آشپزي و شيريني پزي اشپزی با گوشت قرمز

طرز تهیه بریانی اصفهان

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه بریانی اصفهان . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
می‌خواهیم حال و هوای رستوران‌های سنتی اصفهان را به خانه‌تان بیاوریم و عطرشان را در آشپزخانه‌تان به پا کنیم. بریانی یکی از غذاهای محبوب برای اصفهانی‌ها و مسافران این شهر است. در ادامه این مطلب طرز تهیه بریانی را خواهید خواند.

به خاطر داشته باشید که گوشت بریانی از برش‌های ارزان و چربی‌دار شقه گوسفند انتخاب می‌شود. مانند قلوه‌گاه، دنده، گردن و اضافات راسته. از آنجا که گوشت در نهایت چرخ می‌شود، شکل و اندازه تکه‌ها اهمیتی ندارد.

مواد لازم:

گوشت با استخوان: ۱ کیلو
جگر سفید گوسفند: ۱ دست
قلوه گوسفند: ۱ جفت
پیاز (چهار قاچ): ۱ عدد
کشک ساییده: نیم پیمانه
فلفل سیاه: 2 قاشق چای خوری
زعفران ساییده: ۲ قاشق چایخوری
دارچین ساییده: ۱ قاشق چایخوری
نان سنگک
طرز تهیه بریانی اصفهان

طرز تهیه

گوشت، جگر و قلوه را پاک کنید و بشویید. سپس با پیاز در 3 لیتر آب روی آتش تند بگذارید. کف گوشت را بگیرید، آتش را کم کنید و در قابلمه را ببندید.

در پایان ساعت اول، نمک و فلفل را اضافه کنید. گوشت را برای 2 ساعت بپزید و مراقب باشید که له نشود. پس از پخت گوشت و جگر سفید و قلوه را از آب بیرون بیاورید و در آبکش بگذارید.

۲ تا ۳ قاشق زعفران را در آب داغ حل کنید و نیمی از آن را در آب گوشت بریزید.

گوشت را از استخوان بگیرید و با جگر سفید خرد کرده و از چرخ‌گوشت بگذرانید. باقی‌مانده محلول زعفران را روی گوشت چرخ کرده بریزید و مخلوط کنید.

فر را روی ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. مخلوط را در ظرف نسوزی که بتوانید سر سفره بیاورید بریزید و روی آن را صاف کنید. کمی از آب گوشت را روی ظرف بریزید. دارچین و فلفل سیاه بپاشید و ظرف را برای ۱۵ دقیقه در فر بگذارید. آب گوشت را داغ کنید و با کشک در یک کاسه بریزید. قلوه را به صورت چند ورقه نازک ببرید.

ظرف بریانی را با ورقه‌های قلوه تزیین کنید و با کاسه آب گوشت و نان سنگک و ریحان و یک پارچ دوغ سر سفره بگذارید.

بریانی را بدون جگر سفید هم می‌توان درست کرد. اما جگر سفید آب گوشت بریانی را خوشمزه‌‎تر می‌کند. با این وجود در بعضی کتاب‌ها طرز تهیه بریانی بدون قلوه و جگر سفید آمده است.
طرز تهیه بریانی اصفهان

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی