اطلاعات جالب و مفيد سرگرمي و اطلاعات عمومي طبيعت و گردشگري

زنان ايران باستان نيز آرايش ميكردند !!!

کاوش هايی که در غارهای ناحيه بختياری صورت گرفته مدارک با ارزشی را برای باستان شناسان آشکار نموده است...
تقویم فارسی اندروید

کاوش هايی که در غارهای ناحيه بختياری صورت گرفته مدارک با ارزشی را برای باستان شناسان آشکار نموده است.

آرايش زنان باستان

در اين محل ها علاوه بر ابزارهای سنگی داسی شکل، خنجرها و ابزارهای پهن و سنگهايی که از آنها برای تيز کردن استفاده می شده، چندين قطعه سنگ هماتيت( نوعی سنگ آهن) نيز کشف گرديد که انسان غار نشين از آنها برای استخراج رنگ قرمز بهره می گرفته است. به احتمال زياد اين رنگ قرمز برای رنگ کردن صورت و بدن زنان و مردان استفاده می شده است.

زنان ايران باستان نيز آرايش ميكردند !!! /www.7ganj.ir

با گسترش مراکز شهرنشينی و آميزش های فرهنگی، انسان می تواند ردپای آثار بيشتری را بيابد. برای مثال نخستين نوع شانه، در شهر سوخته زابل با قدمت ۴۷۰۰ سال کشف شد که هنر بسيار زيادی در ساخت آنها به چشم می خورد و نشان می دهد که چنين هنری می بايستی در ساليان پيش رشد يافته باشد. اين شانه ها را می توان به دو نوع تقسيم نمود:

– شانه های چوبی مستطيلی شکل با اندازه های تقريبی ۵ در ۶ سانتی متر با تعداد ۲۰ تا ۳۰ دندانه ی دو سانتی متری که در دو طرف شانه نيز تزييناتی نمودار است.

– شانه های چوبی مربعی شکل با اندازه های تقريبی ۴ در ۴ سانتی متر با تعداد ۱۵ تا ۲۰ دندانه ی دو و نيم سانتی متری که با خطهای موازی و ضربدری تزيين شده اند.

همچنين کاوش های صورت گرفته به شعاع چندين کيلومتر در همان ناحيه، منجر به کشف عقيق، مرواريد، فيروزه و ديگر سنگهای نيمه گرانبها گرديد. چنين سنگهايی به احتمال زياد برای انواع گوناگون گردن بند، دست بند، انگشتر و … بکار می رفته است و نشان می دهد که چه اندازه ساکنان شهر سوخته به ارزش لوازم آرايش و زيبايی خود آگاه بودند.

همچنين کاوش هايی که در منطقه شهداد کرمان انجام گرفت منجر به کشف پودرهای سفيد و قرمز آرايشی گرديد. هر گور تقريبا بدون استثنا شامل ظرف های پر از پودر سفيد رنگ بود؛ تعدادی از گورها نيز شامل ظرف های فلزی کوچکی بود که ته و بدنه آنها ماده قرمز رنگی بود. هيچ شکی نيست که اين پودرهای قرمز رنگ( هماتيت) برای سرخ کردن گونه ها و لب ها بکار می رفته است. اما نوع و روشی که زنان آرايش می کردند در هاله ای از ابهام قرار داشت تا اينکه صورتک هايی در هفت تپه خوزستان کشف شد. در اين صورتک ها ابروها کشيده و سياه، لبها و گونه ها سرخ، و زير چشم خطی تا نزديک ابرو کشيده شده بود. اين کشف مهم روش آرايش کردن زنان را نيز به خوبی نشان می داد.

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی