبار استراحت های روانی از رسانه های اجتماعی خود. دیگران حتی اعتراف کردند که ای کاش شبکه های اجتماعی به هیچ وجه باز نمی گشتند.

من اعتراف می کنم که واکنش آنها باعث شد به تصمیم خودم افتخار کنم. زیرا من 14 ماه پیش شبکه های اجتماعی ام را پاک کردم و بعد از 14 ماه نداشتن شبکه های اجتماعی روی تلفن، می دانم زندگی بدون آن فشار مداوم در جیبم چگونه است و این آزادترین تجربه برای زندگی بدون آن است.

به دلیل اعتراف به اعتیاد، برنامه ها را حذف کردم

همانطور که می بینید، من در رسانه کار می کنم. من همیشه به آمیختن رسانه های اجتماعی و اخبار علاقه داشتم، حتی زمانی که حساب کاربری توئیتر خود را در سال 2009 ایجاد کردم. من مجذوب بودم که می توانم هر 15 دقیقه یک بار بدون اشتراک روزنامه به صورت آنلاین به روز رسانی نیویورک تایمز را دریافت کنم.

تمرکز من در مدرسه روزنامه نگاری همیشه رسانه های اجتماعی بوده است، بنابراین می دانستم که داشتن حساب های اجتماعی حرفه ای و عمومی یک ضرورت برای کار من است. من مدام به خودم می گفتم که پست کردن دائمی بخشی از دستیابی به یک شغل است و این همان شغل رویایی من است. ویرایشگر رسانه های اجتماعی به این معنی بود که دائماً اخبار خود را به روز کنید، در جریان اخبار و همچنین نظرات خوانندگان باشید و تقریباً همیشه با تلفن در دست در رختخواب به خواب بروید.

و با این حال، وقتی تصمیم گرفتم کمی تغییر شغل بدهم و از شبکه های اجتماعی خارج شوم، تمایلم برای همیشه در گوشی بودنم تغییر نکرد. من هنوز دائماً در اینستاگرام یا فیس بوک حرکت می کردم، واقعاً هیچ گونه اطلاعاتی را به دست نیاورده بودم و هیچ کار سازنده ای انجام نمی دادم. به خودم می گویم همه چیز برای کار است، اما بعد از اینکه تلفن من جسارت این را داشت که به من بگوید هر روز به طور متوسط ​​6 ساعت در برنامه های اجتماعی به تنهایی کار می کردم، می دانستم که این موضوع به یک مشکل تبدیل شده است.

ناگفته نماند که این امر بر زندگی شخصی من تأثیر جدی می گذارد. من به خودم اجازه می دهم نگران شکل بدنم در مقایسه با اینفلوئنسرهای اینستاگرام باشم، مسیر حرفه ام را با ویراستاران دیگر در سطح خودم مقایسه کنم یا حتی از شوهرم عصبانی شوم که در ازدواج خود “آنچه زوج های دیگر انجام می دهند” انجام نداده است.

هنگامی که سال گذشته در یک سفر کمپینگ به یک وقفه در شبکه های اجتماعی رسیدم، متوجه شدم فشار مداوم که روی سینه ام احساس می کردم به طور کامل از بین رفته است. من یکبار دستم به گوشی نرسید تا عکس یا سند کارم را بگیرم. من به سادگی از بیرون لذت می بردم و این احساس را دوست داشتم. و این باعث شد من بیشتر در این مورد فکر کنم … اگر من اصلا آن را حذف کنم زندگی چگونه خواهد بود؟ آیا من همیشه این آزادی را احساس می کنم؟

بنابراین در پایان سفرم، 14 ماه پیش، همه برنامه های رسانه های اجتماعی را برای همیشه از تلفن خود حذف کردم.

رسانه های اجتماعی

“اعتیاد” برای هر کسی متفاوت به نظر می رسد

به راحتی می توان با اعتیاد به رسانه های اجتماعی شوخی کرد، به ویژه وقتی افراد زیادی آن را با شما مسخره می کنند. به همین دلیل است که برچسب گذاری شبکه های اجتماعی به عنوان “اعتیاد” در مقایسه با سایر اعتیاداتی که معمولاً با این کلمه همراه هستند ممکن است عجیب به نظر برسد.

سیدنی گرین متخصص تغذیه و عضو هیئت متخصصان پزشکی می گوید: “هیچ کس با مواد مخدر یا اعتیاد به الکل یا حتی اختلالات خوردن شوخی نمی کند.” “اما وقتی در مورد اعتیاد به صفحه نمایش صحبت می کنیم، خنده دار به نظر می رسد اما اینطور نیست. از نظر اجتماعی بیشتر قابل قبول است.”

گرین پس از ابتلای خود به الکلیسم، در حال حاضر درباره انواع مختلف اعتیاد با مشتریان کار می کند و اشاره می کند که برای اعتراف به مشکل، همیشه مجبور نیستید به سطح فاجعه برسید.

گرین می گوید: “فاجعه چیزی است که در فیلم ها می بینید مانند این که فردی را از خانه بیرون کنند و زیر پل زندگی کنند.”

“و سپس یک قله مانند داستان من وجود دارد. من در مقطع دبیرستان نمره های بالایی می گرفتم. در رابطه بودم، کار می کردم اما بعد از آن نمی توانستم بدون الکل زندگی کنم و هیچ کس نمی توانست این را درک کند که زندگی من در حال فروپاشی بود. من نمی توانم به یک لحظه اشاره کنم، مثل یک ابر بزرگ و غم انگیز دائمی بود.”

اعتیاد به الکل همیشه به دلیل تأثیراتی که بر فرد و همچنین جامعه اطراف آن دارد، اعتیادی است که باید جدی گرفته شود و برای بسیاری، این نوع اعتیاد حتی قابل مقایسه نیست و با این حال، مقاله اخیر در آتلانتیک نشان می دهد که علائم اعتیاد به رسانه های اجتماعی و اعتیاد به الکل به طرز وحشتناکی مشابه است.

تحقیقات حتی استفاده از رسانه های اجتماعی و اعتیاد را نیز پیوند می دهد

دکتر الکس دیمیتریو دارای مدرک دوگانه در روانپزشکی و پزشکی خواب می گوید: “در واقع رسانه های اجتماعی می توانند مانند هر نوع اعتیاد دیگری باشند.” “در ابتدا، یک رفتار برای جستجو وجود دارد که اغلب با “پیدا کردن” و افزایش دوپامین به دنبال آن پاداش داده می شود. بسیاری از تجربیات رسانه های اجتماعی از این الگو پیروی می کنند و به این ترتیب است که مردم می توانند تا دیروقت بیدار بمانند و پیمایش بی پایان داشته باشند.”

مطالعه ای که در سال 2018 توسط مجله دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه Mehmet Akif Ersoy منتشر شد بر پاسخ دوپامین برای کاربران رسانه های اجتماعی متمرکز بود و “علائم بیولوژیکی و روانی مشابه معتادان به الکل، سیگار و مواد مخدر” را پیدا کرد. علائم “افسردگی، مرگ، افکار خودکشی، عزت نفس پایین، تنهایی و انزوای اجتماعی” نیز در شرکت کنندگان در مطالعه احساس شد که همه آنها با دوپامین-واکنش عصبی-شیمیایی مغز که به شما احساس لذت می دهد، مرتبط بود. کاربران می توانند به راحتی وارد “حلقه دوپامین رسانه های اجتماعی” شوند که بسیار شبیه به افراد معتاد به مواد مخدر است.

اعتراف می کنم، وقتی اصطلاح “حلقه دوپامین رسانه های اجتماعی” را می شنوم، فوراً به آن احساسی فکر می کنم که با باز کردن برنامه یا حرکت کردن به پایین برای دیدن پست های جدید، به من دست می داد.

مطالعه دیگری از مجله Indian of Community Medicine نشان داد که یک سوم از 1870 مورد مطالعه آنها معتاد به رسانه های اجتماعی بودند، در حالی که اکثر افراد دارای “اعتیاد خفیف” بودند. حتی اینستاگرام تحقیقی را منتشر کرد که نشان می داد 32 درصد از دختران نوجوان می گویند اینستاگرام باعث بدتر شدن احساسشان به بدن آنها می شود، اما به نظر نمی رسد که آن را ترک کنند زیرا احساس می کردند به این برنامه معتاد هستند. این نوع تحقیقات داخلی یکی از مواردی است که در اوج شکایات افشاگر فیس بوک از قانونگذاران فدرال است.

مرکز اعتیاد حتی منابعی برای اعتیاد به رسانه های اجتماعی ارائه می دهد و اعلام می کند که 5 تا 10 درصد از آمریکایی ها امروز معیارهای اعتیاد به رفتار اجتماعی را دارند.

ارنستو لیرا دلا رزا، روانشناس و مشاور رسانه ای بنیاد تحقیقات امید برای افسردگی می گوید: “نگاه به درون و بررسی رفتارهای خود دشوار است، به ویژه اگر به ما بگویند که ممکن است به رسانه های اجتماعی اعتیاد پیدا کنیم.” “اعتیاد با شرم و گناه زیادی همراه است و ما تمایل داریم چیزهایی را که باعث احساس شرم و گناه می شود کنار بگذاریم. من همچنین فکر می کنم برخی از افراد ممکن است آن را جدی نگیرند زیرا ممکن است ندانند وقتی متوجه می شوند چه کاری باید انجام دهند رابطه ناسالم با رسانه های اجتماعی یا استفاده از اینترنت داشته باشیم. اگر اعتیاد به رسانه های اجتماعی را عادی و بی شبهه زدایی کنیم، ممکن است بتوانیم در مراحل اولیه اعتیاد با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنیم.”

اعتیاد به گوشی

رسانه های اجتماعی می توانند زیبا اما ظالمانه نیز باشند

نمی توان انکار کرد که شبکه های اجتماعی مزایای خود را دارند. این یک ابزار فوق العاده برای حفظ جامعه، آموزش بیشتر، پرورش خلاقیت و حتی برای ارتقاء مشاغل کوچک است. گرین حتی اشاره می کند که استفاده از رسانه های اجتماعی، مانند اینستاگرام، ابزار اصلی تجارت و ارتباط با مشتریان است.

و با این حال، با توجه به اینکه اکثر مردم این حقیقت را “دوست داشتنی” ابراز می کردند که نیازی به نگرانی در مورد رسانه های اجتماعی در خاموشی روز دوشنبه ندارند، به نظر می رسد تمایل عمیقی برای رها کردن همه چیز وجود دارد. یا اینکه حداقل هر چند وقت یکبار یک استراحت روانی داشته باشید.

اسراء نصیر درمانگر می گوید: “زمان وقوع بیماری همه گیر در بالاترین حد خود قرار داشت و مردم از رسانه های اجتماعی نیز صدمه می دیدند.” “تحقیقات قبلاً نشان داده است که تأثیرات منفی رسانه های اجتماعی بر خلق و خو، کاهش درک خود از شایستگی و موفقیت و همچنین افزایش مقایسه های اجتماعی غیر قابل انکار است. همه این موارد در کنار هم می تواند یک تجربه بسیار منفی یا فشار قوی در رسانه های اجتماعی ایجاد کند. پس به طور طبیعی، وقتی آن را از ما گرفتند، احساس آرامش می کردیم.”

دکتر مارگارت سالا، روانشناس بالینی دارای مجوز و استادیار روانشناسی در دانشکده روانشناسی فارکاف در یشیوا می گوید:”حضور مداوم در تلفن های ما و در رسانه های اجتماعی می تواند انرژی و فضای مغزی زیادی را از بین ببرد و فعالیت های دیگر را از بین ببرد. ما در نهایت به جای تمرکز بر کارمان، کار بر روی روابطمان، ورزش کردن، مدیتیشن، ایجاد سرگرمی های جدید، مطالعه کتاب، روی تلفن های خود تمرکز می کنیم.”

از همه راه هایی که رسانه های اجتماعی انرژی و فضای مغزی را اشغال می کنند، متخصصان سلامت روان معتقدند که مقایسه زشت رسانه های اجتماعی بدترین است که باعث انواع پیامدهای ذهنی و حتی جسمی می شود.

رافی بیلک درمانگر و مدیر مرکز درمانی بالتیمور می گوید: “این یکی از قوی ترین راه های احساس افسردگی است به ویژه هنگامی که تنها چیزی که می بینید بهترین لحظات دیگران است.” “همه در عکس های فیس بوک خود خوشحال به نظر می رسند. افراد به ندرت تصاویری از دعوا و درگیری که با همسر خود دارند، رفتار بد بچه ها، دسرهایی که کاملاً خراب کرده اند یا هر یک از اشتباهات عادی زندگی روزمره را ارسال می کنند. در عوض، همه آنها خانواده هایی خندان هستند، سوفله های کامل و زندگی بدون شکست دارند و سپس به زندگی خود نگاه می کنید که قطعاً کامل نیست و احساس بدبختی نسبت به خود دارید.”

میشل شالفانت درمانگر دارای مجوز و مربی جامع زندگی می گوید: “ما حتی ممکن است ناخودآگاه، احساس نیاز به آنلاین شدن و بررسی آنچه دیگران انجام می دهند را احساس کنیم.” “حتی فقط جستجوی غریزه ما برای جستجو و شکار و مغز ما عاشق دریافت اطلاعات جدید است. خاموشی به مغز ما استراحت می دهد تا از ورودی ثابت جلوگیری کند و برای کسانی که با مقایسه مبارزه می کنند از خودآزمایی یا جستجوی اعتبار فاصله می گیرد.”

استفاده مداوم از رسانه های اجتماعی همچنین می تواند نقش جدی در روابط فوری اطراف شما ایفا کند. آیا می خواهید بدانید من چند بار در اتاقی پر از افرادی بودم که روی تلفن های خود تمرکز می کردند و تنها نشسته بودم؟ در واقع، شما ممکن است مایل به دانستن پاسخ آن نباشید.

دکتر سالا می گوید: “رسانه های اجتماعی ایجاد ارتباطات واقعی و ایجاد روابط را دشوار می کند.” “ما به جای تماس گرفتن یا دیدن دوستان خود، اکنون اغلب به رسانه های اجتماعی متکی هستیم تا ببینیم آنها در حال انجام چه کاری هستند. علاوه بر این، اغلب هنگام گذراندن وقت با دیگران مانند فرزندان یا شرکای خود، در نهایت ما از تلفن های خود منحرف می شویم.”

تعیین مرزهای سالم زندگی من را کاملاً تغییر داد

یک جستجوی ساده در گوگل به همه می گوید که بله، من هنوز رسانه های اجتماعی دارم و بله، من هنوز مرتباً پست می گذارم. من از حسابهای خود برای مقاصد حرفه ای استفاده می کنم اما فقط در ساعات کاری مناسب در دسکتاپ کامپیوتر خود با آنها ارتباط برقرار می کنم. این مرز سالم تری را برای زندگی من تعیین می کند، جایی که من دائماً با تلفن خود کار نمی کنم یا پست نمی گذارم، این وسیله ای است که همه جا همراه من است (برخلاف رایانه من).

در اوقات فراغت، خودم در واقع آنطور زندگی می کنم که می خواهم زندگی کنم. سطح استرس من به میزان قابل توجهی کاهش یافت. من همیشه می خوانم. پتو بافندگی می کنم من خودم نواختن پیانو را دوباره آموزش می دهم و من حتی اولین رمانم را نوشتم. آیا منتشرش می کنم؟ چه کسی می داند اما سرانجام می توانم به مردم بگویم که من واقعاً این کار را انجام دادم، به جای اینکه آرزو کنم در حالی که روی نیمکتم در حال چک کردن اینستاگرام باشم.

این محدوده ای است که برای من کار کرده است اما درست مانند تغذیه، شما باید دریابید که چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند.

او می گوید: “من سعی می کنم مراجعینم تا زمانی که از محل کار بیرون نمی آیند یا حداقل تا زمانی که آب نخورده اند، صبحانه نخورند و برای آن روز آماده نشوند، به تلفن هایشان نگاه نکنند.” “عصر و صبح قبل از خواب زمان حضور در صفحه نمایش وجود ندارد.”

او همچنین توصیه می کند هرگونه حساب کاربری که باعث ایجاد فشار روانی یا اضطراب می شود را دنبال نکنید و در عوض، بر روی موارد زیر تمرکز کنید که مربوط به سرگرمی هایی است که به شما شادی می دهد – مانند سرویس پارک ملی برای الهام از فضای باز.

و چه کسی می داند شاید با این محدودیت های جدید که تعیین کرده اید، بالاخره خود را در زندگی ای که همیشه می خواسته اید زندگی کنید -ببینیدمانند فردی که یک کتاب کامل می نویسد. چون ظاهراً من الان آن نوع آدم هستم.

اگر شما یا کسی که دوستش دارید با هر نوع اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید و به کمک نیاز دارید، با خط تلفن ملی اداره سوء مصرف مواد و خدمات بهداشت روانی شهر خود تماس بگیرید.

منبع:

eatthis

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی