سبك زندگي موفقيت در زندگي

توصیه هایی برای مدیریت زمان

تقویم فارسی اندروید

آیا برایتان پیش آمده است که مجبور شوید موهایتان را سر ناهار شانه کنید و یا تماس های کاری را در آخر وقت و درکنار خانواده حل و فصل کنید؟ اگر چنین است احتمالا احساس خواهید کرد که کنترل وقت و زندگی خود را از دست داده اید در این مقاله راهکارهایی برای شما داریم که کمک می کنید بهتر از پس مدیریت زمان و کنترل زندگی خود بربیایید. با هفت گنج همراه باشید.

توصیه هایی برای مدیریت زمان

1. توسعه عادات سالم

خرید چیزهایی که لازم ندارید را متوقف کنید. بسیاری از مردم به این عادت بد دچارند و گاهی خودشان هم دلیل این خرج های بی مورد را نمی دانند. بهتر است خرید وسایل بی مورد و غیرضروری را متوقف کنید و به جای آن پول تان را برای خرید وسایل مورد نیاز و ضروری کنار بگذارید. همچنین به این ترتیب مقدار زیادی از وقت تان هم صرفه جویی شده و می توانید به کارهای مهم ترتان بپردازید. به هزینه ها و خرید های خود نیگاهی بیندازید و ببینید گه چه تبعاتی دارند و از خود بپرسید که آیا واقعا باید این هزینه ها را صرف کنید و یا اینکه تنها می توانید حتی بدون آن ها زندگی بهتری داشته باشید. برای مثال آی شما واقعا به خرید یک ماشین نیاز دارید؟ آیا حساب هزینه های بنزین و تعمیرات و سرویس کردن ماشین را کرده اید؟ آیا می دانید که گاهی مجبور می شوید چقدر وقت تان را در ترافیک یا درحال پیدا کردن جای پارک صرف گنید؟ می توانید به جای آن کمی به پاهای خود بیشتر وابسته باشید و یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

آیا واقعا لازم است که پنج لباس جدید در هر ماه بخرید؟ بهتر نیست که به جای صرف زمان برای خرید و همچنین تامین هزینه های آن بیشتر به مدیریت زمان خود فکر کنید؟ و یا به کمیت خرید ها و لباس های بهتری که می توانید داشته باشید البته در تعداد کمتر. اگر شما لباس های باکیفیت تر و گران تر بخرید ماندگاری بیشتری خواهند داشت در حین اینکه شما کمتر مجبور خواهید بود به فروشگاه رفته و لباس های ارزان بخرید.

به علاوه رستوران رفتن یا غذا سفارش دادن یکی از بیشترین مواردی است که پول شما را صرف می کند و همچنین وقت بیشتری نسبت به یک غذا خوردن معمولی در خانه از شما می گیرد. شاید بهتر باشد این کار را به یک یا دوبار در هفته محدود کرده و به جای آن سعی کنید به فکر مصرف مواد غذایی سالم تر و همچنین صرف زمان برای یک پخت و پز لذت بخش بکنید.

2. اجتناب از انجام چند کار با هم از اسرار مدیریت زمان است

شاید فکر کنید انجام چند کار به صورت همزمان یک راه عالی برای انجام سریع تر کارها و استفاده بیشتر و بهتر از وقت تان باشد. اما حقیقت این است که انجام چند کار با هم تنها باعث می شود که کارها در مدت طولانی تری انجام شوند. به علاوه این روش کیفیت کار شما را پایین می آورد. چرا که شما دیگر نخواهید توانست تنها برای انجام یک کار تمرکز کنید. آیا می توانید هم با رئیس خود در خصوص یک پروژه بزرگ صحبت کنید و هم با مادرتان در خصوص مهمانی فردا شب خانه پسرعموی تان روی گوشی چت کنید؟ به جای آن تنها کافی است هر کار را جداگانه انجام دهید ببینید چقدر سرعت عمل تان بالا رفته و بهتر می توانید کارها را انجام دهید. می توانید برای خود یک برنامه بنویسید و خود را مقید کنید که در یک تایم خاص تنها به انجام یک کار مشخص بپردازید.

3. تلاش غیر معمول کافی است

شما ممکن است درحال تلاش برای انجام چند وظیفه باشید یا یک پروژه جدید را شروع کرده باشید یا شاید خود را مقید کنید که یک شب دخترانه را در هفته ی خود بگنجانید یا به همسایه تان کمک کنید که خانه اش را بیاراید و یا یک کلاس یوگا بروید. ممکن است خودتان را برای انجام کاری متعهد کنید و برخلاف همه ی شرایط مخالف و نامساعد باز هم به کارتان ادامه داده و دست از تلاش برندارید. بهتر است کمی خود را متوقف کنید و از خود بپرسید که آیا اگر این کارها را کنار بگذارم چه حسی خواهم داشت؟ اگر پاسخ تان رسیدن به آرامش بود بهتر است همین الان انجام آن کارها را به بعد موکول کنید و در زمان بهتری آن را انجام دهید.

4. نظم و انظباط و مدیریت زمان

این ها مواردی هستند که به شما کمک می کنند تا احساس خیلی بهتری برای مدیریت زمان و کیفیت زندگی خود داشته باشید. یک تقویم یا روزشمار و یک خودکار و دفترچه بردارید و لیستی از کارهایی که باید انجام بدهید را در آن بویسید. برنامه ریزی و نظم و انظباط می تواند شما را از بابت انجام شدن کارها مطمئن کرده و استرس تان را کم کنند. برنامه ریزی قطعا تاثیر ژرفی روی مدیریت زمان داشته و به شما در صرفه جویی در وقت تان کمک خواهد کرد.

5. مشروبات الکلی و مواد مخدر را کنار بگذارید

شاید بخواهید گاهی با دوستان تان کمی خوش باشید یا یک آخر هفته به دور از استرس و با آرامش را پشت سر بگذارید در این مواقع کمی نوشیدن می تواند موثر باشد هرچند که بهتر است آن را هم کنار گذاشت. اما اگر استرس بعد از روزهای کاری و یا استرس مدرسه و درس را با نوشیدن پشت سر می گذارید کار احمقانه ای را در پیش گرفته اید. بهتر است در این مواقع فکر دیگری برای رفع استرس تان داشته باشید. مثلا می توانید به کلاس یوگا بروید و یا از نمایشگاه کشاورزی دیدن کنید و یا روی یک مجموعه شعر تمرکز کرده و خود را آرام کنید اما نوشیدن در بیشتر مواقع شما را از خود بی خود کرده و زمام امور از دست تان خارج می شود و دیگر نه تنها در مدریت زمان ناموفق خواهید بود بلکه ممکن است به کارهای روزمره تان هم نرسید. نوشیدن شما را کسل و خسته و خواب آلود کرده و بعد از رفع اثر آن حس بدی به شما می دهد.

6. آشپزی برای چند روز

می توانید به جای اینکه هر روز چند ساعت را به پخت و پز و تمیز کاری اختصاص بدهید یک روز برای 2-3 روز آینده غذا پخته و آن را در یخچال بگذارید و هر روز مصرف کنید. همچنین می توانید با انجام همه ی خرید های مواد غذایی تان به صورت یکجا خودتان را از صرف مقدار زیادی از زمان نجات دهید.

7. کارها را به تعویق نیندازید

کارها را به تعویق نیندازید. ممکن است یک کار برای تان به شدت کسل کننده و سخت به نظر برسد و یا دوست داشته باشید آن را به بعد موکول کنید اما در عین حال همیشه می دانید که کارهایی برای انجام دارید و بار آن ها روی دوش تان سنگینی می کند. به علاوه قطعا انجام آن کارها بازخوردهایی دارند که شما منتظرشان هستید. به این ترتیب تنها کافی است که آن ها را انجام دهید تا هم از استرس تان کم شود و هم که نتیجه ای که قرار است در آخر دریافت کنید در همان ابتدا به آن برسید.

8. زودتر اماده شوید

یکی دیگر از مواردی که ممکن است به شما استرس وارد کند و یا به خودتان یا دیگران این احساس را بدهید که در مدیریت زمان مشکل دارید دیر رسیدن به کارها و قرارهای تان است. برای مثال ممکن است همیشه با عجله مجبور به تمام کردن کارها در دقیقه نود باشید و یا اینکه همیشه کمی دیرتر از آنچه که باید کارها را تمام کنید و یک قدم از برنامه ها عقب باشید. بهتر است برای جلوگیری از این رخداد خودتان را ملزم به انجام کارها کمی زودتر از زمان مقرر کنید. نگرش تان را بهبود داده و به جای انجام کارها دردقیقه نود به فکر انجام آن ها در سر وقت ی کمی زودتر باشید.

9. برنامه ریزی از پیش تعیین شده

هر روز صبح یا شب قبل برای کل روز خود یک برنامه ریزی دشاته باشید. زمان یکه از خواب بیدار می شوید انرژی زیادی دارید که در صورتی که گمراه و بی برنامه باشید به راحتی می توانید تمام روز خود را به هدر بدهید. هر کاری را سر وقت و با برنامه انجام دهید. مثل رسیدگی به شغل تان یا انجام کارهای مدرسه یا وقت گذراندن با دوستان تان یا هر کار دیگری که دارید. برنامه ریزی برای تان مشخص می کند که در طول روز به چه کارهایی باید رسیدگی کنید و می توانید نهایتا میزان موفقیت خود را بسنجید.

10. کمی با خودتان تنها باشید

شما به تنهایی و خلوت نیاز دارید. گاهی باید انرژی خودتان را بازیابی کنید. گاهی باید به دنبال کمی تمرکز برای زندگی تان و برنامه ریزی برای خودتان باشید و گاهی لازم است تنها باشید تا بتوانید برای خودتان فکر کنید و مسائل را بسنجید. اوقات تنهایی زمان های باارزشی هستند چرا که در آن ها شما با خودتان تنها هستید و می توانید بیشتر به خودتان برسید. در اوقاتی که تنها هستید می توانید کمی اوضاع تان را بهبود دهید و خود را از تنش ها و ناراحتی هایی که دارید خلاص کنید. البته بودن با دوستان یا خانواده هم مهم است اما مطمئن شوید که حداقل چند ساعت در هفته را تنها می مانید و با خودتان خلوت می کنید. اجازه ندهید یک دوست از اینکه با او وقت صرف نمی کنید شما را سرزنش کند. شما برای مدیریت زندگی و مدیریت زمان لازم است گاهی با خودتان خلوت کنید.

11. اوج انرژی و اوج برنامه کاری

هر کس زمانی در روز را بهتر و بیشتر از دیگر اوقات سپری می کند. بعضی افراد در صبح و بعد از بیدار شدن از خواب پرانرژی ترند و برخی دیگر در بعد از ظهر. این ساعات را در خود بشناسید و هنگامی که برنامه ریزی می کنید بیشترین و خسته کننده ترین و مهم ترین کارهارا در همان ساعات قرار دهید و کارهای کم اهمیت تر یا ساده تر را در ساعاتی بگذارید که آهسته تر و کم انرژی تر هستید.

12. به اندازه کافی بخوابید

زمانی که مردم مشغول هستند اولین چیزی که قربانی می کند خواب شان است. شاید حتی برای برنامه ریزی بهتر و مدیریت زمان از خواب شان بزنند اما فراموش نکنید که این کار یک گام منفی برای شماست. درصورتی که بیدار بمانید اما انرژی کافی برای انجام کارها نداشته باشید یا سرعت تان در انجام امور کم می شود و یا اینکه کیفیت عملکردتان پایین می اید. به همین علت است که توصیه می شود 7 تا 8 ساعت خواب شبانه روزی را به هیچ وجه ترک نکنید. همچنین ساعت خواب مشخص داشته باشید و هر شب را سر یک ساعت مشخص بخوابید. حداقل نیم ساعت قبل از خواب نیز از تمام وسایل الکترونیکی که نور آبی دارند دوری کرده و محل خواب تان را آرام و راحت کنید تا بتوانید به خوبی استراحت کنید. در خصوص تغذیه قبل از خواب هم از مصرف مواد کافئین دار پرهیز کنید چرا که به خواب رفتن تان سخت تر شده و کیفیت خواب تان پایین می اید.

13. وعده های غذایی سالم بخورید

زمانی که یک صبحانه دلچسب، ناهار انرژی زا و یک شام لذیذ می خورید می توانید بهترین استفاده را از روز خود داشته باشید. شاید فکر کنید اختصاص دادن یک تایم برای غذا خوردن وقت تان را تلف کند و زمانی که بیش از حد به گذز زمان و مدیریت زمان خود اهمیت می دهید دوست دارید کمتر وقت را برای غذا خوردن تلف کنید و یا غذاهای سرپایی و بی کیفیت مصرف می کنید. بدایند که این کار نیز یک گام منفی در برنامه ریزی شماست. چرا که خوب غذا خوردن به با انرژی بودن و با انگیزه بودن شما کمک می کند. حتی اگر لازم است برای داشتن یک صبحانه خوب 15 دقیقه زودتر از خواب بیدرا شوید یا برای ناهار میز کار خود را ترک کنید حتما این کارها را انجام دهید چرا که همین وقت کمی که به غذا خوردن تان اختصاص می دهید به شما کمک می کند بهتر و با کیفیت تر کار کنید. اما دقت کنید که مصرف غذای خوب هم مهم است. غذاهای چرب و سنگین شما را کسل و تنبل می کند و سلامتی تان را به خطر می اندازد. پس به اندازه کافی وقت صرف کنید تا غذاهای مقوی و سالم بخورید.

14. زمانی برای تفریح

مدیریت زمان به شرطی عاقلانه است که همه جوانب را در نظر بگیرد. شما نمی توانید همه ی وقت خود را به کار کردن اختصای دهید. همان قدر که کار کردن و رسیدگی به کارهای شما مهم است به همان اندازه نیز تفریح کردن و تخلیه انرژی های منفی و شاد بودن تان مهم هستند. بهتر است بخشی از برنامه ریزی روزانه یا هفتگی خود را به بودن در کنار دوستان تان و تفریح و خوش گذرانی اختصاص دهید. این کارها در خوب بودن حال تان و بهبود اوضاع کلی شما کمک می کند.

15. استراحت های کوتاه مدت

هر 90 دقیقه استراحت کنید. ذهن انسان به گونه ای طراحی نشده است که بتواند به مدت 7 تا 8 ساعت بدون وقفه روی یک موضوع واحد تمرکز کرده و خسته نشود. شما حداکثر هر 90 دقیقه نیاز دارید که کمی استراحت کنید. این استراحت شامل استراحت ذهن شما و یا استراحت عضلات بدن تان و کاهش فشار روی آن هاست. استراحت کردن یا خسته شدن را به عنوان یک ضعف یا مانع جلو انجام کارهای تان نپندارید بلکه بپذیرید که این یک روال طبیعی است و برای هر کسی پیش می آید. هر 90 دقیقه می توانید به یک پیاده روی بروید و یا با دوستان تان وقت بگذرانید. یا اینکه تنها چشمان تان را برای 15 دقیقه ببندید. چرت زدن های کوتاه مدت کمک می کند تا برای یک تا دو ساعت انرژی تان را بازیابید و دیگر احساس خستگی و بی حالی نکنید. اینگونه انرژی شما بازیابی می شوند و می توانید با قدرت بیشتر به کارهای تان ادامه دهید.

16. استفاده بهینه از اوقات بی استفاده

یکی از اسرار مدیریت زمان استفاده درست از وقت تان است. وقت طلاست. حتی یک دقیقه وقت تان را هم به آسانی از کف ندهید. به جای اینکه در ترافیک منتظر باز شدن راه بمانید و به دیگران بد و بیراه بگویید، با یک هدست و گوشی به تلفن دوستان و اعضای خانواده تان که با شما کار دارند پاسخ دهید. یا اینکه به یک کتاب صوتی سودمند گوشی کنید. و یا زمانی که پیاده مسیری را طی می کنید به جای تلف کردن وقت به خودتان و زندگی تان فکر کنید و کمی برای افکار بهینه و به درد بخور وقت بگذارید.

17. مزاحمت ها را کنار بگذارید

اگر می خواهید بهترین استفاده را از وقت خود بکنید و مدیریت زمان تان را به خوبی انجام دهید، سعی کنید هرعاملی که حواس تان را پرت می کند از خود دور کنید. می توانید به کل گوشی موبایل تان را از خود دور کنید و یا برنامه های چت را از کامپیوترتان پاک کنید و یا برخی از سایت ها را در مرورگرتان محدود کنید. اگر به رسانه های اجتماعی مثل فیس بوک اعتیاد هستید برای خود وقت تعیین کنید که برای مثال تنها 15 دقیقه وقت تان را به آن اختصاص دهید و سپس به کارهای تان بپردازید. به جای اینکه هر 15 دقیقه اینباکس ایمیل های تان را چک کنید تنها یکبار در روز این کار را انجام دهید و سپس هرگز سراغ آن نروید. به علاوه می توانید برای ارتباطات کاری یا دوستانه دو آیدی جداگانه داشته باشید تا هیچ کدام از اینها مزاحم همدیگر نشوند.

18. ورزش کنید

هرچقدر هم که کار دارید خواب کافی و ورزش را به هیچ وجه قربانی نکنید. ورزش می تواند به شما انرژی دهد تا به خوبی کارهای تان را انجام داده و با انرژی بیشتر و توانایی بالایی به برنامه های تان بپردازید. اگر کارهای زیادی برای انجام دارید و برنامه روزانه سنگینی دارید اما برای مثال 2 ساعت آخر شب وقت آزاد دارید به جای اینکه با دیدن تلویزیون وقت تان را تلف کنید بیرون رفته و کمی بدوید. ورزش ذهن و جسم شما را بهبود داده و قدرت بیشتری به شما می دهد. اگر وقت برای 2 ساعت باشگاه رفتن را ندارید حداقل یک پیاده روی سریع داشته باشید. در هر صورت تحرک و تمرینات ورزشی را هر طور که هست در روزمره خود بگنجانید.

19. انجام و مدیریت کارها در خانه

اگر برای انجام هر کاری از خانه خارج می شوید و وقت زیادی را در مسیرهای رفت و آمد می گذرانید توصیه ما به شما این است که کمی به کارهای روزمره تان فکر کنید و ببینید که دام یک از آن ها را می توان از خانه مدیریت کرد. در مدیریت زمان شما می توانید از هر وقت بلااستفاده و تلف شده ای اجتناب کنید و به طوری برنامه ریزی کنید که از تمام لحظات خود به خوبی استفاده کنید.

20. برای مدیریت زمان لازم است کمی خودخواه بود

به جای اینکه برنامه تان را برای درخواست بدموقع مادرتان یا دیدن یک دوست یا انجام درخواست یک همکار به هم بزنید سعی کنید بیشتر به تعهدی که به خودتان دارید فکر کنید. کمی نه گفتن را یاد بگیرید و سعی کنید هرگاه که درخواستی متضاد برنامه ریزی های شما بود با آن مخالفت کنید. به آن نه بگویید و جلو آن بایستید بیشتر به درخواست ها و برنامه ریزی های خودتان توجه کنید.

21. از علاقه های تان درامد کسب کنید

آیا به عکاسی علاقه دارید یا عاشق آشپزی هستید؟ آیا دکوراسیون داخلی همیشه برای شما جذاب بوده و حتی در آن استعداد دارید؟ بسیار خب. کمی بیندیشید و جزئیات را بسنجید تا بفهمید که آیا می توانید از همین کارها درامدی داشته باشید. در مدیریت زمان کمیت وقتی که روی هر کاری صرف میکنید مهم است و به همان میزان کیفیت این کار هم دارای اهمیت است. شما برای رسیدن به علاقه و رویاهای تان با شور و شوق بیشتری کار می کنید و به این ترتیب وقت تان کمتر به بطالت گذشته و بیشتر به کارتان توجه می کنید.

22. اصلاح خود در انجام امور

با خود صادق باشید یک قلم و کاغذ بردارید و کارهایی که بیش از اندازه از شما وقت می گیرند را روی آن یادداشت کنید. آیا نیم ساعت را صرف ارسال یک ایمیل ساده به دوست تان می کنید و روی انتخاب کلمات یا اسمایل ها حساسیت زیادی صرف می کنید؟ آیا 2 ساعت را در حمام می مانید و زیر دوش آب بی جهت می ایستید؟ آیا وقت زیادی را برای صرف غذا اختصاص می دهید. در مدیریت زمان لازم است وقت های تلف شده را پیدا کنید و سعی کنید آن ها را احیا کنید. به جای آنکه بی جهت وقت خود را تلف کنید کمی خودتان را به بهتر انجام دادن امور مقید کنید. به این ترتیب وقت بیشتری باری انجام کارهای مفید مثل ورزش کردن دارید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی