روانشناسی سبك زندگي

عشق افلاطونی به چه معناست؟

تقویم فارسی اندروید

رابطه افلاطونی رابطه ای است که در آن دو نفر پیوند نزدیکی دارند اما رابطه جنسی ندارند. آنها حتی ممکن است نسبت به یکدیگر احساس عشق کنند که به آن عشق افلاطونی گفته می شود. این مفهوم از نظریات فیلسوف باستانی افلاطون سرچشمه می گیرد که این اصطلاح از نام او گرفته شده است.

افلاطون معتقد بود که عشق افلاطونی می تواند مردم را به آرمان های الهی نزدیک کند. با این حال، استفاده مدرن از «رابطه افلاطونی» یا «عشق افلاطونی» بر این ایده متمرکز شده است که افراد دوستان صمیمی هستند. این اصطلاح می‌ تواند برای دوستی‌ های همجنس و مخالف هم به کار رود.

عشق افلاطونی

تعریف عشق افلاطونی

مریم وبستر عشق افلاطونی را اینگونه تعریف می کند: “رابطه نزدیک بین دو نفر که در آن میل جنسی وجود ندارد یا سرکوب شده یا تصعید (در روانشناسی به معنای تبدیل تمایلات و غرایز پایین به احساسات والا) شده است.”

رابطه افلاطونی در مقابل رابطه عاشقانه

رابطه افلاطونی با رابطه عاشقانه متفاوت است. در حالی که هر دو نوع رابطه اغلب شامل داشتن یک دوستی عمیق و گاهی اوقات حتی عشق است، افراد در یک رابطه عاشقانه معمولاً از نظر فیزیکی صمیمی هستند در حالی که در یک رابطه افلاطونی هیچ رابطه جنسی یا صمیمیت فیزیکی وجود ندارد.

ممکن است تمایل به صمیمیت فیزیکی (مانند در آغوش گرفتن، بوسیدن یا لمس کردن) یا رابطه جنسی با طرف مقابل داشته باشید اما درگیر این فعالیت ها نباشید. اگر هیچ صمیمیت فیزیکی یا رابطه جنسی بین شما و طرف مقابل وجود نداشته باشد، این یک رابطه افلاطونی است – حتی اگر میل وجود داشته باشد.

رابطه افلاطونی

  • شامل دوستی عمیق است.
  • افراد درگیر ممکن است تمایلی به صمیمیت فیزیکی داشته باشند یا نداشته باشند.
  • صمیمیت فیزیکی یا رابطه جنسی رخ نمی دهد.

رابطه عاشقانه

  • شامل دوستی عمیق است.
  • به طور کلی شامل تمایل هر دو نفر به صمیمیت فیزیکی است.
  • اغلب شامل صمیمیت فیزیکی و یا رابطه جنسی است.

علائمی که نشان می دهد رابطه شما افلاطونی است

تعدادی ویژگی وجود دارد که یک رابطه افلاطونی را از سایر انواع رابطه متمایز می کند. علاوه بر فقدان جنبه جنسی، یک رابطه افلاطونی همچنین با موارد زیر مشخص می شود:

صمیمیت: هر دو نفر در رابطه احساس صمیمیت با یکدیگر می کنند و احساس می کنند چیزهای مشترکی دارند.

صداقت: هر دو نفر احساس می کنند که می توانند آنچه را که واقعا فکر می کنند و احساس می کنند با طرف مقابل به اشتراک بگذارند.

پذیرش: این روابط تمایل دارند که احساس راحتی داشته باشند. هر دو نفر احساس می کنند که در امنیت و آزادی خود هستند.

درک: افرادی که رابطه افلاطونی دارند، ارتباط مشترک دارند اما فضای شخصی یکدیگر را نیز می شناسند و به آنها احترام می گذارند. آنها سعی نمی کنند طرف مقابل را مجبور به انجام کارهایی کنند که نمی خواهند انجام دهند یا چیزی باشند که نیستند.

روابط افلاطونی اغلب دوستی است. در حالی که فقدان رابطه جنسی آن چیزی است که این نوع ارتباط را مشخص می کند، لزوماً به این معنی نیست که افراد در رابطه جذب یکدیگر نمی شوند یا نمی توانند شروع به جذب یکدیگر کنند.

عشق افلاطونی

انواع روابط افلاطونی

چند اصطلاح برای توصیف انواع مختلف روابط افلاطونی پدید آمده است. این ها شامل موارد زیر است:

  • برومنس: این اصطلاحی است که برای توصیف رابطه نزدیک، محبت آمیز و غیر جنسی بین دو مرد استفاده می شود.
  • وومنس: این اصطلاح برای توصیف پیوند عاطفی، غیر جنسی و غیر عاشقانه بین دو زن استفاده می شود.
  • شریک کاری: گاهی اوقات از این عبارت برای توصیف رابطه نزدیک اما غیرجنسی بین همکاران استفاده می شود که شامل پیوندها و گاهی اوقات حتی نقش هایی شبیه به ازدواج است.

چگونه یک رابطه افلاطونی تشکیل دهیم

روابط افلاطونی می تواند برای بهزیستی روانی مهم باشد. تحقیقات نشان داده است که داشتن حمایت اجتماعی نقشی حیاتی در سلامت روان ایفا می کند، بنابراین ایجاد شبکه ای که شامل خانواده، دوستان افلاطونی و سایر عزیزان باشد می تواند برای سلامت کلی شما مهم باشد.

برخی از کارهایی که می توانید برای کمک به تقویت روابط افلاطونی انجام دهید عبارتند از:

  • به گروه های شبکه های اجتماعی بپیوندید تا بتوانید با مردم بیشتری ملاقات کنید.
  • برای کارگاه ها یا کلاس هایی در مورد موضوعات مورد علاقه خود ثبت نام کنید.
  • در انجمن های آنلاین شرکت کنید.
  • برای اهدافی که در جامعه خود به آنها اهمیت می دهید داوطلب شوید.

علاوه بر ایجاد روابط افلاطونی جدید، همچنین مهم است که بدانید چگونه روابطی را که اکنون دارید سالم و قوی نگه دارید. برخی از راه‌ های انجام این کار شامل حمایت، حفظ مرزها و تمرین صداقت می شود.

فواید روابط افلاطونی

دلایل متعددی وجود دارد که چرا داشتن روابط افلاطونی برای سلامتی و رفاه شما مهم است. برخی از اثرات مثبتی که این روابط ممکن است در زندگی شما داشته باشد عبارتند از:

بهبود سلامت

تحقیقات نشان می دهد که داشتن عشق و حمایت از سوی افراد در زندگی شما می تواند مزایای سلامتی مهمی داشته باشد. از نظر فیزیکی، این نوع عشق و حمایت افلاطونی می تواند خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد، ایمنی تان را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

افراد پشتیبان افلاطونی شما می تواند به ارائه حمایت عاطفی نیز کمک کند. آنها این کار را با گوش دادن به آنچه شما برای گفتن دارید، ارائه اعتبار و کمک به شما در زمان نیاز انجام می دهند.

کاهش استرس

استرس می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما آسیب جدی بگذارد. استرس مزمن یا طولانی مدت می تواند به مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، مشکلات گوارشی و کاهش ایمنی کمک کند. همچنین می تواند در مشکلات خلقی مانند اضطراب یا افسردگی نقش داشته باشد.

گفته شده است که داشتن روابط افلاطونی قوی خارج از خانواده و شراکت عاشقانه به افراد کمک می کند تا بهتر با منابع استرس کنار بیایند. نه تنها این، بلکه داشتن دوستی های افلاطونی حمایت کننده نیز استرس افراد را کاهش می دهد.

افزایش تاب آوری

روابط افلاطونی می تواند در کمک به انعطاف پذیرتر شدن شما در مواجهه با چالش های زندگی نقش داشته باشد. چه در روابط عاشقانه خود مشکل داشته باشید، چه مشکلاتی در خانواده، درگیری های کاری و یا مشکلات سلامتی، روابط افلاطونی شما می تواند از شما حمایت کند که این طوفان ها را پشت سر می گذارید.

یک مطالعه نشان داد که یکی از بزرگ‌ ترین عوامل افزایش دهنده توانایی فرد برای بهبودی پس از یک رویداد آسیب‌ زا یا استرس‌ زا، وجود دوستی‌ های قوی است.

رابطه دوستانه

نکاتی برای یک رابطه افلاطونی سالم

یافتن روابط افلاطونی همیشه آسان نیست. وقتی یک پیوند افلاطونی قوی برقرار می کنید، مهم است که به پرورش و تقویت آن ارتباط ادامه دهید. برخی از کارهایی که می توانید برای حفظ سلامت این روابط انجام دهید عبارتند از:

  • طرف مقابل را مجبور نکنید همه کارها را انجام دهد: برای انجام همه برنامه ها یا شروع همه تماس ها به طرف مقابل اکتفا نکنید. به طور مرتب با آنها تماس بگیرید تا از آنها برای شرکت در فعالیت ها دعوت کنید.
  • در تماس بمانید: فقط برای باز نگه داشتن خطوط ارتباطی، هر از گاهی با طرف مقابل تماس بگیرید، پیامک ارسال کنید یا ایمیل بزنید. به آنها بگویید که به آنها فکر می کنید، برای به اشتراک گذاشتن یک جوک خنده دار که می دانید از آنها لذت می برند تماس بگیرید یا فقط از آنها بپرسید که چگونه هستند.
  • برای آنها حاضر باشید: افراد دیگر می توانند منبع مهمی برای حمایت عاطفی باشند اما برای شما نیز به همان اندازه مهم است که این حمایت را متقابلاً انجام دهید. زمانی که آنها به شما نیاز دارند، حضور داشته باشید، حتی اگر این فقط برای دادن یک گوش شنوا و حمایت کننده باشد.

همچنین مهم است که بدانیم چه زمانی باید رابطه افلاطونی را رها کرد. روابط ناسالم می تواند استرس ایجاد کند، بنابراین اگر طرف مقابل شما نامهربان، فریبکار و آزاردهنده است یا آنطور که نیاز دارید از شما حمایت نمی کند، از پایان دادن به معاشرت نترسید.

چالش های بالقوه یک رابطه افلاطونی

توجه به این نکته مهم است که روابط افلاطونی با عشق نافرجام یکسان نیست. یک رابطه نافرجام اساساً دوست داشتنی است که شامل علاقه‌ مندی عاشقانه یا جنسی یک نفر به کسی است که احساسات او را برنمی‌ گرداند. روابط افلاطونی واقعی شامل تعادل نابرابر احساسات نیست.

این بدان معنا نیست که یک رابطه افلاطونی نمی تواند به چیزی عاشقانه یا جنسی تبدیل شود. در حالی که چنین رابطه‌ ای می‌ تواند به طور بالقوه به یک رابطه عاشقانه قوی تبدیل شود، اما در صورت قطع رابطه، در معرض خطر از دست دادن دوستی نیز قرار می‌ گیرید.

اگر حفظ رابطه افلاطونی برای شما مهم است، بر ایجاد و حفظ مرزهای واضح تمرکز کنید. به عنوان مثال، برای چیزهایی مانند زمان صرف شده با هم، میزان تماس و صمیمیت فیزیکی محدودیت هایی تعیین کنید.

مرزهای افلاطونی

برخی از مرزها که باید در یک رابطه افلاطونی حفظ شوند عبارتند از:

  • در مورد شریک زندگی خود به یکدیگر بدگویی نکنید و شکایت نکنید.
  • در تماس فیزیکی فراتر از صمیمیت گاه به گاه خودداری کنید (یعنی از مواردی مانند دست گرفتن، بوسیدن یا موقعیت های “دوستان با منافع” اجتناب کنید)
  • شریک زندگی خود را برای گذراندن وقت با دوست افلاطونی خود رها نکنید.
  • رابطه افلاطونی خود را از شریک زندگی خود پنهان نکنید.
  • به یکدیگر فضای زیادی بدهید.
  • برای سایر روابط خود وقت بگذارید.

اگر چیزی بیشتر می خواهید

اگر می خواهید یک رابطه افلاطونی یا عشق افلاطونی را به یک رابطه جنسی یا عاشقانه بسط دهید، مهم است که با طرف مقابل خود راحت و صادق باشید. بدون اینکه به آنها فشار بیاورید علاقه خود را ابراز کنید.

در مورد اینکه این رابطه چه معنایی می تواند داشته باشد و در نهایت چگونه ممکن است بر دوستی شما تأثیر بگذارد، بحث کنید. روابط افلاطونی می تواند به عنوان پایه ای عالی برای یک رابطه عاشقانه عمل کند اما مهم است که صادق باشید و آزادانه ارتباط برقرار کنید.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی