سلامت سلامت جسمي

خرچنگ های خطرناک برای آقایان

تقویم فارسی اندروید

خرچنگ های خطرناک برای آقایان

https://7ganj.ir/img/2015/12/man-sick-flu-www.7ganj.ir_.jpg

دکتر پیمان ارین /پزشک عمومی

درست است که اغلب مردها از دکتر رفتن فراری هستند ولی یادتان باشد که انجام تست های غربالگری در زمان مناسب یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید در حق خودتان و البته خانوادتان انجام دهید چون همانطئر که بارها و بارها شنیده اید . پیشگیری مهم تر و بهتر از درمان است . تست های غربالگری بیماری را قبل از اینکه باعث بروز علایم شود و شما را از پا بیندازد .شناسایی می کنند . در این مرحله درمان ساده تر و سریع تر و البته کم هزینه تر است .غربالگری به موقع می تواند سرطان روده بزرگ را در نطفه خفه کند یا شناسایی به موقع دیابت  شما را در برابر عوارض قند خون بالا از جمله تغیرات بینایی یا آسیب کلیه ها مصون نگه می دارد اینکه چند وقت یک بار باید این تست ها را تکرار کنید بسته به سن و وضعیت شما و سوابق فردی و خانوادگی تان دارد .

 

سرطان پروستات :

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان است طوری که در امریکا این سرطان بعد از سرظان پوست بیشترین امارمبتلایان را دارد .سلول های سرطانی پروستات به کندی رشد پیدا می کنند و سرعت گسترش این بیماری پایین است بنابراین اگر بیماری زود تشخیص داده شود امید زیادی به درمان وجود دارد .
سن بالای 50 سال ،سیاه پوست بودن ،عادت به خوردن غذاهای چرب یا مصرف الکل وسابقه خانوادگی می تواند ریسک شما را برای ابتلا بهاین بیماری افزایش دهد . معاینه انگشتی روده و ازمایش انتی ژن ویژه پروستات که این آنتی ژن را در خون اندازه گیری می کند دو نمونه از غربالگری های سرطان پروستات است . در گذشته توصیه می شد که همه مردان 40تا75 ساله این تست را به طور سالانه انجام دهند ولی در حال حاضرتوصیه کلی این است که شما مراجعه به پزشک داشته باشید و اگر بر اساس سوابق و شرح حال تان نیاز به غربالگری داشتید این مساله توسط پزشک انجام می شود بعضی از آقایان لازم است که این تست را سالانه تکرار کنند و در بعضی دیگر انجام 5 سال یک بار کفایت میکند .

 

سرطان بیضه :

سرطان بیضه آنقدرها شایع نیست اما در صورت ابتلا غدد تناسلی تولید کننده اسپرم را در مردان  تحت تاثیر قرار می دهد این بیماری معمولا در سنین 30تا50 سالگی ظاهر می شود و بر اساس توصیه انجمن سرطان امریکا همه آقایان باید در نوبت ویزیت پزشک از نظر احتمال وجود بیماری در بیضه مورد معاینه و بررسی قرار بگیرد اما مردانی که سابقه خانوادگی این نوع سرطان را داشته یا بیضه نزول نکرده دارند احتمالا لازم است تست های دقیق تری در در این زمینه انجام دهند در ضمن پزشکان توصیه می کنند که خود فرد به طور مرتب بیضه هارا از نظر وجود هرگونه توده سفت بررسی کرده یا تغییر در اندازه و شکل ظاهری بیضه هارا به پزشک معالج اطلاع دهند بهتر است معاینه بیضه را هر ماه تکرار کرده و این کار را پس از یک دوش اب گرم انجام دهید چون گرما باعث شل کردن پوست کیسه بیضه معاینه و تشخیص توده سفت را راحت تر میکند.

 

سرطان روده بزرگ :

سرطان روده بزرگ دومین سرطان کشنده در سراسر جهان است که معمولا مردها را بیشتر از زنان مبتلا می کند .در اغلب موارد سرطان روده بزرگ از رشد آرام پولیپ های روده (توده هایی که روی سطح سطح داخلی روده بزرگ وجود دارند ) به وجود می اید . این سرطان پس از ایجاد و گسترش در روده بزرگ می تواند سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند به همین خاطر شناسایی به موقع این پولیپها یعنی قبل از اینکه سرطانی شوند و برداشتن آنها نقش مهمی در پیشگیری از این سرطان دارد .
تغییر در وضیت اجابت مزاج ، وجود خون تیره یا روشن شدن در مدفوع ، داشتن یبوست یا احساس عدم تخلیه کامل مدفوع ،نفخ ،درد های شکمی ،احساس سیری ،دفع گاز همراه با درد ، کاهش وزن بدون علت مشخص ،احساس خستگی شدید وطولانی ،کاهش حجم مدفوع ،تهوع و…از علایم این بیماری است .
معمولا توصیه میشود که مردان بعد از سن 40 سالگی آزمایش خون مخفی در مدفوع را به صورت سالانه انجام دهند . دراین روش لخته خون احتمالی در مدفوع مردان با استفاده از یک پروب نوری یا همان (سیگموئیدوسکوپ)که از انتهای روده بزرگ وارد بدن می شود ،شناسایی می شود و می تواند هر نوع پولیپ یا توده غیر معمول دیگری را مشخص کند .
از دیگر غربالگری های توصیه شده برای بررسی احتمال بروز سرطان روده بزرگ می توان به آزمایش خون ( به منظور بررسی وجود یک سری پروتئین های خاص در مدفوع )، پروکتوسکوپی ،کولونوسکوپی و بیوپسی یا نمونه برداری از بافت اشاره کرد.
اگر در خانواده فرد ، سابقه ابتلا به انواعی از سرطان کولون از جمله سرطان روده غیر پولیپی یا پولیپ غده ای خانوادگی وجود داشته باشد ،احتمالا مراجعه به مشاوره ژنتیک هم ضروری است .

 

ملانوما :

ملانوما که خطرناکترین و کشنده ترین نوع سرطان پوست در انسان است در سلول های ملانوسیت ایجاد می شود که رنگ پوست را تولید می کنند در مردان و به ویژه مردان مسن احتمال بروز ملانوم بیشتر از خانوم هست علاوه بر این آقایان 2،3 برابر بیشتر از خانم ها به سرطان پوست غیر ملانومی مبتلا می شوند از جمله ریسک فاکتورهای این بیماری می توان به برنزه کردن های مکرر پوست ، آفتاب سوختگی و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ، سن بالا و … اشاره کرد .
ملانوم خطرناک ترین شکل سرطان پوست است سلول های تخصصی به نام ملانوسیت را درگیر می کند و احتمال ایجاد این سرطان در مردان مسن تر دو برابر زنان هم سن آنهاست . همچنین احتمال تشکیل سرطان پوست غیر ملانومی سلول بازال و سلول سنگفرشی در مردان دو تا سه برابر زنان است .قرار گرفتن در معرض نور افتاب به مدت زیاد یا سولاریم و استفاده از نور فرابنفش به طورمکرر،خطر سرطان پوست را افزایش می دهد .

افتاب سوختگی هم باعث می شود افراد سریع تر به سرطان پوست مبتلا شوند .
معاینه از نزدیک یکی از روش های کاربردی برای بررسی احتما وجود ملانوماست .به همین خاطر به مردان توصیه می شود که به طور منظم پوست خود را کنترل کرده و هرگونه تغییر در پوست خود را با پزشک شان در میان بگذارند .
در موارد مشکوک ممکن است لازم باشد بیوپسی از ناحیه مورد نظر به عمل اید .

 

گردآوری : هفت گنج

 

مطالب مرتبط :

این میوه با انواع سرطان مقابله می کند…

آشپزی ضد سرطان / روشی سالم برای سرخ کردن سیب زمینی…

این ترشیجات سرطان زا هستند

با دستان خود سرطان میل نکنید !

ارتباط کم خوابی و سرطان سینه !

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی