بارداري و زايمان سلامت

راهنمای درد سزارین و نکاتی برای بهبودی

تقویم فارسی اندروید

حدود 31.8 درصد از تمام نوزادانی که در ایالات متحده به دنیا می آیند به روش سزارین است که به این معنیست که شانس شما برای زایمان به این روش بسیار زیاد است. به همین دلیل است که ایده خوبیست که درباره زایمان و درد سزارین، چه اولین نوزاد شما باشد و چه چندمین فرزندتان، بیشتر بدانید و ما اینجا هستیم تا به تمام سوالات شما پاسخ دهیم.

آیا سزارین دردناکتر از زایمان طبیعی است؟

پاسخ به این سوال به دو دلیل دشوار است.

اول اینکه همه درد را به یک شکل تجربه نمی کنند.و دوم، لیزل تین، پرستار زایمان و موسس Mommy Labor Nurse، می‌ گوید: «این شبیه مقایسه سیب و پرتقال است.»

او می‌ گوید: «اگر در مورد لحظه‌ ای که نوزاد به دنیا می‌ آید صحبت می‌ کنید، زایمان طبیعی دردناک‌ تر است – به‌ ویژه اگر بی حسی اپیدورال نداشته باشید. “در طول سزارین، شما کاملا بی حس هستید و نیازی به تحمل درد زایمان و بیرون راندن نوزاد ندارید.”

با این حال، بهبودی پس از زایمان سزارین معمولاً دردناک‌ تر است.

تین توضیح می‌ دهد: «این بسیار دردناک‌ تر، طولانی‌ تر و اغلب دشوارتر از بهبودی پس از زایمان طبیعی است، زیرا این یک جراحی بزرگ شکمی است.

گفته می‌ شود، برخی از زایمان‌ های واژینال آسیب‌ زاتر و پیچیده‌ تر هستند که می‌ تواند بهبودی را طولانی‌ تر و دردناک‌ تر کند. در نتیجه، تعمیم آن دشوار است و هر دو گزینه احتمالاً با درد همراه خواهند بود.

آیا سزارین به نوزاد آسیب می رساند؟

به طور کلی خیر، زایمان سزارین نباید به کودک شما آسیب برساند. خطر برای نوزاد معمولا کمتر از خطر برای والدین زایمان در هنگام زایمان سزارین است.

با این حال، ممکن است عوارضی ایجاد شود.

آندریا بلینت، پرستار متخصص باروری و بارداری و متخصص سلامت کل نگر، می‌ گوید: «یکی از خطرات که باید از آن آگاه بود، احتمال بریده شدن با چاقو است زیرا پزشک فضایی را برای خارج کردن نوزاد فراهم می‌ کند.

تین می افزاید: «شیرخوار شما در صورت زایمان سزارین ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مشکلات تنفسی باشد. هنگامی که کودک شما با سزارین به دنیا می آید، مانند زمانی که به صورت واژینال به دنیا می آید، تحت فشار قرار نمی گیرد، و یکی از مزایای این فشار دادن این است که به حرکت و بیرون راندن مایع آمنیوتیک از ریه های کودک کمک می کند.»

به همین دلیل است که برخی از نوزادان پس از تولد دچار مشکلات تنفسی یا سرفه مرطوب می شوند که نیاز به نظارت دارد.

سایر خطرات احتمالی برای کودک شما عبارتند از:

  • از دست دادن باکتری های مفید در کانال واژن
  • پیوند زمان کندتر با والدین زیرا تماس پوست به پوست ممکن است بیشتر طول بکشد.
  • زمان کمتر برای یادگیری شیر دادن از سینه

آیا خطرات دیگری وجود دارد که باید در مورد آنها بدانم؟

به طور کلی زایمان سزارین ایمن در نظر گرفته می شود اما مانند هر جراحی دیگری، خطراتی را به همراه دارد.

با توجه به داده های کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان (ACOG)، این خطرات عبارتند از:

  • از دست دادن خون بیش از حد
  • آسیب به اندام های اطراف، از جمله روده و مثانه
  • عفونت
  • لخته شدن خون در پاها، اندام های لگنی یا ریه ها
  • واکنش های نامطلوب به بیهوشی

همچنین میزان مرگ و میر نوزادان و مادران کمی بالاتر است، به همین دلیل است که ACOG زایمان سزارین انتخابی را توصیه نمی کند.

تزریق سزارین چقدر دردناک است؟

اگر زایمان سزارین غیر اورژانسی یا برنامه ریزی شده دارید، چیزی به نام بلوک نخاعی دریافت خواهید کرد. این بدان معنی است که شما یک بیهوشی به ستون فقرات خود تزریق خواهید کرد تا از خط نوک پستان به پایین بی حس شوید.

بلینت می‌ گوید: این تزریق ضرری ندارد اما به گفته بلینت، «ممکن است وقتی سوزن‌ ها وارد می‌ شوند، متوجه نیشگون گرفتن و احساس سوزش شوید که به سرعت برطرف می‌ شود».

زایمان سزارین چقدر دردناک است؟

زایمان سزارین دردناک نیست به دلیل بلوک ستون فقرات، از نوک سینه ها تا پاهای خود بی حس خواهید شد (نمی توانید پاهای خود را احساس کنید یا آنها را حرکت دهید). این به این معنی است که شما برش جراح یا هر چیز دیگری را احساس نخواهید کرد. قبل از اینکه کودک را به خانه بیاورید، به آن به عنوان آرامشی اجباری فکر کنید!

بلینت می‌ گوید: «وقتی پزشک فضا را برای خروج کودکتان باز می‌ کند، ممکن است فشار یا احساس کشش کنید اما درد نباید وجود داشته باشد.

همچنین ممکن است زمانی که پزشک برای به دنیا آوردن نوزاد بالای رحم شما را فشار می دهد، احساس تنگی نفس کنید. این می تواند ناراحت کننده باشد اما نباید بیش از چند ثانیه طول بکشد.

اگر در هر زمانی احساس درد کردید، حتماً به متخصص بیهوشی خود اطلاع دهید.

گاهی اوقات نقطه ای در بدن شما وجود دارد که به سختی بی حس می شود، به نام پنجره یا نقطه داغ. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک شما می‌تواند دارویی را که دریافت می‌ کنید تنظیم یا تغییر دهد تا مطمئن شود که شما کاملاً بی‌حس هستید.

آیا سزارین دردناک است؟

به طور کلی، بله. این یک جراحی بزرگ شکم است و مدتی طول می کشد تا بهبود یابد.

بلینت می‌ گوید: «درد بعد از سزارین معمولاً در چند روز اول قوی‌ تر است و با ادامه بهبودی در طی چند هفته کاهش می‌ یابد.

پزشک معمولاً داروهای خوراکی مخدر و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن را برای کمک به کنترل این درد تجویز می کند.

تین می گوید: «هر چیزی که بر برش شما (و عضلات شکم) فشار وارد کند باعث ناراحتی می شود. اگر نیاز به سرفه، عطسه یا خندیدن دارید، حتماً چیزی روی محل برش خود ببندید یا فشار کمی وارد کنید. می توانید به آرامی محل برش خود را با یک بالش یا حوله فشار دهید تا به کاهش درد کمک کنید.

علاوه بر این، لباس‌ های گشاد، شلوارهای نرمی که روی کمرتان قرار می‌ گیرند، پیراهن‌ های سایز بزرگ، لباس‌ های مخصوص شیردهی و لباس‌های بارداری به شما کمک می‌ کنند تا از هرگونه ساییدگی روی محل برش خود جلوگیری کنید.

معمولا هفته اول دردناک ترین و سخت ترین هفته است.

تین می گوید: «شما به طور فعال در حال بهبودی هستید، احساس درد می کنید و با ناراحتی زیادی دست و پنجه نرم می کنید – همه اینها همراه با یک نوزاد تازه متولد شده است. خبر خوب این است که هر هفته که می گذرد، احساس می کنید بیشتر شبیه خودتان هستید.

احتمالاً بعد از چند هفته اول به هیچ داروی مسکنی نیاز نخواهید داشت و در 6 تا 8 هفتگی، اکثر افراد احساس بسیار بهتری دارند.

بلینت می گوید: «سلامت کلی، تحرک و سیستم حمایتی شما در خانه نقش مهمی در کاهش درد پس از زایمان سزارین ایفا می کند. توصیه می‌ کنم به بدنتان گوش دهید، در مواقعی که نیاز دارید استراحت کنید و زیاده روی نکنید.»

او می‌گوید: «به بدنتان اجازه دهید، زمان و مکان مناسب برای بهبودی به کاهش عوارض در آینده کمک کند.»

آیا کشیدن بخیه های سزارین دردناک است؟

گاهی اوقات جراح شما از بخیه های قابل جذب یا بخیه هایی استفاده می کند که خود به خود جذب می شوند – به این معنی که اصلاً نیازی به برداشتن نیست.

بلینت می گوید: «به طور کلی، برداشتن بخیه ها پس از سزارین بدون درد است. گاهی اوقات برخی از زنان احساس می‌ کنند که پوست کمی کشیده می‌ شود، اگر بخیه به داخل پوست خوب شده باشد، احساس نیشگون گرفتن می‌ کنند یا فشار خفیفی دارند.»

معمولاً از منگنه ها در نقاهت پس از زایمان سزارین استفاده می شود. پزشک باید آنها را حذف کند. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، بی حسی موضعی دریافت خواهید کرد، بنابراین در طول فرآیند نباید چیزی احساس کنید.

پس از برداشتن، ممکن است کمی ناراحتی در محل برش احساس کنید اما این احساس باید به زودی از بین برود.

آیا ادرار کردن بعد از سزارین درد دارد؟

گاهی اوقات، افراد هنگام ادرار کردن بعد از زایمان سزارین احساس درد می کنند. این ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد.

بلینت توضیح می دهد: «در طول سزارین، پزشکان برشی در شکم نزدیک مثانه ایجاد می کنند تا نوزاد را خارج کنند. این می تواند بلافاصله پس از زایمان باعث تحریک مثانه شود که منجر به درد یا اسپاسم شود یا بعداً به دلیل ایجاد چسبندگی در حین بهبودی ایجاد شود.

همچنین ممکن است برای چند روز احساس درد کنید زیرا یک پرستار یک کاتتر در مجرای ادرار قرار داده بود تا ادرار را در طول جراحی تخلیه کند. تین توضیح می دهد که “گاهی اوقات کاتتر می تواند پوشش مجرای ادرار را تحریک کند.”

مهم است که درد خود را در روزهای بعد از زایمان سزارین کنترل کنید و در صورت مشاهده ترشح به پزشک خود اطلاع دهید. در موارد نادر، درد نیز می تواند نشانه عفونت باشد.

آیا داشتن گاز و نفخ بعد از سزارین معمولی است؟

بله – این یکی از شایع ترین عوارض و ناراحتی های زایمان سزارین است.

تین توضیح می دهد: «بیهوشی مورد استفاده در طول سزارین می تواند حرکت روده های شما را کندتر کند و باعث گیر افتادن هوا در معده و روده شود. این هوای محبوس می‌ تواند باعث ایجاد دردهای شدید نفخ شود.»

او ادامه می‌ دهد: «بعضی از مادران درد شدیدی را در معده‌ شان گزارش می‌ کنند اما درد گاز می‌ تواند به قفسه سینه و شانه‌ ها نیز کشیده شود. ممکن است تا 1 هفته طول بکشد تا روده ها عملکرد طبیعی خود را از سر بگیرند و پس از آن، درد گاز معمولاً از بین می رود.

برای کمک می توانید یکی از چندین داروی مسکن بدون نسخه مانند تیلنول یا ایبوپروفن را امتحان کنید.

بلینت می‌ گوید: «اگر قادر به راه رفتن هستید، تحرک به حرکت گاز در بدن شما کمک می‌ کند. اغلب در طول سزارین، داروهای ضد درد تجویز می شود، بنابراین برای جلوگیری از یبوست، حرکت روده ها مهم است.

آیا سزارین می تواند باعث قاعدگی دردناک شود؟

نه، خود زایمان سزارین درد بیشتری در دوره های قاعدگی ایجاد نمی کند با این حال، اولین قاعدگی شما پس از جراحی ممکن است سنگین تر یا دردناک تر باشد.

برخی از افراد پس از زایمان سزارین تغییراتی را در قاعدگی یا بدن خود مشاهده می کنند.

بلینت می گوید: «شما ممکن است متوجه جریان شدیدتر، لخته شدن خون یا افزایش درد شکم شوید. نوسانات هورمونی در بهبودی و سلامت کلی نقش دارند.»

اگر قاعدگی‌ های دردناک‌ تری را تجربه می‌ کنید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا در موارد نادر – بین 0.03 تا 0.4 درصد – برخی از مادران به دنبال زایمان سزارین دچار اندومتریوز می‌شوند.

آیا کمردرد بعد از سزارین معمولی است؟

ممکن است در جایی که بلوک اپیدورال روی ستون فقرات شما قرار گرفته است، کمی در پشت خود احساس درد داشته باشید اما این درد باید ظرف چند روز از بین برود.

بلینت می گوید: “این باید به سرعت فروکش کند و گفته می شود که مانند یک نقطه کبودی یا حساس است.”

اگر کمردرد مزمن بیشتری احساس می کنید، احتمالاً جراحی باعث درد نشده است.

تین توضیح می‌ دهد: «شایع‌ ترین علت کمردرد بعد از سزارین یا زایمان واژینال به دلیل ساییدگی و پارگی بدن در حین حمل نوزاد به مدت 9 ماه است. سیستم اسکلتی عضلانی در دوران بارداری دچار تغییرات قابل توجهی می شود که می تواند باعث کمردرد پس از زایمان شود.

کمردرد شما باید در عرض 12 هفته پس از زایمان شروع به بهبود کند اما اگر درد شما بیشتر طول بکشد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با پزشک یا فیزیوتراپیست صحبت کنید.

چرا جای سزارین سال ها بعد درد می کند؟

برخی از افراد ماه‌ ها یا حتی سال‌ ها پس از جراحی درد یا بی‌ حسی (یا هر دو) را در محل اسکار سزارین احساس می‌ کنند.

تین توضیح می‌ دهد: «پایان‌ه های عصبی در محل برش می‌ توانند در طول جراحی مختل شوند که شایع‌ ترین علت بی‌حسی است، در حالی که شایع‌ ترین علت درد برش به دلیل چسبندگی و تجمع بافت اسکار است.»

با این حال، ارزش آن را دارد که با پزشک خود در میان بگذارید، به خصوص اگر باعث نگرانی یا درد منظم شما شود.

آیا سزارین بار دوم درد کمتری دارد؟

گفتن قطعی دشوار است زیرا هر زایمان منحصر به فرد است. به علاوه، ممکن است در دفعه دوم عوارض کمتر یا بیشتر را تجربه کنید.

با این حال، برخی از افراد درد کمتری را پس از دو یا چند زایمان سزارین گزارش می کنند.

تین می گوید: “من معتقدم دلیل اصلی این امر این است که آنها می دانند چه چیزی را باید انتظار داشته باشند و بهتر برای بهبودی آماده هستند، بنابراین درد را کمتر درک می کنند.”

آیا ترس از دردناک بودن سزارین مشکلی ندارد؟

تین می گوید: «بله، مضطرب بودن در مورد خود زایمان، از جمله دردی که ممکن است در حین و بعد از عمل احساس کنید، بسیار طبیعی است. سزارین یک جراحی بزرگ شکمی است، باید انتظار درد داشت اما ناشناخته بودن این درد می‌ تواند بسیار اعصاب خردکن باشد.

اگر می ترسید، صحبت کردن درباره احساسات خود با شخصی که به او اعتماد دارید، خواه شریک زندگی شما، دوست یا عضو خانواده، متخصص مراقبت های بهداشتی یا درمانگر باشد، می تواند مفید باشد. برخی از افراد نیز از پیوستن به یک گروه پشتیبانی سود می برند.

بلینت می‌ گوید: «نیازی نیست در سکوت رنج بکشید و اغلب از طریق درک، بسیاری از این ترس‌ ها را می‌ توان تغییر داد و به شما امکان می‌ دهد روند زایمان و بهبودی آرام‌ تری داشته باشید.

شب قبل از سزارین چه باید کرد؟

اول، سعی کنید مطمئن شوید که همه چیزهایی را که می خواهید به بیمارستان ببرید، بسته بندی کرده اید. این شامل آوردن برخی از محصولات مراقبت پس از زایمان برای کمک به مدیریت خونریزی واژینال است که پس از زایمان شما انجام می شود.

معمولاً شب قبل از زایمان سزارین احساس عصبی بودن می کنید، بنابراین ممکن است انجام برخی از فعالیت های خودمراقبتی برای شما مفید باشد.

تین می‌ گوید: «توصیه می‌ کنم یک شام خوب را با شخص مهم خود یا شخصی که از شما در طول تولد نوزادتان حمایت می‌ کند، صرف کنید». “احتمالاً از شما خواسته می شود 8 ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کنید و ممکن است چندین روز طول بکشد تا بعد از سزارین به رژیم غذایی عادی خود ادامه دهید، بنابراین خوردن آخرین شام با غذاهای مورد علاقه خود همیشه ایده خوبی است.”

همچنین ممکن است بخواهید حمام یا دوش آب گرم بگیرید.

بلینت می گوید: «بیشتر پزشکان از شما می خواهند که از لوسیون یا عطر استفاده نکنید. لاک ناخن بسته به روش پزشکی شما ممکن است نیاز به پاک کردن داشته باشد.

بیشتر از همه سعی کنید کمی بخوابید.

تین می‌گوید: «می‌ دانم که خوابیدن با انتظار و هیجان ملاقات با نوزاد جدیدتان سخت خواهد بود اما سعی کنید کمی زودتر از حد معمول به رختخواب بروید. پخش موسیقی ملایم یا مدیتیشن قبل از خواب نیز می تواند به شما کمک کند راحت تر به خواب بروید.

حرف آخر

زایمان سزارین یک جراحی مهم است، بنابراین احساس عصبی بودن یا اضطراب در مورد درد و بهبودی معمولی است.

بلینت می‌ گوید: «به یاد داشته باشید که بدن شما انعطاف‌ پذیر است، شما می‌ توانید با خیال راحت زایمان کنید و پس از زایمان سزارین بهبود پیدا کنید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی