سبك زندگي مطالب اختصاصي نگهداري مواد غذايي

بهترين روش ها براي نگهداري انواع ميوه و سبزي

میوه ها و سبزیجات در فاصله بین تولید تا مصرف از نظر ارزش غذایی تغییراتی می کنند. بنابراین هر چه تازه تر مصرف شوند، مفیدتر خواهند بود.
تقویم فارسی اندروید

میوه ها و سبزیجات در فاصله بین تولید تا مصرف از نظر ارزش غذایی تغییراتی می کنند. بنابراین هر چه تازه تر مصرف شوند، مفیدتر خواهند بود. در این پست از 7گنج روشهای نگهداری بهتر و طولانی تر برخی میوه ها و سبزیجات را قرار داده ایم.با ما همراه باشید…

روش نگهداری میوه ها و سبزیجات
بهترين روش براي نگهداري انواع ميوه و سبزي

بهترین مکان برای نگه داشتن میوه ها و سبزیجات

همیشه یخچال مناسب ترین مکان برای نگه داری میوه ها نیست.یک مکان مناسب برای نگهداری و ذخیره میوه مکانی خشک، خنک و به دور از نور آفتاب است.این فضا می‌تواند کشوی مخصوص میوه در یخچال یا یک سبد در زیر زمین شما باشد.توجه به این نکته ضروری است که برخی میوه‌ها نسبت به سرما حساس‌اند و در این دما خراب می‌شوند.

از جمله‌ میوه‌های حساس به سرما می‌توان به میوه‌های مناطق گرمسیری مثل موز، آناناس، انبه، خربزه و برخی مرکبات اشاره کرد. بهترین مکان برای نگهداری این نوع از میوه‌ها فضایی در آشپزخانه، اتاق نشیمن یا ظرفی روی میز ناهارخوری است.

میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی، انگور و هلو را باید در فضای خنک یخچال نگه داشت. به همین دلیل یا باید آنها را طی 3 تا 4 روز مصرف کرد یا فورا آنها را به شکل مربا درآورد یا فریز کرد

بهترین روش برای نگهداری انواع میوه و سبزی

جداسازی میوه ها از هم

میوه‌ها را جدا از هم بگذارید .یکی از مسایلی که معمولا سبب رسیدن سریع‌تر میوه‌ها و فساد زودتر آنها می‌شود نگهداری انواع میوه در کنار هم است. برخی میوه‌ها گازی به نام اتیلون آزاد می‌کنند که می‌تواند سبب رسیدن سریع میوه‌های دیگر و در نتیجه کاهش زمان نگهداری و مصرف آنها شود.مثلا اگر کیوی را در کنار سیب بگذارید، به سرعت نرم می‌شود. میوه‌هایی مثل موز، هلو، گلابی، سیب، آلو، گوجه، شلیل و زردآلو را کنار کیوی، طالبی و خربزه قرار ندهید.

روش نگه داری چند نوع میوه و سبزیجات

کاهو

اگر به ميزان زيادي كاهو خريد كرديد و مي‌خواهيد به مدت طولاني آن را با كيفيت نگه داريد كافي است كاهو را در پاكت كاغذي يا دستمال حوله ای بپیچید و در يخچال نگه داريد.كاغذ اجازه نمي‌دهد رطوبت يخچال به كاهو نفوذ كند و همين باعث تازه ماندن انواع سبزيجات به ويژه كاهو مي‌شود. برخلاف تصور عموم مردم كيسه‌هاي پلاستيكي براي نگهداري سبزيجات مناسب نيستند چون با محبوس‌كردن هواي تبخيري كاهو باعث پلاسيده شدن آن مي‌شود.

هرگز نباید آنها را با چاقوی فلزی قطعه قطعه کنید و در یخچال بگذارید زیرا در این صورت کاهوها قهوه ای خواهند شد.

براي شست‌وشوي كاهو كافي است به هر يك ليتر آب يك قاشق جوش‌شيرين اضافه كنيد اين عمل باعث ضد عفوني كردن و از بين بردن نا خالصي‌ها مي‌شود. بعد از اينكه حدود 10 دقيقه كاهو را در اين محلول قرار داديد آن را با آب سرد بشوييد.

اگر كاهو تلخ است، مي‌توانيد آن را حدود 15 دقيقه داخل محلول آب سرد و نمك قرار دهيد. نمك موجود در آب تلخي برگ‌هاي كاهو را جذب مي‌كند.

اگر براثر فراموشي كاهوهاي داخل يخچال مانده‌تان پلاسيده و بدفرم شده‌اند براي تازه كردن برگ‌هاي آن را چند دقيقه داخل يك ظرف آب ولرم قرار دهيد و سپس زير شير آب سرد بشوييد.

خواص و مضرات كاهو را در اينجا بخوانيد

سیب

هميشه سيب را پيش از قرار دادن در يخچال داخل نايلون پلاستيكي در باز بگذاريد. سيب از خود گاز اتان منتشر مي‌كند كه اين گاز به بهتر رسيدن ساير ميوه‌ها و سبزي‌ها كمك خواهد كرد. بنا براين اگر ميوه نرسيده‌اي داريد، كافي است براي رسيدن سريع‌تر آن يك يا چند عدد سيب داخل ظرف اين ميوه قرار دهيد در مقابل اگر ميوه‌هاي يخچالتان كاملاً رسيده است سيب‌ها را در نايلوني جدا از آنها قرار دهيد.

و یا روی سیب ها را با یک پنبه به روغن مایع آغشته کنید. این کار علاوه بر افزایش ماندگاری، باعث براق و زیبا شدن سیب ها می شود.

موز

اگر فضايي مانند انباري يا بالكن داريد كه خنك و دور از نور مستقيم خورشيد است مي‌توانيد موزها را در يك گوشه‌اي آويزان كنيد. در غير اين صورت براي آنكه موز را زمان بيشتري نگه داريد آن را درون كاغذ آلومينيومي بپيچيد و در يخچال بگذاريد آن وقت خواهيد ديد كه موز زمان بيشتري سالم خواهد ماند.

اگر موزي خريداري كرده‌ايد كه بيش از حد رسيده است و فعلاً به آن نيازي نداريد آن را در فريزر قرار دهيد البته در اين صورت فقط مي‌توانيد براي درست كردن شير موز از آن استفاده كنيد

خواص و مضرات موز را در اينجا بخوانيد

انار

انار را با روغن‌نباتي چرب كنيد و در جاي خشك و خنك و به دور از نور آفتاب قرار دهيد. چربي روغن نباتي اجازه تبخير و خشك شدن را به پوست انار نمي‌دهد در واقع با حفظ رطوبت موجود در انار كيفيت آن را در حد بالايي نگه ‌مي‌دارد.

قارچ

برای تازه ماندن قارچ بهتر است که آن را در پاکت های کاغذی قرار دهید، نه در کیسه های پلاستیکی.

قارچ نیز مانند سبزی خوردن باید قبل از مصرف ضدعفونی شود؛ چراکه پوستی روی آن وجود ندارد که گرفته شود، به خصوص قارچ هایی که در خارج از گلخانه تولید می شوند

خواص و مضرات قارچ را در اينجا بخوانيد

خیار

خیار میوه ای بسیار حساس است که بعد از چند روز تازگی و طراوت خود را از دست می دهد. برای نگهداری خیار آن را پس از شستشو با پارچه نخی خشک کنید و سپس آن را در یک قابلمه در دار قرار دهید و رویش را با پارچه بپوشانید تا آب حاصل از تبخیر دوباره وارد قابلمه نشود

خواص و  مضرات خيار را در اينجا بخوانيد

سبزی خوردن

سبزی خوردن را پس از ضدعفونی کردن و شستشو خشک کرده و در دستمالی قرار دهید و در یخچال بگذارید.و یا در ظرف در بسته ای ریخته و در یخچال بگذارید.

انگور

همیشه انگور را به فاصله کمی از زمان مصرف بشویید. چرا که شستشو انگور و سپس قرار دادن آن در یخچال  برای مدت طولانی موجب ترک خوردن دانه های آن می شود. از انگورهای مانده می توان برای تهیه سرکه استفاده کرد

خواص و مضرات انگور را در اينجا بخوانيد

اسفناج

بهتر است سبزی‌های برگ سبزی مانند اسفناج را در کیسه‌ای پلاستیکی و در سردترین نقطه یخچال بگذارید تا حداقل به مدت 10 روز به صورت تازه باقی بمانند.

خواص و مضرات اسفناج را در اينجا بخوانيد

زردآلو و گلابی و آلو

اگر می‌خواهید برای مدت کوتاه، میوه‌هایی مانند زردآلو، گلابی و آلو را نگهداری کنید، بهتر است که آن‌ها را در کیسه پلاستیکی و در یخچال بگذارید اما برای مدت طولانی‌تر بهتر است که آن‌ها را در میان کاغذ یا روزنامه پیچیده و در محیطی خشک، تاریک و خنک قرار دهید.

خواص و مضرات زردآلو

خواص و مضرات گلابي

خواص و مضرات آلو

گوجه فرنگی

برای تازه ماندن گوجه‌فرنگی (تازه، سالم و سفت) بهتر است آن را در دمای اتاق و دور از نور خورشید بگذارید.

خواص و مضرات گوجه فرنگي را در اينجا بخوانيد

هویج

ابتدا برگ های هویج را جدا نمایید ( برگ می تواند مواد مغذی هویج را از ریشه بیرون بکشد ) هویج با رطوبت بهتر می ماند بنابراین آنها را در یک ظرف پر از آب ریخته و با بسته بندی های پلاستیکی مهر و موم نمایید و در یخچال ذخیره نمایید.

ویا آن ها را داخل جعبه ریخته و روی آن شن نرم بریزیدبه طوری که به هم نچسبد و از هم فاصله داشته باشد.

خواص و مضرات هويج را در اينجا بخوانيد

سیب زمینی

1)قرار دادن سیب در کنار آن؛سیب گاز اتیلن تولید می کند که می تواند سیب زمینی را برای بیش از هشت هفته تازه نگه دارد. لذا برای چند هفته با  جوانه های خداحافظی کنید.

2)می توانید روی سیب زمینی ها را با پارچه ای مشکی بپوشانید تا مانع رسیدن نور به آنها شود

خواص و مضرات سيب زميني و نكات مهم در خريد سيب زميني را در اينجا بخوانيد

انواع توت

برای نگهداری انواع توت فرنگی، تمشک و دیگر انواع توت ها  قبل از اینکه  آنها را در یخچال جاسازی نمایید با ترکیبی از سرکه و آب ( نسبت 1 به 3 ) بشویید. این ضد عفونی بر ضد قارچ است و می تواند یک هفته عمر مفید میوه را طولانی تر کند. سپس با آب بشویید و به طور کامل خشک کنید.

خواص و مضرات انواع توت را در اينجا بخوانيد

زرشک

برای نگهداری زرشک آن را داخل فریزر قرار دهید.با این کار زرشک هم تازه میماند و هم یخ نمی بندد.

اين مطلب را هم بخوانيد :

بهترین روش برای نگهداری از ادویه‌جات و گیاهان معطر چیست؟

 

گردآوری و تنظيم: گروه هفت گنج –  اختصاصی هفت گنج

www.7ganj.ir

* کپی برداری بدون ذکر نام و لینک فعال به هفت گنج مجاز نیست.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی