خواص مواد غذايي سلامت

خواص میوه اژدها برای سلامتی و نحوه مصرف آن

تقویم فارسی اندروید

میوه اژدها که در آمریکای مرکزی منشا گرفته است، به دلیل خواص غذایی غنی و آنتی اکسیدانی آن به عنوان یک “ابر غذا” شناخته می شود. پوست این میوه گرمسیری دارای رنگ صورتی متمایل به قرمز است. از نظر طعم ملایم است، در حالی که بافت آن مانند تلاقی بین گلابی، پشن فروت و کیوی است.

خواص میوه اژدها

این میوه عجیب و غریب کم کالری، غنی از مواد مغذی و غنی از آنتی اکسیدان، جایگزین خوبی برای بسیاری از میوه های دیگر محسوب می شود.

طبق مطالعات، مصرف منظم میوه اژدها یا دراگون فروت که به خاطر ظاهرش این نام را به آن نسبت داده اند، ممکن است به مدیریت دیابت، تقویت سلامت قلب و کنترل کلسترول کمک کند. همچنین به صورت پودر فروخته می شود که می توانید از آن برای تهیه ماست طعم دار و اسموتی استفاده کنید.

در این مقاله، ما به 13 مزیت شگفت انگیز میوه اژدها برای سلامتی، مشخصات تغذیه ای آن، عوارض جانبی احتمالی آن و موارد دیگر نگاه می کنیم.

ارزش غذایی میوه اژدها

میوه اژدها (100 گرم) حاوی 264 کالری، کربوهیدرات (82 گرم) و پروتئین (3.57 گرم) است. سرشار از فیبر (1.8 گرم)، آهن (4٪ RDI)، منیزیم (10٪ از ارزش روزانه)، کلسیم، پتاسیم و ویتامین سی (3٪ از ارزش روزانه) است. همچنین منبع خوبی از ویتامین های B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین) است.

  • میوه اژدها منبع سالم کربوهیدرات ها و فیبر است. قندهای پیچیده میوه ها جایگزین بهتری برای شکر فرآوری شده هستند.
  • محتوای فیبر میوه اژدها در حفظ باکتری های مفید در دستگاه گوارش مهم است. محتوای بالای فیبر همچنین به حرکت روده کمک می کند.
  • محتوای گلیسمی میوه اژدها بالاتر است اما از نظر مواد مغذی غلیظ است که آن را به یک میان وعده سالم تبدیل می کند.
  • غلظت بالای ویتامین C در میوه اژدها بیش از مقدار توصیه شده روزانه است. ویتامین C یک ماده مغذی و آنتی اکسیدانی حیاتی است که در عملکردهای فیزیولوژیکی متعددی نقش دارد و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

اکنون که آشنایی مختصری در مورد خواص میوه اژدها برای سلامتی دارید، اجازه دهید آنها را در بخش بعدی با جزئیات بررسی کنیم.

13 مزایای سلامتی میوه اژدها

خواص میوه اژدها

1. ممکن است باعث سلامت روده شود

میوه اژدها برای هضم غذا مفید است زیرا سرشار از فیبر است. فیبر پری بیوتیک به رشد باکتری های خوب (پروبیوتیک ها) مانند لاکتوباسیل ها و بیفیدوباکتری ها در بدن کمک می کند. این باکتری ها ترکیبات ضروری را در اختیار ما قرار می دهند که بدن ما نمی تواند آنها را سنتز کند. فیبر غذایی همچنین حرکات روده را بهبود می بخشد و شرایطی مانند یبوست، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و مشکلات گوارشی را درمان می کند.

2. می تواند کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود بخشد

دانه های میوه اژدها منبع غنی از اسیدهای چرب غیراشباع ضروری مانند اسیدهای لینولئیک و لینولنیک هستند. این چربی های خوب می توانند سطح کلسترول بد را در بدن کاهش دهند. بیش از حد لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) یا کلسترول بد می تواند شریان های شما را سخت کند و منجر به بیماری های قلبی شود. وجود مواد مغذی گیاهی مانند لیکوپن نیز می تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.

مصرف بیشتر فیبر غذایی با خطر کمتر بیماری قلبی ارتباط مثبت دارد.

تمام این ترکیبات محافظ قلبی موجود در میوه اژدها ممکن است به کاهش کلسترول و کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب یا حملات قلبی کمک کند.

3. ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند

میوه اژدها حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، بتاسیانین، بتازانتین ها و ترکیبات پلی فنلی است. ویتامین C برای حفظ یک سیستم ایمنی قوی ضروری است زیرا به کشتن پاتوژن های مضر کمک می کند و باعث رشد گلبول های سفید خون (سلول های ایمنی) می شود. رنگدانه های رنگی موجود در میوه اژدها – بتالاین – دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. این آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد مضر آزاد شده در طی استرس یا واکنش های متابولیک را از بین ببرند یا به آنها متصل شوند.

4. می تواند به تثبیت قند خون شما کمک کند

میوه اژدها می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. این می تواند برای افرادی که پیش دیابت یا دیابت دارند مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که کنترل گلیسمی میوه اژدها وابسته به دوز است. این بدان معنی است که با افزایش مقدار میوه اژدها، سطح قند خون کاهش می یابد. این خاصیت هیپوگلیسمی میوه اژدها می تواند به تنظیم سطح گلوکز در خون کمک کند.

با این حال، مصرف بیش از حد میوه اژدها همچنین می تواند منجر به اثرات نامطلوب شود، زیرا مشخص شده است که باعث ایجاد مقاومت به انسولین در موش می شود. مقاومت به انسولین می تواند منجر به چاقی شود.

5. ممکن است به ما در کاهش وزن کمک کند

مطالعه‌ ای که بر روی موش‌ ها انجام شد نشان داد که بتاسیانین‌ های موجود در میوه اژدهای قرمز می‌ توانند با تنظیم رشد باکتری‌ های مفید در روده به مدیریت دیابت و پیشگیری از چاقی کمک کنند. فیبر و محتوای بالای آب میوه اژدها همچنین می تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی تری خود را سیر نگه دارید.

6. ممکن است سطح آهن را افزایش دهد

میوه اژدها سرشار از آهن و ویتامین C است. آهن برای تشکیل گلبول های قرمز خون که اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن حمل می کنند ضروری است. ویتامین C جدای از کمک به سیستم دفاعی بدن به جذب آهن کمک می کند. هم آهن و هم ویتامین C در تنظیم عملکردهای فیزیولوژیکی اصلی بدن ما نقش دارند. کمبود آهن یا ویتامین C به ترتیب می تواند منجر به بیماری هایی مانند کم خونی و اسکوربوت شود. گنجاندن میوه اژدها در رژیم غذایی شما می تواند نیازهای غذایی شما را از این مواد مغذی مهم برآورده کند.

7. ممکن است از سرطان جلوگیری کند

میوه اژدها حاوی کاروتنوئیدهای رنگدانه‌ای مانند – بتاکاروتن و لیکوپن – و ویتامین C است که توانایی مبارزه با سرطان را دارند. آنتی اکسیدان هایی مانند بتالین می توانند استرس اکسیداتیو را کاهش دهند و با سلول های سرطانی مبارزه کنند. تحقیقات نشان داده است که بتاسیانین موجود در میوه اژدها ممکن است از رشد و گسترش سرطان سینه جلوگیری کند. این آنتی اکسیدان ها همچنین می توانند آسیب های سلولی را ترمیم کنند.

8. ممکن است به بهبود بینایی کمک کند

بتاکاروتن ها برای سلامت چشم ضروری هستند. بتاکاروتن موجود در میوه اژدها ممکن است به بهبود بینایی و کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک کند. با این حال، شواهد کافی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

9. ممکن است به سرکوب درد آرتریت کمک کند

به طور سنتی، میوه اژدها به عنوان یک درمان برای افرادی که از بیماری های التهابی مانند آرتریت و درد مفاصل رنج می بردند، پیشنهاد می شد. میوه اژدها دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است. بنابراین، ممکن است درد التهابی ناشی از آرتریت را تسکین دهد.

10. ممکن است در دوران بارداری کمک کننده باشد

از آنجایی که میوه اژدها سرشار از آهن است، مصرف آن در دوران بارداری می تواند به پیشگیری از کم خونی کمک کند. همچنین حاوی مواد معدنی حیاتی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. این مواد مغذی به گردش خون، استخوان سازی و سلامت مغز کمک می کنند.

11. ممکن است به بیمارانی که دچار تب دنگی هستند کمک کند

شواهد نشان می دهد که مصرف میوه اژدها می تواند به افراد آلوده به ویروس دنگی کمک کند. این می تواند به دلیل فعالیت ضد ویروسی ترکیبات موجود در میوه اژدها باشد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که بتاسیانین موجود در میوه اژدهای قرمز فعالیت ضد ویروسی در برابر ویروس دنگی از خود نشان می دهد. در مطالعات سیلیکو نیز میل ترکیبی بین ترکیبات موجود در میوه اژدها و پروتئین های ویروسی مشاهده شده است. این یک پیشرفت امیدوارکننده است و نشان می دهد که میوه اژدها پتانسیل درمان تب دنگی را دارد. با این حال، مطالعات بیشتری باید برای تعیین ایمنی درمان ضد ویروسی با استفاده از میوه های اژدهای قرمز برای انسان انجام شود.

میوه اژدها به عنوان یک درمان برای تب دنگی از نظر علمی ثابت نشده است و نباید بدون مشورت با پزشک در رژیم غذایی گنجانده شود.

12. ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند

مصرف منظم میوه اژدها ممکن است خطر انحطاط عصبی را کاهش دهد. یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره میوه اژدهای قرمز به بهبود حافظه و توانایی یادگیری پس از قرار گرفتن در معرض سرب کمک می کند.

میوه اژدها همچنین حاوی منیزیم است. منیزیم می تواند به درمان افسردگی و تقویت عملکرد مغز کمک کند.

13. ممکن است سلامت باروری را ارتقا دهد

روش های طب سنتی مصرف میوه اژدها را برای بهبود سلامت باروری و سودمندی اندام های جنسی پیشنهاد می کند.

مطالعه ای که روی موش ها انجام شد نشان داد که عصاره پوست میوه اژدها می تواند از پیشرفت اندومتریوز جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات به حمایت از این ادعاها در انسان محدود شده است.

همچنین گفته می شود که میوه های اژدها خواص مفید زیادی برای پوست دارند. آنها را در ادامه بررسی کنید.

خواص میوه اژدها برای پوست

  • ممکن است خواص ضد پیری داشته باشد: میوه های اژدها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که خواص ضد پیری دارند. این آنتی اکسیدان ها آنزیم های تجزیه کننده اجزای پوست مانند کلاژن و اسید هیالورونیک را مهار می کنند. ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند از پیری پوست جلوگیری کند.
  • ممکن است آکنه را درمان کند: عصاره میوه اژدها در درمان های سنتی مراقبت از پوست برای درمان آکنه استفاده می شود. این می تواند به این دلیل باشد که پوست میوه اژدهای قرمز دارای خواص ضد میکروبی است. گفته می شود که ترکیبات موجود در میوه اژدها تولید سبوم را کنترل می کند و به کنترل آکنه کمک می کند، اگرچه هیچ مدرک علمی برای این موضوع وجود ندارد.
  • ممکن است پوست آفتاب سوخته را تسکین دهد: ویتامین C به همراه سایر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه اژدها می تواند آفتاب سوختگی را کاهش دهد. رطوبت را باز می گرداند و ناحیه آفتاب سوخته را التیام می بخشد و آن را آرام می کند. خاصیت ضد میکروبی میوه اژدها ممکن است به جلوگیری از عفونت در ناحیه سوخته کمک کند.
  • ممکن است سلامت پوست را تقویت کند: میوه اژدها منبع خوبی از ویتامین C است. ویتامین C ثابت شده است که رنگ پوست را روشن می کند، رنگدانه هایپرپیگمانتاسیون را کاهش می دهد و پوست را بهبود می بخشد. رنگ چهره همچنین برای سنتز کلاژن ضروری است. کلاژن پوست شما را سفت و محکم نگه می دارد زیرا جزء ساختاری پوست است.
  • ممکن است پوست را آبرسانی کند: میوه اژدها سرشار از آب است، بنابراین ممکن است به آبرسانی پوست کمک کند. ویتامین B موجود در آن می تواند پوست شما را مرطوب کرده و آن را سالم و انعطاف پذیر نگه دارد.

پس از خواندن همه چیز در مورد فواید میوه اژدها، حتما از خود می پرسید که چگونه آن را بخورید. در اینجا نحوه مصرف آن هم آمده است.

گیاهخواری

چگونه میوه اژدها را بخوریم

میوه اژدها را می توان به صورت تازه یا مخلوط شده به صورت آبمیوه مصرف کرد. می توان از آن برای طعم دادن به مربا، سالاد، اسموتی و ماست استفاده کرد.

انتخاب میوه اژدها خوب آسان است. فقط چک کنید سفت باشد و خیلی نرم نباشد. میوه ای را انتخاب کنید که رنگ آن یکدست باشد. از یک چاقو برای برش آن از وسط استفاده کنید. می توانید گوشت را با قاشق جدا کنید یا پوست آن را بردارید و گوشت را به قطعات کوچکتر برش دهید. میوه اژدها به صورت منجمد خشک شده و به صورت پودر در بازار موجود است که می تواند به عنوان جایگزینی برای میوه استفاده شود.

در اینجا نحوه استفاده از میوه اژدها برای پوست آورده شده است.

نحوه استفاده از میوه اژدها بر روی پوست

1. پک سفت کننده پوست صورت

مواد مورد نیاز:

  • 1/2 میوه اژدها
  • 1 قاشق غذاخوری ماست

روش:

  • پالپ میوه اژدها را بردارید و آن را له کنید تا به صورت خمیری یکدست درآید.
  • ماست را به خمیر اضافه کنید.
  • مواد را روی صورت و گردن خود بمالید و به مدت 20 دقیقه نگه دارید.
  • مواد را با آب ولرم بشویید و صورت خود را با یک حوله نرم خشک کنید.
  • این روند را یک بار در هفته به مدت دو ماه تکرار کنید.

2. ماسک صورت میوه اژدها برای جوش

مواد مورد نیاز:

  • ¼ میوه اژدها
  • 3 تا 4 گلوله پنبه ای

روش:

  • میوه اژدها را از پوست بیرون بیاورید و با استفاده از چنگال آن را به صورت خمیری یکدست درآورید.
  • با استفاده از پنبه آن را روی ناحیه آسیب دیده بکشید. از یک گلوله پنبه ای تازه استفاده کنید تا آن را روی ناحیه دیگری بمالید تا از گسترش باکتری ها جلوگیری کنید.
  • بعد از 20 دقیقه خمیر را با آب ولرم بشویید. اجازه دهید صورتتان در هوای محیط خشک شود.
  • این روش را دو بار در هفته تکرار کنید.

3. پک صورت دراگون فروت برای پوست آفتاب سوخته

مواد مورد نیاز:

  • ¼ میوه اژدها
  • 1 عدد کپسول ویتامین E

روش:

  • میوه اژدها را بردارید و با چنگال آن را له کنید تا خمیری به دست آید.
  • کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و روغن آن را در خمیر میوه اژدها فشار دهید. کاملا مخلوط کنید.
  • مواد را روی ناحیه آفتاب سوخته بمالید. آن را به مدت 30 دقیقه نگه دارید.
  • آن را با آب سرد بشویید و اجازه دهید صورتتان در هوا خشک شود.
  • از این مواد یک روز در میان استفاده کنید تا زمانی که علائم فروکش کنند.

آیا نمی دانید که میوه اژدها عوارض جانبی دارد یا خیر؟ خواندن مقاله را ادامه دهید.

عوارض جانبی میوه اژدها

به طور کلی، میوه اژدها برای مصرف بی خطر است. در موارد نادر، افراد دچار واکنش های آلرژیک با علائمی مانند بثورات، خارش، حالت تهوع و تورم دهان می شوند. موارد بسیار کمی از واکنش آلرژیک به میوه اژدها گزارش شده است.

میوه اژدها یک میوه استوایی خاص و عجیب و غریب با مشخصات آنتی اکسیدانی غنی است. این میوه دارای مجموعه ای از ترکیبات مغذی مانند فیبر غذایی، کربوهیدرات ها، مواد معدنی و ویتامین های B و C است. مزایای میوه اژدها شامل حمایت از سلامت روده و سلامت قلب و عروق و ایمنی بهتر است. برای پوست شما نیز مفید است زیرا خواص ضد پیری و ضد باکتریایی آن می تواند به رفع بسیاری از مشکلات پوستی کمک کند. می توانید میوه اژدها را به صورت میوه کامل یا پودر آن (در ماست و اسموتی) به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این حال، در صورت بروز واکنش آلرژیک به آن، به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

سوالات متداول

آیا می توانم هر روز میوه اژدها بخورم؟

بله، میوه اژدها را می توان هر روز مصرف کرد زیرا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال، زیاده روی نکنید زیرا فیبر بالایی دارد. وارد کردن ناگهانی فیبر بالا به رژیم غذایی می تواند باعث نفخ و اسهال شود.

آیا میوه اژدها برای بیماران کلیوی مفید است؟

میوه اژدها سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند به بهبود عملکرد اندام های داخلی مانند کلیه ها کمک کند. می تواند سموم مضر را جذب کند و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه کمک کند.

آیا پوست میوه اژدها برای شما خوب است؟

پوست میوه اژدها دارای برخی خواص مغذی است زیرا گزارش شده است که حاوی پکتین، بتانین و سایر مواد شیمیایی گیاهی است. با این حال، خوراکی نیست مگر اینکه به صورت تجاری پردازش شود.

منبع:

stylecraze

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی