سبك زندگي موفقيت در زندگي

خرد متعارف چیست؟

تقویم فارسی اندروید

خرد متعارف به عقاید رایج و پذیرفته شده اشاره دارد. این می‌ تواند شامل ایده‌ هایی باشد که عموماً توسط اکثریت مردم و همچنین نظرات کارشناسی پذیرفته شده طولانی مدت در یک حوزه یا موسسه وجود دارد.

این نوع دانش می تواند هم مزایا و هم معایبی داشته باشد. گاهی اوقات این ایده ها به افراد اجازه می دهد تا اجماع اکثریت را درک کنند و سریع به نتیجه برسند. در موارد دیگر، خرد متعارف می تواند تفکر خلاقانه و ارائه راه حل های جایگزین برای مشکلات را دشوارتر کند.

استفاده مدرن از اصطلاح خرد متعارف به اقتصاددان جان کنت گالبریت نسبت داده می شود که در کتاب خود به نام جامعه مرفه در سال 1958 این موضوع را مورد بحث قرار داد. گالبریت خرد متعارف را عاملی توصیف کرد که مقاومت نهادی و اجتماعی را در برابر تغییر افزایش داد.

نشانه های خرد متعارف

خرد متعارف در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره مشهود است. برخی از نشانه‌ هایی که نشان می‌ دهد از خرد متعارف برای هدایت تصمیم‌ گیری های خود استفاده می‌ کنید عبارتند از:

  • پذیرش برخی ایده ها بدون هیچ گونه پرسشی
  • هیچ اطلاعات چالش برانگیزی نیست که با آنچه شما انتظار دارید پیدا کنید مطابقت کند.
  • اعتقاد به اینکه اکثریت مردم به هر چه فکر می کنند درست است.
  • فرض اینکه نظر اکثریت باید درست باشد
  • فکر کردن به اینکه چیزی درست است به این دلیل که منطقی به نظر می رسد.
  • پذیرش چیزی به عنوان حقیقت به دلیل سنت یا قدرت

هر زمان که فرضی را به طور خودکار بدون فکر کردن زیاد انجام دهید، ممکن است به عنوان یک راهنما بر خرد متعارف تکیه کنید. یادآوری این نکته مهم است که اگرچه این ایده ها پذیرفته می شوند اما به این معنی نیست که دقیق هستند.

خرد متعارف اغلب بر پذیرش چیزها بر اساس ایمان به نظرات و تخصص دیگران متکی است. مشکل این است که این دانش لزوماً ریشه در شواهد قابل تأیید ندارد.

در بسیاری از موارد، پیدایش آن ممکن است در مشاهدات حکایتی، خرافات، فرهنگ عامه، سوء تفاهم ها یا حتی تحقیقات بد طراحی شده باشد.

انواع

خرد متعارف می تواند برای طیف وسیعی از موضوعات اعمال شود. برخی از زمینه هایی که ممکن است با چنین تفکری روبرو شوید عبارتند از:

  • سیاست
  • دولت
  • تحصیلات
  • مراقبت های بهداشتی
  • دارو
  • سازمان ها و نهادها
  • علوم پایه
  • دانشگاهیان
  • دین
  • اقتصاد
  • سلامتی

در تمام این زمینه‌ ها، افرادی که در این زمینه کار می‌ کنند اغلب بر مجموعه‌ ای از دانش تکیه می‌ کنند که برای اطلاع‌ رسانی و راهنمایی ایده‌ ها و اقدامات آینده است. در حالی که افراد در این زمینه ها در حال انجام تحقیقات و ابداع راه حل های جدید هستند، بسیاری از این اکتشاف هنوز بر اساس دانش مورد توافق عمومی ساخته شده است.

استفاده یا مقبولیت یک ایده متعارف می تواند به ارتباط آن با وضعیت فعلی فرد نیز بستگی داشته باشد. اگر چیزی برجسته تر به نظر برسد، ممکن است دقیق تر نیز دیده شود.

مثال ها

در حوزه سیاست، خرد متعارف ممکن است شامل نکات متذوالی باشد که به قدری تکرار می شوند که با دقت کمی پذیرفته می شوند، خواه دقیق باشند یا نه.

نمونه ای از خرد متعارف در سلامت، این باور رایج در میان مصرف کنندگان و متخصصان پزشکی بود که سیگار کشیدن رفتار خطرناکی نیست. تنها پس از تحقیقات و کمپین های بهداشت عمومی قابل توجه بود که مردم شروع به تغییر باورهای خود در مورد خطرات جدی سلامتی با سیگار کشیدن کردند.

موارد استفاده

این نوع دانش می تواند چند کاربرد متفاوت داشته باشد. می تواند به عنوان راهی برای سنجش اجماع اکثریت یک جمعیت باشد. این که آیا خود این ایده درست است یا خیر، دانستن اینکه اکثر مردم به درستی آن اعتقاد دارند می تواند اطلاعاتی در مورد نیازها، اولویت ها یا نظرات یک گروه ارائه دهد.

خرد متعارف همچنین می تواند مانند یک میانبر ذهنی عمل کند. به جای بررسی هر جنبه ای از یک مشکل، تکیه بر خرد متعارف می تواند به افراد در تصمیم گیری یا نتیجه گیری سریع کمک کند.

تکیه بر خرد متعارف ممکن است مفید باشد زمانی که:

  • شما برای تجزیه و تحلیل تمام جنبه های یک موقعیت یا هر گزینه موجود وقت ندارید.
  • به دست آوردن اجماع در گروه مهم است.
  • انطباق با گروه و تناسب در آن مهم است.
  • شما با گروه یا سازمانی روبرو هستید که در برابر ایده های جدید مقاوم است.

همچنین مهم است که بدانیم خرد متعارف می تواند صحیح باشد. نمونه ای از حکمت متعارف واقعی این است که شستن دست ها با آب و صابون می تواند به جلوگیری از گسترش بیماری کمک کند. هر رشته ای دارای دانشی است که از تخصص و تجربه اعضای آن گروه سرچشمه می گیرد. ممکن است متوجه شوید که رویکرد مرسوم دقیق ترین یا مفیدترین است.

تأثیر

از آنجایی که خرد متعارف معمولاً بدون تردید باقی می‌ ماند، زمانی که ایده‌ های نادرست مورد پذیرش گسترده قرار می‌ گیرد، می‌ تواند مشکلاتی ایجاد کند. این می تواند بررسی ایده های جدید را بسیار دشوارتر کند.

برای مثال، حکمتی مرسوم نشان می‌ داد که زخم‌ ها صرفاً ناشی از فشار هستند. در حالی که این ایده سال‌ ها پیش در این مورد وجود نداشت، تا زمانی که محققان آن را به چالش کشیدند و علت اصلی که یک باکتری خاص بود، کشف شد.

در مواردی مانند این، عقل مرسوم نادرست می تواند با سلامت فرد و نوع مراقبت های پزشکی که دریافت می کند تداخل ایجاد کند.

ایده‌ های مرسوم می‌ توانند به شکلی از تثبیت عملکردی تبدیل شوند و یافتن راه‌ های خلاقانه برای پاسخ به یک سؤال یا برخورد با یک مشکل را دشوارتر می‌ کنند. ایده های ثابت در مورد یک مشکل با توانایی تفکر خارج از چارچوب یا یافتن راه های جدید برای مقابله با آن مشکل تداخل می کند.

باورهای مرسوم نیز ممکن است بسیار کند تغییر کنند. حتی با افزایش شواهد برای مقابله با یک ایده، ایده های مرسوم می توانند ادامه داشته باشند.

با این حال، خبر خوب این است که این نوع تفکر و دانش ثابت نیست. با گذشت زمان، از آنجایی که تحقیقات از ایده های جدید پشتیبانی می کند و نشان می دهد که ایده های قبلی نادرست بوده اند، تغییرات شروع به شکل گیری و شکوفایی می کنند.

نکات

اگر ایده های مرسوم در مورد یک موضوع مفید یا دقیق به نظر نمی رسند، کارهایی وجود دارد که می توانید برای به چالش کشیدن آنها و آزمایش روش های جدید تفکر انجام دهید. راه هایی که ممکن است به این موضوع نزدیک شوید:

  • تاریخچه این ایده را کاوش کنید: مدتی را صرف تحقیق در مورد چگونگی پیدایش این ایده در وهله اول کنید. آیا مجموعه ای از تحقیقات بر اساس آن وجود دارد؟ چه شواهدی صحت آن را تایید می کند؟ آیا شواهد یا داده ای وجود دارد که با این ایده در تضاد باشد؟
  • برای ایده های جایگزین تحقیق کنید: مدتی را صرف ارائه فرضیه های جایگزین برای توضیح پدیده کنید. در مورد این ایده های جدید تحقیق کنید و آنها را از نظر صحت آزمایش کنید.
  • با افراد دیگر صحبت کنید: همچنین می‌توانید ایده‌های جدید خود را با دیگران در میان بگذارید تا ایده‌ ای بهتر در مورد اینکه دیگران چگونه ممکن است این توضیحات جایگزین را ببینند، به دست آورید. چیزی که به نظر شما ایده خوبی است ممکن است برای دیگران غیرمنطقی جلوه دهد. افراد دیگر نیز ممکن است بتوانند به ایده ها یا توضیحات دیگری اشاره کنند که ممکن است شما در نظر نگرفته باشید.

هنگامی که با ایده هایی روبرو می شوید که ریشه در خرد متعارف دارند، اغلب منطقی است که آنها را برای ارزیابی اعتبار و دقت آنها بررسی کنید. زیر سوال بردن این حکمت می تواند به الهام بخشیدن به تحقیقات بیشتر کمک کند که می تواند ایده های قدیمی را پشتیبانی یا رد کند و به طور بالقوه منجر به توضیحات جدید و مفیدتر شود.

حرف آخر

خرد متعارف اغلب به عنوان مانعی برای تفکر خلاق شناخته می شود. از آنجایی که منجر به ایده های عمیقی می شود که به ندرت از نظر دقت ارزیابی می شوند، تغییر آن می تواند بسیار دشوار باشد. بازنگری در خرد متعارف اغلب می تواند به نوآوری های جدید منجر شود.

تغییر باورهای مرسوم همیشه آسان نیست و گاهی اوقات می تواند با مقاومت و سایر نتایج نامطلوب روبرو شود. برای مثال، برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی توصیه‌های جدید بهداشتی یا علمی خرد متعارف را به چالش می‌کشند، ممکن است افراد به طور کلی اعتماد به اطلاعات علمی را کاهش دهند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی