خواص مواد غذايي داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

روش های خانگی برای درمان نیش پشه

تقویم فارسی اندروید

نیش پشه مشخصه هوای گرم است. نیش پشه اغلب بی ضرر است اما برخی از آنها می توانند عوارضی ایجاد کنند. پشه ها برای جذب خون انسان، نیش می زنند. نیش آنها که ممکن است تا چند ساعت بعد ظاهر نشود، برآمدگی ایجاد می کند که به طور معمول ورم، درد یا خارش را به دنبال دارد.

نیش پشه

پشه ها می توانند بیماری هایی را انتقال دهند اگرچه احتمال آلوده شدن از یک پشه تا حد زیادی به مکان زندگی شما بستگی دارد. یکی دیگر از مشکلات نادر ناشی از نیش پشه، آلرژی منفی به خود نیش است.

اگر پشه شما را نیش زده است و دچار کهیر، مشکل در تنفس یا تورم گلو شده اید، سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

ممکن است متوجه نشوید که یک پشه شما را نیش می زند، اما نیش پشه با خارش مداوم همراه است که می تواند روزها پس از نیش باقی بماند. کرم ها و پمادها می توانند کمک کنند اما می توانید خارش را با چیزهایی که احتمالا همیشه در دسترس شما و در خانه شما هستند، برطرف کنید.

1. بلغور جو دوسر

یک راه حل برای گزش ناراحت کننده پشه ممکن است یکی از صبحانه های مورد علاقه شما نیز باشد. بلغور جو دوسر می تواند خارش و تورم را از بین ببرد زیرا حاوی ترکیبات ویژه ای است که دارای خاصیت ضد تحریک کننده هستند.

با مخلوط کردن مقادیر مساوی از جو دوسر و آب در یک کاسه یک مایه خمیر جو دوسر درست کنید. مقداری خمیر را روی یک دستمال بچسبانید و آن را روی پوست تحریک شده حدود 10 دقیقه نگه دارید سپس ناحیه را تمیز کنید.

اگر جای نیش های زیادی روی پوست تان دارید، به جای این کار یک حمام جو دوسر را امتحان کنید. 1 لیوان بلغور جو دوسر یا آرد جو دوسر را درون وان پر از آب گرم بریزید. به مدت 20 دقیقه در حمام بلغور جو دوسر بدنتان را خیس کنید و گهگاهی مقداری از آرد جو دوسر را روی قسمت های تحریک شده پوست خود مالش دهید.

2. یخ خرد شده

درجه دمای سرد و یخ می تواند التهاب را کاهش دهد. سرما همچنین پوست را بی حس می کند که می تواند به شما یک تسکین فوری اما کوتاه مدت بدهد. برخی کارشناسان برای رفع خارش ناشی از نیش پشه، استفاده از یک کمپرس سرد یا کیسه پر از یخ خرد شده را توصیه می کنند.

بیش از پنج دقیقه یخ را مستقیماً روی نیش خود نگذارید زیرا این امر می تواند به پوست آسیب برساند. همچنین می توانید سدی مانند حوله را بین پوست و یخ خود قرار دهید تا بتوانید یخ ها را روی نیش به مدت طولانی تری نگه دارید.

3. عسل

این ماده شیرین قندی یک انتخاب رایج در بین علاقه مندان به درمان خانگی است زیرا دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی زیادیست. صدها سال است که به عنوان درمانی برای بیماری هایی مانند گلودرد تا برآمدگی و کبودی مورد استفاده قرار می گیرد. یک قطره کوچک از آن روی نیش می تواند خارش و التهاب را کاهش دهد.

نیش پشه

4. آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه خانگی رایج است و فراتر از تزئین قفسه ها کاربرد دارد. نشان داده شده است که این ژل گیاهی دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به بهبود زخم های جزئی یا عفونت های خفیف کمک کند. به همین دلیل ممکن است برای بهبود نیش پشه نیز راهکار مناسبی باشد.

برای امتحان کردن این کار، بخش کوچکی از گیاه را برش دهید. ژل گیاه را روی ناحیه تحریک شده اعمال کنید. بگذارید خشک شود و در صورت لزوم دوباره این کار را تکرار نمایید.

5. جوش شیرین

تقریباً در هر آشپزخانه ای، جوش شیرین پیدا می شود زیرا کاربردهای زیادی از پخت نان گرفته تا پاکسازی خانه دارد. این ماده که به عنوان بی کربنات سدیم شناخته می شود نیز ممکن است بتواند نیش پشه را تسکین دهد.

تهیه خمیر جوش شیرین بسیار آسان است و می توانید از آن به روش خمیر جو دوسر استفاده کنید. 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را فقط با آب کافی برای خمیر شدن مخلوط کنید. آن را روی نیش پشه بمالید و بگذارید 10 دقیقه قبل از شستن روی پوست بماند.

اگر سوزش پوستی رخ داد، این روش درمانی را فورا متوقف کنید.

6. ریحان

گیاه ریحان معطر عنصر اصلی بسیاری از دستور العمل های غذاهای ایتالیایی است اما به عنوان داروی نیش پشه وظیفه ای مضاعف را انجام می دهد. منبع مطالعات معتبر نشان می دهد که یک ترکیب شیمیایی به نام اوژنول، که در ریحان یافت می شود می تواند خارش پوست را تسکین دهد.

برای تهیه این داروی خانگی، 2 فنجان آب جوش آورده و نیم اونس برگ ریحان خشک شده را اضافه کنید. مخلوط را کنار بگذارید تا خنک شود. سپس یک حوله را به مایع آغشته کرده و آن را به آرامی روی نیش پشه خود مالش دهید.

همچنین می توانید مقداری برگ ریحان تازه را خیلی ریز خرد کنید و آنها را روی پوست خود مالش دهید.

7. سرکه

قرن هاست که از سرکه سیب به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بسیاری از شرایط پزشکی، از عفونت گرفته تا مشکلات قند خون استفاده می شود.

اگر در اثر نیش دچار خارش شده اید، یک قطره سرکه سیب را روی آن بمالید. سرکه می تواند به کاهش احساس سوزش و خارش کمک کند. اگر بیش از حد پوست تان خراشیده باشد، می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی نیز عمل کند.

اگر به تسکین بیشتری احتیاج دارید ، سعی کنید یک حوله را در آب سرد و سرکه خیس کنید و سپس آن را روی نیش بمالید. اگر تعداد زیادی نیش روی پوست تان دارید، 2 لیوان سرکه را در یک وان حمام آب رقیق کنید و به مدت 20 دقیقه در آن بنشینید. مراقب باشید، حمام آب گرم ممکن است خارش را بدتر کند.

اگر سوزش پوستی رخ داد، این درمان را متوقف کنید.

نیش پشه

8. پیاز

پیازها نه تنها می توانند اشک را به چشمان شما بیاورند، بلکه می توانند نیش پشه روی پوست شما را تسکین دهند. آب پیاز که از پیاز تازه بریده شده بیرون می آید، می تواند باعث تسکین سوزش و گزش شود. پیاز همچنین یک خاصیت ضد قارچی طبیعی دارد که می تواند خطر عفونت را کاهش دهد.

یک تکه از پیاز برش بزنید  (نوع آن مهم نیست) و مستقیماً آن را برای چند دقیقه روی نیش بمالید. بعد از کنار گذاشتن پیاز، ناحیه نیش خورده را به خوبی بشویید و خشک کنید.

9. آویشن

برگ های ریز گیاه آویشن روی سیب زمینی، ماهی و… بسیار خوشمزه است. آنها همچنین ممکن است به تسکین خارش نیش پشه کمک کنند. آویشن خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد، بنابراین می تواند به کاهش خطر تحریک و عفونت پوست اطراف نیش پشه کمک کند.

برای به دست آوردن بیشترین سود از آویشن، برگ ها را ریز خرد کنید. می توانید برگ ها را مستقیماً روی نیش خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه روی پوست بماند.

شما همچنین می توانید با جوش آوردن آب و اضافه کردن چندین جوانه آویشن یک مایع غلیظ درست کنید. بگذارید تا آب آن خنک شود سپس یک حوله را به آب آغشته به آویشن فرو کنید و روی گزش ها بمالید. چند دقیقه حوله را در جای خود نگه دارید.

برای تسکین بیشتر، یک دستمال مرطوب شده با آب آویشن را در دور یک تکه یخ بپیچانید تا یک اثر خنک کننده طبیعی داشته باشد.

10. بالم لیمو

بالم لیمو گیاهی دارای برگ هایی است که با نعنا ارتباط نزدیکی دارد. این گیاه قرن هاست که به عنوان یک درمان آرامش بخش طبیعی و خانگی برای همه چیز از اضطراب گرفته تا ناراحتی معده مورد استفاده قرار می گیرد.

برای نیش پشه می توانید برگ های ریز خرد شده آن را مستقیماً روی نیش بمالید، یا می توانید روغن بالم لیمو را بخرید.

بالم لیمو حاوی تانن، یک قابض طبیعی است. علاوه بر این، بالم لیمو حاوی پلی فنول است. این ترکیبات طبیعی با هم رفع التهاب را تسریع می کنند، بهبودی را تسریع می کنند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهند.

11. ویچ هازل (عنبر سائل)

ویچ هازل یک ماده طبیعی قابض است که می توانید در داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید. مانند بالم لیمو، ویچ هازل هم حاوی تانن هایی است که در هنگام اعمال روی پوست مانند قابض ها عمل می کنند.

ویچ هازل به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد، برای هر نوع سوزش پوستی مفید است، از بریدگی جزئی و خراشیدن گرفته تا بواسیر می تواند موثر باشد. استفاده از ویچ هازل روی پوست، التهاب را کاهش می دهد، سوزش و خارش ناشی از نیش را تسکین می بخشد و باعث تسریع در بهبودی می شود.

مقدار کمی از ویچ هازل را روی یک پد پنبه ای بمالید. به آرامی آن را روی نیش بکشید و بگذارید خشک شود. این کار را در صورت لزوم تکرار کنید.

نیش پشه

12. چای بابونه

بابونه یک درمان طبیعی معمول برای بسیاری از بیماری ها است. هنگامی که روی پوست قرار داده می شود، این چای می تواند منبع التهابی را کاهش داده، سوزش پوست را تسکین دهد و بهبودی را تسریع می کند.

یک چای کیسه ای بابونه را در آب در یخچال به مدت 30 دقیقه قرار دهید. سپس آب اضافی را از چای کیسه ای بیرون ریخته و آن را مستقیماً روی نیش خود بمالید. بگذارید 10 دقیقه بماند. ناحیه را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

13. سیر

سیر یک داروی طبیعی شناخته شده برای بسیاری از مشکلات از بیماری قلبی گرفته تا فشار خون بالاست. در حالی که درمان های مرسوم تر ممکن است برای مشکلات جدی ترجیح داده شود، اما کمی سیر برای نیش پشه یک درمان خانگی آسان محسوب می شود.

اما قبل از اینکه حبه های سیر را خرد کرده و آن را روی نیش بمالید، بدانید که استفاده از سیر بریده شده مستقیم بر روی زخم یا نیش ممکن است باعث سوزش شود.

به جای آن، سیر تازه را ریز خرد کنید و آن را با یک لوسیون بدون چربی یا روغن نارگیل مخلوط کنید. این پمادها و کرم ها به کاهش قدرت سیر کمک می کنند اما به شما این امکان را می دهند تا از اثرات ضد التهابی و ضد باکتری طبیعی سیر بهره مند شوید.

بگذارید مخلوط به مدت 10 دقیقه روی پوست بماند، سپس آن را از روی پوست خود پاک کنید. منطقه را با یک حوله خنک تمیز کنید. اگر خارش همچنان ادامه داشت، کمی دیرتر اقدام کنید.

البته بهترین راه برای خلاص شدن از شر تحریک نیش پشه، جلوگیری از نیش خوردن است. به خاطر داشته باشید که این حشرات در عصر و شب فعال تر هستند. اگر می خواهید یک شب تابستانی را در بیرون از منزل لذت ببرید، پوست خود را بپوشانید و از آب های ساکن و زباله دور بمانید. اگر قادر به دوری نیستید، با یک داروی خانگی بی خطر و مقرون به صرفه، تورم و خارش را به سرعت متوقف کنید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی