تغذيه سالم سلامت

به چه دلایلی نباید نودل فوری بخورید؟

تقویم فارسی اندروید

همه می دانند نودل چیست. این نوارهای بلند و باریک که به راحتی و متنوع پخته می شوند. انواع مختلفی از نودل در بازار وجود دارد اما همه آنها سالم نیستند. در این مقاله، ما به نودل فوری که نوعی فست فود است و برای تهیه آن به زمان و تلاش زیادی احتیاج نداریم، توجه خواهیم کرد. تمام کاری که باید انجام دهید این است که بسته نودل را باز کنید، آنها را در آب داغ قرار دهید و بعد از پخت چاشنی ها را اضافه کنید.

نودل فوری

مطمئناً، پخت نودل فوری آسان است اما این بدان معنا نیست که مردم باید مرتباً آن را مصرف کنند. اگر شخصی گاهی اوقات بسته ای از نودل فوری بخورد، خوب است اما همیشه جایگزینی وعده های غذایی سالم (که تهیه آنها به زمان و تلاش بسیار بیشتری نیاز دارد) به جای نودل فوری توصیه می شود. افرادی که این کار را انجام می دهند ممکن است با گذشت زمان بیشتر در معرض خطر مشکلات سلامتی باشند.

مضرات نودل فوری

نودل فوری غذای فرآوری شده ای است که مردم باید تا حد ممکن از آن اجتناب کنند. این بدان دلیل است که مصرف بیش از حد آنها مطمئناً شما را بیمار خواهد کرد. هنوز قانع نشده اید؟ خوب، در این مقاله دلایلی وجود دارد که می گوید چرا مردم باید امروز از خوردن نودل فوری خودداری کنند:

نودل حاوی مواد مغذی ضروری نیست

مطمئناً طعم نودل عالی است. در حقیقت، آنها طعم های مختلفی دارند، بنابراین افراد می توانند انتخاب کنند که کدام یک را بپزند و بخورند اما مصرف مداوم آن باعث کمبود مواد مغذی در بدن می شود. دلیل این امر این است که این نوع نودل در واقع هیچ یک از مواد مغذی ضروری را ندارد. هنگامی که فردی تعداد مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی را در بدن دریافت نمی کند، ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی را تجربه کند. اینها شامل خستگی، سرگیجه، بی قراری و موارد دیگر است.

بدن برای عملکرد مناسب به ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی نیاز دارد. بدون این موارد، خطر ضعف و ابتلا به بیماری های مختلف در فرد بیشتر خواهد بود. نودل فوری یا محتوای بسیار کمی از این مواد مغذی را داراست یا فاقد آن است.

خطر ابتلا به سندرم متابولیک افزایش می یابد

طبق مطالعات، زنانی که به طور مکرر نودل مصرف می کنند، در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار دارند. این به مجموعه ای از شرایط اشاره دارد که شامل سطوح غیر طبیعی کلسترول، چربی های اضافی شکم و سطح بالای قند خون و فشار خون است.

این عمدتاً به دلیل محتوای شیمیایی آن است. این مواد شیمیایی تمایل دارند با هورمون های زنانه درگیر شوند. زنانی که به بیماری ام اس مبتلا می شوند ممکن است در معرض بیماری های دیگر باشند. اینها شامل بیماری های مزمن، بیماری های مرتبط با قلب، دیابت و موارد دیگر است. بنابراین، برای خانمها بهتر است “غذای واقعی” مصرف کنند تا سالم تر از نودل فوری باشد که تهیه آن ساده تر است.

ممکن است باعث سرطان رکتوم شود

وقتی فردی نودل فوری مصرف می کند، فرآیند هضمش در دستگاه گوارش مدت زیادی طول می کشد. این به این معنی است که نودل مدت بیشتری در معده می ماند و این ممکن است منجر به یبوست شود سپس وقتی نودل به مدفوع تبدیل می شود، مدت زمان بیشتری در روده بزرگ باقی می ماند و این ممکن است به طور غیر مستقیم علت سرطان رکتوم باشد.

تغذیه سالم

ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کند

وقتی صحبت از سیستم گوارش است، این رشته ها همچنین ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کنند. طبق مطالعات، هضم این رشته های فوری مدت زیادی طول می کشد. وقتی محققان دوربینی را به بدن داوطلبان وارد کردند، متوجه شدند که پس از گذشت بیش از 2 ساعت، نودل هنوز شکسته نشده است! آنها هنوز در دستگاه گوارش بسیار قابل تشخیص هستند. به همین دلیل، دستگاه گوارش باید فقط برای پردازش نودل فوری خیلی بیشتر کار کند.

ممکن است باعث فشار خون بالا شود

در اینجا دلیل دیگری برای نخوردن زیاد این رشته ها وجود دارد. نودل فوری به طور معمول حاوی مقدار زیادی سدیم است. به همین دلیل ممکن است اثرات منفی روی بدن داشته باشد به خصوص برای کسانی که به نمک حساسیت دارند. هنگامی که مردم به طور مکرر نودل مصرف می کنند، ممکن است منجر به افزایش فشار خون شود. این به نوبه خود، ممکن است به موارد جدی تری در زمینه سلامتی منجر شود.

ممکن است روند پیری را تسریع کند

نودل فوری حاوی مقدار زیادی چربی و مواد نگهدارنده دیگر است. همه این اجزا روند اکسیداسیون را کند می کنند. این، به نوبه خود ، تأثیر سوء بر سیستم غدد درون ریز فرد خواهد داشت و این باعث تسریع روند پیری می شود. بنابراین کسانی که نمی خواهند پیرتر از سن خود به نظر برسند باید از خوردن بیش از حد این محصولات پرهیز کنند.

نودل فوری حاوی مقدار زیادی MSG است

بسیاری از مردم می دانند که نودل فوری حاوی مقدار زیادی MSG است. مونوسدیم گلوتامات یا MSG یکی از مضرترین مواد موجود در آن است. با این حال، تولیدکنندگان اغلب از آن برای افزایش طعم و مزه محصولات غذایی خود استفاده می کنند. MSG نوعی سمیت عصبی است و از نظر برخی افراد، این ماده اعتیاد آور است. MSG یک ماده رایج در نودل و همچنین انواع دیگر غذاهای فرآوری شده است. برخی از تولیدکنندگان حتی سعی می کنند با استفاده از نام های مختلف، این ماده تشکیل دهنده را مخفی کنند.

طبق مطالعات، بدن از اسید آمینه ای به نام گلوتامات استفاده می کند که به عنوان انتقال دهنده تکانه های عصبی در مغز نامیده می شود. همچنین، بافت هایی در بدن وجود دارند که پاسخگوی گلوتامات هستند اما هنگامی که بدن به MSG معرفی می شود، ممکن است باعث عملکرد غیر طبیعی گیرنده های گلوتامات شود و این با اختلالات عصبی خاص همراه بوده است. بنابراین، مصرف زیاد MSG ممکن است صدمات زیادی به بدن و تمام سیستم های آن وارد کند.

می تواند منجر به اضافه وزن شود

یکی از دلایل اصلی چاقی و اضافه وزن مصرف نودل (حداقل به اندازه زیاد) است. نودل به ویژه انواع فوری آن حاوی مقدار زیادی سدیم و چربی است. این اجزا باعث می شود بدن آب را حفظ کند. این امر منجر به چاقی، اضافه وزن و سایر شرایط خطرناک می شود.

می تواند باعث تأخیر در رشد در کودکان شود

نودل فوری ممکن است برای کودکان نیز مضر باشد. هنگامی که کودک به طور منظم این رشته ها را مصرف می کند، ممکن است باعث تاخیر در رشد او شود. این به این دلیل است که مواد تشکیل دهنده این فرآورده غذایی ممکن است توانایی طبیعی بدن در جذب مواد مغذی را مختل کند. از آنجا که آنها مواد مغذی ضروری را ندارند، ممکن است باعث ایجاد اختلال در پیشرفت ذهنی یا جسمی کودکان شود.

حاوی پروپیلن گلیکول است

یکی از مواد رایج نودل فوری “پروپیلن گلیکول” است. این ماده کاملا مضر است زیرا دارای ویژگی ضد خشک شدگی است. تولیدکنندگان از این ماده تشکیل دهنده استفاده می کنند زیرا رطوبت را برای جلوگیری از خشک شدن رشته ها حفظ می کند. با این حال، می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. پروپیلن گلیکول به راحتی جذب شده و در قلب، کبد و کلیه ها تجمع می یابد. با گذشت زمان، می تواند باعث آسیب و ناهنجاری به اندام های اصلی شود.

حاوی سایر مواد شیمیایی است

فارغ از MSG و پروپیلن گلیکول، نودل حاوی مواد شیمیایی دیگری نیز هست. در واقع، وقتی شخصی مواد اولیه یک بسته نودل را می خواند، ممکن است نیمی از آنچه را می بیند درک نکند. مصرف زیاد نودل به دلیل تأثیراتی که این مواد شیمیایی بر روی بدن می گذارد ممکن است منجر به بیماری های مختلف شود.

حاوی سدیم بیش از حد است

این غذاهای فرآوری شده حاوی مقدار زیادی سدیم نیز هستند. بنابراین ممکن است به همین دلیل باشد که نودل طعم خیلی خوبی داشته باشد؟ FDA توصیه می کند که فرد نباید بیش از 2300 میلی گرم نمک در روز مصرف کند. متأسفانه، یک بسته متوسط ​​نودل معمولاً حاوی بیش از نیمی از مقدار توصیه شده روزانه سدیم است.

این بدان معناست که فرد بیش از نیمی از سدیم مورد نیاز خود را فقط در یک وعده مصرف کرده است. و در برخی موارد، برخی حتی روزانه 2 بسته از این رشته ها را می خورند! مصرف بیش از حد سدیم ممکن است منجر به فشار خون، آسیب کلیه، بیماری قلبی و موارد دیگر شود.

ممکن است برای زنان باردار مضر باشد

نودل فوری ممکن است برای زنان باردار نیز مضر باشد. این امر به ویژه در مراحل اولیه بارداری که جنین تازه در حال رشد است، صدق می کند. طبق مطالعات انجام شده، مصرف مرتب نودل فوری ممکن است از رشد کودک جلوگیری کرده و حتی منجر به سقط جنین شود. اگرچه برای تأیید این واقعیت تحقیقات بیشتری لازم است اما این نوع غذای فرآوری شده هنوز برای زنان باردار توصیه نمی شود، به خصوص از آنجا که آنها فاقد مواد مغذی ضروری هستند.

میان وعده

خطر بیماری قلبی افزایش می یابد

اگر بودجه کافی دارید و نودل فوری غذای مورد علاقه شما است که چند بار در هفته مصرف می کنید، ممکن است بخواهید به این واقعیت توجه کنید. در مطالعه ای که در مجله تغذیه منتشر شد، مشخص شد که زنانی که نودل فوری بیشتری مصرف می کنند، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک هستند.

اکنون برای کسانی که در مورد سندرم متابولیک مطمئن نیستند، این گروهی از علائم مانند چاقی، افزایش فشار خون، سطح پایین کلسترول HDL است که احتمال ابتلا به بیماری قلبی، دیابت یا سکته مغزی را افزایش می دهد.

پس چرا این اتفاق می افتد؟ عمدتا به این دلیل که سرخ کردن عمیق بیشتر در تولید نودل فوری است که ما مصرف می کنیم. همانطور که می دانیم، هر چیز سرخ شده برای ما مضر است اما با کمبود ارزش غذایی و چربی های اشباع بالا در محصول، روند تولید کلی این محصولات کمکی نمی کند.

وجود بوتیل هیدروکینون (TBHQ)

TBHQ ماده نگهدارنده ای است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و برای افزایش ماندگاری محصول استفاده می شود. اگرچه مصرف محدود TBHQ بی خطر تلقی می شود اما مصرف زیاد آن می تواند باعث بزرگ شدن كبد، آسیب عصبی و افزایش خطر لنفوم (سرطان سیستم لنفاوی) شود.

مصرف بیش از حد این دو ماده بحث برانگیز در نودل منجر به سندرم متابولیک می شود که بیشتر در خانم ها دیده می شود. زنانی که در معرض مصرف بیش از حد سدیم قرار داشتند، گروهی از علائم مانند افزایش تری گلیسیرید ناشتا، کاهش سطح کلسترول خوب یا HDL، افزایش سطح قند خون، افزایش فشار خون و چاقی را منعکس کردند.

با آرد تصفیه شده تهیه می شود

آرد تصفیه شده یکی از موضوعات اصلی قابل بحث در صنعت بهداشت بوده است. در حین فرآوری، آرد تصفیه شده از دو قسمت اساسی تغذیه ای (سبوس و جوانه) خارج می شود و تقریباً هیچ فیبر، ماده معدنی، ویتامین یا پروتئین در آرد باقی نمی ماند. تنها عنصری که در آرد تصفیه شده باقی می ماند نشاسته است. از آنجا که فیبر کمی دارد، با افزایش خطر بیماری های قلبی، دیابت، مشکلات مختلف گوارشی، سرطان روده بزرگ و چاقی همراه است. علاوه بر ایجاد چندین خطر سلامتی، ممکن است منجر به پرخوری شود.

حاوی کربوهیدرات تصفیه شده است

کربوهیدرات های تصفیه شده به کربوهیدرات های ساده و فرآوری شده تفکیک می شوند. شکر یکی از اصلی ترین کربوهیدرات های تصفیه شده است. آنها حاوی شاخص گلیسمی بالایی هستند که باعث افزایش ناگهانی قند خون در هنگام مصرف می شود. همچنین در کل کربوهیدرات مصرفی زیاد هستند و با خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها ارتباط دارند.

دیابت

نودل فوری تمایل به طعم خوش دارد همچنین حاوی مقدار زیادی قند است که می تواند باعث بیماری دیابت شود.

هورمون های مزاحم برای زنان

نودل فوری اگر بیش از حد برای زنان مصرف شود می تواند خطرات خاصی به همراه داشته باشد یکی از آنها این است که هورمون را مختل می کند زیرا سدیم موجود در نودل فوری زیاد است.

هورمون های جنسی مزاحم برای مردان

اگر برای زنان هورمون ماهانه آزار دهنده باشد، نودل برای مردان هم تأثیرات منفی به دنبال دارد. نودل فوری و سرشار از مواد شیمیایی هورمون های مردانه را در رابطه جنسی مختل می کند، جوری که نمی توانند میل جنسی خود را کنترل کنند.

نودل فوری

چگونه نودل را سالمتر مصرف کنیم

برای کسانی که از خوردن نودل لذت می برند، روش های مختلفی برای سالم سازی این غذا وجود دارد.

سبزیجات اضافه کنید: افزودن سبزیجات تازه یا پخته شده مانند هویج، کلم بروکلی، پیاز یا قارچ به رشته های فوری به افزودن مواد مغذی که نودل ندارد کمک می کند.

پروتئین: از آنجا که این رشته ها پروتئین کمی دارند، قرار دادن تخم مرغ، مرغ، ماهی، گوشت قرمز یا توفو منبع پروتئینی را فراهم می کند که شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.

نسخه های کم سدیم را انتخاب کنید: نودل در گزینه های کم سدیم هم موجود است که می تواند محتوای نمک وعده غذایی شما را به شدت کاهش دهد.

بسته افزودنی را از بین ببرید: با مخلوط کردن عصاره مرغ کم سدیم با گیاهان و ادویه جات، نودل خود را تهیه کنید و یک نسخه سالم و کم سدیم داشته باشید.

در حالی که نودل یک منبع کربوهیدرات ارزان است، گزینه های کربوهیدرات سالم و مقرون به صرفه دیگری نیز وجود دارد.

برنج قهوه ای، جو دوسر و سیب زمینی نمونه هایی از کربوهیدرات های همه کاره و ارزان قیمت برای کسانی است که می خواهند پس انداز کنند.

به جای نودل چه چیزی باید بخورید؟

نودل فوری در همه جای دنیا محبوب است. آنها راحت و خوشمزه هستند و می توان از آنها به عنوان یک وعده غذایی یا میان وعده لذت برد. با این حال، اکنون می دانیم که در واقع این محصولات برای سلامتی مضر هستند. این امر خصوصاً در مورد افرادی که زیاد نودل مصرف می کنند صادق است.

نودلنوعی غذای فرآوری شده است که حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی و مواد ناسالم است. به همین دلیل، آنها به عنوان یکی از “غذاهای مضر” در نظر گرفته می شوند. بنابراین، مردم اکنون باید چه کار کنند؟ خوب، احتمالاً اشکالی ندارد که گاهی اوقات نودل مصرف کنید اما برای کنار گذاشتن آن، به خصوص اگر کودک تان به عنوان میان وعده از آن مصرف می کند باید در مورد جایگزین های سالم و مناسب بیاموزید. در عوض مصرف این غذاها را در نظر بگیرید:

نودل آتا

این نوع نودل همان رضایت خوردن رشته فرنگی را می دهد. اما برای سلامتی مفید است و برای سیستم هضم نیز راحت تر است.

کتلت

می توان انواع مختلفی کتلت را در خانه تهیه کرد. آنها سیرکننده و خوشمزه هستند و می توانند از قبل آماده شوند و سپس در یخچال و فریزر نگهداری شوند تا هنگام هوس خوردن به راحتی آماده شوند.

شکلات تلخ

این یک تقویت کننده روحیه عالی است و برای بدن نیز مفید است و چه کسی شکلات را دوست ندارد؟

میوه خشک شده

می توان انجیر خشک، کشمش یا انواع دیگر میوه ها را به عنوان میان وعده مصرف کرد. آنها مقوی هستند و باعث می شوند فرد مدت زمان بیشتری احساس سیری کند.

بادام زمینی

اینها در همه جا در دسترس هستند و حاوی پروتئین و ویتامین هستند. بادام زمینی همچنین به دلیل مزایای سلامتی می تواند در مبارزه با سوء تغذیه کمک کند.

چیپس سیب زمینی (خانگی)

اگر شخصی چیپس سیب زمینی را در خانه درست کند، از سالم بودن آن اطمینان می یابد. زیرا رفتن به سمت چیپس های پردازش شده به هر حال مانند مصرف نودل خواهد بود.

نخود بو داده

اینها راحت است زیرا هر کجا که می روید می توان آنها را حمل کرد. و وقتي هوس مي كنید، نخودها را بيرون مي آورید و شروع به خوردن مي كنید!

کلوچه های آرد گندم

این آردها از نوع آرد ریزتری از کلوچه های سنتی تهیه می شوند. داخل آنها پر می شود و بنابراین می توانند جایگزین خوبی برای یک بسته نودل فوری باشند.

در واقع، بسیاری از گزینه های سالم دیگر نیز وجود دارد. اینها فقط چند نمونه است اما می توان به بقیه نیز اندیشید. نکته اصلی این است که غذاهای طبیعی انتخاب کنید و از غذاهایی که دارای مواد مصنوعی هستند دوری کنید.

نتیجه

بسیاری از مردم از رشته فرنگی فوری لذت می برند. بخشی به این دلیل که انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد و بخشی نیز به دلیل اینکه تهیه آنها بسیار آسان است. رشته فرنگی فوری یک گزینه بسیار محبوب برای ناهار یا شام به ویژه برای افرادی که مشغله زیادی دارند و وقت تهیه یک وعده غذایی خانگی را ندارند. البته، بیشتر مردم این غذا را به عنوان یک غذای سالم در نظر نمی گیرند و اکثر مردم فکر نمی کنند که این گزینه مناسب غذایی برای بدن است. از نظر بیشتر افراد، خوردن نودل درست مثل خوردن همبرگر فست فود است.

اما آیا کسی تا به حال فکر کرده است که وقتی شخص نودل مصرف می کند، چه اتفاقی برای بدنش می افتد؟

نودل به دلیل ویژگی های فوری و خوشمزه ای که دارد مشهور است. مواد موجود در رشته ها می تواند منجر به نتایج منفی در سلامتی شود و در طولانی مدت راهی برای ابتلا به بیماری ها یا اختلالات در فرد ایجاد کند. علی رغم تأثیر منفی آن، مردم همچنان به استفاده از آنها ادامه می دهند زیرا تهیه آنها آسان و مقرون به صرفه است. فراموش نکنید که مصرف نودل را محدود کنید و حتماً بسته چاشنی داخل آن را دور بریزید.

منبع:

wyndhamhealth

lifehack

factdr

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی