سلامت سلامت جسمي

علل پرش اندام‌ها در خواب و روشهاي درمان آن

پرش اندام‌ها در صورتی که ناشی از فشارهای روانی باشد، نیاز به درمان خاصی ندارد، اما در صورت تکرار باید بررسی شود.
تقویم فارسی اندروید
پرویز بهرامی، فوق تخصص صرع با تأکید بر تشخیص افتراقی صرع نسبت به پرش اندام‌ها که ناشی از استرس است، گفت: پرش اندام‌ها در صورتی که ناشی از فشارهای روانی باشد، نیاز به درمان خاصی ندارد، اما در صورت تکرار باید بررسی شود.

پرویز بهرامی درباره پرش اندام‌ها در دقایق اولیه خواب و رابطه آن با ابتلا به صرع، اظهار داشت: در صورتی که فرد در دقایق اولیه خواب دچار پرش اندام‌ها شود، پرش اندام‌ها در دقایق اولیه خواب ارتباطی به ابتلا به صرع ندارد و نیاز به درمان خاصی نیز نیست.

وی افزود: پرهیز از استرس می‌تواند در کاهش پرش اندام‌ها در ابتدای خواب یا حتی حین خواب مؤثر باشد، چرا که برخی افراد گاهی تجربه سقوط از ارتفاع و پرش شدید اندام‌ها را در خواب تجربه می‌کنند که ناشی از فشارهای روانی روزانه است.

این فوق تخصص صرع تصریح کرد: گاهی ابتلا به صرع می‌تواند موجب پرش اندام‌ها شود که علت آن اختلالات متابولیکی شخص است که با زمینه بیماری‌های ارثی ارتباط دارد و سیستم عصبی به ویژه کورتکس را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این نورولوژیست اظهار داشت: صرع باید از پرش اندام‌ها که ناشی از استرس روزانه است، تشخیص افتراقی داده شود. همچنین در صورتی که فرد به صرع مبتلا نیست و بر اثر فشارهای روانی به پرش اندام موقع به خواب رفتن مواجه می‌شود و این علامت چندین بار تکرار می‌شود، باید به پزشک مراجعه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.

روشهاي سنتي درمان پرش اندام در خواب

روشهاي درمان پرش اعضاي بدن در خواب از زبان استاد حسین خیر اندیش”، محقق و پژوهشگر طب اسلامی و سنتی :

۱- از منظر طب سنتي ايران ، علت پرش اعضاء( دست، پا و…) در خواب، سردی مغز است.

۲- از این جهت پزشکان طب سنتی اسلامی توصیه می‌کنند: شبها موقع خواب یک لیوان از دمکرده‌ی “اسطوخودوس+سنبل الطیب” را با کمی عسل خورده شود.

ضمنا روزی ۱۴ عدد بادام را دانه دانه مثل آدامس بجوند. این عارضه برطرف خواهد شد.

۳- توجه: درمان این عارضه بسیار با اهمیت است. چرا که در صورت تداوم و بی اعتنایی ، زمینه ساز بیماری های غیرقابل درمانی همچون بیماری مغزی پارکینسون خواهد شد. پس اگر متوجه این عارضه در خود یا دیگران شدید، با توصیه های ذکر شده آن را مهار نمایید.

۴- یک راه‌کار ساده و اصولی : کاهش دادن مصرف سردیها مخصوصا شبها( شبها گرمی میل شود) از بروز این عارضه جلوگیری می نماید و در درمان آن موثر است.

۵- از استرس ها بکاهید و به خواب آرام و زمان کافی خواب اهمیت بدهید. ضمنا ماساژ قبل از خواب نیز بسیار مفید است.

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

منابع: فارس / shiateb.com

17 دیدگاه

  • سلام همسر من به جز اینکه اول خوابش پرش داره ، هنگامیذکه خوابش سنگین شده هم پرش های ریز و پشت سرهم داره (خیلی شدید نیست که بیدار بشه)و خیلی زیاد مثل لرزیدن میمونه ولی به فاصله یک الی دوثانیه هی پرش داره بدنش.

  • سلام من چند روز میشه وقتی تازه خواب میرم پاهام ی دفعه ب شدت م
    میپره اگر کسی میدونه راهنمای کنند ممنون

  • سلام من سر وپیشانی ام خیلی عرق می‌کند ودر همین تازگی در هنگام خواب پرش از خواب دارم مشکل در چیست؟

  • سلام من همسرم وقتی خوابه چند ثانیه لرزش شدید میگیره ممکنه در طول خواب دو تا سه بار تکرار بشه میخواستم بدون چرا اینجورمیشه ایا نیاز به دکتر داره

  • سلام من زمانی که تازه میخوام به خواب فرو بزم به صورت ناگهانی از خواب میپرم مثل ترس شدید توام با کمی نفس تنگی حالت کمبود اکسیژن میخواستم بدونم مربوط به چه چیزی میشه

    • داروی خاصی مصرف میکنید ؟ این عارضه ممکنه بخاطر استرس و فشار روحی باشه ، باید سعی کنید ذهنتون رو آرام نگه دارید، قبل از خواب گرمی بخورید و سعی کنید مصرف سردی ها رو کم کنید، در صورت ادامه این حالت اگر تونستید به پزشک مراجعه کنید.

    • سلام منم مثل شما بودم،برای مشکل کمبود اکسیژن ویتامین خوردن رو شروع کردم. منیزیم و مولتی ویتامین خوردم این مشکلم برطرف شد.
      براي ترسی هم که داشتم شب ها قبل خواب قرآن صوتی (ترتیل سوره ص از العفاسی فوق العاده اس) گوش میکردم و میخوابیدم دیگه به این مشکل برنخوردم.

  • سلام پسرم ۸سالشه تقریبا یک ماهه اول خواب پاهاش تیک میخوره علتش را ممنون میشم توضیح دهید

  • من شوهرم توی خواب پا یا دستش پرش داره خیلی شدت داره و حتی ب صورت مداوم ادامه داره علتش چیه

    • شاید اعتیادسلام عزيزم
      من کارشناس نيستم
      اما این چیزی که می گم تجربه شخصی که خودمه متأسفانه که البته امیدوارم برای شما اینطور نباشه
      اما خب احتمالا همسر شما یه قرص اعتیاد آوری مثل ترامادول یا متادون دارن مصرف می کنن
      اگه صبح ها خوابشون سنگینه و به سختی بيدار می شن بريد تو جیب و کيفشون بگردید
      و اگه مطمئن شدید که حرف و حدس من درست بود که ایشالا غلط باشه اگه هنوز بچه دار نشدید به هیچ وجه بچه دار نشید و روی روحیه خودتون حسابی کار کنید و آماده شید برای یه جنگ سخت. اگه عاقل و آینده نگر باشید و احساسی تصمیم نگیرید که خیلی بهتره. مثل خود من که جدا شدم و خودم نجات دادم

    • من یه مدت هست که اوایل خواب پام ناخودآگاه دچار بپرش میشه و بعد که می خوابم با یه.جور ترس و اضطراب از خواب میپرم و بعد دوباره می خوابم(لرزش خفیفی توی دست هام هم دارم)

  • سلام..من وقتی تازه خوابم میخواد عمیق شه یهو یه چیزی میترسونه منو..هر بار به یه نحوی.که اون ترس مثل یه شوک شدید منو بیدار میکنه.با یه حالت بدی بیدار میشم.جوری ک میپرم.علتش چیه؟

  • من شوهرم توی خواب پا یا دستش پرش داره خیلی شدت داره و حتی ب صورت مداوم ادامه داره

  • سلام من وقتی میخابم ی دفعه پام میپره بدون کنترل یا همین ک خوابم میخاد عمیق شه ی دفعه حس میکنم میوفتم توی چاله یا از ی ارتفاع میخام بیوفتم پایین میخاستم بدونم لازمه ب دکتر مراجعه کنم یا با کنترل استرس درست میشه؟

    • این علایم و به خصوص تیک بدن در خواب یک علت دیگر هم دارد.

17 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی