روانشناسی سبك زندگي

آیا اضطراب جدایی از رابطه عاشقانه دارید؟

تقویم فارسی اندروید

وقتی اصطلاح “اضطراب جدایی” را می شنوید، احتمالاً اولین مرجع مغز شما به رابطه بین یکی از والدین (یا مراقب دیگر) و یک کودک خردسال فکر می کند یا اگر شما سرپرست یک حیوان خانگی هستید، این وضعیت شما و توله سگ شماست وقتی از خانه بیرون می روید اما این را بدانید: برای افرادی که در روابط عاشقانه هستند، به همان اندازه معمول است که اضطراب جدایی را با شریک زندگی خود تجربه کنند. همه اینها از یک دلبستگی نشات می‌ گیرد. نحوه ارتباط و احساس شما در دوران کودکی با شریک های عاشقانه‌ تان در آینده ارتباط دارد.

اما مرز بین دلتنگی شریک زندگی خود و داشتن اضطراب فراگیر جدایی در یک رابطه کجاست؟ و آیا همیشه نشانه این است که همه چیز سالم نیست؟

اضطراب جدایی از رابطه

اضطراب جدایی رابطه چیست؟

اضطراب جدایی در یک رابطه، احساس ترس، اضطراب و یا وحشت واقعی هنگام دوری از شریک زندگی خود است. این یک ترس یا اضطراب شدید غیرمعمول است که از جدا شدن از شریک زندگی خود یا کسی که به او وابستگی شدیدی دارید، ناشی می شود.

در برخی موارد، اضطراب جدایی ممکن است به اندازه‌ ای شدید باشد که فرد مبتلا به اختلال اضطراب جدایی را اینگونه مشخص کند که “از نظر رشدی نامناسب است و ترس یا اضطراب بیش از حد در مورد جدایی از افرادی که فرد به آنها وابسته است، دارد.” با این حال، همه کسانی که اضطراب جدایی را در روابط تجربه می کنند، این معیارها را برای تشخیص برآورده نمی کنند. مانند هر چیز دیگری، اضطراب جدایی در یک رابطه می‌ تواند از زوجی به زوج دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت به نظر برسد. خطی نیست و می‌ تواند بسیار شدید یا نسبتاً خفیف باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است اضطراب جدایی رابطه داشته باشید، به این معنی نیست که مشکلی در شما یا رابطه شما وجود دارد. پاسخ بیشتر افراد در روابط از تجربیات دوران کودکی، آسیب ها یا نیازهای برآورده نشده آنها ناشی می شود. آگاه بودن و یادگیری نحوه برقراری ارتباط در مورد آن یکی از مهمترین گام های اولیه است.

اضطراب جدایی یا از دست دادن شریک زندگی

مهم است که توجه داشته باشید که اضطراب جدایی رابطه با دلتنگی شریک زندگی خود بسیار متفاوت است. دلتنگی برای شریک زندگی تان معمولاً ناشی از ترس یا اضطراب در مورد جدا بودن از او نیست، مانند اضطراب جدایی. دلتنگی شریک زندگی تان بیشتر یک احساس پرستش و اشتیاق است، در حالی که اضطراب جدایی اغلب طاقت فرسا و همه جانبه به نظر می رسد.

بنابراین، چگونه می توانید تفاوت را تشخیص دهید؟ واقعاً سعی کنید متوجه شوید و تشخیص دهید که دقیقاً چه احساسی دارید و این احساسات از کجا سرچشمه می گیرند. (سعی کنید از چرخه احساسات استفاده کنید تا دقیقاً این کار را درست انجام دهید.) یعنی اگر احساس ترس می کنید، از خود بپرسید چرا احساس ترس می کنید؟ آیا برای امنیت شریک زندگی خود می ترسید؟ ایمنی خودتان؟ تنها بودن؟ توانایی نام بردن و تشخیص احساسات و اینکه چرا این چیزها را احساس می کنید برای از بین بردن آنها بسیار مفید است که در نهایت به شما کمک می کند تا برای رسیدن به آنچه نیاز دارید یا می خواهید گام بردارید.

اضطراب جدایی یا وابستگی

وابستگی به بهترین وجه به عنوان اتکای بیش از حد احساسی به شریک زندگی و نقشی که در زندگی آن شخص بازی می کنید توصیف می شود. این با وحشت اساسی که اغلب در اضطراب جدایی رابطه وجود دارد متفاوت است. با این حال، هر دو به راحتی می توانند ناشی از ترس اساسی از رها شدن باشند که معمولاً زمانی ایجاد می شود که سبک دلبستگی شما (بین 7 تا 11 ماهگی) ایجاد می شود و ممکن است ناشی از رها شدن یا طرد شدن در دوران کودکی باشد. البته همه افرادی که آن را تجربه می کنند اینگونه نیستند و همه افراد وابسته هم اضطراب جدایی رابطه را تجربه نمی کنند اما می توانند شاخص های یکدیگر باشند.

به عنوان مثال، وابستگی می تواند از یک مکان ترس نشات بگیرد اما می تواند متفاوت از ترس مرتبط با اضطراب جدایی به نظر برسد. فردی که وابسته است به احتمال زیاد نگران از دست دادن نقش خود در زندگی شریک خود است یعنی ترس از عدم نیاز، در حالی که اضطراب جدایی رابطه می تواند از ترس از تنهایی، دور انداختن یا طرد شدن یا حتی از اینکه شریک زندگی شما کسی را پیدا کند ظاهر شود.

اضطراب جدایی و سبک های دلبستگی

همانطور که در بالا ذکر شد، این احتمال وجود دارد که افرادی با سبک های دلبستگی مضطرب خاصی بیشتر مستعد اضطراب جدایی باشند. این فقط آن دسته از افراد نیستند که می توانند اضطراب جدایی رابطه را تجربه کنند، بلکه این یک شاخصی عالی است که باید مراقب آن باشید. برای مثال، بیشتر افرادی که دلبستگی ایمن دارند، اضطراب جدایی رابطه را تجربه نمی کنند.

افرادی که سبک دلبستگی مضطرب دارند، عموماً به شیوه‌ های مضطرب رفتار می‌ کنند زیرا می‌ ترسند هرکسی را که دوست دارند ترکشان کند. این می تواند خود را به شکل اضطراب جدایی رابطه در موقعیت های شدیدتر نشان دهد.

آیا اضطراب جدایی در روابط ناسالم است؟

اضطراب جدایی می تواند ناسالم باشد و احتمالاً ناشی از ترس هایی است که نیاز به تجزیه و تحلیل و توجه دارند. عدم رسیدگی به آسیب های گذشته می تواند منجر به رفتار ناسالم شود.

با این حال، مهم است توجه داشته باشید که هر کاری که مغز شما به طور خودکار انجام می دهد، “تقصیر” شما نیست و به این معنی نیست که چیزی “در شما اشتباه است”. مغز شما مملو از مواد شیمیایی، سیگنال های پاسخ و علائم هشداردهنده است که برای محافظت از شما در مواقعی که احساس می کنید در موقعیت های خطرناکی قرار دارید طراحی شده است. اینکه آیا واقعاً ممکن است در یک موقعیت خطرناک قرار بگیرید یا نه، بستگی دارد به آنچه بدن شما به یاد می آورد و تصمیم می گیرد به آن عمل کند. آیا تا به حال پشت میز خود نشسته اید اما از نظر فیزیکی احساس کرده اید که می خواهید از یک خرس در جنگل پیشی بگیرید؟ نکته این است که شرم آور یا بد نیست که به این شکل به چیزی پاسخ دهیم. این فقط به این معنی است که بدن شما کار خود را انجام می دهد تا از شما محافظت کند. گفتنی است، اگر خرس واقعی در جنگل وجود ندارد، می‌ توانید ابزارهایی را بیاموزید تا به بدن خود اطمینان دهید که خوب و ایمن است.

همه اینها را می گوییم تا به شما یادآوری کنیم که ناسالم نباید یک کلمه کثیف و بد باشد بلکه می تواند یک کلمه مفید باشد که نشان می دهد جایی برای رشد وجود دارد.

اضطراب جدایی در روابط و کووید

بسیاری از افرادی که در طول یک سال و نیم گذشته در رابطه بوده اند، احتمالاً در مقطعی با شریک زندگی خود قرنطینه شده اند یا حداقل با سایر روابط مهم کمترین تماس را داشته اند که منجر به تنها شدن با همسر یا شریک زندگی می شود. بیشتر مردم برای روابط دیگر وقت می‌ گذارند، حداقل روزی یک‌ بار خانه را ترک می‌ کنند و فعالیت‌ های دیگری انجام می‌ دهند.

با این حال، در طول قرنطینه، برای اکثر مردم اینطور نبود. در مواردی که هر دو شریک زندگی از خانه کار می‌ کردند، به دلیل وضعیت دنیا، احتمالاً شما به شیوه‌ هایی پیوند خورده‌ اید که قبلاً هرگز نداشته‌ اید. همچنین، با اضافه شدن ترس از ویروس کرونا، ممکن است برای شریک زندگی خود به گونه‌ ای بترسید که قبلاً این ترس را هم نداشتید.

بسیاری از مردم عادت کرده‌ اند که همیشه شریک عاشقانه‌ شان را در اطراف خود داشته باشند که می‌ تواند به طور مطلق منجر به احساس اضطراب در هنگام رفتن آن شریک شود. باز هم، این به سادگی پاسخ مغز شما است و چیز خوب یا بدی نیست.

طلاق

اگر فکر می کنید در رابطه خود دچار اضطراب جدایی می شوید…

اگر در حال خواندن این مطلب هستید و متوجه شده اید شبیه به چیزهایی است که تجربه می‌ کنید، توصیه می‌ کنیم با کسی در مورد آن صحبت کنید. خواه شریک زندگی شما باشد یا دوست اما به هر حال آن را از فضای تاریک شرم بیرون بیاورید و به نور وارد کنید. وقتی چیزی در پستو نگه داشته می شود، به نظر می رسد بزرگتر می شود و اغلب مشکلات دیگری ایجاد می کند. وقتی این احساسات را به اشتراک می گذارید، شرم را رها می کنید و حمایت می شوید، چه از طرف یک دوست، معشوق و یا یک درمانگر.

اگر می‌ خواهید حتی عمیق‌ تر شوید، شما را تشویق می‌ کنیم که با درمانگر خود صحبت کنید یا درمان را شروع کنید تا حتی بیشتر ساختارشکنی کنید. بدن شما واقعاً در تلاش برای محافظت از شما شگفت‌ انگیز است. بیشتر اوقات فقط باید دلیل تلاش برای محافظت از خود را کشف کنید و به بدنتان کمک کنید تا کمی آرامش داشته باشد. چند نکته مفید:

  • به یاد داشته باشید که همه چیز خوب است: اگر شروع به احساس این نوع اضطراب کردید، به خود یادآوری کنید که شما و شریک زندگی تان در امنیت هستید، حال شما خوب است و اشکالی ندارد که چنین احساسی داشته باشید.
  • با خودتان مهربان باشید: با ایجاد احساس بد در خود از این احساس به استرس خود اضافه نکنید. با خودتان ملایم باشید و فضایی را برای آنچه احساس می کنید نگه دارید.
  • صحبت کردن: شرم آور نیست که در مورد چیزی که با آن مبارزه می کنید صحبت کنید، این در واقع بسیار شجاعانه است.
  • روزانه نگاری: این نسخه نوشتاری پرداخت با صدای بلند است. می توانید افکار و احساسات خود را روی کاغذ بیاورید و از ذهن خود خارج کنید.
  • با یک دوست تماس بگیرید: احساس ارتباط و شنیدن در آرامش بخشیدن به خود و مقابله سالم بسیار مهم است. فقط مطمئن شوید که دوستی را انتخاب کنید که بتواند بدون قضاوت به شما گوش دهد، کسی که می شناسید و امن است.
  • پیاده روی کنید: حرکت دادن بدن و تغییر مناظر برای خلق و خوی شما معجزه می کند. اغلب، زمانی که احساس می کنید گیر کرده اید، ممکن است بی حرکت بنشینید یا دراز بکشید که به معنای واقعی کلمه شما – و ذهن شما – را ثابت نگه می دارد اما زمانی که بتوانید بدن خود را حرکت دهید، می توانید شروع به بررسی در مورد افکار و احساسات خود نیز کنید و کمی شفافیت به دست آورید.

منبع:

shape

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی