آشپزي و شيريني پزي اشپزی با گوشت قرمز

طرز تهیه گشنیز کباب

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه گشنیز کباب . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی شهر ماکو در آذربایجان ، گشنیز کباب است. گشنیز کباب از آب و کوفته هایی کوچک تشکیل شده است و غذایی است که باید با نان آن را میل کنید. میتوانید مانند آبگوشت ، نان را خرد کرده و به شکل تلیت درون گشنیز کباب بریزید .

این خوراک بسیار خوش طعم و خوش عطر است و بوی بسیار خوبی دارد . علت بوی خوب این غذا ، گشنیز و لیمو عمانی است که در این غذا وجود دارد . بهتر است که این غذا را در یک وعده اصلی و ناهار میل کنید .

این کوفته ی سنتی آذری از ترکیب گوشت و سبزیجات درست میشود. یکی از ادویه هایی که در آسیا به خصوص هند بسیار محبوب و پرطرفدار است ، گشنیز است . گشنیز برای درمان اسهال و استفراغ ، سرطان و کم خونی و کم کردن وزن مفید است .

اگر در خوابیدن دچار مشکل هستید میتوانید این غذای سنتی خوشمزه را در رژیم غذایی تان قرار بدهید . گشنیز موجود در این غذا باعث آرامش اعصاب و خوابی خوب و عمیق میشود .

در ادامه طرز تهیه و پخت گشنیز کباب را با تمام نکات آموزشی آن در اختیار شما قرار میدهیم . مقدار موادی که در زیر قرار گرفته شده برای ۴ نفر است . اگر میخواهید برای تعداد بیشتری این غذا را تهیه کنید باید مقدار مواد را بیشتر کنید.
مواد لازم گشنیز کباب

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
پیاز نسبتا بزرگ ۳ عدد
تخم مرغ ۲ عدد
گشنیز ۲۰۰ گرم
لیمو عمانی ۲ عدد
لپه ۲۰۰ گرم
آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع به مقدار لازم
فلفل سیاه و زردچوبه و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه

از لپه ها شروع کنید. قبل از درست کردن غذا ، به مدت دو تا سه ساعت لپه ها را در آب بخیسانید . پس از گذشت دو تا سه ساعت ، یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. لپه ها را با دو لیوان آب درون قابلمه ریخته و زمان بدهید تا لپه ها کاملا بپزند.

زمانی که لپه ها کاملا پختند ، آبی که باقی مانده را نگه داشته و به سراغ پیاز ها میرویم. یک پیاز نسبتا بزرگ را پوست گرفته و بشویید. پیاز را با لپه دو بار چرخ کنید. یک کاسه مناسب انتخاب کنید ، ترکیب لپه و پیاز را درون کاسه بریزید.

یک پیاز بزرگ را پوست گرفته و بشویید. پیاز را با گوشت چرخ کرده دو مرتبه چرخ کنید و به لپه های توی کاسه اضافه کنید. فلفل سیاه و زردچوبه و نمک را هم به بقیه مواد بیافزایید . همه مواد را با هم ترکیب کنید و خیلی خوب با هم ورز بدهید تا یک مایه کباب خوب و یکدست به دست بیاید.

تخم مرغ ها را در یک کاسه جداگانه بشکنید تا اگر تکه ای از پوست تخم مرغ درون کاسه افتاد بتوانید راحت آن را جدا کنید. تخم مرغ ها را به مایه کباب اضافه کنید. همه مواد را مخلوط و ترکیب کنید تا یک مایه کباب چسبناک بدست بیاید

و زمانی که خواستید مایه کباب را سرخ کنید مواد از هم جدا نشود. یک تابه انتخاب کنید. تابه را روی شعله گاز بگذارید و مقادیری از روغن مایع درونش بریزید. زمانی که روغن کمی داغ شد ، قدر یک گردو یا کمی بزرگتر از یک گردو از مایه کباب برداشته و با دست به آن حالت و شکل بدهید.

کوفته ها را در روغن گذاشته و سرخ کنید. زمانی که تمام مایه کباب را به شکل کوفته سرخ کردید باید سراغ گشنیز بروید. گشنیز ها را با کارد به شکل درشت برش داده و خرد کنید. یک تابه مناسب انتخاب کرده و روی شعله گاز قرار دهید.

کمی روغن درون تابه ریخته و گشنیز ها را کمی سرخ کنید. زمانی که گشنیزها سرخ شدن ، باید پیاز را به شکل نگینی برش داده و خرد کنید . یک قابلمه انتخاب کرده و روی شعله گاز قرار بدهید ، کمی روغن کف قابلمه بریزید و اجازه بدهید کمی داغ شود.

پیازهای خرد شده را درون قابلمه ریخته و کمی تفت بدهید تا نرم و شفاف شود. کمی زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. آرد سفید را اضافه و تا زمانی که رنگش تغییر کند به تفت دادن ادامه بدهید. زمانی که رنگ آرد تغییر کرد

آب باقیمانده ای که از پخت لپه باقی مانده بود با یک لیوان آب داغ به قابلمه بیافزایید. لیمو عمانی را با چاقو یا چنگال سوراخ کرده و به قابلمه اضافه بنمایید. زمانی که آب درون قابلمه به جوش افتاد ، گشنیز را اضافه و بعد از گذشت ده دقیقه کوفته ها را خیلی آرام به قابلمه اضافه کنید

و زمان بدهید تا مقداری از آب درون قابلمه بخار شود و روی غذا روغن بیاندازد. زمانی که گشنیز کباب روغن انداخت آن را با برنج یا نان سرو و میل کنید. از نکاتی که باید در پخت این غذا به آن توجه کنید نحوه خرد کردن گشنیز است .
نکات پخت گشنیز کباب
نکات برای بهتر شدن گشنیز کباب

گشنیز باید به صورت درشت خرد شود و به هیچ عنوان نباید گشنیز را خیلی ریز خرد کنید . علت اضافه کردن تخم مرغ ، بوجود آوردن چسبندگی بیشتر در مایه کباب است . اندازه و سایز کوفته ها باید کمی از گردو بزرگتر باشد.
طرز تهیه گشنیز کباب

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی