سلامت سلامت جسمي

ارتباط كم خوابي و سرطان سينه !

طبق نتایج دو مطالعه جدید دانشگاههای سوئد، الگوهای نامنظم خواب سوخت و ساز بدن و عملکرد سلولی را برهم می زند و در زنانی که مستعد ابتلا به سرطان سینه هستند خطر ابتلا به این بیماری را تسریع می کند ...
تقویم فارسی اندروید
طبق نتایج دو مطالعه جدید دانشگاههای سوئد، الگوهای نامنظم خواب سوخت و ساز بدن و عملکرد سلولی را برهم می زند و در زنانی که مستعد ابتلا به سرطان سینه هستند خطر ابتلا به این بیماری را تسریع می کند.
ارتباط كم خوابي و سرطان سينه
ارتباط كم خوابي و سرطان سينه

محققان در هر دو این مطالعات اعلام کردند که اختلال در ساعت داخلی بدن، عملکرد سلولی را از فعالیت می اندازد.

طبق یک مطالعه که در مجله Clinical Endocrinology and Metabolism منتشر شده است، یک شب نخوابیدن موجب بروز تغییراتی در بیان ژن ها در بدن می شوند.

جاناتان سدرنس محقق دانشگاه اوپسالا سوئد در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، مطالعات قبلی نشان داده اند که بی خوابی بر سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارد موجب ابتلا به چاقی و دیابت نوع دو می شود.

محققان در یک مطالعه 15 مرد سالم را مورد بررسی قرار دادند؛ محققان این افراد را به دو دسته تقسیم کردند و یک گروه را در طی دو جلسه در یک شب بیدار نگاه داشتند و به گروه دیگر اجازه دادند که بخوابند.

نمونه های خونی که از افراد مورد مطلعه قبل و بعد از هر جلسه بی خوابی گرفته شد به همراه نمونه های بافت گرفته شده از معده و پای افراد مورد مطالعه نشان داد که تنظیم و فعالیت ساعت بیولوژیک بدن تنها پس از یک شب نخوابیدن تغییر کرده است.

محققان با حیرت انگیز خواندن سرعت تغییر بیان ژن ها در پی یک شب نخوابیدن اظهار داشتند:از آنجاییکه این تغییرات یک شبه ایجاد می شود مدت زمان ادامه آنها مشخص نیست.

با این حال محققان خاطر نشان کردند که این تغییرات می تواند بعد از یک یا چند شب خواب خوب از بین برود.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که دست کم برخی انواع بی خوابی مانند بی خوابی های ناشی از کارهای شیفت شبانه می تواند به بروز تغییراتی در ژنوم بافت ایجاد شود که در دوره های طولانی تر بر متابولیسم بدن تاثیر می گذارد.

محققان در مطالعه دیگری که در مجله Current Biology منتشر شده است، در آزمایش بر روی موش ها متوجه شدند، بروز تومورهای سرطان سینه در موش های مبتلا به اختلال بی خوابی هشت هفته جلو می افتد؛ این در حالی است تومورهای سرطان سینه در موش های مستعد به ابتلا به این بیماری معمولا بعد از 50 هفته نمایان می شود.

محققان با الهام از نتایج این مطالعه نتیجه گیری کردند که الگوهای ضعیف خواب در زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در آنها پنج سال جلو اندازد.

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی