بیماری ها سلامت

دلیل صدای معده و روده بعد از خوردن غذا چیست؟ به علاوه راه های درمان

تقویم فارسی اندروید

بسیاری از مردم با صدای معده که هنگام گرسنگی اتفاق می افتد، آشنا هستند. این صداها ممکن است زمانی که فرد در حال هضم غذا است نیز ایجاد شود.

صدای معده

در حالی که صدای معده و روده در برخی موارد می تواند خجالت آور باشد، اما کاملا طبیعی است. روده پر سر و صدا به خودی خود نشان دهنده مشکل سلامتی نیست. با این حال، یک روده بسیار پر سر و صدا یا کاملاً ساکت ممکن است دلیلی برای نگرانی باشد.

این مقاله دلایل هضم پر سر و صدا را بیان می‌کند و برخی از درمان‌ ها و راه های خانگی را فهرست می‌ کند که ممکن است به کاهش صدای معده و روده کمک کند. همچنین توصیه هایی در مورد زمان مراجعه به پزشک ارائه می دهد.

علل صدای معده و روده

صداهای روده زمانی که فرد در حال هضم غذا است رایج است.

اصطلاح پزشکی برای صدای معده بوربوریگمی است. با این حال، این معده نیست که این صداها را تولید می کند. در عوض، روده است.

Borborygmi در نتیجه هضم ایجاد می شود. فرآیند هضم یک فرآیند پر سروصدا است که شامل انقباضات عضلانی، تشکیل گاز، و حرکت غذا و مایعات از روده است.

مردم معمولاً هنگام خروج غذا از معده و ورود به روده کوچک صدای غرش یا غرغر می شنوند. دلیل این امر این است که روده کوچک از پریستالسیس یا انقباضات عضلانی برای حرکت دادن غذا به سمت خود استفاده می کند.

همانطور که غذا از روده کوچک خارج می شود، به روده بزرگ می رود. صداهای غرغر ممکن است ادامه یابد زیرا روده آب و مواد مغذی را جذب می کند و همچنان غذا را به سمت جلو می برد. روده همچنین حباب‌ های گازی تولید می‌ کند که می‌ تواند صدای غرش را در حین عبور از دستگاه گوارش ایجاد کند.

عفونت ها و التهاب های دستگاه گوارش

صداها می تواند به دلیل عفونت یا التهاب روده نیز اتفاق بیفتد، به خصوص در مورد بیماری کرون. در این موارد وجود علائم دیگر مانند درد و ناراحتی، بی حالی، تهوع یا اسهال نیز طبیعی است.

چه باید کرد: به محض ظاهر شدن علائم، مهم است که به بخش اورژانس یا بیمارستان مراجعه کنید تا بتوان از کم آبی بدن، کمبودهای تغذیه ای و سایر عوارض جلوگیری کرد. علاوه بر این، استراحت، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و استفاده از دارو فقط در صورت تجویز پزشک مهم است.

انسداد روده

انسداد روده همچنین می‌تواند به صدای معده منجر شود، زیرا وقتی مایعات و گازها به سختی از دستگاه گوارش عبور می‌کنند، روده‌ها تعداد حرکات پریستالتیک را برای کمک به عبور آن مایعات و گازها افزایش می‌دهند. این باعث افزایش غرغر معده می شود.

انسداد روده یک بیماری بسیار جدی است که می تواند توسط کرم، اندومتریوز روده، بیماری های التهابی یا فتق ایجاد شود. در این موارد نه تنها صدای غرش معده وجود دارد، بلکه علائم دیگری مانند درد شکم، گرفتگی عضلات شدید، بی اشتهایی و حالت تهوع نیز وجود دارد.

چه باید کرد: درمان انسداد روده بسته به علت آن متفاوت است، اما مهم است که درمان در بیمارستان برای جلوگیری از عوارض انجام شود.

فتق

فتق وضعیتی است که با بیرون آمدن قسمتی از روده از بدن مشخص می شود که می تواند باعث یبوست و در نتیجه صدای غرش معده شود. علاوه بر این، علائم دیگری مانند درد، تورم، قرمزی، حالت تهوع و استفراغ ممکن است ایجاد شود.

چه باید کرد: توصیه می شود فوراً نزد جراح بروید تا شدت فتق ارزیابی شود. سپس برای جلوگیری از عوارضی مانند خفگی اندام شکمی که منجر به کاهش جریان خون در محل و در نتیجه نکروز می شود، عمل جراحی در نظر گرفته می شود.

سلامت بدن

آیا صدای معده طبیعی است؟

بوربوریگمی یک عارضه جانبی طبیعی فرآیند پیچیده گوارش است. ممکن است صداهای زیر را تولید کند:

  • جیغ با صدای بلند
  • صدای غرغر یا غرش کم
  • صداهای کوبیدن یا ریزش مایعات

اگر فرد احساس خوبی داشته باشد و علائم دیگری مانند درد شکم نداشته باشد، همه این تغییرات می تواند طبیعی باشد.

درمان های خانگی

صداهای روده معمولاً نشانه هضم طبیعی و سالم است. به این ترتیب، فرد نمی تواند به طور کلی از آنها اجتناب کند.

با این حال، اگر فردی از صدای روده خود اذیت می شود، می تواند اقداماتی را برای آرام کردن روند گوارش انجام دهد. این مقاله به چند نمونه در زیر اشاره می کند.

پرهیز از برخی غذاها

برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند گاز روده و بوربوریگمی مرتبط با آن را در برخی افراد افزایش دهند. مردم باید سعی کنند غذاهایی را که باعث هضم پر سر و صدا می شود شناسایی کنند و در صورت امکان از مصرف آن غذاها اجتناب کنند. برخی از مقصران رایج عبارتند از:

  • لبنیات و محصولات لبنی: لبنیات حاوی قند لاکتوز است که می تواند باعث نفخ، گاز و اسهال در افرادی شود که به لاکتوز حساسیت دارند. به گفته مؤسسه ملی بهداشت، حدود 65 درصد از جمعیت جهان پس از دوران نوزادی در هضم لاکتوز مشکل دارند.
  • لوبیا: لوبیا حاوی کربوهیدرات های خاصی است که برخی افراد در هضم آنها مشکل دارند. خیساندن لوبیا برای چند ساعت قبل از پختن ممکن است به کاهش این مشکل کمک کند. از طرف دیگر، یک فرد می تواند به سادگی از خوردن لوبیا در مواقعی که صدای غرش شکم نگران کننده است اجتناب کند.
  • سبزیجات چلیپایی: کلم بروکسل، کلم بروکلی، کلم پیچ و کلم قرمز نمونه هایی از سبزیجات چلیپایی هستند. فیبر بالا و محتوای گوگرد بالای این سبزیجات می تواند به تولید گاز اضافی کمک کند.
  • نوشیدنی های گازدار: یک نوشیدنی گازدار ممکن است هوا را وارد روده کند و منجر به هضم پر سر و صدا و احتمالا گاز اضافی شود.
  • فروکتوز: این قند به طور طبیعی در برخی از میوه ها، سبزیجات و گندم یافت می شود. همچنین در بسیاری از نوشیدنی های شیرین و غذاهای فرآوری شده وجود دارد. به گفته بنیاد بین المللی اختلالات گوارشی (IFFGD)، این می تواند باعث ایجاد روده پر سر و صدا شود.
  • سوربیتول: این نوع دیگری از قند میوه است. تولید کنندگان مواد غذایی اغلب آن را به آب نبات ها و آدامس های بدون قند اضافه می کنند. سوربیتول نیز مانند فروکتوز ممکن است باعث ایجاد روده پر سر و صدا شود.

درمان های طبیعی

برخی از گیاهان دارای اثر تسکین دهنده بر عضلات دستگاه گوارش هستند. به این ترتیب، آنها ممکن است به آرام کردن روده کمک کنند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • زنجبیل
  • نعناع فلفلی
  • رازیانه
  • دارچین
  • ریشه گل ختمی

گیاهان فوق به عنوان مکمل هایی موجود است که افراد می توانند بعد از غذا مصرف کنند. از طرف دیگر، فرد می تواند سعی کند گیاهان را به آب داغ اضافه کند تا یک چای گیاهی درست کند و بعد از غذا آن را بنوشد.

فرد باید قبل از مصرف هر گونه مکمل گیاهی با پزشک خود صحبت کند. برخی از مکمل ها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند یا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اغلب اوقات، صداهای معده دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، افرادی که هر یک از علائم و نشانه های زیر را تجربه می کنند باید به پزشک مراجعه کنند.

علائم اضافی

اگر فردی به طور مکرر بوربوریگمی همراه با هر یک از علائم زیر را تجربه کرد، باید به پزشک مراجعه کند:

  • رفلاکس اسید
  • سوزش سردل
  • حالت تهوع
  • نفخ
  • اسهال

علائم بالا می تواند نشان دهنده مشکل سلامت گوارشی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

روده های بسیار پر سر و صدا

بر اساس داده های IFFGD، روده های بسیار پر سر و صدا گاهی اوقات می توانند نشانه عدم تحمل غذایی یا مشکل جذب مواد مغذی باشند. به عنوان مثال، افرادی که به عدم تحمل لاکتوز یا بیماری سلیاک مبتلا هستند ممکن است هیدروژن و مایعات اضافی در روده داشته باشند. این می تواند انقباضات روده و بوربوریگمی مرتبط را افزایش دهد.

در موارد نادر، صداهای بسیار بلند یا صدای زیاد روده می تواند نشان دهنده انسداد روده باشد. صداها به دلیل انقباض شدید روده ها هستند تا جامدات و مایعات را مجبور به عبور از انسداد کنند. سایر علائم بالقوه انسداد روده عبارتند از:

  • گرفتگی و درد شدید شکم
  • احساس پری یا تورم در شکم
  • استفراغ
  • عدم توانایی در عبور گاز
  • ناتوانی در دفع مدفوع

اگر فردی علائم فوق را تجربه کرد، باید فوراً با پزشک تماس بگیرد یا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشد.

روده های بی صدا

فقدان صداهای روده همچنین می تواند نشان دهنده انسداد کامل یا پارگی روده باشد که هر دو تهدید کننده زندگی هستند. اگر فردی شکم درد داشته باشد و پزشکش نتواند صدای روده را از طریق گوشی پزشکی بشنود، این یک مورد اورژانسی پزشکی است.

انسداد یا پارگی روده در افرادی که چندین عمل جراحی شکم یا یک بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو داشته اند، بیشتر رخ می دهد.

همچنین اگر فردی یک ماده غیر خوراکی را ببلعد، ممکن است اتفاق بیفتد. توده‌ های روده‌ ای که به پولیپ روده بزرگ معروف هستند نیز می‌توانند رشد کرده و باعث انسداد شوند. پولیپ روده بزرگ می تواند خوش خیم، پیش سرطانی یا سرطانی باشد.

خلاصه

صداهای روده یا بوربوریگمی، بخش طبیعی هضم غذا برای اکثر افراد است. آنها معمولاً نشانه ای از مشکل سلامت گوارشی نیستند.

اگر فردی صداها را خجالت آور بداند، می تواند غذاهایی را که باعث ایجاد گاز و نفخ می شوند یا هضم آنها دشوار است را حذف کند.

صداهای غیرمعمول روده یا کمبود آنها همراه با درد شکم می تواند نشانه یک مشکل پزشکی شدید باشد. اگر فردی چنین علائمی را تجربه کرد، باید فورا به پزشک مراجعه کند.

منبع:

medicalnewstoday

tuasaude

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی