خواص مواد غذايي سلامت

در مورد خواص آب انار چه می دانید؟

تقویم فارسی اندروید

آیا می دانید کدام آب میوه است که تأثیرات خارق العاده ای بر سلامت انسان می گذارد؟ ما در مورد خواص آب انار صحبت می کنیم، آن مایع قرمز و سرخ که از دانه های انار تهیه می شود و مانند منبع اش یعنی انار دارای مزایای چشمگیر سلامتی است.

اثبات شده است که انار برای جلوگیری و درمان طبیعی همه چیز از التهاب و کلسترول بالا گرفته تا فشار خون بالا و قند خون موثر عمل می کند. آب انار یک منبع آنتی اکسیدانی است که گفته می شود که حتی از شراب قرمز و چای سبز نیز پیشی می گیرد. با وجود توانایی های ضد سرطانی در مبارزه با سرطان و همچنین اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، جای تعجب نیست که این آب میوه از شهرت بالایی برخوردار باشد.

همیشه به یاد داشته باشید برای مصرف آب انار حتما از نوع 100 درصد خالص آن استفاده کنید زیرا اغلب آب انارهای مخلوط، مقدار کمی انار دارد. بیایید ببینیم که چگونه آب انار خالص و قدرتمند در مقادیر کم می تواند خیلی بیشتر از یک نوشیدنی میوه ای باشد و در واقع می تواند خاصیت دارویی داشته باشد.

خواص آب انار

خواص آب انار

1. خواص آب انار در مبارزه با سرطان

عصاره میوه انار حاوی پلی فنول ها و ترکیبات دیگری است که مطالعات علمی نشان داده است دارای اثرات ضد پرولیفراتیو، پرو آپوپتوتیک و ضد التهاب در سرطان های پروستات، ریه، پستان و سایر موارد می باشد. به عبارت ساده تر، این بدان معناست که نشان می دهد انار در مانع شدن در برابر گسترش سلولهای سرطانی، کمک به مرگ سلولهای سرطانی و ضد التهاب بودن اثر دارد که سه جنبه مهم و حیاتی مبارزه موفقیت آمیز در برابر هرگونه سرطان در بدن است. یک مطالعه در سال 2014 که توسط دانشگاه آلبانی انجام شده، نشان داد که چگونه عصاره انار می تواند به طور خاص مانع از گسترش سلول های سرطان پستان (MCF-7) شود.

آب انار همچنین به ویژه برای سرطان پروستات مفید است. نتایج اولین آزمایش بالینی مصرف آب انار در بیماران مبتلا به سرطان پروستات در سال 2006 در مجله Clinical Cancer Research منتشر شد. سوژه این آزمایش مردانی بودند که مبتلا به سرطان پروستات بودند و قبلاً برای معالجه سرطان پروستات تحت عمل جراحی یا پرتودرمانی قرار گرفته بودند. به این افراد روزانه هشت اونس (یک فنجان) آب انار داده می شد تا پیشرفت سرطان مشاهده شود. محققان دریافتند که زمان دو برابر شدن آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در افراد تحت معالجه به طور قابل توجهی طولانی تر می شود.

این بسیار مهم است از آنجا که PSA یک نشانگر خون برای سرطان پروستات است و از زمان دو برابر شدن PSA برای تعیین امید به زندگی در بیمار مبتلا به سرطان پروستات استفاده می شود. بنابراین هرچه زمان دو برابر شدن PSA کمتر باشد، آینده آن نیز بهتر خواهد بود. در سال 2012، یک مطالعه دیگر نشان داد که عصاره انار باعث تقویت سلول های پروستات انسانی در شرایط آزمایشگاهی می شود. بهمراه همه این تحقیقات، توانایی انار به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان به صورت تجربی هم اثبات شده است.

2. خواص آب انار در کاهش فشارخون

آب انار از ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است و تحقیقات علمی نشان داده است که می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. تحلیل منتشر شده ای در سال 2016، مطالعات بیشماری در مورد آب انار و تأثیر آن بر فشار خون را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی، این آنالیز نتیجه می گیرد که به نظر می رسد “مزایای مداوم مصرف آب انار بر فشار خون تاثیر می گذارد.” محققان همچنین اضافه می كنند: “بهتر است برای احتیاط، این آب میوه را در رژیم غذایی تان برای سلامت قلب قرار دهید.”

3. خواص آب انار در تقویت سلامت قلب

از آنجا که آب انار برای فشار خون بسیار مناسب است، جای تعجب نیست که این نوشیدنی خوشمزه برای سلامتی قلب نیز عالی باشد. این آبمیوه حاوی آنتی اکسیدان ها در مقادیری بالاتر از بسیاری از آب میوه های دیگر است، به همین دلیل می تواند برای قلب بسیار مفید باشد.

تحقیقات منتشر شده در Clinical Nutrition میزان مصرف آب انار توسط بیماران مبتلا به تنگی شریان کاروتید را مورد بررسی قرار داده است که همان باریک شدن هر یک از دو شریان کلیدی واقع در قسمت جلوی گردن است که از طریق آن خون از قلب به مغز می رسد. شرکت کننده هایی که آب انار مصرف کردند فشار خون خود را بیش از 12 درصد کاهش داده و 30 درصد پلاک آترواسکلروتیک آنها کاهش یافت. شرکت کنندگانی که آب انار مصرف نکردند، در واقع پلاک آترواسکلروتیک خود را 9 درصد افزایش دادند. به طور کلی، این مطالعه نشان داد که مصرف آب انار باعث کاهش پلاک در شریان کاروتید و همچنین فشار خون و اکسیداسیون LDL می شود.

4- خواص آب انار در تسکین استئوآرتریت

استئوآرتریت یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی عضلانی است که منجر به تخریب مفصل می شود. مطالعات نشان داده اند كه آب انار با كاهش التهاب غضروف می تواند نقش محافظتی از عضلات داشته باشد. این توانایی محافظتی به محتوای آنتی اکسیدان بالای آب انار نسبت داده شده است.

یک مطالعه در سال 2016 به بررسی تأثیر آب انار بر 38 بیمار مبتلا به آرتروز در زانو پرداخت. برخی از بیماران به مدت شش هفته آب انار نوشیدند در حالی که سایر بیماران یک داروی کنترل کننده مصرف می کردند. محققان دریافتند که مصرف آب انار نه تنها عملکرد بدنی را بهبود می بخشد، بلکه ضمن کاهش تحلیل رفتن آنزیم های غضروف، وضعیت آنتی اکسیدانی را نیز افزایش می دهد.

5- خواص آب انار در بهبود حافظه

مطالعات نشان داده اند که آب انار می تواند در بهبود حافظه موثر باشد. نشان داده شده است که پلی فنول های موجود در آب انار دارای اثرات محافظتی بر سیستم عصبی هستند.

در یک مطالعه در سال 2013، افرادی به طور تصادفی انتخاب شدند که نیمی از آنها به نوشیدن 8 اونس آب انار و نیمی دیگر به مصرف یک نوشیدنی طعم دار با پلاسما (دارونما) برای چهار هفته پرداختند. این افراد با اختلالات حافظه مرتبط با سن دست و پنجه نرم می کردند. محققان دریافتند که 28 فرد مبتلا به اختلالات حافظه که هشت اونس (یک فنجان) آب انار در روز می نوشیدند، به طور قابل توجهی علائم حافظه کلامی و بینایی شان بهبود یافت. محققان نتیجه گرفتند که به نظر می رسد آب انار باعث افزایش عملکرد حافظه از طریق افزایش فعالیت های عملکردی مغز می شود.

برخی از شواهد علمی از مطالعات حیوانی وجود دارد که نشان می دهد انار همچنین می تواند به مبارزه با بیماری آلزایمر کمک کند و این آب میوه را به یک غذای مفید برای مغز تبدیل می کند.

6. مقدار زیادی آنتی اکسیدان فراهم می کند

آب انار حاوی آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی و مقابله با بیماری است و انار یکی از خوراکی های برتر آنتی اکسیدان های پرمصرف محسوب می شود. آب انار حاوی تانینی بنام پونیکالاژین و همچنین پلی فنول ها، آنتوسیانین ها، مشتقات اسید اللاژیک و تانین های هیدرولیز است. اینها همه آنتی اکسیدان های بسیار قدرتمندی به شمار می روند.

مطالعه ای که در ژورنال کشاورزی و مواد غذایی شیمیایی منتشر شده است نشان داد که آب انار سه برابر بیشتر از شراب قرمز و چای سبز غنی از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها در آب انار تهیه شده از کل انار نسبت به آبمیوه تهیه شده از دانه های انار در واقع بیشتر بودند. این به احتمال زیاد به این دلیل است که پوست انار نیز آنتی اکسیدان های اضافی، به ویژه تانین ها را به آبمیوه اضافه می کند.

7. خواص آب انار در مبارزه با التهاب

نظریات علمی نشان داده است که التهاب تقریباً در مورد هرگونه بیماری نقش تاثیر گذار دارد. انار و آب انار دارای توانایی های ضد التهابی قوی است. یک مطالعه در سال 2013 منتشر شد که نشان دهنده فعالیت ضد التهابی قابل توجه آب انار در روده است. در مطالعاتی که بر روی کل میوه در داخل بدن انجام شده، آب میوه، پوست و گل انار نیز اثرات ضد زخم را در انواع آزمایشات حیوانی نشان داد.

مطالعه دیگری که بر بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد همچنین توانایی آب انار را در کاهش التهاب نشان داد. محققان دریافتند که مصرف 250 میلی لیتر آب انار در روز به مدت 12 هفته علائم التهابی را در افراد دیابتی کاهش می دهد.

آیا آب انار سالم ترین آب میوه است؟

آب انار از میوه انار تهیه می شود. انار یک درختچه یا درخت کوچک در خانواده Lythraceae است. انار، بومی جنوب شرقی اروپا و آسیا است. پس از کشت در اسپانیا، اعتقاد بر این است که انار در قرن شانزدهم توسط مهاجران به مکزیک و کالیفرنیا آورده شد.

یک انار بزرگ معمولاً بین یک چهارم و نیم فنجان آب میوه می دهد. درست مانند دانه های میوه، آب انار تهیه شده از این دانه ها هم بسیار مغذی است.

فقط یک فنجان (249 گرم) آب انار حاوی حدود:

134 کالری
32.7 گرم کربوهیدرات
پروتئین 0.4 گرم
چربی 0.7 گرم
فیبر 0.2 گرم
ویتامین ک 25.9 میکروگرم (32 درصد از نیاز روزانه بدن)
فولات 59.8 میکروگرم (15 درصد از نیاز روزانه بدن)
پتاسیم 533 میلی گرم (15 درصد از نیاز روزانه بدن)
منگنز 0.2 میلی گرم (12 درصد از نیاز روزانه بدن)
ویتامین ای 0.9 میلی گرم (5 درصد از نیاز روزانه بدن)
ویتامین ب6 0.1 میلی گرم (5 درصد از نیاز روزانه بدن)
منیزیم 17.4 میلی گرم (4 درصد از نیاز روزانه بدن)
نیاسین 0.6 میلی گرم (3 درصد از نیاز روزانه بدن)
کلسیم 27.4 میلی گرم (3 درصد از نیاز روزانه بدن)
فسفر 27.4 میلی گرم (3 درصد از نیاز روزانه بدن)
مس 0.1 میلی گرم (3 درصد از نیاز روزانه بدن)

خواص آب انار در مقابل سایر آب میوه ها

آب میوه های زیادی وجود دارند که از میوه هایی تهیه می شوند که به راحتی قابل خوردن هستند. به طور مثال میوه هایی مثل پرتقال یا انگور را می توان نام برد. اما متأسفانه انار به آسانی قابل خوردن نیست. مردم اغلب نمی دانند که چگونه انار بخورند، چگونه انار را برش بزنند و چگونه یک انار را باز کنند. قطعا بهتر است که انار تازه میل کنید، اما خوب است که آب انار را هم انتخاب کنید زیرا دردسر تمام این کارها را برای شما آسان می کند.

اخیراً یک مطالعه UCLA به مقایسه بین 10 آب میوه سالم و سایر نوشیدنی ها پرداخت. حدس بزنید نوشیدنی برتر کدام بود؟ بله درست است، آب انار به عنوان بهترین نوشیدنی انتخاب شد. تمام آب میوه های مورد مطالعه از نظر پلی فنول غنی بودند اما انار سرآمد همه آنها بود. محققان محتوای آنتی اکسیدانی آب میوه ها (و سایر نوشیدنی ها) را با توجه به معیارهای زیر رتبه بندی کردند: قدرت آنتی اکسیدانی، توانایی مهار اکسیداسیون LDL و میزان محتوای پلی فنول.

آب میوه ها به ترتیب زیر رتبه بندی شدند:

آب انار
آب انگور کنکورد
آب بلوبری
آب آلبالوی سیاه
آب آکایی (میوه ای در جنوب آمریکا)
آب کرنبری
آب پرتقال
آب سیب

علاوه بر این، وقتی نوبت به آنتی اکسیدان می رسد، آب انار حداقل 20 درصد بیشتر از سایر نوشیدنی ها، امتحان خود را پس داده است.

آب انار چقدر سالم است؟

برای بزرگسالان ، هیچ نوع توصیه استانداردی برای آب انار وجود ندارد اما به طور کلی، مصرف هشت تا دوازده اونس آب انار در هر روز یک مقدار مطمئن و سالم برای اکثر افراد است. فقط مطمئن شوید که در حال نوشیدن آب انار 100٪ خالص بدون شکر اضافه شده هستید.

برای بیماری های دیگر، از آب انار در مقادیر زیر استفاده شود:

آترواسکلروز: 1.7 اونس در روز
سرطان پروستات: 8 اونس در روز

دانه یا آب انار تازه معمولاً تا پنج روز در یخچال نگهداری می شود. اگر نتوانستید آب انار را ظرف مدت پنج روز به پایان برسانید، می توانید آن را در فریزر نگهداری کنید تا طعم و رنگش حفظ شود.

اقدامات احتیاطی آب انار و تداخلات دارویی

بیشتر افراد هنگام مصرف آب انار عوارض جانبی منفی را تجربه نمی کنند. با این وجود، ممکن است برخی از افراد به انار حساسیت داشته باشند. همه افراد باید به یاد داشته باشند که به دلیل مقدار زیاد قند در همه آبمیوه ها، هیچ نوع آبمیوه ای از جمله انار را زیاد مصرف نکنند اما افراد دیابتی باید بسیار بیشتر محتاط باشند. اگر دیابت دارید برای رژیم غذایی خود با پزشک تان صحبت کنید.

اگر فشار خون پایینی دارید، مهم است بدانید که نوشیدن آب انار ممکن است فشار خون را به مقدار کمی کاهش دهد. از آنجا که انار می تواند فشار خون را تحت تأثیر قرار دهد، بهتر است حداقل دو هفته قبل از هر عمل جراحی از مصرف کلیه محصولات انار اجتناب کنید.

آب انار همچنین ممکن است با داروهایی تداخل داشته باشد و برخی از داروها را کم اثر تر کند. در صورت بروز مشکلات بهداشتی و یا مصرف هر یک از داروهای زیر، پیش از خوردن آب انار با پزشک خود صحبت کنید:

  • مهارکننده های ACE شامل بنازپریل (لوتنسین)، کاپتوپریل (کاپوتن)، آنالاپریل (وازوتک)، فوزینوپریل (مونوپریل)، لیزینوپریل (زستریل) و رامی پریل (آلتاس)
  • داروهای فشار خون
  • استاتین برای کاهش کلسترول، از جمله آتورواستاتین (lipitor)، فلوواستاتین (Lescol)، لاواستاتین (Mevacor)، پراواستاتین (Pravachol)، روسوواستاتین (Cresttor) و سیمواستاتین (Zocor)
  • رقیق کننده خون (داروهای ضد انعقادی) مانند وارفارین (کوادامین)

نکات نهایی در مورد آب انار

درست است که دانه های انار همه فواید آب انار را دارا هستند اما قند و فیبر کمتری را برای شما فراهم می آورند. ما قطعاً شما را تشویق می کنیم در صورت امکان تلاش کنید تا دانه انار را تازه بخورید.

اما آب انار هم باعث می شود فواید انار را با سرعتی بیشتر و به طور منظم دریافت کنید. فقط مطمئن شوید که همیشه مقادیر کمی آب انار 100 درصد خالص مصرف می کنید. به این ترتیب شما در مورد قند طبیعی موجود در آب انار هم زیاده روی نخواهید کرد اما مقدار زیادی مواد مغذی مهم مانند ویتامین K، پتاسیم و فولات دریافت خواهید کرد. مطالعات علمی تأیید می کند که وقتی صحبت از سلامتی ما می شود آب انار واقعاً جادویی عمل می کند. به عنوان مثال، به نظر می رسد که در مقابله با سرطان، کاهش فشار خون بالا، تقویت سلامت قلب، تسکین استئوآرتریت، بهبود حافظه و مبارزه با التهاب کمک می کند.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی