سلامت سلامت جسمي مد آقایان مد بانوان مد و مد گرايي

شناخت انواع عینک افتابی و نوع استفاده از ان در شرایط مختلف

تقویم فارسی اندروید

از خود می پرسید چرا باید از عینک آفتابی استفاده کنیم؟ جواب اسان است. اگر در روزهای افتابی مخصوصا روزهای سرد و برفی برای مدت طولانی چشم ها در برابر تابش آفتاب باشد اشعه UVB موجود در نور خورشید می‌تواند باعث آسیب موقت به قرنیه‌ی چشم و کاهش بینایی موقت شود.

اشعه UVB موجود در نور خورشید
اشعه UVB موجود در نور خورشید

تمام قسمت های بدن،به مراقبت های مخصوص خود احتیاج دارند، چشم نیز به عنوان یکی از اعضای حساس بدن جدا از این قضیه نیست. استفاده از عینک های افتابی یا عینک های ضد اشعه جزوی از مراقبت های چشم محسوب می شود که نه تنها از چشم بلکه از پوست اطراف چشم نیز مراقبت می کند. افرادی که در روزهای افتابی و پر نور عینک افتابی استفاده نمی کنند در مواجه شدن با نور خورشید چشم های خود را با حالتی نیمه بسته جمع میکنند تا بتوانند از ورود شدت نور به چشمشان جلوگیری کنند این امر باعث می شود به مرور زمان پوست اطراف چشم پر از چروک های ریز و درشت شود.

مراقبت از چشم
مراقبت از چشم

اب مروارید چشم چیست و چگونه به وجود می اید ؟

آب‌مروارید با نام علمی cataract یکی از بیماری‌های شایع چشم بوده که همراه با افزایش سن در فرد ظاهر می‌شود. فردی که به اب مروارید چشم مبتلا میشود رفته رفته عدسی چشمش کدر شده و بینایی او مختل می شود. اب مروارید چشم قابل جراحی و درمان است.

از عامل تاثیر گذار در به وجود امدن اب مروارید شامل است از:

  •  افزایش سن
  •  وراثت
  • مصرف مشروبات الکلی
  •  استعمال دخانیات
  • قرار گرفتن چشم به مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید
اب مروارید چشم
اب مروارید چشم

عینک افتابی اصل و غیر اصل

خیلی از افراد به دلیل نا اگاهی نمی توانند یک عینک اصل و غیر اصل را از هم تشخیص بدهند و یا بخاطر قیمت بیشتر عینک های اصل مجبور به خرید عینک غیر اصل می شوند.

علاوه براین در کشورهایی مانند کشور ما به دلیل نبود نهادهای استاندارد کافی و نیز ناآگاهی مردم نسبت به ویژگی عینک حاوی استاندارد، درصد قابل توجهی از عینک‌هایی که به  عنوان عینک آفتابی عرضه و استفاده می‌شود که غیراستاندارد بوده و استفاده از آن در روزهای ‌آفتابی نه تنها مفید نیست، بلکه در صورت استفاده از آن می‌تواند موجب آسیب بیشتر به چشم شود.

همچنین در شهرهای کوچک به دلیل عدم فرهنگسازی درست در مورد استفاده از عینک تعداد افراد کمی از عینک افتابی استفاده می کنند و در اکثر شهرها نیز به عنوان یکی از ابزارهای زیباسازی و تکمیل کننده ی ست لباس و … استفاده می شود.

اگر عینک آفتابی استاندارد نباشد چه می شود ؟

اگر عینک آفتابی استاندارد نباشد نمی تواند از ورود پرتوهای مضر به داخل چشم جلوگیری کند. اگر شیشه ی عینک مناسب زمان و شرایط نباشد بر فرض تیره بودن بیش از حد شیشه‌ی عینک موجب باز شدن بیشتر مردمک چشم به منظور کنترل دقت بینایی می‌شود و از همین جهت امکان ورود پرتوهای مضر به چشم با توجه به باز شدن بیشتر مردمک، بیشتر می‌شود.
عینک آفتابی غیر استاندارد
عینک آفتابی غیر استاندارد

حتما در روزهای ابری از عینک آفتابی استفاده کنید:

زیرا به دلیل کم شدن نور محیط، مردمک بازتر و امکان ورود پرتوهای مضر به داخل چشم بیشتر می‌شود. به خود نگوید چون امروز ابری است دیگر لازم به استفاده از عینک نیست، این فکر کاملا اشتباه است.

نکاتی مهم در مورد شیشه های رنگی استفاده شده در عینک های افتابی که باید بدانید:

1. رنگ شیشه‌های عینک آفتابی طیف وسیعی از رنگ‌های روشن تا کاملا  تیره را در بر می گیرد و  در سه گروه طبقه بندی می شوند.

2. رنگ شیشه عینک کاملا یکنواخت است و در این صورت شدت نور را از مسیرهای مختلف که به چشم می رسد، کاهش می‌دهد.

3. تیرگی رنگ شیشه ی عینک از بالا به پایین کاهش می یابد. باتوجه به اینکه در شرایط شدت نور در بالای سر نسبت به روی زمین بیشتر است، قسمت فوقانی شیشه‌ها را تیره تر می سازند.

4. قسمت فوقانی و پایینی شیشه‌ی عینک، تیره و وسط آن روشن است. شدت نور از بالا و نیز بازتاب نور از سطح زمین زیاد است. این دو قسمت را تیره و قسمت وسط شیشه ها را روشن‌تر می‌سازد.

انواع عدسی های رنگی
انواع عدسی های رنگی

نگاه کلی به رنگ عدسی عینک آفتابی و شرایط مناسب برای استفاده از آنها

عینک افتابی با شیشه ی قهوه ایی و کهربایی

رنگ قرمز موجود در لنزهای عینک آفتابی قهوه ای و کهربایی رنگ باعث افزایش کنتراست فضا می شود در نتیجه این لنزها برای فعالیت هایی که باید در آن مسافت و ابعاد اجسام را بسنجید بسیار مناسب است. عدسی رنگی قهوه ای در روزهای ابری یا در شرایط کم نور توصیه نمی شوند اما در روزهای آفتابی چشم های شما را تسکین می دهد و باعث افزایش کنتراست در برابر مناظر سبز و آسمان آبی می شود.

  •  مناسب برای شرایط آب و هوایی متغیر
  • مناسب برای رانندگی، دوچرخه سواری، گلف و ماهیگیری

عینک افتابی با شیشه ی سبز

عدسی سبز رنگ عینک آفتابی، کنتراست بهتری نسبت به لنزهای خاکستری ارائه می دهد، دقت رنگ را بهتر از لنزهای قهوه ای منتقل می کند و برای هر دو محیط آفتابی و کم نور ایده آل به حساب می آید.

  • انتقال رنگ ها به صورت یکنواخت
  • مناسب برای استفاده در شرایط آب و هوایی متغیر
  • مناسب برای کاهش نور و درخشش سایه ها
  • مناسب دوچرخه سواری یا اسکی
  •  مناسب برای فعالیت های عمومی و ورزشی

عینک افتابی با شیشه ی زرد

عینک های دارای عدسی زرد رنگ مناسب افرادی است که ممکن است مجبور شوند در شرایط کم نور و مه آلود چشم خود را روی اشیا متحرک متمرکز شوند. لنزهای زرد وضوح بیشتری را ارائه می دهند و برای خلبانان مناسب هستند. همچنین این لنزها می توانند خستگی چشم کاربران رایانه و طرفداران بازی های کامپیوتری را کاهش دهد.

• ایده آل برای اسکی، دوچرخه سواری در کوهستان، شکار، تنیس و تیراندازی
• مناسب برای استفاده به هنگام رانندگی
• تامین وضوح بیشتر در مه و سایر شرایط کم نور
• فیلتر کردن نور آبی که می تواند باعث خستگی چشم شود

عینک افتابی با شیشه ی ابی و بنفش

عدسی های آبی یا بنفش برای محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش، هم هوشمند هستند و هم کاربردی. در حالی که رنگ آبی خطوط اطراف اشیا را پر رنگ تر نشان می دهد و درک رنگ ها را برای شما بهبود می بخشد، می تواند اثر آرام بخشی بر روی چشم ها نیز داشته باشد.

• ایده آل برای تماشا مسابقات در فضای باز
• کاهش نور آزاردهنده ی محیط
• کمک به بهتر دیدن اجسام
• افزایش درک رنگ های محیط
• شیک و جذاب از نظر زیبایی

عینک افتابی با شیشه ی قرمز

عینک آفتابی با عدسی قرمز برای هر نوع فعالیتی مناسب است. از جمله می‌توان به رانندگی، دوچرخه‌سواری و اسکی اشاره کرد. عدسی قرمز با افزایش میزان کنتراست در نورهای کم، تصویر واضحی برای بیننده مهیا می‌کند.

  • پیشگیری از خستگی چشم‌ها
  • مناسب برای هوای آفتابی، نیمه‌ابری، ابری و برفی

عینک افتابی با شیشه ی خاکستری

عدسی خاکستری رنگ عدسی های بسیار محبوبی هستند زیرا در روزهای ابری و آفتابی می توانید از آنها استفاده کنید. علاوه بر این، این رنگ از عدسی ها اجازه می دهند شما رنگ های محیط را به بهترین شکل ببینید و با محافظت کلی از چشمان شما در برابر تابش خیره کننده آفتاب یک انتخاب مناسب برای خارج از منزل و انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی و یا دوچرخه سواری هستند.

• ایده آل برای استفاده های عمومی و ورزشی
• جلوگیری از خستگی چشم
• ایجاد یک درک واقعی از رنگ ها
• به اندازه کافی تیره برای محافظت کلی از چشم ها
• کاهش تابش آزاردهنده آفتاب
• مناسب برای آب و هوای متغیر در روزهای آفتابی یا ابری

 

نحوه ی عملکرد انواع مختلف شیشه یا عدسی عینک

۱. شیشه های فتوکرومیک: رنگ شیشه‌ی عینک بر اساس شدت نور تغییر می‌کند. تيره شدن شيشه فوتوكروميك در نور، نسبتًا سريع است ولي روشن شدن شيشه در تاريكي كندتر صورت مي گيرد. بنابراين استفاده از شيشه هاي فوتوكروميك براي كساني كه به طور متناوب از روشنايي به تاريكي مي روند و يا براي رانندگي در مسيرهاي داراي سايه و تونل ، مناسب نيست.

شیشه های فتوکرومیک
شیشه های فتوکرومیک

۲. شیشه های پولاریزه: به صورت انتخابی شعاع‌هایی را که از سطوح به چشم می‌تابد منعکس می‌کند، مثل نور منعکس شده از سطح جاده یا آب و به این ترتیب موجب بهبود دید می‌شود مثلا مورد استفاده‌ی ماهی‌گیران. حائز اهمیت است که مد نظر داشته باشیم که عینک هایی که برچسب ضد اشعه ماوراء بنفش دارند، لزوماً پولاریزه نیستند. عینک های پولاریزه برچسب پولاریزه بودن دارند.

شیشه های پولاریزه
شیشه های پولاریزه
۳. شیشه های افزاینده کنتراست: در شرایط خاصی کاربرد دارد همانند (در زمان تاریکی هوا)  رانندگی در شب.
برای مثال شما در هوایی تاریک، هوایی گرگ و میش یا شرایط نوری کم مثل هوای بارانی، مه آلود و برفی رانندگی می کنید، در این صورت طبق شرایط چشم های شما نیاز متفاوتی دارند پس مردمک ها گشاد می شود و در نتیجه در مقایسه با زمانی که مردمک در نور روز تنگ شده، تمرکز بیناییتان کمتر می شود.
پس در این شرایط شما فاصله ها را نمی توانید خوب تشخیص دهید و در نتیجه امکان دارد دچار عدم اطمینان و استرس و حادثه شوید. پس شما می توانید برای جلوگیری از این شرایط از یک عینک مخصوص شب استفاده کنید تا فواصل را بهتر ببینید و دچار خستگی بیش از حد چشم نشوید.
شیشه های افزاینده کنتراست
شیشه های افزاینده کنتراست
حال افرادی هستند که دوست دارند از عینکی استفاده کنند که بتوانند در تمام مواقع مختلف (روز و شب) از ان استفاده کنند و لازم نباشد هر بار از یک عینک استفاده کنند. شرکت زایس شیشه عینکی را با نام  ZEISS DriveSafe Lenses برای رانندگی ساخته است تا در تمام ساعات شبانه روز رانندگانی که تاکنون موقع رانندگی دید خوبی نداشته اند از ان استفاده کنند.
 ZEISS DriveSafe Lenses برای رانندگی
ZEISS DriveSafe Lenses برای رانندگی

انتخاب عینک آفتابی بر اساس  VLT

انتقال نور مرئی:

مقدار نوری که از طریق لنز به چشم شما می رسد، انتقال نور مرئی (VLT) نام دارد. به صورت یک درصد اندازه گیری می شود، VLT تحت تاثیر رنگ و ضخامت لنز شما قرار دارد، موادی که از آن ها ساخته شده اند و پوشش ها را در اختیار دارند.

انتخاب عینک آفتابی براساس درصد VLT

VTL صفر تا 19% :

ایده آل برای شرایط آفتابی و نورانی.

VLT بیست تا چهل درصد:

خوب برای استفاده همه منظوره.

VLT مثبت چهل درصد:

بهترین شرایط برای هوای ابری و کم نور.

VLT هشتاد تا نود درصد:

تقریباً لنزهای روشنی برای شرایط بسیار کم نور و شبانه است.

نکات مربوط به فیت شدن عینک افتابی طبق فرم صورت

چند نکته برای امتحان یک عینک آفتابی وجود دارد:

1. فریم باید به راحتی روی بینی و گوش های شما قرار گیرد، بدون اینکه نیشگون بگیرد یا بمالد.

2. وزن عینک آفتابی باید به طور مساوی بین گوش ها و بینی شما توزیع شود. فریم باید به اندازه کافی سبک باشد تا از اصطکاک اضافی در این نقاط تماس اجتناب شود.

3. مژه های شما نباید با فریم تماس پیدا کنند.

4. عینک انتخاب شده باید طبق فرم صورت انتخاب شود بسیار کوچک و یا بزرگ نباشد.

انتخاب عینک طبق فرم صورت
انتخاب عینک طبق فرم صورت

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی