سبك زندگي موفقيت در زندگي

چگونه در ترک عادت های بدمان موفق باشیم

تقویم فارسی اندروید

چگونه در ترک عادت های بدمان موفق باشیم

ترک یک عادت می تواند بسیار سخت باشد.. در گذشته می گفتند هر عادت در طول سه هفته در هر فرد شکل گرفته و برای او مانگار می شود اما علم امروز می گوید که عادت ها به طور میانگین 66 روز زمان لازم دارند تا در فرد نهادینه شوند. آنچه برای شما به عادت تبدیل می شود معمولا توسط ناخودآگاه فرد به مرحله ی عمل می رسد و انجام می شود. همین موضوع به شما کمک می کند تا بدانید که ترک یک عادت می تواند چقدر زمان بر و سخت باشد. شاید شما به خوردن چایی یا خواب ظهر یا استفاده از غذاهای آماده عادت کرده باشید و بخواهید این عادت ها را کنار بگذارید. در ادامه ما چند روش که به شما کمک می کند تا راحت تر عادت های تان را کنار بگذارید را به شما می گوییم.

1. انگیزه ی خود را برای ترک عادت پیدا کنید.

برای انجام هر کاری شما نیاز به داشتن انگیزه دارید. با یک انگیزه یا محرک واقعی می توانید به هر چیزی که می خواهید برسید. محرک شما باید ذاتی و درونی باشد. محرک های خارجی ممکن است پس از مدتی از بین بروند یا ضعیف شوند. به علاوه محرک های بیرونی موقتی هستند و پس از مدتی تاثیر خود را از دست می دهند. برای مثال یک فرد را در نظر بگیرید که تصمیم می گیرد برای مراسم عروسیش 5 کیلو وزن کم کند. او بعد از مراسم دیگر انگیزه ای برای لاغر ماندن ندارد و دوباره همه ی اضافه وزنش بعد از عروسی بازخواهد گشت. انگیزه باید مداوم و درونی باشد تا در تمام زندگی شما جریان پیدا کند.

2. بارها تلاش کنید

ممکن است تصمیم بگیرید یک عادت را کنار بگذارید اما بار ها در این کار شکست بخورید. توصیه ی ما به شما این است که باز هم تلاش خودتان را بکنید. بارها و بارها تلاش کنید تا بتوانید به نتیجه ی درستی برسید. هر بار که شانس تان را امتحان کنید بازخورد متفاوتی خواهید داشت. این را هم فراموش نکنید که تعداد کمی از مردم همان دفعه ی اول کارشان را درست انجام می دهند. بهتر است عامل شکست های گذشته ی خود را بشناسید و بعد در پی رفع آن ها باشید.

3. یک برنامه ی مکتوب داشته باشید

همیشه یک برنامه ریزی مکتوب می تواند شما را منظم تر و پایبند تر بکند. همچنین موفقیت شما را تضمین کند. شما نیاز دارید که یک برنامه نوشته و مراحل دقیق ترک عادت خود را در آن یادداشت کنید. سپس سعی کنید هر روز خود را به انجام آن برنامه پایبند کرده و انجامش دهید. برای مثال اگر به دنبال ترک عادت سیگار کشیدن خود هستید می توانید یک برنامه نوشته و مشخص کنید که تا چند روز آینده تعداد سیگار مصرفی تان را تا چه تعداد کاهش می دهید.

4. پیشترفت خود را ببینید.

دیدن پیشترفت تان به شما انگیزه ی مضاعف می دهد. می توانید برای خود یک تقویم برداشته و هر بار میزان پیشترفت و موفقیت خود را در آن یادداشت کنید و برخی مواقع به آن سری زده و با روزهای اول تان مقایسه اش کنید.

5. هر بار فقط روی تنها یک عادت تمرکز کنید

ترک عادت بد شما کار سختی است به خصوص اگر بخواهید آن را برای چند عادت بد تان همزمان انجام دهید. برای مثال اگر مشروب می خورید و سیگار هم می کشید و یک مرتبه بخواهید هر دو را کنار بگذارید قطعا سختی کارتان مضاعف شده و ممکن است در نیمه ی راه خسته شوید و دست از تلاش بردارید. سعی کنید هر بار فقط روی ترک یک عادت خود تمرکز کنید.

6. ضمیرناخود آگاه را برای مدتی به مرخصی بفرستید.

عادت ها از ضمیر ناخودآگاه شما می آیند و به صورت اکثرا ناگاه و ناخواسته انجام می شوند. می توانید تصمیم بگیرید که برای مدتی کمی هوشیار تر عمل کرده و دیگر ناآگاهانه رفتار نکنید. لازم است به جای اینکه در کارهای تان غرق شوید و هدف تان را فراموش کنید مدام به خود گوشزد کنید که در حال ترک عادت خود هستید و نگذارید حواس تان پرت شود. البته این کار در ابتدا کمی سخت هست اما بعد از مدتی می تواند عادت شما را ریشه کن کند چرا که بعد ناخواگاه آن را تحت شعاع قرار می دهد. در همین حین سعی کنید با افکار منفی خود نیز مبارزه کنید. افکاری مانند برای چه باید این کار را ادامه دهم؟ برای چه این همه سختی بکشم؟ من نمی توانم و غیره دیگر در سر شما جایی ندارند چرا که تصمیم خود را گرفته اید و تا نتیجه نگیرید آن را رها نمی کنید.

7. تغییر سخت است پس خود را آماده کنید.

مغز شما به انجام کارهایی که پیش از این انجام می داده اخت شده و مدام و شاید هر لحظه به دنبال برهم زدن برنامه ی ترک عادت شما باشد. پس باید صبر کرده و به مرور زمان آن را به تصمیم جدیدتان عادت بدهید. مثلا اگر می خواهید عادت دیر بیدار شدن از خواب صبح تان را ترک کنید شب زودتر به رخت خواب می روید حتی اگر خسته باشید مغز شما همان ساعتی دستور خوابیدن می دهد که پیش از این عادت داشته در آن ساعت بخوابد. به این ترتیب کار برای شما سخت خواهد شد. اما با آگاهی بر این موضوع می توانید تصمیم بگیرید که با صرف زمان مغزتان را به تصمیم تان عادت دهید. برای مثال اگر می خواهید شب ساعت 10 به رخت خواب بروید ولی همیشه 12 می خوابیدید سعی کنید هر هفته 15 دقیقه زودتر بخوابید تا به این ترتیب کم کم ساعت خواب تان تنظیم شود.

8. موفقیت را تجسم کنید

من نمی خواهم بگویم که تنها تجسم و تلقین های مثبت کلید موفقیت شماست اما تجسم و تصویر سازی کمک زیادی به ترک عادت شما می کند. ورزشکاران هنگامی که برای یک هدف خاص تمرینات سخت انجام می دهند با تجسم خود هنگام پیروزی انگیزه و امیدشان را بالا می برند. شما هم می توانید با تصور اینکه موفق به ترک عادت خود شده اید این کار را آسان تر کنید.

9. برای به چالش کشیده شدن آماده باشید

قطعا زمانی می رسد که دیگر تلاش برای هدف تان بسیار سخت شده و از حد تحمل شما فراتر برود. ممکن است ترک عادت یا جایگزینی یک عادت جدید بیش از حد طولانی شده و شما را خسته کند اما فراموش نکنید که تصمیم گرفته اید و برای خود قوانینی وضع کرده اید که باید به آن ها پایبند باشید. با پشت سر گذاشتن سختی ها خود را یک قدم به هدف تان نزدیک کنید و فراموش نکنید که رسیدن به برخی چیزها روال کندی دارد اما شما حتی با طی کردن یک مسیر کوتاه هر بار خود را به هدف تان نزدیک تر می کنید.

10. هدف بزرگ تان را به اهداف کوچک سازمان یافته تبدیل کنید.

ترک عادت تان کار سختی است به خصوص وقتی بدانید 66 روز زمان برده تا به این کار عادت کنید. لازم نیست عادت تان را به یک باره کنار بگذارید و به خودتان بیش از حد سختی بدهید یا از خود توقع نا به جا داشه باشید تا در نهایت شکست بخورید. تنها کافی است که هدف بزرگ تان را به اهداف کوچک تر تبدیل کرده و هر بار با رسیدن به آن ها به موفقیت نزدیک تر شوید.

11. استراحت کافی داشته باشید

یادتان باشد که دارید یک کار سخت انجام می دهید و مغزتان در حال یک تغییر دکوراسیون است پس انرژی زیادی لازم دارید و قطعا خسته می شوید. پس باید به میزان کافی استراحت کنید و سعی کنید انرژی از دست رفته خود را جبران کنید. محققان معتقدند 7 تا 8 ساعت خواب شبانه می تواند انرژی شما را بازگرداند و برای یک شروع تازه آمادتان کند

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی