خواص مواد غذايي سلامت سلامت پوست، مو و ناخن مطالب اختصاصي

ضد آفتاب هاي طبيعي و خوراكي براي محافظت از پوست در مقابل آفتاب

مصرف برخی از روغن هاي طبيعي و مواد غذایی موجب می‌شود که پوست بدن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، تا حد زیادی محافظت شود. با ما در 7 گنج همراه شويد و با اين ضد آفتاب هاي طبيعي و خوراكي آشنا شويد ....
تقویم فارسی اندروید
مصرف برخی از روغن هاي طبيعي و مواد غذایی موجب می‌شود که پوست بدن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، تا حد زیادی محافظت شود. با ما در 7 گنج همراه شويد و با اين ضد آفتاب هاي طبيعي و خوراكي آشنا شويد ….
محافظت از پوست در مقابل آفتاب
ضد آفتاب هاي طبيعي و خوراكي

 

ضد آفتاب هاي خوراكي عباتند از :

۱-كاكائو

از آنجا که شکلات تلخ نوعی آنتی اکسیدان قوی و غنی از فلاوانوئید است، از پوست در برابر آفتاب سوختگی و سرطان محافظت می کند. فلاوانوئید، نور ماورای بنفش را به خود جذب می کند و التهاب را کاهش می دهد. در صورت مصرف روزی تنها ۵۶ گرم شکلات تلخ خطر بروز سرطان کاهش پیدا می کند.

به عقیده‌ی محققان مصرف کاکائو (با درصد بالا) بعد از 6 هفته حدود 15 درصد و بعد از 12 هفته حدود 25 درصد التهاب‌های ناشی از نور خورشید را کاهش می‌دهد.

 2- چاي سبز

مصرف عصاره‌ی چای سبز به میزان 300 میلی‌گرم و دو مرتبه در روز باعث افزایش میزان پروتئین‌های پوست یعنی الاستین و کلاژن می‌شود. توجه داشته باشید که آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز با آنزیم‌هایی که کلاژن پوست را تخریب کرده و باعث چین و چروک می‌شوند مقابله می‌کند. بنابراين توصيه ميكنيم روزي چند فنجان چای سبز بنوشید.

3- هويج

نتایج یک بررسی عملی نشان داده است که مصرف بالای بتاکاروتن تأثیر مثبتی در مقابله با آفتاب‌سوختگی دارد. توصیه می‌کنیم تا حد امکان مصرف هویج، سیب‌زمینی، کدوحلوایی، اسفناج، کلم کیل و به‌طورکلی سبزیجات رنگی را افزایش دهید.

بدون شک افرادی که هویج بیشتری مصرف می‌کنند پوست خوش آب و رنگ‌تری دارند. نتایج یک پژوهش اخیر نشان می‌دهد که با مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات سرشار از کاروتنوئید رنگ پوست شاداب‌تر و خوش آب و رنگ‌تر خواهد شد.

4-سبزی های برگ سبز

این نوع سبزی ها حاوی کاروتنوئید و آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین است که از پوست در برابر آسیب نور خورشید و بیماری های پوستی محافظت می کند. مصرف اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر خطر سرطان را ۵۰ درصد کاهش می دهد. کلم بروکلی نیز مفید است و برای به دست آوردن اثر مثبت آن کافی است روزی نصف پیمانه مصرف کنید. ساير منابع غذايي گياهي لوتئین کلم ، اسفناج، کدو، بروکلی، ذرت و فلفل دلمه‌ای سبز است. از دیگر منابع غذایی غیرگیاهی این ترکیب می‌توان به تخم‌مرغ اشاره کرد. با وجود اینکه لوتئین موجود در تخم‌مرغ به‌اندازه‌ی منابع گیاهی نیست اما جذب آن بسیار بالاست.

 

5-ماهی

ماهی ماکرو، سالمون، ساردین، قزل آلا و شاه ماهی غنی از اسید چرب امگا ۳ است که خطر بروز ملانوما کشنده ترین نوع سرطان پوست را کاهش می دهد. خوردن هفته ای ۲ وعده ماهی برای محافظت از پوست کافی است. مکمل های روغن ماهی نیز در کاهش آفتاب سوختگی موثر است.

 

6-گوجه فرنگی

متخصصان انگلیسی در یک مطالعه جدید دریافته اند که گوجه فرنگی می تواند پوست را جوان نگه دارد و از این بافت حیاتی در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند.

خوردن خوراکی های تهیه شده از گوجه فرنگی برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و نیز پیشگیری از پیری پوست ناشی از تماس با نور خورشید، مفید است.

گوجه حاوی ترکیبی به نام لیکوپن است که با پیری مقابله می کند. لیکوپن از رنگدانه های طبیعی موجود در گوجه است که در فرآیندهای مختلف طبخ و تهیه سس کچاپ و رب و آب گوجه فرنگی، مقدار آن نه تنها از بین نمی رود بلکه افزایش پیدا می کند. این متخصصان پوست ۲۰ زن داوطلب را که نیمی از آن ها به مدت ۱۲ هفته از سس گوجه فرنگی همراه با روغن زیتون مصرف کرده بودند، آزمایش کردند. این زنان با گروه دیگری مقایسه شدند که در طول مطالعات فقط روغن زیتون مصرف کرده بودند. متخصصان دریافتند میزان مقاومت پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی در زنانی که سس گوجه نیز خورده بودند به میزان چشمگیری بیشتر بود.

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین های آ و ث، اسید فولیک یا بتاکاروتن و مقدار کمی از ویتامین های گروه ب شامل ب۱، ب۲، ب۳ و ب۵ است. گوجه همچنین دارای مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی است.

گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن این ویتامین ها و املاح، از بدن در برابر امراض و بیماری های عفونی محافظت می کند. مصرف آن به بدن نیرو و نشاط می بخشد و پوست و دانه های آن به هضم غذا کمک می کند و در پاکسازی روده ها موثر است. همچنین آب گوجه فرنگی ادرارآور مفیدی است.

گوجه فرنگی در عین حال هضم مواد نشاسته ای را آسان می کند و به همین دلیل از آن سس درست و با حبوبات پخته مصرف می کنند.

 

7- منابع حاوي ویتامین E

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که ویتامین E به همراه آنتی‌اکسیدان‌های دیگر مانند سدی در برابر اثرات ماورای بنفش خورشید عمل می‌کند. بهترین منابع غذایی این ویتامین عبارت است از روغن‌های گیاهی غیراشباع مانند روغن جوانه‌ی گندم، روغن آفتاب‌گردان و همچنین بادام، فندق، دانه‌ی میوه‌ی درخت کاج و تخمه‌ی آفتابگردان.

8- رژیم مدیترانه‌ای

نتایج پژوهشی که در سال 2001 انجام شده است نشان داد افراد سالمندی که چین و چروک کمتری روی پوست دارند مشتری دائم سبزیجات، روغن‌زیتون و حبوبات بوده‌اند. این افراد گوشت قرمز (بخصوص سوسیس و کالباس)، مواد قندی و شیرین (نوشیدنی‌های گازدار، شیرینیجات، بستنی)، سیب‌زمینی و محصولات لبنی پرچرب کمتری مصرف کرده‌اند. البته نیازی نیست که به‌طورکلی گیاهخوار شوید و دست از مصرف گوشت و لبنیات بردارید. اما بهتر است بدانید که مصرف سبزیجات بیشتر در پی گرفتن رژیمی مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای کمک زیادی به افزایش استحکام و جوانی پوست می‌کند.

روغن هاي طبيعي ضد آفتاب :

 

روغن هاي طبيعي ضد آفتاب از کرم هاي ضد آفتاب صنعتي و غيرطبيعي بهتر است اين روغن ها حاوي spf است که از تيرگي پوست پيشگيري مي کند.

روغن دانه هويج :

اين روغن با spf40 قابليت بسيار بالايي براي محافظت از پوست در برابر نور خورشيد دارد. غني از آنتي اکسيدان است و خاصيت ضد عفوني کننده نيز دارد.

روغن تمشک:

با spf30، غني از اسيد چرب امگا ۳ و ۶ است و از ايجاد ترک هاي پوستي نيز پيشگيري مي کند.

روغن جوانه گندم:

با spf20 در فهرست روغن هاي طبيعي محافظ پوست در برابر نورخورشيد، جايگاه سوم را دارد. ويتامين e موجود در آن جذب پوست مي شود. همچنين سرشار از آنتي اکسيدان هاي طبيعي است که سلول هاي آسيب ديده را ترميم مي کند.

روغن آواکادو:

حاوي spf15 است. ميزان بالاي تک چربي قابل حل در اين ميوه، لايه محافظي در برابر نورخورشيد روي پوست ايجاد مي کند.

روغن دانه سويا:

با spf10 به عنوان مرطوب کننده و محافظ پوست در برابر نور خورشيد عمل مي کند.

روغن نارگيل:

با spf8، علاوه بر محافظت از پوست در برابر نور خورشيد، از مو نيز محافظت مي کند.

روغن زيتون:

با spf8؛ همان طور که مصرف آن براي سلامت جسمي مفيد است، از پوست نيز در برابر نور خورشيد محافظت مي کند و آنتي اکسيدان موجود در آن سلول هاي در حال پير شدن را ترميم مي کند. (البته بعضي معتقدند که روغن زيتون پوست را تيره مي کند.)

روغن بادام:

اين روغن حاوي spf5 است و براي پوست بسيار مغذي است. اين روغن سرشار از ويتامين e است که پوست را نرم نگه مي دارد.

روغن جوجوبا:

حاوي spf4 است و خواص دارويي براي پوست دارد و خشکي پوست را رفع مي کند.

روغن آلوئه ورا:

اين روغن براي درمان آفتاب سوختگي موثر است. در صورت آفتاب سوختگي ۳ تا ۴ بار در روز از اين روغن استفاده کنيد.

گردآوری و تنظیم:  گروه ۷ گنج- اختصاصی

www.7ganj.ir

منابع: فردا نيوز – صدف نيوز – باشگاه خبرنگاران

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی