سلامت سلامت جسمي

دوره قاعدگی به طور معمول چه قدر طول می کشد؟

تقویم فارسی اندروید

شاید شما در کل این دوره قاعدگی تازه کار هستید و اطلاعات درستی از طول آن نداشته باشید. از آنجا که بدن هر فرد با دیگری متفاوت است، نباید این سوالات را از دیگران بپرسید زیرا شاید پریود آنها با شما متفاوت باشد. در هر صورت، ممکن است این سوال برای شما پیش آید که دوره قاعدگی برای بیشتر افراد چقدر طول می کشد؟

لورن استرایشر استادیار متخصص زنان و زایمان بالینی در دانشکده پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن می گوید، در واقع طول دوره های مختلفی وجود دارد که پزشکان آنها را طبیعی می دانند. شما باید به مدت زمان قاعدگی خود توجه کنید، زیرا یک دوره بسیار کوتاه یا طولانی می تواند علامتی از وضعیت سلامتی شما باشد.

دوره قاعدگی

حتی اگر با عادت ماهانه خود آشنایی کامل دارید، بیایید نگاهی سریع به اصول اولیه نحوه عملکرد آن بپردازیم

در طول چرخه قاعدگی پوشش رحم شما آماده می شود تا برای بارداری احتمالی آماده شوید. برای انجام این کار، تخمدان ها شروع به ترشح استروژن بیشتری برای رشد داخلی رحم می کنند، بنابراین خانه ای زیبا و امن برای قرار گرفتن تخمک بارور در آن است. بعد از اینکه یکی از تخمدان های شما تخمک را در اواسط چرخه شما آزاد کرد، سطح استروژن شما کاهش می یابد اما سطح هورمون پروژسترون شما افزایش می یابد و لایه داخلی رحم را ضخیم تر می کند، بنابراین برای بارداری احتمالی مهمان نوازتر است.

اگر در آن ماه باردار نشوید، سطح استروژن و پروژسترون شما شروع به کاهش می کند. سطوح بسیار پایین استروژن و پروژسترون به بدن شما می گوید که لایه داخلی رحم را از بین ببرد و در نتیجه پریود می شوید.

به خاطر داشته باشید که اگر از روش پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می کنید، همه اینها بسیار متفاوت است. اگر دوره قاعدگی شما دو روز است که به شما تبریک می گوییم.

هیچ قانون سخت و سریعی برای مدت زمان دوره قاعدگی شما وجود ندارد اما هر چیزی بین دو تا هفت روز به طور کلی طبیعی تلقی می شود

آمبر بوندورانت-سالیوان متخصص جراحی در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه اوهایو می گوید: به گفته کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا طبیعی است که یک دوره کامل یک هفته طول بکشد. اما هنگامی که دوره قاعدگی شما از هفت روز گذشته باشد، از نظر فنی در محدوده منوراژی هستید. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، این زمانی اتفاق می افتد که قاعدگی شما به طور غیرطبیعی طولانی، غیر طبیعی سنگین یا هر دو باشد.

اگر چرخه شما کوتاهتر از دو روز یا بیشتر از هفت روز است، پزشک ممکن است بخواهد کمی عمیق تر عمل کند تا ببیند چه اتفاقی می افتد به خصوص اگر آنچه با آن سر و کار دارید متفاوت از حالت معمول شما باشد یا اگر خونریزی شدید یا سبک دارید.

عادت ماهانه

چند بیماری که بر تخمدان یا هورمون های شما تأثیر می گذارد می تواند باعث دوره های بسیار کوتاه شود

داشتن عادت ماهیانه کوتاه تر، سبک تر و یا حتی نامعمول در هنگام کنترل بارداری هورمونی بسیار طبیعی تلقی می شود. صرف نظر از نوع پیشگیری از بارداری هورمونی، حاوی پروژستین است که پوشش رحم شما را نازک می کند و در نتیجه می تواند منجر به یک دوره کمتر شدید شود. دکتر سالیوان می گوید: “این موضوع کمتر نگران کننده است و نتیجه مورد انتظار کنترل بارداری است.”

اگر از روش های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده نمی کنید و پریود شما کمتر از دو روز است، می تواند نشانه یکی از مشکلات زیر باشد:

نارسایی زودرس تخمدان: به عنوان نارسایی زودرس تخمدان نیز شناخته می شود، این از دست دادن عملکرد طبیعی تخمدان شما است یا به دلیل اینکه استروژن کافی تولید نمی کنند یا تخمک ها به اندازه کافی آزاد نمی شوند – قبل از 40 سالگی، طبق گفته کلینیک مایو این می تواند در صورتی رخ دهد که شما با یک اختلال ژنتیکی که بر تخمدان شما تأثیر می گذارد متولد شده اید، تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار گرفته اید یا یک بیماری خود ایمنی دارید که بدن شما به بافت تخمدان شما حمله می کند. علت آن نیز می تواند کاملاً ناشناخته باشد.

صرف نظر از دلیل اصلی، نارسایی زودرس تخمدان می تواند منجر به دوره های کوتاه، نامنظم یا کاملاً حذف شود. شما همچنین ممکن است با علائم کمبود استروژن که در دوران یائسگی شایع است مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن، تحریک پذیری یا تمرکز سخت تر و کاهش میل جنسی دست و پنجه کنید.

هیپوگنادیسم هیپوتالاموس: این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که تخمدان های شما هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)، هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه (LH) را تولید نمی کنند، طبق داده های کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده این هورمونهای جنسی همگی در تنظیم چرخه قاعدگی شما نقش دارند.

به طور معمول، هیپوتالاموس مغز شما GnRH آزاد می کند که غده هیپوفیز شما را تحریک می کند تا مقداری FSH و LH را از دست بدهد. اولی باعث می شود کیسه های حاوی تخمک (فولیکول) روی تخمدان شما شروع به بلوغ برای لقاح احتمالی کنند، در حالی که دومی باعث ایجاد انفجار یکی از این فولیکول ها شده و تخمک آزاد می شود. هیپوگنادیسم هیپوتالاموس زمانی اتفاق می افتد که در این زنجیره ترشح هورمون تغییری ایجاد شود، بنابراین شما با دوره های بسیار کوتاه و یا بدون قاعدگی مواجه می شوید. دکتر سالیوان می گوید، این می تواند به دلیل مواردی مانند داشتن چربی بسیار کم بدن یا عدم دریافت کالری کافی اتفاق بیفتد، به همین دلیل است که اغلب در ورزشکارانی که به شدت تمرین می کنند و زنان مبتلا به اختلالات خوردن دیده می شود.

پرکاری تیروئید: پرکاری تیروئید که به عنوان داشتن تیروئید پرکار نیز شناخته می شود، شرایطی است که در آن غده تیروئید شما (غده ای به شکل پروانه در گلو) بیش از حد هورمون تیروکسین تولید می کند. این امر متابولیسم شما را افزایش می دهد (نحوه استفاده بدن از انرژی) که می تواند علائم متعددی مانند دوره های کوتاه مدت، کاهش ناگهانی وزن، ضربان نامنظم قلب و تحریک پذیری را ایجاد کند.

طیف وسیعی از موارد می تواند باعث شود شما دوره های طولانی تری از حالت عادی داشته باشید و بسیاری از آنها شرایط بهداشت باروری هستند

دکتر سالیوان می گوید، در حالی که کنترل بارداری هورمونی باعث کوتاه شدن دوره های شما می شود، IUD مس غیر هورمونی می تواند پریود شما را طولانی تر یا سنگین تر کند، به ویژه هنگامی که برای اولین بار از آن استفاده می کنید. برای برخی از افرادی که از کنترل بارداری هورمونی به آی یو دی مسی تغییر روش می دهند، ممکن است پریود شان طولانی تر به نظر برسد زیرا در روش قبلی پیشگیری از بارداری کوتاهتر بود. اما برای دیگران، مس موجود در IUD می تواند تحریک کننده باشد و در واقع منجر به یک دوره سنگین تر شود.

از آی یو دی مسی استفاده نمی کنید؟ برخی از مشکلات سلامتی وجود دارد که می تواند در دوره های طولانی تر باشد:

آدنومیوز: طبق گفته کلینیک مایو، بافت آندومتر که به طور معمول رحم را ترسیم می کند، به دیواره های عضلانی اندام رشد می کند. در آنجا، بافت مانند قبل عمل می کند – در طول چرخه شما ضخیم تر می شود، تجزیه می شود و خونریزی می کند و می تواند باعث دوره های بسیار دردناک، سنگین و طولانی شود.

پولیپ های دهانه رحم: پولیپ های دهانه رحم، توده هایی هستند که در دیواره داخلی رحم و دهانه رحم ظاهر می شوند. آنها معمولاً غیر سرطانی هستند اما می توانند باعث دوره های طولانی یا سنگین، لکه بینی، خونریزی بعد از رابطه جنسی یا ترشحات مخاطی سفید یا زرد شوند.

هیپرپلازی آندومتر: این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که آندومتر شما بیش از حد ضخیم می شود، معمولاً به دلیل عدم تخمک گذاری که منجر به تولید ناکافی پروژسترون می شود. سپس بدن شما سیگنالی برای از بین بردن پوشش داخلی رحم دریافت نمی کند، بنابراین پوشش می تواند در پاسخ به استروژن بدن شما ادامه پیدا کند. هنگامی که سرانجام از بین می رود، این رشد بیش از حد می تواند منجر به یک دوره طولانی تر شود.

شایان ذکر است که گاهی اوقات هیپرپلازی آندومتر می تواند منجر به سرطان شود، زیرا سلول های آندومتر در آن لایه ساخته شده در کنار هم قرار می گیرند و ممکن است به طور غیر طبیعی عمل کنند. اگرچه بسیاری از شرایط دیگر در این لیست به احتمال زیاد پشت دوره های طولانی مدت شما هستند اما این نشان می دهد که اگر چیزی در بدن شما عجیب به نظر می رسد، همیشه ارزش مراجعه به پزشک را دارد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): PCOS شامل عدم تعادل هورمونی است که می تواند نتیجه مشابهی با هیپرپلازی آندومتر داشته باشد: پوشش داخلی رحم شما می تواند بدون ریزش طولانی مدت به رشد خود ادامه دهد. هنگامی که پریود شما بالاخره تصمیم به رسیدن می گیرد ، می تواند بسیار طولانی یا سنگین باشد. به گفته کلینیک مایو ، علاوه بر آن ، ممکن است علائمی مانند موهای زائد صورت و بدن ، آکنه شدید و طاسی با الگوی مردانه را تجربه کنید.

فیبروم رحم: فیبروم رحم تومورهای غیر سرطانی هستند که در داخل و روی عضله رحم شما رشد می کنند. دکتر استرایچر می گوید در حالی که ممکن است فیبروم بدون علائم باشد اما دوره شدید که بیش از هفت روز طول بکشد، نشانه رایج این بیماری است.

به گفته کلینیک مایو، فیبروئیدها همچنین می توانند باعث درد شدید، فشار لگن، تکرر ادرار، مشکل در تخلیه کامل مثانه، یبوست و حتی درد کمر یا پا شوند. بسته به موقعیت و شدت آنها، آنها همچنین می توانند در بارداری یا حاملگی اختلال ایجاد کنند.

پولیپ های رحم: پولیپ های رحم معمولاً غیر سرطانی هستند اما می توانند علائم ناامید کننده ای مانند دوره های طولانی تر، سنگین تر یا نامنظم را همراه با لکه بینی ایجاد کنند. مانند فیبروئیدها، ممکن است در ایجاد مشکل یا حاملگی موثر باشند.

مجموعه ای از چیزها در زندگی، از جمله سطح استرس و رژیم غذایی شما، می تواند چرخه شما را مختل کند. دکتر استرایچر می گوید اگر یک ماه دچار مشکل باشد و سپس به حالت عادی برگردد، احتمالاً خوب هستید.

اما اگر این عجیب و غریب بودن ادامه پیدا کرد یا متوجه شدید که آنچه که طبیعی می پنداشتید واقعاً در دسته “خیلی طولانی” یا “خیلی کوتاه” قرار می گیرد، وقت آن است که با پزشک خود صحبت کنید.

آنها به احتمال زیاد تعدادی سوال در مورد عادت ماهانه شما از جمله مدت زمان آن، میزان خونریزی و این که آیا متوجه لخته شدن خون زیادی می شوید می پرسند. آنها همچنین احتمالاً معاینه لگن را انجام می دهند تا در صورت وجود هرگونه ناهنجاری قابل توجه در اطراف آن را احساس کنند.

دکتر سالیوان می گوید که به طور بالقوه سونوگرافی لگن، آزمایش خون یا هر دو را امتحان کنید تا بفهمید چه اتفاقی می افتد. آنها همچنین ممکن است بر اساس آنچه که گمان می کنند در حال رخ دادن است، آزمایش های بیشتری انجام دهند.

روی هم رفته، این آزمایش باید به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد و جوری تحت درمان قرار گیرید که پریود شما در همان محدوده طبیعی قرار بگیرد.

منبع:

self

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی